verzet in hooggebergte
In de zomer ga ik een aantal weken naar de zuidelijke alpen waar ik enkele bergen ga bedwingen. Kan iemand mij een tip geven over het te monteren verzet. Momenteel heb ik een triple 52/42/30 staan en achter een 12/23!
Zelf heb ik het idee dat dit niet licht genoeg is (fiets sowieso nog al licht) en de 52 gebruik ik zelden of nooit.
Wat is de goedkoopste (goede) oplossing!
Zelf heb ik het idee dat dit niet licht genoeg is (fiets sowieso nog al licht) en de 52 gebruik ik zelden of nooit.
Wat is de goedkoopste (goede) oplossing!
http://www.passion4bike-guido.blogspot.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
- amclassic-fan
- Forum-lid HC
- Berichten: 24317
- Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
- Locatie: Leende
Klimcassette wil do the job. Een 12-27 bijvoorbeeld, maar met een 12-25 moet het ook al lukken.
Quoten: Origineel geplaatst door Amclassic-fan op 31 Januari 2007
Goedkoopste oplossing is iets aan je cassete veranderen en die 52 stil laten zitten.
Maar hoe zwaar ben je? In wat voor conditie? Al ervaring in de bergen?
Goedkoopste oplossing is iets aan je cassete veranderen en die 52 stil laten zitten.
Maar hoe zwaar ben je? In wat voor conditie? Al ervaring in de bergen?
http://www.passion4bike-guido.blogspot.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
Quoten: Origineel geplaatst door Amclassic-fan op 31 Januari 2007
Goedkoopste oplossing is iets aan je cassete veranderen en die 52 stil laten zitten.
Maar hoe zwaar ben je? In wat voor conditie? Al ervaring in de bergen?
76 kg. De conditie is al redelijk maar moet uiteraard nog een stuk beter worden. Mijn ervaring in de bergen is met name het heuvelland in Limburg en omstreken. Daarnaast fiets ik tijdens mijn vakanties in Frankrijk. Twee keer Mont Ventoux gefietst (op hybride) en met genoemde racefiets alleen tot 1100m hoogte.
Goedkoopste oplossing is iets aan je cassete veranderen en die 52 stil laten zitten.
Maar hoe zwaar ben je? In wat voor conditie? Al ervaring in de bergen?
76 kg. De conditie is al redelijk maar moet uiteraard nog een stuk beter worden. Mijn ervaring in de bergen is met name het heuvelland in Limburg en omstreken. Daarnaast fiets ik tijdens mijn vakanties in Frankrijk. Twee keer Mont Ventoux gefietst (op hybride) en met genoemde racefiets alleen tot 1100m hoogte.
http://www.passion4bike-guido.blogspot.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
Quoten: Origineel geplaatst door amateurke op 31 Januari 2007
76 kg. De conditie is al redelijk maar moet uiteraard nog een stuk beter worden. Mijn ervaring in de bergen is met name het heuvelland in Limburg en omstreken. Daarnaast fiets ik tijdens mijn vakanties in Frankrijk. Twee keer Mont Ventoux gefietst (op hybride) en met genoemde racefiets alleen tot 1100m hoogte.
En welk verzet zat er op die hybride?
76 kg. De conditie is al redelijk maar moet uiteraard nog een stuk beter worden. Mijn ervaring in de bergen is met name het heuvelland in Limburg en omstreken. Daarnaast fiets ik tijdens mijn vakanties in Frankrijk. Twee keer Mont Ventoux gefietst (op hybride) en met genoemde racefiets alleen tot 1100m hoogte.
En welk verzet zat er op die hybride?
