Hallo allemaal,
Wat ik me nu weleens afvraag is waarom er maar zo weinig partijen zijn, die schakelgroepen en afgeleiden fabriceren.
Je hebt wel heel veel keuze in merk fiets. Maar voor de aandrijflijn e.d. kan je alleen maar bij Campagnolo, Shimano en Sram terecht.
Heeft iemand hierover iets te zeggen...
Waarom ??
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 5619
- Lid geworden op: 26 sep 2004 21:41
Dat heet monopoliepositie , Campa en Shimano hebben dit al jaren en sinds kort is er wat concurrentie van Sram.Maar het valt natuurlijk niet mee als nieuw merk een plekje te veroveren tussen de gerenommeerde merken.
Als nieuwkomer is het dan natuurlijk ook zaak met een vernieuwend produkt met een betere kwaliteit/werking tegen een gunstige/concurrerende prijs op de markt komen. Anders laat de consument het zeker links liggen.
Als nieuwkomer is het dan natuurlijk ook zaak met een vernieuwend produkt met een betere kwaliteit/werking tegen een gunstige/concurrerende prijs op de markt komen. Anders laat de consument het zeker links liggen.
Soms is het beter het verleden te laten voor wat het was!
Quoten: Origineel geplaatst door colnagofreak op 28 Januari 2007
Dat heet monopoliepositie , Campa en Shimano hebben dit al jaren en sinds kort is er wat concurrentie van Sram.Maar het valt natuurlijk niet mee als nieuw merk een plekje te veroveren tussen de gerenommeerde merken.
Als nieuwkomer is het dan natuurlijk ook zaak met een vernieuwend produkt met een betere kwaliteit/werking tegen een gunstige/concurrerende prijs op de markt komen. Anders laat de consument het zeker links liggen.
Nee natuurlijk is er sprake van een monopolie positie, maar kijk eens een tiental jaar terug. Je had Mercedes, BMW en Audi, en ach ja dat stelde niet veel voor. Nu zijn dit gelijken van elkaar, En ik durf zelfs te zeggen dat de laatste wat vooruitstrevender is dan Mercedes.
Maar goed het gaat niet over auto's. Maar volgens mij is de "wieler wereld'' vrij behoudend en merktrouw.
Volgens mij liggen er voor een innoverende nieuwkomer genoeg kansen.
En zeg nou eerlijk zo duur als de huidige merken hun produkten positioneren is echt niet nodig. Ik ben van mening dat ze gewoon handig gebruik maken van het "tussen de oren" gevoel van velen onder ons. (hoor ik zelf ook bij hoor)
Dat heet monopoliepositie , Campa en Shimano hebben dit al jaren en sinds kort is er wat concurrentie van Sram.Maar het valt natuurlijk niet mee als nieuw merk een plekje te veroveren tussen de gerenommeerde merken.
Als nieuwkomer is het dan natuurlijk ook zaak met een vernieuwend produkt met een betere kwaliteit/werking tegen een gunstige/concurrerende prijs op de markt komen. Anders laat de consument het zeker links liggen.
Nee natuurlijk is er sprake van een monopolie positie, maar kijk eens een tiental jaar terug. Je had Mercedes, BMW en Audi, en ach ja dat stelde niet veel voor. Nu zijn dit gelijken van elkaar, En ik durf zelfs te zeggen dat de laatste wat vooruitstrevender is dan Mercedes.
Maar goed het gaat niet over auto's. Maar volgens mij is de "wieler wereld'' vrij behoudend en merktrouw.
Volgens mij liggen er voor een innoverende nieuwkomer genoeg kansen.
En zeg nou eerlijk zo duur als de huidige merken hun produkten positioneren is echt niet nodig. Ik ben van mening dat ze gewoon handig gebruik maken van het "tussen de oren" gevoel van velen onder ons. (hoor ik zelf ook bij hoor)
Wer bremst verliert.
- de zwarten
- Forum-lid HC
- Berichten: 4229
- Lid geworden op: 17 dec 2006 22:17
het is gewoon veel eenvoudiger om een frame te maken dan een volledige schakelgroep. in een frame zitten hooguit 2 basismaterialen, en dan nog de eigenlijke productie. Wil je een goede groep maken, dan heb je meer materialen, meer verschillende productieprocessen én alle onderdelen moeten slijtage verdragen. Een frame moet aan enkele waarden voldoen, bepaalde bekende geometrie-maten en that's it...
denk ik...
denk ik...
