Hallo,
Ik ben in de gelukkige positie om een nieuwe fiets uit te gaan zoeken. Ben er bijna uit en de keuze bevat nog maar 3 modellen. Dit is deels op basis van specs en deels op basis van emotie. Echter, 1 is afgemonteerd met Ultegra (10 sp.), 1 met een mix van 105 en Ultegra en de laatste met alleen 105. Deze laatste vraagt een aardig bedrag voor ombouw naar Ultegra.
Kortom, wat is het grootste verschil tussen 105 en Ultegra voor een recreatieve fietser (5000 km/jaar). Is het later gemakkelijk te upgraden 105 -> Ultegra en kan dat geleidelijk dus bv eerst remhoeven, dan crankset, daarna STI etc. of moet dit in een montage ?
Enfin, aardig wat vragen. Benieuwd naar de antwoorden.
Alvast bedankt daarvoor !!
Ultegra of 105
ultegra is wat lichter en duurzamer. 105 heeft geen 53 voorblad, voor de rest zijn de groepen hetzelfde. upgraden kan perfect in stappen gebeuren: de dura-ace - , ultegra - en 105 onderdelen zijn perfect uitwisselbaar of maw alle onderdelen binnen deze drie groepen zijn compatibel met elkaar.
Àls de fietsen voor min of meer hetzelfde bedrag worden aangeboden, dan zou ik (natuurlijk) Ultegra kiezen. Maar als je er lekker op kan besparen dan is 105 een prima optie. Ik zou ook geen enkele noodzaak zien voor een recreatieve fietser om voor Ultegra te kiezen, tenzij het gewicht beperken héééél hoog op jouw lijstje staat: 105 volstaat prima! (En dan kan je natuurlijk altijd op het moment dat er iets vervangen moet worden voor Ultegra kiezen).
Veel plezier alvast met jouw nieuwe aankoop.
Veel plezier alvast met jouw nieuwe aankoop.
"ja dat is een mooie fiets, en nee je mag hem niet uitbroberen. Ja zo\'n zadel zit toch best lekker en nee er zit geen bel op..."(diepe zucht)
Als je het je kunt veroorloven, ga dan voor Ultegra. Is toch een stuk nauwkeuriger en mooier gemaakt dan 105, hoewel dit ook heel behoorlijk werkt. Staar je echter niet blind op de onderdelengroep, maar kijk zeker eerst naar de kwaliteit van het frame. Een goed, licht en strak frame met 105 is beter dan een zwabberframe met Ultegra! nderdelen kun je vrij simpel vervangen, het frame is de basis van je fiets.
Als de frames van de fietsen die je op het oog hebt ongeveer van gelijke kwaliteit zijn, tja, dan is de keus makkelijk...
Als de frames van de fietsen die je op het oog hebt ongeveer van gelijke kwaliteit zijn, tja, dan is de keus makkelijk...
Bedankt zover voor de reacties. Ligt inderdaad in de lijn der verwachting.
Voor wat betreft de frames, het gaat om
Specialized Tarmac comp (mix 105/Ultegra)
Colnago Arte (volledig Ultegra)
Wilier Mortirolo (volledig 105).
Ook hier zijn weer alle reacties, negatief of positief, zeer welkom. Overigens laat ik de wielen even buiten beschouwing omdat de "standaard" meegeleverde wielen in principe worden vervangen voor een ander type tegen meerprijs.
Voor wat betreft de frames, het gaat om
Specialized Tarmac comp (mix 105/Ultegra)
Colnago Arte (volledig Ultegra)
Wilier Mortirolo (volledig 105).
Ook hier zijn weer alle reacties, negatief of positief, zeer welkom. Overigens laat ik de wielen even buiten beschouwing omdat de "standaard" meegeleverde wielen in principe worden vervangen voor een ander type tegen meerprijs.