Alpe dHuez, Galibier etc. in Mei ??
-
- Forum-lid
Wij zijn van plan om misschien medio mei naar dit gebied te gaan. Ik betwijfel echter of de passen in dit gebied wel open zijn. Kan iemand daar meer over zeggen die ooit in deze periode daar is geweest. Mij lijkt de Alpe geen probleem, maar bergen als de Galibier en Croix de Fer zijn wat hoger.
- amclassic-fan
- Forum-lid HC
Eind mei zitten de hoge passen vaak nog dicht, je zit een stuk veiliger als je het bij wat lagere bergen houdt. Voor mij vind ik de Provence altijd een mooi gebied, de Mont Ventoux is dan meestal wel open vanaf Bedoin en vanaf Malauscene kan je ook wel omhoog fietsen ondanks dat het niet officieel niet mag. (De weg is nog afgesloten met slagbomen op 3 plaatsen en er liggen er hen en der nog wat kiezels, stenen en gruis op de weg. Met klimmen is dat geen probleem, met afdalen waardeloos)
De kans op goed weer in mei is behoorlijk groot in de Provence, een stuk beter dan in de alpen. Enige nadeel aan de Provence is dat de Mistral er wel eens kan waaien.
De kans op goed weer in mei is behoorlijk groot in de Provence, een stuk beter dan in de alpen. Enige nadeel aan de Provence is dat de Mistral er wel eens kan waaien.
- daniel1975
- Forum-lid HC
Van ´dat andere forum´ zijn er vorig jaar eind mei mensen naar de Alpen geweest (standplaats AdH) en die hadden 10x beter weer dan wij in de Vogezen. In de korte broek de Galibier op.
Less is bore
- robbebopper
- Forum-lid HC
Ik ben de afgelopen drie jaar in mei naar de Franse Alpen geweest. Meestal goed fietsweer. De col de Galibier was weliswaar nog niet open, maar toen wij er op 22 mei heen fietsten, konden we tot aan de tunnel, op 2540 meter, prima vooruit. Daarboven waren ze sneeuw aan het schuiven. Croix de Fer is nooit een probleem geweest, maar de col de Glandon wel, waarschijnlijk ligt deze meer in de schaduw, want hij is even hoog als de Croix de Fer, en ligt er maar enkele kilometers vandaan. Groot voordeel; veel rustiger om te fietsen dan juli. Weinig toeristen.
Afgelopen jaar nog op drie kilometer van de top van de col d'Agnel gestrand. We konden niet verder, omdat er een pak sneeuw op de weg lag. Eigenlijk is dat ook wel leuk, de top niet halen omdat die nog vol met sneeuw ligt. En geloof me, als je op 2300 meter hoogte fietst, 2 graden onder nul, en wind tegen, vind je het waarschijnlijk helemaal niet zo vervelend dat je moet stoppen.
Afgelopen jaar nog op drie kilometer van de top van de col d'Agnel gestrand. We konden niet verder, omdat er een pak sneeuw op de weg lag. Eigenlijk is dat ook wel leuk, de top niet halen omdat die nog vol met sneeuw ligt. En geloof me, als je op 2300 meter hoogte fietst, 2 graden onder nul, en wind tegen, vind je het waarschijnlijk helemaal niet zo vervelend dat je moet stoppen.
Paar jaar geleden in de 3e week van mei geweest. Het weer was redelijk, en ja, dan kan je alle toppen in de nabije omgeving wel aantikken: Col du Glandon, Col de la Croix-de-Fer, Col du Galibier zelfs, Col de Poutran, Col de Sarenne, Col d’Ornon, Col du Solude. Uiteraard waren de beklimmingen naar Alpe d’Huez, Les Deux-Alpes en ook La Berarde geen probleem. O, en niet te vergeten: het spectaculaire weggetje naar Villard Notre-Dame lag er eveneens fraai bij.
Maar ja, in mei is niks met zekerheid te zeggen. In juli trouwens ook niet.
You’ll never know.
Maar ja, in mei is niks met zekerheid te zeggen. In juli trouwens ook niet.
You’ll never know.
Quoten: Origineel geplaatst door Daniel1975 op 19 Januari 2007
Van ´dat andere forum´ zijn er vorig jaar eind mei mensen naar de Alpen geweest (standplaats AdH) en die hadden 10x beter weer dan wij in de Vogezen. In de korte broek de Galibier op.
Nou, ook van dit forum (en dat natuurlijk). Standplaats Vaujany overigens. Prachtig weer inderdaad! De Galibier niet opgeweest, maar had zeker in ook korte broek gekund. Alle cols waren open!
