Remmen, sturen, cranks etc., maar ook lampen en fietskoffers

verzet in hooggebergte

amateurke
Forum-lid
Berichten: 671
Lid geworden op: 10 jan 2007 13:16

amateurke 31 jan 2007 00:51

In de zomer ga ik een aantal weken naar de zuidelijke alpen waar ik enkele bergen ga bedwingen. Kan iemand mij een tip geven over het te monteren verzet. Momenteel heb ik een triple 52/42/30 staan en achter een 12/23!
Zelf heb ik het idee dat dit niet licht genoeg is (fiets sowieso nog al licht) en de 52 gebruik ik zelden of nooit.
 
Wat is de goedkoopste (goede) oplossing!
http://www.passion4bike-guido.blogspot.com/" onclick="window.open(this.href);return false;

Gebruikersavatar
amclassic-fan
Forum-lid HC
Berichten: 24317
Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
Locatie: Leende

Gebruikersavatar amclassic-fan 31 jan 2007 01:01

Goedkoopste oplossing is iets aan je cassete veranderen en die 52 stil laten zitten.
Maar hoe zwaar ben je? In wat voor conditie? Al ervaring in de bergen?
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 28105
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 31 jan 2007 09:45

Klimcassette wil do the job. Een 12-27 bijvoorbeeld, maar met een 12-25 moet het ook al lukken.

amateurke
Forum-lid
Berichten: 671
Lid geworden op: 10 jan 2007 13:16

amateurke 31 jan 2007 09:50

Quoten: Origineel geplaatst door Amclassic-fan op 31 Januari 2007


Goedkoopste oplossing is iets aan je cassete veranderen en die 52 stil laten zitten.
Maar hoe zwaar ben je? In wat voor conditie? Al ervaring in de bergen?
http://www.passion4bike-guido.blogspot.com/" onclick="window.open(this.href);return false;

amateurke
Forum-lid
Berichten: 671
Lid geworden op: 10 jan 2007 13:16

amateurke 31 jan 2007 09:53

Quoten: Origineel geplaatst door Amclassic-fan op 31 Januari 2007


Goedkoopste oplossing is iets aan je cassete veranderen en die 52 stil laten zitten.
Maar hoe zwaar ben je? In wat voor conditie? Al ervaring in de bergen?

76 kg. De conditie is al redelijk maar moet uiteraard nog een stuk beter worden. Mijn ervaring in de bergen is met name het heuvelland in Limburg en omstreken. Daarnaast fiets ik tijdens mijn vakanties in Frankrijk. Twee keer Mont Ventoux gefietst (op hybride) en met genoemde racefiets alleen tot 1100m hoogte.
http://www.passion4bike-guido.blogspot.com/" onclick="window.open(this.href);return false;

Gebruikersavatar
wezep
Forum-lid
Berichten: 1646
Lid geworden op: 04 mei 2005 10:06

Gebruikersavatar wezep 31 jan 2007 10:53

Quoten: Origineel geplaatst door amateurke op 31 Januari 2007


 76 kg. De conditie is al redelijk maar moet uiteraard nog een stuk beter worden. Mijn ervaring in de bergen is met name het heuvelland in Limburg en omstreken. Daarnaast fiets ik tijdens mijn vakanties in Frankrijk. Twee keer Mont Ventoux gefietst (op hybride) en met genoemde racefiets alleen tot 1100m hoogte.

En welk verzet zat er op die hybride?
Race: Giant TCR en Giant Propel
Gravel: Giant Revolt
ATB: Giant XTC
TT: Giant Trinity

amateurke
Forum-lid
Berichten: 671
Lid geworden op: 10 jan 2007 13:16

amateurke 31 jan 2007 13:22

Quoten: Origineel geplaatst door wezep op 31 Januari 2007


Quoten: Origineel geplaatst door amateurke op 31 Januari 2007


 76 kg. De conditie is al redelijk maar moet uiteraard nog een stuk beter worden. Mijn ervaring in de bergen is met name het heuvelland in Limburg en omstreken. Daarnaast fiets ik tijdens mijn vakanties in Frankrijk. Twee keer Mont Ventoux gefietst (op hybride) en met genoemde racefiets alleen tot 1100m hoogte.

En welk verzet zat er op die hybride?

Al sla je me dood. Dat is al een jaar of zeven geleden. Weet nog niet meer welke groep erop zat.
http://www.passion4bike-guido.blogspot.com/" onclick="window.open(this.href);return false;

Gebruikersavatar
ponsteen
Forum-lid
Berichten: 2924
Lid geworden op: 17 mei 2004 12:21

Gebruikersavatar ponsteen 31 jan 2007 13:30

Ik zelf heb hetzelfde verzet als jij. 30 / 23 is inderdaad vrij zwaar voor het de zwaartste stukken in het hooggebergte. Het liefste zou ik ook iets kleiner rijden. Als je 10speed hebt (heb ik niet), kun je zonder veel gemak op het vlakke in te leveren aan de 12 of 13 - 25 of 12 - 27. 27 is lekker soepel, maar de verschillen tussen de kleinste kransjes worden zo vrij groot. Met 25 als kleinste hou je kleine stapjes over, maar zit je nog steeds iets groter. Aan jou de keuze. Als je in Nederland niet de grote versnellingen gebruikt, en je het niet erg vind om met 52 - 13 af te dalen, dan is de 13-25 / 27 de juiste keus.

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 28105
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 31 jan 2007 14:36

Ik zou in NL lekker die 12-23 blijven gebruiken.
Even wisselen voor het hooggebergte kost je nog geen 5 minuten.
Wil je het hele jaar met dezelfde cassette rijden ontkom je niet aan 12-25.

tyrw
Forum-lid
Berichten: 420
Lid geworden op: 18 mei 2004 13:58

tyrw 31 jan 2007 15:21

Ik vind 13-26 een prima cassette.
13-14-15-16-17-18-19-21-23-26
Als je nog Shimano hebt, kun je hier kijken:
http://www.m-gineering.nl/cassette.htm
 

amateurke
Forum-lid
Berichten: 671
Lid geworden op: 10 jan 2007 13:16

amateurke 31 jan 2007 15:22

Quoten: Origineel geplaatst door havana op 31 Januari 2007


Ik zou in NL lekker die 12-23 blijven gebruiken.
Even wisselen voor het hooggebergte kost je nog geen 5 minuten.
Wil je het hele jaar met dezelfde cassette rijden ontkom je niet aan 12-25.wisselen is ook geen enkel probleem. Dat zal het ook wel gaan worden
http://www.passion4bike-guido.blogspot.com/" onclick="window.open(this.href);return false;

Gebruikersavatar
robbebopper
Forum-lid HC
Berichten: 5713
Lid geworden op: 09 aug 2006 16:32

Gebruikersavatar robbebopper 31 jan 2007 17:57

Tja, als je met een triple, en achter12-23 nog niet zeker weet of je de berg kunt "bedwingen", dan weet ik niet of het wel een slim plan is om bijvoorbeeld 25 kilometer bergop te gaan rijden. Die duren dan wel heel erg lang. Volgens mij is dit geen enkel probleem. In de Franse Alpen tref je zelden passages aan die steiler zijn dan 12 procent.

Plaats reactie