ik kan voor een mooie prijs een nieuwe Sensa Calabria kopen. mijn gewicht is 85 kilo en ben 1.94m lang. Nu is mijn vraag voldoen de stijfheidswaarden aan mijn bouw, of kan ik beter voor een steviger fiets gaan.
Stijfheidswaarden:
MG10 (calabria)
Torsiestijfheid: 65 Nm/°
Vorkstijfheid: 90 Nm/°
Bracketstijfheid: 45 Nm/°
dit is wat er bekend van is, maar nu zeggen die waarden mijn niet al te veel.
de andere specificaties van de fiets zijn:
Frame: Full Carbon MG10
Fork :Carbon FR05
Group : Full shimano Ultegra afgemonteerd
Stem : Ritchey OverSize
Velgen: DPX
De maat center top (framehoogte = 60 cm).
De maat vd bovenbuis center center = 58 cm.
Sensa Calabria stijfheid
Stijfheid is natuurlijk altijd relatief. Maar de Calabria is een stuk minder stijf dan de Sensa Toscana:
Stijfheidswaarden:
• Torsiestijfheid: 85 Nm/° (stijf)
• Vorkstijfheid: 90 Nm/° (zeer stijf)
• Bracketstijfheid: 58 Nm/° (stijf)
• Stabiliteitsindex: -2.18 (stabiel)
Ik ken de prijzen niet van de fietsen, maar als ik jou was zou ik eens naar de toscana gaan kijken. Hij werd heel goed getest in de Fiets!
Stijfheidswaarden:
Ik ken de prijzen niet van de fietsen, maar als ik jou was zou ik eens naar de toscana gaan kijken. Hij werd heel goed getest in de Fiets!
Een bracketstijfheid van 65 is een beetje te weinig voor 85 kg. Boven de 80 is wel goed. Het bracket van die eerste Sensa is ook niet erg stijf, alleen de vork is bikkelhard. Die tweede Sensa heeft wel keurige waarden..
Ik heb ze laatst op de site bekeken. Zijn verrassend mooie frames voor de prijs. En dat uit Twente (nou ja, met hulp van onze Aziatische vriendjes).
Ik heb ze laatst op de site bekeken. Zijn verrassend mooie frames voor de prijs. En dat uit Twente (nou ja, met hulp van onze Aziatische vriendjes).
Stijfheidswaarden:
Waar heb je deze waarden gevonden? ik zou graag de waarden van de Lombardia Ultimo Monocoque Carbon en de Trentino willen weten.
Waar heb je deze waarden gevonden? ik zou graag de waarden van de Lombardia Ultimo Monocoque Carbon en de Trentino willen weten.
http://www.fiets.nl/uploads/stijfheidsmetingen/0612.htm
alleen staan de door jou gezochte waardes er niet tussen.
alleen staan de door jou gezochte waardes er niet tussen.
Ik rij zelf wedstrijden op een Calabria (met een andere naam weliswaar). Ik weeg 77kg, ben 1,85 m lang en een echte sprinter met dikke bovenbenen. Mijn fiets geeft geen krimp.... Hij voelt strak en stijf aan en gaat als een speer de hoek om....
Meetwaarden zijn w.m.b. zeker niet zaligmakend.....
Meetwaarden zijn w.m.b. zeker niet zaligmakend.....
Ik vond de Calibra altijd een hele mooie fiets, maar heb 'm niet gekocht omdat het zo'n slappe fiets is. Met jouw lengte (ook dus een grote maat = minder stijf) en gewicht zou ik 'm zeker niet kopen. Maar ja, dat is mijn mening.
Jan
Ik ben zelf een lange afstand toerrijder en comfort telt dus voor mij ook zwaar. Maar wil wel lekker snel kunnen dalen in de bergen en dat vraagt dan weer om stijfheid.
Heb daarom zelf gekozen voor mix-frame (scandium/alu kader met carbonvorken) en carbon afmontage. Redelijk stijf en toch comfortabel. Bovendien is mijn frame nu ook beter bestand tegen eventuele valpartijtjes.
Heb daarom zelf gekozen voor mix-frame (scandium/alu kader met carbonvorken) en carbon afmontage. Redelijk stijf en toch comfortabel. Bovendien is mijn frame nu ook beter bestand tegen eventuele valpartijtjes.
Jan
Ik rijd nu 1 seizoen met de Calabria en niets dan lof hierover. En dan heb ik het over wedstrijden rijden, ook op korte bochtige baantjes, maar ook klimmen (en vooral afdalen natuurlijk) van bijv de stelvio. Ik voel me geen moment onzeker op deze fiets en de bracket stijfheid valt in de praktijk reuze mee. Uiteraard heb ik er wel 2 prima setjes wielen in zitten, Mavic cosmic carbone SL of Ksyrium SL. De voorvork is bikkelhard wat heerlijk sturen is in wedstrijdjes en afdalingen.
Er zijn natuurlijk altijd frames die betere waarden geven maar het is de vraag of wij amateurs dat verschil echt merken en daar ook diep voor in de buidel willen tasten.
Het is dan ook jammer dat fietsen vaak worden beoordeeld (en veroordeeld) alleen op basis van cijfers. Vraag gewoon aan je fietsenmaker of je er eentje mag testen dan kun je zelf oordelen of het echt een goede of slechte fiets is. zoals Foxx al zegt, er zijn tegenwoordig niet zoveel slechte fietsen meer.
Overigens gaat dit model vervangen worden dus wellicht nu nog aantrekkelijkere prijzen??
Er zijn natuurlijk altijd frames die betere waarden geven maar het is de vraag of wij amateurs dat verschil echt merken en daar ook diep voor in de buidel willen tasten.
Het is dan ook jammer dat fietsen vaak worden beoordeeld (en veroordeeld) alleen op basis van cijfers. Vraag gewoon aan je fietsenmaker of je er eentje mag testen dan kun je zelf oordelen of het echt een goede of slechte fiets is. zoals Foxx al zegt, er zijn tegenwoordig niet zoveel slechte fietsen meer.
Overigens gaat dit model vervangen worden dus wellicht nu nog aantrekkelijkere prijzen??