Euro achternakijken
-
- Forum-lid
- Berichten: 1399
- Lid geworden op: 11 feb 2007 11:36
- Locatie: Arnemuiden
Goede Morgen,
Afgelopen donderdag heb ik de fiets een grote beurt laten geven. Deze bestond uit het vernieuwen van de cassette (Centaur 10 speed) en een nieuwe ketting (campagnolo 10).Kosten voor het uitvoeren van de beurt waren € 25,- en de kosten voor de ketting € 64,- en voor de cassette € 114,- Wat ik namelijk erg duur vind voor dit alles. Ik weet je mag het niet terug naar Hfl rekenen maar ik vond dit toch wel al te gortig. Misschien loop ik achter met de prijzen.
Is dit een normale prijs.
Marc
Afgelopen donderdag heb ik de fiets een grote beurt laten geven. Deze bestond uit het vernieuwen van de cassette (Centaur 10 speed) en een nieuwe ketting (campagnolo 10).Kosten voor het uitvoeren van de beurt waren € 25,- en de kosten voor de ketting € 64,- en voor de cassette € 114,- Wat ik namelijk erg duur vind voor dit alles. Ik weet je mag het niet terug naar Hfl rekenen maar ik vond dit toch wel al te gortig. Misschien loop ik achter met de prijzen.
Is dit een normale prijs.
Marc
people are strange when you\'re a stranger
http://www.marcvmegroot.com" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.marcvmegroot.com" onclick="window.open(this.href);return false;
Je gevoel is goed: dit is gewoon belachelijk duur (vooral de ketting en cassette zijn echt te duur). Volgende keer elders gaan.
Overigens is dit geen grote beurt. Mij kost deze beurt zo'n 3 uurtjes en omvat: nieuwe binnenkabels, nieuw stuurlint, nieuw vet in alle lagers (waar mogelijk). Cassette en ketting vervangen en alles afstellen (plus eventuele beschadigingen bijwerken). Kan de fiets er moeiteloos weer een jaartje tegen.
Overigens is dit geen grote beurt. Mij kost deze beurt zo'n 3 uurtjes en omvat: nieuwe binnenkabels, nieuw stuurlint, nieuw vet in alle lagers (waar mogelijk). Cassette en ketting vervangen en alles afstellen (plus eventuele beschadigingen bijwerken). Kan de fiets er moeiteloos weer een jaartje tegen.
Tja, een locale fietsenmaker kan gewoon niet concurreren tegen grote prijsvechters. Als je het allemaal zelf kunt (en wilt) monteren kan je veel geld besparen. Ik ben voor een campa chorus 10sp cassette net geen 100 euro kwijt terwijl ik 35 euro voor een campa chorus 10sp ketting betaal.
Als ik alle onderhoud aan mijn locale fietsenmaker zou over laten zou ik een vermogen kwijt zijn. Bovendien beschouw ik het onderhouden / sleutelen ook als onderdeel van de fiets hobby.
Als ik alle onderhoud aan mijn locale fietsenmaker zou over laten zou ik een vermogen kwijt zijn. Bovendien beschouw ik het onderhouden / sleutelen ook als onderdeel van de fiets hobby.
- amclassic-fan
- Forum-lid HC
- Berichten: 24317
- Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
- Locatie: Leende
De kosten van het uitvoeren van de beurt vind ik erg laag, daar kan een FM net 45 minuten van werken. Als hij in die tijd de fiets uit elkaar heeft gehaald en weer in elkaar heeft gezet met nieuw vet vind ik dat een hele prestatie.
€64 voor een ketting vind ik wel erg veel geld, hij moet er een KMC 10 speed SL opgelegd hebben en daar nog veel voor gerekend hebben. Ik vind dit echt te veel geld, zeker omdat het jouw keus niet is om met zo'n dure ketting te willen rijden. Bij de goedkopere zaken gaan Connex en KMC kettingen voor minder dan 30 euro (Connex zelfs €25). Dat een gewone FM dan 40 euro rekent kan nog, maar dat is toch wat anders als €64.
