Hallo,
Het is al de vierde keer binnen korte tijd dat ik gebroken spaken heb.
Het betreft een achterwiel met een Sturmey Archer naaf en er zitten wel vaak twee personen tegelijkertijd op die fiets. Een gewone huis-tuin en keukenfiets. Ik kan twee redenen bedenken:
1. In de las van de velg zit een scheurtje in de dwarsrichting.
2. Bij het vernieuwen van de spaken heb ik de schroefdraad van de spaken in vaseline gedoopt om te voorkomen dat ze gaan vastroesten. Maar wellicht gaan de nippels daardoor weer los zitten en worden dan de overige spaken misschien te zwaar belast en gaan deze dan breken.
Heeft iemand een tip ?
gebroken spaken
- amclassic-fan
- Forum-lid HC
Als er eenmaal speken aan het breken gaan in een wiel kan je maar beter daarna alle spaken in 1 keer vervangen. De spaken die nog heel zijn na het breken van de andere spaken hebben namelijk dan ook een aardige tik gehad en breken daarna 1 voor 1 ook.
Bedankt voor de tip.
Ik heb uiteindelijk de stoute schoenen aangetrokken en de velg losgehaald van de naaf.
Het bleek dat de velg een min of meer drupppelvorm had.
De dwarsnaad was gedeeltelijk ingescheurd en hier zat dus speling in.
Ik heb er dus een nieuwe velg ingezet.
Het was de eerste keer dat ik een wiel gespaakt heb, het kostte aardig veel moeite maar het resultaat was boven verwachting. Na ongeveer een maand heb ik het achterwiel geïnspecteerd en het houdt zich prima.
Ook met de belasting van twee personen (totaal gewicht toch ca. 150 kg).
Ik heb uiteindelijk de stoute schoenen aangetrokken en de velg losgehaald van de naaf.
Het bleek dat de velg een min of meer drupppelvorm had.
De dwarsnaad was gedeeltelijk ingescheurd en hier zat dus speling in.
Ik heb er dus een nieuwe velg ingezet.
Het was de eerste keer dat ik een wiel gespaakt heb, het kostte aardig veel moeite maar het resultaat was boven verwachting. Na ongeveer een maand heb ik het achterwiel geïnspecteerd en het houdt zich prima.
Ook met de belasting van twee personen (totaal gewicht toch ca. 150 kg).