Pagina 1 van 1

korte kooi of lange kooi ?

Geplaatst: 04 feb 2007 14:02
door cristallo
Beste forummers,
Even een vraag voor de meer XC-gerichte rijders :
Mijn huidig XTR achterversnellingsapparaat is aan vervanging toe.
Ik ben aan het twijfelen of ik nu een lange kooi (zoals nu gemonteerd) of een korte kooi zou nemen ?
Echter weet ik niet tot welke vertanding ik zou kunnen nemen met een korte kooi ?
Wie kan mij helpen ?
Mvg,
Philippe

korte kooi of lange kooi ?

Geplaatst: 04 feb 2007 15:35
door lebberke
Met een korte kooi kun je perfect alle tanden pakken op het midden blad, op het grootste tandwiel vanvoor kan ik tot het voorlaatste kroontje vanachter rijden (11-34).

Voordeel van een korte kooi is dat hij stijfer is, korte ketting nodig hebt en iets minder gevoelig aan schade omdat hij wat korter is.

Maar als toerrijden maakt het in mijn ogen weinig uit welke lengte van derailleur je neemt. Al word standaard een lange kooi gemonteerd.

korte kooi of lange kooi ?

Geplaatst: 04 feb 2007 16:14
door amclassic-fan
Als je geen wedstrijden rijdt zou ik maar gewoon een lange kooi nemen, loop je ook geen risico als je fout schakelt waardoor je groot-groot komt te staan.
Als je niet met een 11-34 cassete rijdt, maar met een wegcassete dan kan je wel altijd prima de XTR met korte kooi nemen.

korte kooi of lange kooi ?

Geplaatst: 04 feb 2007 21:21
door spietpiet
Totale schakelcapaciteit XTR RD-M 970/971 GS (korte kooi 2007) is 33 tanden.
Met een standaard 44-32-22 kun je een korte kooi gebruiken icm 12-23. Wil je achter groter dan heb je volgens de voorschriften de lange kooi (SGS)nodig, deze heeft een totale capaciteit van 43 tanden.
Met een 12-27 kan het wel maar dan kan je voor maximaal 18 tanden verschil schakelen.(bv igv een dubbel)
Zelf heb ik gewoon voor de lange kooi gekozen, kost evenveel, is maar 2 gram zwaarder, kettingspanning is minder hoog, je bent flexibeler met cassette wisselen en je kan de meest onmogelijke combinaties maken.
Ik gebruik een crankstel 44-32-22 en cassette 12-27 en 11-34.

korte kooi of lange kooi ?

Geplaatst: 05 feb 2007 12:10
door cristallo
Bedankt voor de info !
Het wordt dus een nieuwe XTR met lange kooi.
Zal meer voldoen aan mijn eisen dan die kortere versie.
(strandracen + occasioneel Ardennen)
Mvg,
Cristallo
 

korte kooi of lange kooi ?

Geplaatst: 05 feb 2007 17:57
door scottwilko
Korte kooi? Je hebt de mtb varianten toch alleen in medium en large? Maar goed daar tussen kiezen is makkelijk, zelf geeft shimano aan dat je alleen een lange kooi nodig hebt indien je een cassette steekt met 34 tanden. Houd je dus de meest gangbare mtb cassette aan (ik meen 12 tot 32) kun je probleemloos de medium kooi nemen.

korte kooi of lange kooi ?

Geplaatst: 05 feb 2007 19:35
door spietpiet
Bovenstaande reactie is naar mijn mening niet correct.

In dit geval wordt met korte kooi de medium bedoeld.
Je hebt dus de GS en de SGS versie waarbij de SGS de langste versie is en de GS de kortste (medium).

Met de GS (medium) kan je ook als grootste krans achter een 34 schakelen, alleen mag je crankstel dan maximaal 11 tanden verschil hebben.
Een standaard crankstel 44-32-22 met een 11-32 en een GS (Medium)kun je niet combineren omdat je totale schakelcapaciteit (33)niet voldoende is.
Zelfs een 12-27 met een 44-32-22 is volgens specs. niet mogelijk.

Hierbij een gedeelte van de specs van een RD-M 960 GS
     
Speeds      9-speed
     
Max. Sprocket      34T
     
Min. Sprocket      11T
     
Front Difference      22T max.
     
Total Capacity      33T

korte kooi of lange kooi ?

Geplaatst: 05 feb 2007 19:49
door scottwilko
Waar ik het heb gelezen weet ik niet meer, maar dat ik het heb gelezen weet ik wel. Verder was ook mijn fiets gewoon afgemonteerd met een sg derailleur, (dus de kortere versie) een normaal crankstel en een cassette met een maximum van 32 tanden. Maar als ik het fout heb dan bied ik mijn excuses aan zo ben ik ook wel, ik weet ook niet alles en meld enkel de zaken die naar mijn weten juist zijn.

korte kooi of lange kooi ?

Geplaatst: 06 feb 2007 10:21
door ilgrasso
Quoten: Origineel geplaatst door spietpiet op 04 Februari 2007



.... kettingspanning is minder hoog...


Wat is het voordeel van een lage(re) kettingspanning? Het lijkt me, met name in de bergen met moeilijke afdalingen, juist prettig om een strakke ketting te hebben waardoor je derailleur mooi strak blijft staan als je over obstakels/hobbels rijdt.

korte kooi of lange kooi ?

Geplaatst: 06 feb 2007 11:58
door spietpiet
Quote: Origineel geplaatst door Il Grasso op 06 Februari 2007
Quoten: Origineel geplaatst door spietpiet op 04 Februari 2007.... kettingspanning is minder hoog... Wat is het voordeel van een lage(re) kettingspanning? Het lijkt me, met name in de bergen met moeilijke afdalingen, juist prettig om een strakke ketting te hebben waardoor je derailleur mooi strak blijft staan als je over obstakels/hobbels rijdt.



Til je achterwiel eens van de grond, schakel groot/groot en je zult merken dat dit wat zwaarder loopt dan als je dezelfde overbreng verhouding op midden/midden schakelt.
Zeker als het maar net gaat met je achterderr. en de ketting erg strak staat merk je duidelijk verschil.
Mede oorzaak is natuurlijk ook de schuine kettinglijn, maar beetje extra weerstand wordt ook veroorzaakt door hoge kettingspanning.

Bij een afdaling schakel je al snel naar de grote plaat en staat je ketting dus al redelijk strak, ketting klappert het meest als deze op het kleine blad ligt.

Het belangrijkste argument is echter dat je zonder dat je de boel in elkaar draait of dat de ketting sleept alle mogelijke combinaties kan maken.
In sommige situaties kan je wel eens per ongeluk groot/groot schakelen en het is dan wel prettig dat de boel niet afbreekt en b.v. tusen je achterwiel slaat met alle bijkomende gevolgen.