Andere fiets; carbon of alu?
Hallo,
Ik heb mezelf en mijn fiets laten opmeten, nou bleek het beter te zijn een kleiner frame,andere cranklengte, stuurpen,etc.aan te schaffen.Ik heb nu een bianchi 1885 alu/carbon die overigens erg goed bevalt;stuurt scherp,snelle daler en comfortabel.Maar ideaal zou dus een andere maat zijn dus hij is te koop en ik ben op zoek naar iets anders.Ik heb inmiddels gelezen op dit forum dat je beter geen carbon kan kopen onder een bepaalde prijs .(ik wil ongeveer 1500€ besteden)Ik heb bijv. een cube litening gtc of een isaac pascal van die prijs gezien.Zijn deze frames goed genoeg?Of kan ik beter een alu fiets kopen? Dat zou dan waarschijnlijk een huismerk worden van mijn zeer ervaren fietsenmaker.(geeft ook clubkorting...)
Gaarne jullie mening,
dank ,michael
Ik heb mezelf en mijn fiets laten opmeten, nou bleek het beter te zijn een kleiner frame,andere cranklengte, stuurpen,etc.aan te schaffen.Ik heb nu een bianchi 1885 alu/carbon die overigens erg goed bevalt;stuurt scherp,snelle daler en comfortabel.Maar ideaal zou dus een andere maat zijn dus hij is te koop en ik ben op zoek naar iets anders.Ik heb inmiddels gelezen op dit forum dat je beter geen carbon kan kopen onder een bepaalde prijs .(ik wil ongeveer 1500€ besteden)Ik heb bijv. een cube litening gtc of een isaac pascal van die prijs gezien.Zijn deze frames goed genoeg?Of kan ik beter een alu fiets kopen? Dat zou dan waarschijnlijk een huismerk worden van mijn zeer ervaren fietsenmaker.(geeft ook clubkorting...)
Gaarne jullie mening,
dank ,michael
Quote: Origineel geplaatst door bluebird1 op 06 Februari 2007
Denk dat een relatief goedkoop cabon frame weinig toegevoegde waarde heeft t.ov. een goede alu versie... Waarom eigenlijk niet bij de 1885 blijven als die bevalt? P.S. Ja, idd, ben een Bianchi-fan
Dat kan evt ook ,maar hij is dus eigenlijk iets te groot en dan zou ik de onderdelen allemaal los moeten kopen/verkopen...
Denk dat een relatief goedkoop cabon frame weinig toegevoegde waarde heeft t.ov. een goede alu versie... Waarom eigenlijk niet bij de 1885 blijven als die bevalt? P.S. Ja, idd, ben een Bianchi-fan
Dat kan evt ook ,maar hij is dus eigenlijk iets te groot en dan zou ik de onderdelen allemaal los moeten kopen/verkopen...
ik blijf het carbon eigenlijk niet vertrouwen, is scandium niet beter. Mijn FM had een scandium fiets staan en dat woog helemaal niets. En het lijkt me ook duurzamer
postamble();
Ik vraag me af of een carbon frame niet kwetsbaarder is. Zeker als je er mee koerst. Een valpartij komt dan wel een voor. Mijn zoon heeft eerdaags weer een groter fame nodig maar ik twijfel over carbon of een alu frame.
Iemand een idee?
Ik vraag me af of een carbon frame niet kwetsbaarder is. Zeker als je er mee koerst. Een valpartij komt dan wel een voor. Mijn zoon heeft eerdaags weer een groter fame nodig maar ik twijfel over carbon of een alu frame.
Iemand een idee?
- amclassic-fan
- Forum-lid HC
- Berichten: 24317
- Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
- Locatie: Leende
Een afgebroken zadelpen is zeker 9 van de 10 keer gewoon eigen schuld: verkeerde klem gebruikt, te hard aangedraaid, braampjes in de zadelbuis.
Scandium frames zijn gewoon aluminium frames alleen dan met een beetje scandium aan de legering toegevoegd, waardoor ze dunner buisdikte buizen kunnen maken die net zo stijf zijn.
Goede aluminium frames zijn technisch gezien beter dan de carbon instapframes en nog een paar honderd euro goedkoper.
Scandium frames zijn gewoon aluminium frames alleen dan met een beetje scandium aan de legering toegevoegd, waardoor ze dunner buisdikte buizen kunnen maken die net zo stijf zijn.
Goede aluminium frames zijn technisch gezien beter dan de carbon instapframes en nog een paar honderd euro goedkoper.
Quote: Origineel geplaatst door Amclassic-fan op 07 Februari 2007
Een afgebroken zadelpen is zeker 9 van de 10 keer gewoon eigen schuld: verkeerde klem gebruikt, te hard aangedraaid, braampjes in de zadelbuis.Scandium frames zijn gewoon aluminium frames alleen dan met een beetje scandium aan de legering toegevoegd, waardoor ze dunner buisdikte buizen kunnen maken die net zo stijf zijn. Goede aluminium frames zijn technisch gezien beter dan de carbon instapframes en nog een paar honderd euro goedkoper.
In mijn geval wat het net die ene andere keer v/d 10 dan;een selcof carbon zadelpen met alu opzetstuk(inzetstuk).Dit kwam door slechte inlijming? Of geen exacte passing? Misschien beide.In ieder geval gebeurde het op een recht stuk (wel in peleton)terwijl ik gewoon in het zadel zat(gelukkig voor mijn zitvlak);niks bijzonders dus.
Verder is je uitleg over alu en scandium een extra bevestiging om geen carbon frame te nemen. En uiteraard is de kans op vallen en dus grotere schade ook een reden
Dank
Een afgebroken zadelpen is zeker 9 van de 10 keer gewoon eigen schuld: verkeerde klem gebruikt, te hard aangedraaid, braampjes in de zadelbuis.Scandium frames zijn gewoon aluminium frames alleen dan met een beetje scandium aan de legering toegevoegd, waardoor ze dunner buisdikte buizen kunnen maken die net zo stijf zijn. Goede aluminium frames zijn technisch gezien beter dan de carbon instapframes en nog een paar honderd euro goedkoper.
In mijn geval wat het net die ene andere keer v/d 10 dan;een selcof carbon zadelpen met alu opzetstuk(inzetstuk).Dit kwam door slechte inlijming? Of geen exacte passing? Misschien beide.In ieder geval gebeurde het op een recht stuk (wel in peleton)terwijl ik gewoon in het zadel zat(gelukkig voor mijn zitvlak);niks bijzonders dus.
Verder is je uitleg over alu en scandium een extra bevestiging om geen carbon frame te nemen. En uiteraard is de kans op vallen en dus grotere schade ook een reden
Dank
-
- Forum-lid
- Berichten: 87
- Lid geworden op: 22 nov 2006 22:00
even proberen mijn fiets hier te tone.
http://www.achielle.be" onclick="window.open(this.href);return false;
-
- Forum-lid
- Berichten: 87
- Lid geworden op: 22 nov 2006 22:00
http://www.achielle.be" onclick="window.open(this.href);return false;