De cassete is ook wel aan de prijs, maar dat gaat nog wel. Je koopt dezelfde Cassete op andere plekken voor €80. Maar de fietsenmaker had er netzo goed een Veloce cassete op kunnen zetten, die is van het zelfde materiaal gemaakt, gaat net zo lang mee, schakelt even goed, maar ik weer een paar tientjes goedkoper. Ik vind het handelen van de FM niet echt netjes, maar om nu te zeggen dat het totaal niet kan doe ik ook niet. Als ik de FM was geweest had ik er gewoon een Veloce cassete met een normaal geprijsde ketting opgelegd, want dan had jij niet zo'n onaangename verrassing gekregen.
€64 voor een ketting vind ik wel erg veel geld, hij moet er een KMC 10 speed SL opgelegd hebben en daar nog veel voor gerekend hebben. Ik vind dit echt te veel geld, zeker omdat het jouw keus niet is om met zo'n dure ketting te willen rijden. Bij de goedkopere zaken gaan Connex en KMC kettingen voor minder dan 30 euro (Connex zelfs €25). Dat een gewone FM dan 40 euro rekent kan nog, maar dat is toch wat anders als €64.
De cassete is ook wel aan de prijs, maar dat gaat nog wel. Je koopt dezelfde Cassete op andere plekken voor €80. Maar de fietsenmaker had er netzo goed een Veloce cassete op kunnen zetten, die is van het zelfde materiaal gemaakt, gaat net zo lang mee, schakelt even goed, maar ik weer een paar tientjes goedkoper. Ik vind het handelen van de FM niet echt netjes, maar om nu te zeggen dat het totaal niet kan doe ik ook niet. Als ik de FM was geweest had ik er gewoon een Veloce cassete met een normaal geprijsde ketting opgelegd, want dan had jij niet zo'n onaangename verrassing gekregen.
-
- Forum-lid
- Berichten: 1399
- Lid geworden op: 11 feb 2007 11:36
- Locatie: Arnemuiden
Quoten: Origineel geplaatst door Amclassic-fan op 11 Februari 2007
De kosten van het uitvoeren van de beurt vind ik erg laag, daar kan een FM net 45 minuten van werken. Als hij in die tijd de fiets uit elkaar heeft gehaald en weer in elkaar heeft gezet met nieuw vet vind ik dat een hele prestatie.
De kosten van het uitvoeren zijn zo laag omdat die €25 bij de nieuwe fiets zijn inbegrepen. Eerste beurt gratis, tweede beurt € 15 en de eerste grote jaarbeurt voor € 25,.En inderdaad is alles dan wel gedaan, zoals invetten etc.Als ik het zelf zou doen moet ik wel een speciale kettingpons van Campagnolo kopen, cassette afnemer etc. Dat gaat ook veel geld kosten.
marc
De kosten van het uitvoeren van de beurt vind ik erg laag, daar kan een FM net 45 minuten van werken. Als hij in die tijd de fiets uit elkaar heeft gehaald en weer in elkaar heeft gezet met nieuw vet vind ik dat een hele prestatie.
De kosten van het uitvoeren zijn zo laag omdat die €25 bij de nieuwe fiets zijn inbegrepen. Eerste beurt gratis, tweede beurt € 15 en de eerste grote jaarbeurt voor € 25,.En inderdaad is alles dan wel gedaan, zoals invetten etc.Als ik het zelf zou doen moet ik wel een speciale kettingpons van Campagnolo kopen, cassette afnemer etc. Dat gaat ook veel geld kosten.
marc
people are strange when you\'re a stranger
http://www.marcvmegroot.com" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.marcvmegroot.com" onclick="window.open(this.href);return false;
-
- Forum-lid
- Berichten: 561
- Lid geworden op: 06 nov 2004 12:26
tja, die fm heft lekker aan je verdiend.
ik had een mirage 10speed cassette gestoken+een connex ketting. Was je voor het materiaal zoon 65euro kwijt.
25euro rekenen voor een cassette+ketting en wat afstelwerk is duur. 10euro was meer op zijn plaats geweest (15min werk). verdere werkzaamheden zal je fm wel niet verricht hebben. zal zeker wel geen nieuw vet in balhoofd e.d gedaan hebben, dus een nieuwe fm zoeken is wel op zijnplaats.
conclusie: voor zo'n 75-80 euro was je klaar geweest.
ik had een mirage 10speed cassette gestoken+een connex ketting. Was je voor het materiaal zoon 65euro kwijt.