Ik zou er overigens niet te hard op hopen, 5 dagen later waren de passen weer dicht en was er nog sneeuw gevallen... Dit jaar gaan we het overigens wel weer wagen.
Ter illustratie:
http://home.planet.nl/~witte097/CdF.jpg
http://home.planet.nl/~witte097/reculas.jpg
Nou, ook van dit forum (en dat natuurlijk). Standplaats Vaujany overigens. Prachtig weer inderdaad! De Galibier niet opgeweest, maar had zeker in ook korte broek gekund. Alle cols waren open!
Ik zou er overigens niet te hard op hopen, 5 dagen later waren de passen weer dicht en was er nog sneeuw gevallen... Dit jaar gaan we het overigens wel weer wagen.
Ter illustratie:
http://home.planet.nl/~witte097/CdF.jpg
http://home.planet.nl/~witte097/reculas.jpg
- amclassic-fan
- Forum-lid HC
Quoten: Origineel geplaatst door Daniel1975 op 19 Januari 2007
De vogezen staan nu ook niet echt bekend om het geweldige weer, daarvoor licht het ook niet zuidelijk genoeg.
Als ik op vakantie ben met als doel om te fietsen wil ik wel een beetje zeker zijn dat ik ook gewoon kan trainen. Dan liever in een glooiend landschap in de iets als de Provence waar de kans op fiets weer een stuk groter is dan het risico lopen dat ik een week in een huis zit opgesloten in de bergen omdat het in het dal regent en op de cols en toppen sneeuwt.
De vogezen staan nu ook niet echt bekend om het geweldige weer, daarvoor licht het ook niet zuidelijk genoeg.
Als ik op vakantie ben met als doel om te fietsen wil ik wel een beetje zeker zijn dat ik ook gewoon kan trainen. Dan liever in een glooiend landschap in de iets als de Provence waar de kans op fiets weer een stuk groter is dan het risico lopen dat ik een week in een huis zit opgesloten in de bergen omdat het in het dal regent en op de cols en toppen sneeuwt.
Om nog een idee te geven hoe de Franse cols er in het voorjaar bij kunnen liggen... Ben ook eens in april twee weken met de auto door zuid-oost Frankrijk wezen rijden. Een ‘gewoon’ vakantietripje. M’n vriendin rechts naast me in de auto, en m’n racefiets stiekem achterin. Toch af en toe proberen of er al een colletje te fietsen was. De bedoeling was maximaal drie dagen in een hotelletje, en dan weer doorrijden naar de volgende locatie. Beetje op de bonnefooi dus. Vanuit de Haute-Savoie zigzaggend naar de Middellandse Zee.
Dit waren de locaties:
Aix-les-Bains. De Col du Grand-Colombier... lag ingepakt in een dikke laag wolken, waardoor het uitzicht nul-komma-nul was. Alleen m’n bovenbenen zeiden me dat ik de juiste weg volgde. Op de top (1505m) was het koud, maar niet té.
Daarentegen werd de Mont du Chat... een heel ander verhaal. De top van deze klim ligt welgeteld één meter lager (1504m), maar op het bosweggetje aan de oostzijde stuitte ik al op twee-derde van de klim op een dik pak sneeuw. Wel nog een klein stukje gekluund, maar het pak werd alleen maar dikker. Daarom ’n jaartje later in juli maar naar boven getrapt, toen van beide kanten. Wel een zware jongen, deze Du Chat.
Bourg d’Oisans. Alleen Alpe d’Huez zelf was goed te doen. Op de Glandon waren ze halverwege bij La Rivier d’Allemond –- je weet wel: bij die afzink -- bezig om de enorme sneeuwlagen met springstof op te ruimen! Via de Col d’Ornon reden we naderhand verder naar de volgende plaats.
Barcelonette. De Col de la Bonette... was tot halverwege berijdbaar. Ook daar heel veel sneeuw. Zowaar kwamen er twee bejaarde wandelaars aangeschuifeld met van die tennisrackets onder hun schoenen. Wel was de temperatuur al behaaglijk. Zij liep immers in een lange broek met erboven alleen een BH.
Over de Col d’Allos konden we met de auto ternauwernood tussen de metershoge sneeuwmuren door naar de volgende uitvalsbasis.
Bedoin. Weer een graadje of 5 warmer dan de vorige locatie. Prima fietsweer. De Mont Ventoux... was al ouvert, en dus maar even kijken of m’n voorjaarsbenen al sterk genoeg waren. Pas-de-problème. Ze waren fit genoeg om lekker naar boven te peddelen in 1uur43. Afdalen naar Malaucene was nog niet mogelijk.
