Pagina 1 van 1

Uitwisselbaarheid Crankbladen

Geplaatst: 24 jan 2007 16:18
door rene1
Ik heb een Shim. 105 Octalink crankstel op mijn Tacx fiets waarvan het 53 blad slecht wordt. Nu wil ik dat blad vervangen door een betere kwaliteit (Ultegra of TA) waarbij ik een paar vragen heb;
*Weet iemand of dat kan
*Wat betekend de term "steek", wat wordt er van waar naar waar gemeten?
*Heeft bovengenoemde crank altijd een steek 130?
*En als laatste is op een double crank (Niet compact) een 39 het kleinst mogelijke?

Uitwisselbaarheid Crankbladen

Geplaatst: 24 jan 2007 18:08
door havana
Quoten: Origineel geplaatst door rene1 op 24 Januari 2007


1) Weet iemand of dat kan
2) Wat betekent de term "steek", wat wordt er van waar naar waar gemeten?
3) Heeft bovengenoemde crank altijd een steek 130?
4) En als laatste is op een double crank (Niet compact) een 39 het kleinst mogelijke?


1) ja
2) steek is de boutcirkel, oftwel de maat. Bij een tradioneel crankstel van Shimano 130 mm, compact 110mm. SRAM gebruikt overigens dezelfde maten, Campa heeft weer afwijkende maten.
3) ja
4) Als je de officiële bladen van Shimano neemt: ja. TA brengt echter ook een 38T blad uit. Veel scheelt dit overigens niet.
De bladen van TA heb ik overigens zeer goede ervaringen mee. Ze zijn niet duur en ze gaan super lang mee. Mijn fietsmaatje trapte ruim 20.000 km op zijn TA blad.

Uitwisselbaarheid Crankbladen

Geplaatst: 24 jan 2007 19:33
door rene1
Mooi, alles beantwoord. Bedankd.

Uitwisselbaarheid Crankbladen

Geplaatst: 25 jan 2007 09:55
door oyah
of·te·wel (vw.)
1 [form.] het voorafgaande verklarend of nader toelichtend
tra·di·ti·o·neel (bn.)
1 zoals de gewoonte dat meebrengt, van oudsher => conventioneel, klassiek, stereotiep
Een antwoord is zo verstuurd... met foutjesss. Dit viel mij dan weer op.
 

Uitwisselbaarheid Crankbladen

Geplaatst: 26 jan 2007 15:49
door de zwarten
misschien wat achtergrond bij die 'steek', die een diameter is van de cirkel die door de 5 bouten kan getrokken worden.

Die steek is dus 130 mm bij shimano, 135 mm bij campagnolo.
Waarom is die niet groter (want dat zou willen zeggen meer 'crank' en minder kettingblad)? wel, een 39 binnenblad kan is zelf niet veel groter in diameter dan 135 mm, dus dan zouden er gaten voor bouten moeten komen 'buiten' de diameter van het binnenblad...

Waarom toch die steek zo groot mogelijk? voor de stijfheid, die groter is als de bouten zo veel mogelijk weg van het middelpunt van de bladen worden bevestigd.
Bij compact cranks is de steek 110mm, zo kunnen veel kleinere bladen worden gemonteerd. Op die steek kan je dus ook vrij grote bladen zoals een 52 kwijt, die dus niet compatibel zijn met de 130 of 135 mm 52t bladen. Campagnolo beweert dat deze grote bladen op een kleine steek te slap zijn en zijdelings niet stijf genoeg, en daarom maken ze die grote bladen ook niet. Gelukkig vangen andere bedrijven zoals TA dit op met compatibele bladen.

Zo zijn er mensen die een 110mm crank monteren, en dan een aantal kettingbladen kopen (bvb een 34 voor in de bergen, een 'klassieke' 39 of 42 binnenblad, een 50 voor de 34 aan te vullen en een 53 voor het vlakke. Voordeel is dus dat je nooit je crank zelf moet wisselen, enkel kettingbladen, en het komt ook net iets goedkoper uit. Bij een normale crank kan je geen 34 monteren (minimaal 38), dus moet je in dat geval ook cranks wisselen als je wat kleiners wil... Nadeel van een compact crank is de iets mindere stijfheid.

Uitwisselbaarheid Crankbladen

Geplaatst: 26 jan 2007 16:11
door havana
@ de zwarten
Goed verhaal, maar één ding klopt niet. De steek bij compact is alleen bij Shimano en SRAM 110 mm. Bij Campagnolo is het voor 4 gaatjes 110 mm en voor één gat 113 mm.
Gelukkkig brengt TA sinds dit jaar bladen uit voor die afwijkende maat onder de naam Nerius. Binnenbladen gaan tot 39T.
Verminderde stijfheid is natuurlijk een fabeltje. Het verschil in stijfheid tussen een 50T buitenblad een 52T buitenblad merk je echt niet. Zelfde geldt voor het verschil tussen een 34 en 39 binnenblad.
Het wisselen van bladen is overigens vooral interessant voor het binnenblad in mijn ogen. Als je een beetje op souplesse rijdt heb je aan een 50T op 't vlakke meer dan genoeg.

Uitwisselbaarheid Crankbladen

Geplaatst: 26 jan 2007 16:56
door de zwarten
Quote: Origineel geplaatst door havana op 26 Januari 2007
@ de zwartenGoed verhaal, maar één ding klopt niet. De steek bij compact is alleen bij Shimano en SRAM 110 mm. Bij Campagnolo is het voor 4 gaatjes 110 mm en voor één gat 113 mm. Gelukkkig brengt TA sinds dit jaar bladen uit voor die afwijkende maat onder de naam Nerius. Binnenbladen gaan tot 39T.Verminderde stijfheid is natuurlijk een fabeltje. Het verschil in stijfheid tussen een 50T buitenblad een 52T buitenblad merk je echt niet. Zelfde geldt voor het verschil tussen een 34 en 39 binnenblad. Het wisselen van bladen is overigens vooral interessant voor het binnenblad in mijn ogen. Als je een beetje op souplesse rijdt heb je aan een 50T op 't vlakke meer dan genoeg.

Ik treed je volledig bij wat de 50T op 'tvlakke betreft... Dat van Campa wist ik eerlijk gezegd niet zo goed (ik ga ervan uit dat er hier genoeg zijn die me kunnen verbeteren als het niet klopt), is dat alleen voor de carbonnen versies (en dan ultra torque) of was dat altijd al zo? Ik ben van plan mij een compact centaur aan te schaffen, maar had ook graag direct enkele andere bladen bijbesteld... en waar zijn die TA bladen goedkoop? ik dacht aan bike-components, maar als ze elders nog goedkoper zijn... laat maar weten!

Uitwisselbaarheid Crankbladen

Geplaatst: 26 jan 2007 17:36
door havana
Het geldt voor alle Campa crankstellen vanaf Centaur.
De Nerius bladen heb ik online alleen nog bij Salden gezien. Elke FM moet ze voor je kunnen bestellen overigens.
Hopelijk ben je hiermee geholpen