25euro rekenen voor een cassette+ketting en wat afstelwerk is duur. 10euro was meer op zijn plaats geweest (15min werk). verdere werkzaamheden zal je fm wel niet verricht hebben. zal zeker wel geen nieuw vet in balhoofd e.d gedaan hebben, dus een nieuwe fm zoeken is wel op zijnplaats.
conclusie: voor zo'n 75-80 euro was je klaar geweest.
RIDLEY the speed weapon
een casette en ketting kan je makkelijk zelf leggen en kabels vervangen ook
met een casette sleutels te kopen ben je 20 euro armer maar je hebt ze voor altijd, tot het systeem veranderd
een casette en ketting kan je dan bets bij een grote winkel op op internet kopen als is een lokale fm ook niet slecht
bv plum oostende, die legt dat gratis en daar kost het toch wat minder
grtz
met een casette sleutels te kopen ben je 20 euro armer maar je hebt ze voor altijd, tot het systeem veranderd
een casette en ketting kan je dan bets bij een grote winkel op op internet kopen als is een lokale fm ook niet slecht
bv plum oostende, die legt dat gratis en daar kost het toch wat minder
grtz
flanders, campa the best !!!!!!!!
- amclassic-fan
- Forum-lid HC
- Berichten: 24317
- Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
- Locatie: Leende
De prijzen voor de cassette en ketting vind ik echt heel hoog. Zit hier misschien ook arbeidsloon bij? Ter vergelijk prijzen van een internetwinkel:
Campagnolo cassette Centaur 10 speed: 61,50Campagnolo ketting Chorus 10 speed: 28,50
Nu zal de lokale fietsenmaker het niet voor dergelijke prijzen verkopen, maar ik vind de verschillen wel heel groot. Zelfs als je het benodigde gereedschap aan zou schaffen ben je nog veel goedkoper uit:
Kettingpons: 15,-Kettingzweep: 10,-Cassette afnemer voor Campagnolo: 15,-
Campagnolo cassette Centaur 10 speed: 61,50Campagnolo ketting Chorus 10 speed: 28,50
Nu zal de lokale fietsenmaker het niet voor dergelijke prijzen verkopen, maar ik vind de verschillen wel heel groot. Zelfs als je het benodigde gereedschap aan zou schaffen ben je nog veel goedkoper uit:
Kettingpons: 15,-Kettingzweep: 10,-Cassette afnemer voor Campagnolo: 15,-
-
- Forum-lid
- Berichten: 1399
- Lid geworden op: 11 feb 2007 11:36
- Locatie: Arnemuiden
Quoten: Origineel geplaatst door Amclassic-fan op 11 Februari 2007
Hoeveel km was er eigenlijk met de fiets gereden? Ik heb het vermoeden dat de cassete wel wat snel vervangen is.
4506 km. De ketting sloeg al over. Ik verwissel geen ketting tussentijds.
Marc
Hoeveel km was er eigenlijk met de fiets gereden? Ik heb het vermoeden dat de cassete wel wat snel vervangen is.
4506 km. De ketting sloeg al over. Ik verwissel geen ketting tussentijds.
Marc
people are strange when you\'re a stranger
http://www.marcvmegroot.com" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.marcvmegroot.com" onclick="window.open(this.href);return false;
Zo weinig?!! Als ik de Campagnolo freaks mag geloven gaat Campa 3x langer mee dan Shimano.......... Ter vergelijking: mijn Ultegra cassette ziet er na 4500 km nog perfect uit.
Dus er lijkt me een andere oorzaak. Verkeerde kettinglengte, of niet goed schoon gehouden of verkeerd/niet gesmeerd?? Of heb je veel door de regen gereden?
Dus er lijkt me een andere oorzaak. Verkeerde kettinglengte, of niet goed schoon gehouden of verkeerd/niet gesmeerd?? Of heb je veel door de regen gereden?
- amclassic-fan
- Forum-lid HC
- Berichten: 24317
- Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
- Locatie: Leende
Ik reed met m'n laatste Veloce cassete iets van 11 of 12 duizend door met 3 kettingen te wisselen steeds na ongeveer 1500 km. Een ketting wisselen is met een KMC of een Connex ketting een fluitje van een cent omdat je hem met je handen zonder gereedschap los kunt klikken en kunt verwisselen.