Pagina 1 van 5
corrosie al 7005 frame
Geplaatst: 17 jan 2011 11:19
door cuun
Booh, gisteren mijn Concorde MTL-blade (uit 2009) weer uit de schuur gehaald voor het eerste ritje van 2011. De fiets heeft lekker droog overwinterd en het zout op de weg is nu wel weggespoeld met al die regen van de afgelopen tijd. Allereerst maar even de fiets goed schoonmaken, ketting smeren, banden controleren.
Tot mijn verbazing is het gehele frame gecorrodeerd onder de laklaag! De lasnaden zijn zichtbaar geworden en het oppervlak van het frame is als een sinaasappelhuid. De laklaag zelf ziet er nog goed uit en is nergens beschadigd. Nog zo'n winter binnenstaan en de laklaag gaat loszitten zodat deze afbladderd! Ik weet dat de corrosieweestand van aluminium 7005 lager is dan die uit de 6000 serie, maar dit had ik toch niet verwacht. Temeer omdat het frame bewust niet met pekel in aanraking is gekomen en omdat er nog een goede laklaag op het frame zit (die dus gewoon permeabel blijkt te zijn).
Hebben meer mensen met een al 7005 frame dit probleem ondervonden?
Geplaatst: 17 jan 2011 11:45
door diogenes
Heb je een foto?
Geplaatst: 17 jan 2011 11:54
door cuun
Foto komt. Zal vanavond kijken of ik het goed vast kan leggen.
Het oppervlak bestaat uit duizenden bobbeltjes (geen putjes zoals een sinaasappelhuid). Soort van pokken. Fiets staat in een droge, winddichte schuur en is tussen november en nu (17 januari) niet gebruikt. Het is natuurlijk wel koud en wat vochtiger dan in een woonhuis.
Hoop dat anderen geen last hebben van dit probleem!
Geplaatst: 17 jan 2011 12:09
door haaldoor
Als het inderdaad roest is rest denk ik weinig anders dan een trip naar de FM waar je de fiets gekocht hebt. Ook als is het 7005 mag het niet zo snel(MTL-Blade kan niet ouder zijn dan 2 jaar) gaan roesten. Zeker niet onder een goede laklaag.
Als de fiets niet bij de FM vandaan komt kan je ook rechtsstreeks bij Veltec een poging wagen. Zelf destijds een garantie geval met een Razorblade(bidonhouder busjes kwamen los) netjes opgelost gekregen met de FM waar de fiets vandaan kwam.
Geplaatst: 17 jan 2011 12:26
door cuun
Ik zal idd via de koninklijke weg de FM of daarna Veltec benaderen over hoe hier mee om te gaan. Het feit dat Concorde sinds 2010 niet meer verkocht wordt gooit hopelijk geen roet in het eten.
Deze post dient daarom ook als waarschuwing voor andere eigenaren van een aluminium 7005 frame: het is fragieler dan je denkt, ook met een goede laklaag en bescherming tegen regen en pekel. De corrosie zit niet eens specifiek op speciale plekken zoals bij lasnaden of op plaatsen met een lokaal hoge spanningsconcentratie maar over het hele frame!
Geplaatst: 17 jan 2011 15:43
door henpaden
Aluminium 7005 is op zich ietsjes minder corrosie bestendiger dan aluminium 6061.
Maar als het blanke aluminium een onjuiste nabehandeling heeft gehad dan kan het volgens mij nog iets corrosie gevoeliger worden.
Ogenschijnlijk kan het droog in een schuur lijken, maar als je een hygrometer op hangt dan zal je zien dat bij regenachtig weer en bij warmte de relatieve luchtvochtigheid op kan lopen tot 98%.
Als je in je schuur ook chemische middeltjes hebt opgeslagen die zuren en logen bevatten waarbij de ruimte ook nog eens tochtvrij is afgesloten dan kan dat ook corrosie en roest bevorderen. (Ooit heb ik in een verhuisdoos een stiftje ossegalzeep bewaard naast gereedschap, na drie maanden was het gereedschap één bonk roest geworden.)
Misschien is er iets mis gegaan bij de fabricage van het frame. Misschien is er een ongebruikelijke soort laklaag gebruikt; een te dunne niet helemaal afsluitende laag of een laklaag die wel goed is voor het milieu maar minder resistent is tegen invloed van buiten af.
Het is wel ontzettend balen voor je. Maar ik zit ook maar te gissen wat de oorzaak zou kunnen zijn hoor.
Geplaatst: 17 jan 2011 23:11
door cuun
Ziehier de foto's:
[img=
http://www.verberk.eu/fiets/1.JPG]
overzicht fiets
[img=
http://www.verberk.eu/fiets/2.JPG]
bovenbuis
[img=
http://www.verberk.eu/fiets/3.JPG]
voorvork van carbon dus niet aangetast. De lasnaden waren oorspronkelijk niet zichtbaar!!
[img=
http://www.verberk.eu/fiets/4.JPG]
[img=
http://www.verberk.eu/fiets/5.JPG]
Had een sticker op het frame geplakt, daaronder geen aantasting zichtbaar!
[img=
http://www.verberk.eu/fiets/6.JPG]
Geplaatst: 17 jan 2011 23:13
door marsman
De foto's doen het niet.
Ik heb hetzelfde gehad met mijn Trek 2000. Die corrodeerde ook na de 1e winter (geen pekeltje gezien overigens), maar dan op kleine schaal bij de kabelgootjes e.d. Terug naar mijn FM, die vertelde dat hij er weinig aan kon doen, behalve een nieuwe laklaag. Omdat het bij mij maar minimaal was heb ik dat toen niet gedaan.
Geplaatst: 18 jan 2011 09:41
door baron062
A, mooi voorbeeld van Osmose!
Osmose
Als ik het zo lees zou het kunnen dat het frame gelakt is in een te vochtige ruimte....
Maar gezien de jonge leeftijd van de fiets zou ik het op garantie gooien, ervan uitgaande dat ook hier de europees vastgestelde termijn van minimaal 2 jaar voor geldt...
Geplaatst: 18 jan 2011 10:51
door marsman
KAK! Wat een drama is dit dan. Ik zou ook teruggaan naar de FM en garantie eisen. Maar ik vraag me af of een nieuw laklaagje de oplossing zal zijn.
Geplaatst: 18 jan 2011 11:51
door alpdhuez53:15
Dat krijg je ervan, als je zulke grote campagnolo stickers op je niet campagnolo wielen plakt
Maar goed, wel lullig. Lekker terugbrengen. Duidelijk garantiegevalletje lijkt me, of je moet er een bus afbijt op hebben laten vallen.
Geplaatst: 18 jan 2011 12:25
door sharkman113
Lak van dit frame heeft een hechtingsprobleem. Gewoon niet de goede grondlak gebruikt. Gewoon terug naar veltec, stralen en herlakken....