Bianchi EV Titanium (koers), Pinarello Asolo (kasseien), Colnago Master (kafee).
©®
©®
Toch had je vroeger meer merken die je gemonteerd zag, Suntour derailleurs of Sachs derailleurs. Dat zat dan wel meer aan de onderkant van de markt, waardoor ze een wat goedkope uitstraling hadden. Misschien dat massaproduktie bij de grote merken lagere prijzen gaf waardoor de kleine merken eruit geconcurreerd zijn? Als de OEM markt alleen nog maar Shimano, SRAM en Campagnolo gebruikt, en de aftermarket ook, dan blijft er weinig ruimte over voor anderen.
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 4764
- Lid geworden op: 23 feb 2005 20:44
Hier is het antwoord heel simpel. Is gewoon een kwestie van research en marketing. Indien de marketing goed is verkoop je meer en kun je meer geld uitgeven aan research, is de research goed kun je dat gebruiken in de marketing waardoor je meer spullen verkoopt enzovoort. Feit is dus dat merken als suntour (welke nog steeds bestaat) onvoldoende geld uitgeven aan research van high end produkten, en daardoor de boot mislopen tegenover de wel gekende merken.
@mpol
Toch had je vroeger meer merken die je gemonteerd zag, Suntour derailleurs of Sachs derailleurs. Dat zat dan wel meer aan de onderkant van de markt, waardoor ze een wat goedkope uitstraling hadden.
dat is niet helemaal waar,vroeger had je de suntour superb pro die was mooier lichter en ook beter dan de dua-ace van toen.denk dat sommige dat wel kunnen beamen.
Toch had je vroeger meer merken die je gemonteerd zag, Suntour derailleurs of Sachs derailleurs. Dat zat dan wel meer aan de onderkant van de markt, waardoor ze een wat goedkope uitstraling hadden.
dat is niet helemaal waar,vroeger had je de suntour superb pro die was mooier lichter en ook beter dan de dua-ace van toen.denk dat sommige dat wel kunnen beamen.
kam er niet misschien ook nog een complete groep van FSA, dacht dat ik dat ergens had gehoort of gelezen...
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 5619
- Lid geworden op: 26 sep 2004 21:41
"En zeg nou eerlijk zo duur als de huidige merken hun produkten positioneren is echt niet nodig."
Ik heb op Bike-Motion met iemand van Sram staan praten en daar beweerde ze juist het tegenovergestelde het moet juist "duur" zijn. Wat hij bedoelde dat het concurrerent moet zijn met Dure-Ace en Record ook qua prijs moest het een "top" uitstraling krijgen.
Sram schijnt niet geinteresseerd te zijn in de onderkant van de markt, hun visie was als de profs ermee willen rijden dat is de beste reclame die ze kunnen krijgen, en dan komt de consument vanzelf.
Misschien komt er dit jaar nog een nieuwe groep op de markt, maar die zal dan geplaatst worden boven de Force-groep en zal lichter en beter moeten zijn dan Dure-Ace en Record, dit alles om zoveel mogelijk Protour ploegen mee te krijgen en te sponseren.
Ik heb op Bike-Motion met iemand van Sram staan praten en daar beweerde ze juist het tegenovergestelde het moet juist "duur" zijn. Wat hij bedoelde dat het concurrerent moet zijn met Dure-Ace en Record ook qua prijs moest het een "top" uitstraling krijgen.
Sram schijnt niet geinteresseerd te zijn in de onderkant van de markt, hun visie was als de profs ermee willen rijden dat is de beste reclame die ze kunnen krijgen, en dan komt de consument vanzelf.
Misschien komt er dit jaar nog een nieuwe groep op de markt, maar die zal dan geplaatst worden boven de Force-groep en zal lichter en beter moeten zijn dan Dure-Ace en Record, dit alles om zoveel mogelijk Protour ploegen mee te krijgen en te sponseren.
Soms is het beter het verleden te laten voor wat het was!
- de zwarten
- Forum-lid HC
- Berichten: 4229
- Lid geworden op: 17 dec 2006 22:17
ik had de indruk dat kupfernagel op het wk nogal wat problemen had met het schakelen met haar SRAM. Het leek of ze niet goed anticipeerde op tijdig schakelen voor het afstappen e.d. misschien had ze het nog niet helemaal door?
Bianchi EV Titanium (koers), Pinarello Asolo (kasseien), Colnago Master (kafee).
©®
©®