Voor alle discussies en vragen over mountainbiken in het algemeen.

Singlespeed

scepticus
Forum-lid HC

Gebruikersavatar scepticus 29 jan 2007 23:02

In oktober vatte ik het idee op, en na een tijdje nadenken en onderdeeltjes verzamelen heb ik dit weekend mn mountainbike omgebouwd tot singlespeed!

Je hebt er verrassend weinig voor nodig!

-Een kettingspanner, bijvoorbeeld de n ne Otherdoofer

-Een simpel kransje zonder schakelhulpjes, maar met 'hoge' tandjes zodat de ketting er niet af vliegt:

(ik heb zelf een oud Suntour kransje gebruikt)

-Om de ruimte op je cassettebody op te vullen kun je kant-en-klare spacers gebruiken, zoals deze set van n ne:

maar met een handjevol tussenringen van oude cassettes lukt het ook, en die hebben als voordeel dat je de positie van het kransje nauwkeuriger kunt stellen om een ideale kettinglijn te krijgen

-Tot slot: omdat je het buitenste kettingblad weghaalt heb je kortere bladboutjes nodig:

(hoewel het met je oude bladboutjes en vulringetjes ook kan)

Even sleutelen en ziedaar het resultaat:

(ik heb tevens een starre vork en V-brakes gemonteerd, de vork moet nog afgezaagd en het kleine voorblad moet nog verwijderd, maar ik heb mijn cranktrekker uitgeleend)

Dus voortaan cross ik met 32-16 door de bossen rond Zeist, Driebergen etc!

* Ja maar, ja maar, met maar 1 versnelling moet je soms keihard stoempen met klimmen, en bergaf zit je helemaal te tollen!

# Precies! En ik denk dat dat het biken juist weer zwaarder, uitdagender en afwisselender maakt! Als ik niet moe wil worden, blijf ik wel lekker thuis op de bank liggen...

Ach, misschien is singlespeeden net zoiets als zwart-wit fotografie of Dogma-films, en heeft niet iedereen er een antenne voor, maar mij lijkt het gewoon leuk.
Zodra ik erop gereden heb post ik zeker mijn ervaringen!

Tot slot nog enkele links:

M-gineering.nl, nederlandse webshop met singlespeedonderdelen.

Singlespeed.nl, ook een NL'se webshop.

Dirty-Pages.net, nederlands discussieforum met een singlespeed-rubriek.

Nog meer singlespeeders hier?
"Shirtje korte mouwen € 200, c'est pas normal!"

ilgrasso
Forum-lid

ilgrasso 29 jan 2007 23:35

Mooi topic, goede uitleg.
Hoe bevalt die Doofer? Stoort het 'aanlopen' van het rolletje tegen de ketting tijdens het rijden niet?
Ik wilde ook eens wat anders en heb even overwogen een singlespeed te bouwen maar uiteindelijk is het een freerider geworden (Azonic).  De Azonic is evt. nog op te bouwen als singlespeed omdat hij horizontale uitvaleinden heeft. Een topic hierover met foto's volgt binnenkort.
WARNING! Post may contain irony. Discontinue reading if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure.

spietpiet
Forum-lid

spietpiet 30 jan 2007 11:47

Leuke fiets.

Lijkt me leuk, zo'n singlespeed voor er bij.
Als ik dit zo zie krijg ik wel zin om zo'n ding met wat oude spulletjes in elkaar te zetten, misschien een leuk project voor het volgende winterseizoen.
Echt back to basic.

buzz
Forum-lid

Gebruikersavatar buzz 31 jan 2007 20:05

Zo’n singlespeed is idd leuk speelgoed, Scepticus. Zeker voor erbíj. Aannemende dat je nog een andere bike hebt voor het échte werk. Want op een singlespeed is je snelheid feitelijk volledig afhankelijk van je beentempo. Dat heeft uiteraard wel z’n charmes, maar ook z’n beperkingen. Bij een 32-16 verzet zie je hier welk beentempo welke snelheid oplevert...

Cadans   Snelheid
-----------------
50rpm    12,2km/u   
60rpm    14,7km/u   
70rpm    17,1km/u
80rpm    19,6km/u
90rpm    22,0km/u
100rpm   24,5km/u
110rpm   26,9km/u
120rpm   29,4km/u
130rpm   31,8km/u

Zelf heb ik naast m’n gewone bike nog een non-suspension sevenspeed, die alleen op het strand en ’s winters in de polder gebruikt wordt. Voor ligt er een 44T, en achter een 11-17 cassette. Jij gebruikt achter een Suntour-tandwiel met lange tandjes, zag ik. Bestaat er eigenlijk ook voor een 44T-voorblad zo’n variant?

scepticus
Forum-lid HC

Gebruikersavatar scepticus 31 jan 2007 21:41

Quote: Origineel geplaatst door Buzz op 31 Januari 2007
Zo’n singlespeed is idd leuk speelgoed, Scepticus. Zeker voor erbíj. Aannemende dat je nog een andere bike hebt voor het échte werk. Want op een singlespeed is je snelheid feitelijk volledig afhankelijk van je beentempo.

