Pagina 1 van 1
Upgrade mountainbike?
Geplaatst: 17 jan 2011 10:12
door 12bike
Ik heb sinds 3 jaar een Focus Black Rider.
Ben er best tevreden mee, maar wil hem eigenlijk wat scherper maken.
Wat beter sturen, beter schakelen, vooral op kracht, lichter rijden.
Ik rijdt meestal in de buurt van Soest-Amerongen-Veenendaal.
Op de mountainbike rijdt ik er naar toe.
Ik ben 191 en weeg 93 kg, ik zit voor mijn gevoel goed op de fiets.
Specificaties van de Focus.
maat XL
voorvork: Rock shok Dart 3
groep: Deore XT
shifters: Deore LX
remgrepen: Juicy 3
remmen: schijf Avid
stuurpen: FSA OS 190
wielen: Alex Rims X2100
naven: Shimano FHM 475
banden: Swalbe Smart Sam sport
zadel, stuur, zadelpen; Concept SL
Ik wil geen nieuwe mountianbike maar wel upgraden en wat kost zoiets.
Graag hoor ik jullie ideeën of tips.
12Bike
Geplaatst: 17 jan 2011 12:34
door huubcs
12bike schreef: Ben er best tevreden mee, maar wil hem eigenlijk wat scherper maken.
Ik ben 191 en weeg 93 kg, ik zit voor mijn gevoel goed op de fiets.
De beste upgrade is normaal gesproken lichtere wielen, maar gezien jouw lengte/gewicht zou ik daar geen consessies doen t.o. duurzaamheid.
Ik zou mijn geld uitgeven aan nieuwe schakelkabels en ketting/cassette/tandwielen.
En de rest zo laten.
Geplaatst: 17 jan 2011 19:13
door scottwilko
Voor het beter schakelen volstaat waarschijnlijk de vervanging van de cassette. en voor het betere sturen ben je wat meer kwijt. Daar kan dan een betere vork en/of wielen het verschil maken.
Geplaatst: 17 jan 2011 20:57
door 12bike
scottwilko schreef:Voor het beter schakelen volstaat waarschijnlijk de vervanging van de cassette. en voor het betere sturen ben je wat meer kwijt. Daar kan dan een betere vork en/of wielen het verschil maken.
Wat voor vork en wielen/naven zou je adviseren?
Wat kost zoiets?
Geplaatst: 17 jan 2011 22:30
door fatmodul
Hangt vooral van je budget af, maar de upgrade waar je het meeste van gaat merken zijn lichtere, soepelere banden. Setje goede banden van Schwalbe of Continental bijvoorbeeld heb je al voor een euro of 60. Als je echt aan het upgraden wilt gaan raad ik je aan om op het forum van mountainbike.nl te kijken: daar komen veel meer bikers, met dito tips.
Geplaatst: 18 jan 2011 15:18
door 2meter
Heeft je fiets in die drie jaar wel eens een echte onderhoudsbeurt gehad? Wanneer de boel niet versleten is zou een LX/XT schakelsysteem prima moeten kunnen schakelen en zal een FM vermoedelijk alleen de kabels even vervangen en de boel opnieuw afstellen. Ook even alle spaken laten nalopen en eventueel op spanning brengen doet wonderen. Versleten onderdelen zou ik vervangen door onderdelen op het niveau SLX/XT.
Wanneer je echt wilt upgraden zou ik denk ik eens kijken naar een andere voorvork. De serie van RockShox is van laag naar hoog: Dart -> Tora -> Recon -> Reba -> Sid.
De Dart is een eenvoudige vork met een stalen veer en is niet heel echt goed af te stellen. Een luchtgeveerde vork kan je heel precies op je gewicht afstellen en wordt door de meesten als prettiger ervaren. Op het door Fatmodul genoemde mountainbike.nl staat inderdaad erg veel info en je kan daar de zoekfunctie gebruiken zonder dat je een acount hoeft aan te maken. In hun rubriek "Te Koop" staan zeer regelmatig zgan voorvorken aangeboden, nu o.a. een Reba voor 250,= euro. Ook andere kwaliteitsonderdelen gaan daar regelmatig voor weinig over de toonbank.
Geplaatst: 18 jan 2011 16:37
door 12bike
Bedankt voor deze tips.
Onderhoud en vervanging op XT niveau , daar ga ik mee beginnen.
Setje andere banden en dan kijken of ik eventueel een andere voorvork ga plaatsen. Effe zoeken op die website.
Blijft het een beetje binnen de perken:D
12Bike
Geplaatst: 18 jan 2011 17:36
door 2meter
Bij het upgraden van de Shimanogroepen kan je ook heel gemakkelijk op de onderdeelnummers letten, want niet bij alle onderdelen staat de naam van de groep:
Acera -> begint met een 3;
Alivio -> begint met een 4;
Deore (LX) - > begint met een 5;
SLX -> begint met een 6;
XT -> begint met een 7;
XTR -> begint met een 9.
Bij jouw fiets zie je dan bijvoorbeeld dat de naven een beetje achterblijven bij de andere Shimano-onderdelen.
Heb je trouwens een volledige XT-groep (dus ook het cranckstel/voorderrie/cassette/ketting) of alleen de achterderrie, zoals meestal.
Geplaatst: 19 jan 2011 16:30
door 12bike
2meter schreef:Bij het upgraden van de Shimanogroepen kan je ook heel gemakkelijk op de onderdeelnummers letten, want niet bij alle onderdelen staat de naam van de groep:
Acera -> begint met een 3;
Alivio -> begint met een 4;
Deore (LX) - > begint met een 5;
SLX -> begint met een 6;
XT -> begint met een 7;
XTR -> begint met een 9.
Bij jouw fiets zie je dan bijvoorbeeld dat de naven een beetje achterblijven bij de andere Shimano-onderdelen.
Heb je trouwens een volledige XT-groep (dus ook het cranckstel/voorderrie/cassette/ketting) of alleen de achterderrie, zoals meestal.
Ik heb het XT crankstel/voorderrie/achterderrie.
Cassette en ketting weet ik niet, kan ik dat ook zien met die cijfers?
Erg handig trouwens die naam van de groep met -> cijfers.
Als ik het goed begrijp, heb ik Alivio naven.
De upgrade kan op die manier opbouwen.:d
12Bike
Geplaatst: 19 jan 2011 17:45
door 2meter
In principe gaat deze regel altijd op en uitzonderingen bevestigen de regel
.
Soms heeft Shimano bv één type naaf, cassette of ketting, die ze in meerdere groepen gebruiken, dat is dan goedkoper.
Ik kon niet direct een recent overzicht vinden maar onderstaande link geeft in ieder geval een duidelijk beeld van het systeem tot 2006:
http://www.fa-technik.adfc.de/Herstelle ... 00.html#06
De naven van jouw fiets (nr. 475) zouden volgens dit overzicht dus in de Acera-groep worden gebruikt. De naaf met het nummer 495 staat in 2005 ook onder de Acera-groep en in 2006 staat hij opeens onder Alivio.
Voor de belangstellenden, de racefietsgroepen staan ook in het overzicht.