Race: Giant TCR en Giant Propel
Gravel: Giant Revolt
ATB: Giant XTC
TT: Giant Trinity
Gravel: Giant Revolt
ATB: Giant XTC
TT: Giant Trinity
Quoten: Origineel geplaatst door wezep op 31 Januari 2007
Quoten: Origineel geplaatst door amateurke op 31 Januari 2007
76 kg. De conditie is al redelijk maar moet uiteraard nog een stuk beter worden. Mijn ervaring in de bergen is met name het heuvelland in Limburg en omstreken. Daarnaast fiets ik tijdens mijn vakanties in Frankrijk. Twee keer Mont Ventoux gefietst (op hybride) en met genoemde racefiets alleen tot 1100m hoogte.
En welk verzet zat er op die hybride?
Al sla je me dood. Dat is al een jaar of zeven geleden. Weet nog niet meer welke groep erop zat.
Quoten: Origineel geplaatst door amateurke op 31 Januari 2007
76 kg. De conditie is al redelijk maar moet uiteraard nog een stuk beter worden. Mijn ervaring in de bergen is met name het heuvelland in Limburg en omstreken. Daarnaast fiets ik tijdens mijn vakanties in Frankrijk. Twee keer Mont Ventoux gefietst (op hybride) en met genoemde racefiets alleen tot 1100m hoogte.
En welk verzet zat er op die hybride?
Al sla je me dood. Dat is al een jaar of zeven geleden. Weet nog niet meer welke groep erop zat.
http://www.passion4bike-guido.blogspot.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
Ik zelf heb hetzelfde verzet als jij. 30 / 23 is inderdaad vrij zwaar voor het de zwaartste stukken in het hooggebergte. Het liefste zou ik ook iets kleiner rijden. Als je 10speed hebt (heb ik niet), kun je zonder veel gemak op het vlakke in te leveren aan de 12 of 13 - 25 of 12 - 27. 27 is lekker soepel, maar de verschillen tussen de kleinste kransjes worden zo vrij groot. Met 25 als kleinste hou je kleine stapjes over, maar zit je nog steeds iets groter. Aan jou de keuze. Als je in Nederland niet de grote versnellingen gebruikt, en je het niet erg vind om met 52 - 13 af te dalen, dan is de 13-25 / 27 de juiste keus.
Ik zou in NL lekker die 12-23 blijven gebruiken.
Even wisselen voor het hooggebergte kost je nog geen 5 minuten.
Wil je het hele jaar met dezelfde cassette rijden ontkom je niet aan 12-25.
Even wisselen voor het hooggebergte kost je nog geen 5 minuten.
Wil je het hele jaar met dezelfde cassette rijden ontkom je niet aan 12-25.
Ik vind 13-26 een prima cassette.
13-14-15-16-17-18-19-21-23-26
Als je nog Shimano hebt, kun je hier kijken:
http://www.m-gineering.nl/cassette.htm
13-14-15-16-17-18-19-21-23-26
Als je nog Shimano hebt, kun je hier kijken:
http://www.m-gineering.nl/cassette.htm
Quoten: Origineel geplaatst door havana op 31 Januari 2007
Ik zou in NL lekker die 12-23 blijven gebruiken.
Even wisselen voor het hooggebergte kost je nog geen 5 minuten.
Wil je het hele jaar met dezelfde cassette rijden ontkom je niet aan 12-25.wisselen is ook geen enkel probleem. Dat zal het ook wel gaan worden
Ik zou in NL lekker die 12-23 blijven gebruiken.
Even wisselen voor het hooggebergte kost je nog geen 5 minuten.
Wil je het hele jaar met dezelfde cassette rijden ontkom je niet aan 12-25.wisselen is ook geen enkel probleem. Dat zal het ook wel gaan worden
http://www.passion4bike-guido.blogspot.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
- robbebopper
- Forum-lid HC
- Berichten: 5713
- Lid geworden op: 09 aug 2006 16:32
Tja, als je met een triple, en achter12-23 nog niet zeker weet of je de berg kunt "bedwingen", dan weet ik niet of het wel een slim plan is om bijvoorbeeld 25 kilometer bergop te gaan rijden. Die duren dan wel heel erg lang. Volgens mij is dit geen enkel probleem. In de Franse Alpen tref je zelden passages aan die steiler zijn dan 12 procent.