Ik heb idd ook nog een andere bike mét versnellingen

Quote:
Cadans   Snelheid
-----------------
50rpm    12,2km/u   
60rpm    14,7km/u   
70rpm    17,1km/u
80rpm    19,6km/u
90rpm    22,0km/u
100rpm   24,5km/u
110rpm   26,9km/u
120rpm   29,4km/u
130rpm   31,8km/u

Ik had idd al uitgerekend dat je voor 90 RPM toch al 22 km/uur moet rijden. Eerst maar eens kijken hoe die 2:1 overbrenging bevalt, anders kan ik nog overstappen naar b.v. een 36-19

Quote:
Jij gebruikt achter een Suntour-tandwiel met lange tandjes, zag ik. Bestaat er eigenlijk ook voor een 44T-voorblad zo’n variant?

In de rommelbak bij een fietsenmaker zal vast nog wel eea te vinden zijn uit het pre-HG tijdperk, en anders bestaan er allerlei singlespeed-specifieke kransjes:
Die gaan van Shimano DX van 5 euro tot Singlestar Titanium van rond 150 euro afhankelijk van de maat

Hier staan allerlei SS kransen

De leukste test voor mij en mn SS moet nog komen trouwens, want zaterdag moet ik er 60 kilometer mee over de weg fietsen, van Nieuw Vennep naar Zeist

Trouwens nog een leuk kleurtje toegevoegd:

scepticus
Forum-lid HC

Gebruikersavatar scepticus 04 feb 2007 19:35

Vandaag SS gereden op de routes bij Leersum en Amerongen, en was erg leuk! Lekker stampen op de klimmen maar geen problemen, en bergaf kan je echt nog best wat snelheid maken!

V-brakes bevallen ook prima, geometrieverandering door kortere starre vork heeft ook 100 positief uitgepakt. Zonder vering is t wel n beetje hobbelen, maar met 2.25 banden zal dat nog wel te verbeteren zijn.

scepticus
Forum-lid HC

Gebruikersavatar scepticus 12 feb 2007 18:00

Nieuwe update, gisteren op een behoorlijk modderig parcours bij Leersum gereden, en niks geen overslaande ketting of knarsende derailleurs door de modder, gewoon lekker blijven gaan!

Ook het over de weg naar het bos toe fietsen gaat prima, lekker tollen op souplesse, sprinten gaat nog best hard, klimmen is ook te doen, die 1:2 overbrenging voelt gewoon ontzettend natuurlijk aan.

Ik ben helemaal overtuigd, SS is precies wat ik ervan verwacht had

Binnenkort de zware Truvativ 5D cranks en no-name trapas nog vervangen door 180mm XTR 952's die ik nog had liggen + de Ultegra as van Amclassic-fan (scheelt in gewicht én Q-factor), en als het huidige 32T truvativ kettingblad versleten is vervang ik dat nog door een mooi degelijk stalen 36T blad van Surly, en zet ik er achter het 18 kransje op dat ik ook al in huis heb.

Als de huidige Tioga banden versleten zijn vervang ik die nog door b.v. Nobby Nic / Racing Ralph, 2.25 of misschien zelfs 2.4 als dat past.

scepticus
Forum-lid HC

Gebruikersavatar scepticus 17 feb 2007 17:59

180mm XTR cranks en Ultegra trapas (van AMCF) gemonteerd:

-5mm langere cranks
-10mm kleinere Q-factor
-100g gewichtswinst

scepticus
Forum-lid HC

Gebruikersavatar scepticus 21 feb 2007 10:20

Geinige topcap besteld

henkv
Forum-lid
Contact

henkv 21 feb 2007 20:22

vertel vertel, waar bestel je die dingen naar eigen design?
Mijn trainingen op bikeplanner.com

scepticus
Forum-lid HC

Gebruikersavatar scepticus 22 feb 2007 14:00

Waar je zelf topcaps naar eigen design kan laten maken weet ik niet, maar deze heb ik van www.fast-freddy.com

Ik heb er trouwens in totaal 5 besteld (3 singlespeed en 2 fuel gauge), dus ik heb er een paar over

ridley86
Forum-lid

ridley86 22 feb 2007 16:18

zo'n fuel gauge wil ik ook wel

Plaats reactie