La Palud - Gorges du Verdon. Hier was het zeer aangenaam toeven. Een lekker warm zonnetje deed z’n uiterste best. Op de 2e dag een heerlijk rondje weggetrapt ín en bovenlangs die spectaculaire Gorges du Verdon. Wat een panorama’s daar, zeg.
St-Tropez. In deze badplaats was het eind april al zo’n 25°C. Perfecte locatie voor de laatste vijf dagen. ’s Middags lekker languit op het strand, maar natuurlijk ook nog een paar klimmetjes meegepakt, hè. Wat dacht je van de Col de Collebasse (197m) en de Col de Paillas (249m)!
Fraaie omgeving om twee weken La douce France af te sluiten...
Dit waren de locaties:
Aix-les-Bains. De Col du Grand-Colombier... lag ingepakt in een dikke laag wolken, waardoor het uitzicht nul-komma-nul was. Alleen m’n bovenbenen zeiden me dat ik de juiste weg volgde. Op de top (1505m) was het koud, maar niet té.
Daarentegen werd de Mont du Chat... een heel ander verhaal. De top van deze klim ligt welgeteld één meter lager (1504m), maar op het bosweggetje aan de oostzijde stuitte ik al op twee-derde van de klim op een dik pak sneeuw. Wel nog een klein stukje gekluund, maar het pak werd alleen maar dikker. Daarom ’n jaartje later in juli maar naar boven getrapt, toen van beide kanten. Wel een zware jongen, deze Du Chat.
Bourg d’Oisans. Alleen Alpe d’Huez zelf was goed te doen. Op de Glandon waren ze halverwege bij La Rivier d’Allemond –- je weet wel: bij die afzink -- bezig om de enorme sneeuwlagen met springstof op te ruimen! Via de Col d’Ornon reden we naderhand verder naar de volgende plaats.
Barcelonette. De Col de la Bonette... was tot halverwege berijdbaar. Ook daar heel veel sneeuw. Zowaar kwamen er twee bejaarde wandelaars aangeschuifeld met van die tennisrackets onder hun schoenen. Wel was de temperatuur al behaaglijk. Zij liep immers in een lange broek met erboven alleen een BH.
Over de Col d’Allos konden we met de auto ternauwernood tussen de metershoge sneeuwmuren door naar de volgende uitvalsbasis.
Bedoin. Weer een graadje of 5 warmer dan de vorige locatie. Prima fietsweer. De Mont Ventoux... was al ouvert, en dus maar even kijken of m’n voorjaarsbenen al sterk genoeg waren. Pas-de-problème. Ze waren fit genoeg om lekker naar boven te peddelen in 1uur43. Afdalen naar Malaucene was nog niet mogelijk.
La Palud - Gorges du Verdon. Hier was het zeer aangenaam toeven. Een lekker warm zonnetje deed z’n uiterste best. Op de 2e dag een heerlijk rondje weggetrapt ín en bovenlangs die spectaculaire Gorges du Verdon. Wat een panorama’s daar, zeg.
St-Tropez. In deze badplaats was het eind april al zo’n 25°C. Perfecte locatie voor de laatste vijf dagen. ’s Middags lekker languit op het strand, maar natuurlijk ook nog een paar klimmetjes meegepakt, hè. Wat dacht je van de Col de Collebasse (197m) en de Col de Paillas (249m)!
Fraaie omgeving om twee weken La douce France af te sluiten...
- amclassic-fan
- Forum-lid HC
Begin mei naar Alpe d'Huez? Lijkt me niet meteen de beste optie: dan is de sneeuw op die hoogte nog volop aan het smelten (tot half april duurt daar het skiseizoen); te laat om nog te wintersporten dus, maar wat vroeg voor zomersporten, vanwege modder en smeltwater (veel hotels in het hooggebergte sluiten om die reden trouwens in mei - net als in november overigens)
Een koersbroek aan de waslijn: voor de ene woordloze poëzie, voor de andere geen gezicht. (rv)
Ik denk ook dat het spannend wordt qua weersomstandigheden. Ik wil echter ook heel graag de bergen een keer in deze toestand zien. Ik ken ze door en door in de zomer, maar wil ze ook zo een keer zien. Zoals iemand al schreef op dit forum, als je 3 km onder de top moet stsoppen vanwege sneeuw heeft ook wel wat. Als het te koud is, dan ga ik gewoon verder naar het zuiden.
@ amclassicfan: bedoel je dat je niet houd van luxe? Als je het leuk lijkt kunnen we daar wel samen fietsen
@ amclassicfan: bedoel je dat je niet houd van luxe? Als je het leuk lijkt kunnen we daar wel samen fietsen