Remmen, sturen, cranks etc., maar ook lampen en fietskoffers

Keuze stuurpen

michiel
Forum-lid
Berichten: 44
Lid geworden op: 14 jul 2004 00:38

michiel 26 jan 2007 14:40

Ik heb al een beetje gezocht op dit forum, maar kan geen bevredigend antwoord vinden. Welke factoren zijn belangrijk bij de keuze van een stuurpen? Wat merk je als je stuurpen van een mindere kwaliteit is? Behalve gewicht en looks kan ik weinig argumenten vinden die meehelpen bepalen welke stuurpen ik zou moeten kiezen.
Pina Paris FP Carbon

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 28105
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 26 jan 2007 15:15

Wat dacht je van stevigheid? Je wilt echt niet dat een stuurpen zo maar breekt (of direct breekt bij een val).
Als je een goede compromis zoekt tussen prijs/kwaliteit/stevigheid en gewicht kom je al snel bij Ritchey WCS uit. Voor 47,50 ben je klaar.

Gebruikersavatar
metalfan
Forum-lid
Berichten: 366
Lid geworden op: 28 nov 2006 10:26

Gebruikersavatar metalfan 26 jan 2007 15:30

ik hanteer het volgende principe voor een stuurbocht, stuurpen en zadelpen: niet te duur want je vervangt die dingen bij 'intens' gebruik toch best om het jaar of zo. (metaalmoeheid enz.)
specifiek voor de stuurpen dan: geen carbon, zie uitleg hier http://www.isaac-bikes.com onder FAQ.
die wat havana voorstelt, zou ik zeker ook overwegen. op mijn fiets heb ik momenteel PRO XLT. volgende keer wordt het waarschijnlijk PRO PLT (rabo rijdt daar ook mee, dacht ik).

greg_v
Forum-lid
Berichten: 291
Lid geworden op: 06 nov 2006 16:04

greg_v 26 jan 2007 16:06

is de stijfheidratio van stuurpen eigenlijk belangrijk vraag ik me af. time claimt met zn monolink een hoogste stijfheidratio/ gewicht te hebben.
wat verschil maakt dit precies ?
60% of the time, it works ALL the time !

Gebruikersavatar
metalfan
Forum-lid
Berichten: 366
Lid geworden op: 28 nov 2006 10:26

Gebruikersavatar metalfan 26 jan 2007 16:36

als je het stuur onderaan vastneemt en er stevig van-links-naar-rechts aan 'trekt' kan je dat wel degelijk merken.

Gebruikersavatar
de zwarten
Forum-lid HC
Berichten: 4229
Lid geworden op: 17 dec 2006 22:17

Gebruikersavatar de zwarten 26 jan 2007 16:43

Quote: Origineel geplaatst door Greg_v op 26 Januari 2007
is de stijfheidratio van stuurpen eigenlijk belangrijk vraag ik me af. time claimt met zn monolink een hoogste stijfheidratio/ gewicht te hebben.wat verschil maakt dit precies ?

je zegt het zelf. hoogste stijfheid/gewicht ratio. meer kan ik er niet aan toe voegen. Je maakt zelf uit of gewicht belangrijk is (rijd je veel bergop bvb) en stijfheid (ben je een machtsmens/sprintertype). Ik vind beide wel vrij...belangrijk, ja.
Bianchi EV Titanium (koers), Pinarello Asolo (kasseien), Colnago Master (kafee).
Afbeelding©®

Gebruikersavatar
amclassic-fan
Forum-lid HC
Berichten: 24317
Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
Locatie: Leende

Gebruikersavatar amclassic-fan 26 jan 2007 17:29

Maar merk je veel verschil als je op de fiets zit? Ik in ieder geval niet, hooguit het verschil tussen een heavy duty en een lichte WCS als ik sprint. Maar volgens mij geeft het stuur nog eerder wat mee. Een stuurpen is niet echt iets om je druk over te maken, hooguit die lichste Time stuurpen zou ik niet aanraden als je zwaar bent. De meeste profs rijden daar ook niet mee en die laten de zwaardere versie monteren.
Carbon stuurpennen vind ik over het algemeen lelijke lompe dingen in vergelijking met hun aluminium broertjes.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

Gebruikersavatar
de zwarten
Forum-lid HC
Berichten: 4229
Lid geworden op: 17 dec 2006 22:17

Gebruikersavatar de zwarten 26 jan 2007 17:40

Quote: Origineel geplaatst door Amclassic-fan op 26 Januari 2007
Maar merk je veel verschil als je op de fiets zit? Ik in ieder geval niet, hooguit het verschil tussen een heavy duty en een lichte WCS als ik sprint. Maar volgens mij geeft het stuur nog eerder wat mee. Een stuurpen is niet echt iets om je druk over te maken, hooguit die lichste Time stuurpen zou ik niet aanraden als je zwaar bent. De meeste profs rijden daar ook niet mee en die laten de zwaardere versie monteren.Carbon stuurpennen vind ik over het algemeen lelijke lompe dingen in vergelijking met hun aluminium broertjes.

neen, ik merk het niet. ik rij dan ook met een 90mm en zit vrij kort. maar gewicht en stijfheid zijn toch de twee criteria waarop je je kan baseren (beter een lichte sterke dan een zware slappe
)
Verder ben ik absoluut een voorstander van aluminium voor stuurpennen, en van 4-punts bevestiging.
Bianchi EV Titanium (koers), Pinarello Asolo (kasseien), Colnago Master (kafee).
Afbeelding©®

greg_v
Forum-lid
Berichten: 291
Lid geworden op: 06 nov 2006 16:04

greg_v 26 jan 2007 21:02

had onlangs iets gelezen dat zo een time stuurpen schokken meer absorbeerd. maar kan ook andere stuurpen zijn. een die meermaals verpakt was in carbon ofzo. Klopt dat of is dat larie?
60% of the time, it works ALL the time !

luukleeftink
Forum-lid
Berichten: 108
Lid geworden op: 23 apr 2006 21:42

luukleeftink 26 jan 2007 23:28

Quoten: Origineel geplaatst door Greg_v op 26 Januari 2007

had onlangs iets gelezen dat zo een time stuurpen schokken meer absorbeerd. maar kan ook andere stuurpen zijn. een die meermaals verpakt was in carbon ofzo. Klopt dat of is dat larie?


Mwoh, Time zou niet de eerst zijn die de carbon-folie heeft ontdekt. Veel carbon onderdelen zijn gewoon van alu met een leuk laagje carbon-folie erom heen bijv: Tektro remmetjes. Dus het klopt, van Time weet ik het eigenlijk niet, maar het zou zomaar kunnen!
luuk

masterb
Forum-lid
Berichten: 1892
Lid geworden op: 25 aug 2006 16:34

masterb 27 jan 2007 14:50

Ik denk dat je er gewoon goed aan doet om een syntace F99 aan te schaffen, licht alu en betrouwbaar. Veel carbon sturen en stuurpennen zijn zelfs zwaarder dan de alu versies terwijl je voor de carbon toch veel meer moet betalen.

greg_v
Forum-lid
Berichten: 291
Lid geworden op: 06 nov 2006 16:04

greg_v 27 jan 2007 17:26

ja maar hoe zit dat nou met schokabsorptie
60% of the time, it works ALL the time !

Plaats reactie