Pagina 1 van 3

veilig licht

Geplaatst: 17 jan 2007 22:15
door stylus
Vanavond komt er van links een racefiets met voorop vast op het rijwiel een niet- knipperend miniem halogeenlampje. Ik ziet hem dus helemaal niet. Het ging maar net goed.

De lampjes in mijn kerstboom zijn groter. Ik zie die fiets dus helemaal niet, want op de achtergrond zag ik ook de verlichte ramen van laag weggebouwde woonhuizen. De vraag is dus: moet een voorlicht van een fiets ook aan afmetingen en lichtsterkte voldoen? Want op die manier kan het kleinste lichtje dus zomaar voldoen. Mooie boel. Dan sta ik niet voor de veiligheid in.

veilig licht

Geplaatst: 17 jan 2007 22:23
door amclassic-fan
Ik heb op m'n racefiets om gezien te worden een voor en achterlampje met 1 enkel ledje, dit geeft al meer dan genoeg licht om gezien te worden. Een standaard stadsfiets zal wel meer licht vanaf komen, maar deze lampjes zijn voor Nederland naar mijn mening al wel voldoende om gezien te worden.
Landen waar niet zoveel gefietst zou worden zou ik niet met zulke kleine lampjes in de schemer willen fietsen.

veilig licht

Geplaatst: 17 jan 2007 22:29
door reinvandewou
ik rijd al jaren met een groot licht van de aldi alleen dat ding vreet batterijen. Vandaag ook zo'n led lampje gekocht voor voorop. Zojuist gaan fietsen, ben ik prompt in de sloot gereden op een plek waar het fietspad van die sloot afdraaide(over het hoofd gezien, t was daar pikke donker). Mijn fiets kopje onder en ik tot mn knieen. Dat was wel ff schrikken. Ik denk dat ik toch voor de grote lamp ga om iets te zien.

veilig licht

Geplaatst: 17 jan 2007 22:33
door stylus
Quote: Origineel geplaatst door rein van de wou op 17 Januari 2007
ik rijd al jaren met een groot licht van de aldi alleen dat ding vreet batterijen. Vandaag ook zo'n led lampje gekocht voor voorop. Zojuist gaan fietsen, ben ik prompt in de sloot gereden op een plek waar het fietspad van die sloot afdraaide(over het hoofd gezien, t was daar pikke donker). Mijn fiets kopje onder en ik tot mn knieen. Dat was wel ff schrikken. Ik denk dat ik toch voor de grote lamp ga om iets te zien.


Ik vind dat er gewoon een minimum maat moet worden voorgeschreven. Dit licchie was iets van 5 mm. En het gaf belachelijk weinig licht. Volgende keer zie ik hem weer niet hoor.

En het excuus dat hier meer wordt gefietst slaat nergens op. Je komt per keer maar 1 fiets tegen. En op sommige plaatsen in het verkeer zie je zoveel verschillende spiegelingen en achterliggende lichtbronnen dat zo'n klein licchie helemaal niet meer opvalt.

veilig licht

Geplaatst: 17 jan 2007 22:44
door amclassic-fan
Het formaat van een lichtje zegt vrij weinig, ik heb hier leds liggen die maar iets van 7 mm zijn hier komt meer licht vanaf dan iedere fietslamp van een stadsfiets.
Dat hier veel meer gefietst wordt maak wel degelijk veel meer uit. Andere verkeersdeelnemers zijn hier veel meer bedacht op fietsers. Denk je dat een Amerikaan een fietser verwacht tegen te komen buiten de stad?

veilig licht

Geplaatst: 17 jan 2007 22:49
door stylus
Quote: Origineel geplaatst door Amclassic-fan op 17 Januari 2007
Het formaat van een lichtje zegt vrij weinig, ik heb hier leds liggen die maar iets van 7 mm zijn hier komt meer licht vanaf dan iedere fietslamp van een stadsfiets.Dat hier veel meer gefietst wordt maak wel degelijk veel meer uit. Andere verkeersdeelnemers zijn hier veel meer bedacht op fietsers. Denk je dat een Amerikaan een fietser verwacht tegen te komen buiten de stad?




Dit was binnen de bebouwde kom.

Ik kan als automobilist de veiligheid van een fieter met zo'n gebrekkige verlichting echt niet garanderen! Geen beginnen aan!





#

veilig licht

Geplaatst: 18 jan 2007 00:38
door jandoedel
Ik heb net even gegoogeld. Er worden geen eisen gesteld aan de voorverlichting van een fiets. Wel aan het achterlicht: dit moet een NL keurmerk hebben. Verder moet de fiets voorzien zijn van reflectoren.

Het klinkt een beetje saai, maar een goede verlichting is een eigen verantwoordelijkheid. Totdat er teveel ongelukken gebeuren doordat fietsers die verantwoordelijkheid niet nemen, en dan grijpt de overheid in en maakt regeltjes.

De fietser is een beschermde verkeersdeelnemer. Dus Stylus, wanneer je een fietser met een slecht voorlicht aanrijdt, dan ben je gewoon schuld en dan moet je (de verzekering dus) dokken. Als fietser heb je daar trouwens weinig aan wanneer je in de kreukels ligt.

veilig licht

Geplaatst: 18 jan 2007 18:27
door scottwilko
Ik snap dan ook nog steeds niet dat tegenwoordig (zelfs tot op regeringsniveau) de discussie weer oplaaid over de knipperfunctie. Zelf ben ik namelijk een groot voorstander van die knipper lampjes daar die vele malen beter opvallen.

veilig licht

Geplaatst: 18 jan 2007 20:04
door stylus
Quote: Origineel geplaatst door jandoedel op 17 Januari 2007
Ik heb net even gegoogeld. Er worden geen eisen gesteld aan de voorverlichting van een fiets. Wel aan het achterlicht: dit moet een NL keurmerk hebben. Verder moet de fiets voorzien zijn van reflectoren.

Het klinkt een beetje saai, maar een goede verlichting is een eigen verantwoordelijkheid. Totdat er teveel ongelukken gebeuren doordat fietsers die verantwoordelijkheid niet nemen, en dan grijpt de overheid in en maakt regeltjes.

De fietser is een beschermde verkeersdeelnemer. Dus Stylus, wanneer je een fietser met een slecht voorlicht aanrijdt, dan ben je gewoon schuld en dan moet je (de verzekering dus) dokken. Als fietser heb je daar trouwens weinig aan wanneer je in de kreukels ligt.



Dit is natuurlijk iemand willens en wetens met een hoop ellende opzadelen. Ik vind de fietser dus nog steeds verantwoordelijk. Je omschrijft het dus verkeerd. De automobilist is verplicht de schade te betalen. Maar geen enkele rechter zal me schuldig verklaren. De mentaliteit die uit jouw bericht blijkt geeft de nonchalance van een hoop van die roekeloze wielrenners weer. Laat ze maar voor mijn domheid en stompzinnigheid opdraaien. Bedankt!

veilig licht

Geplaatst: 18 jan 2007 20:21
door amclassic-fan
Als we dan toch gaan generaliseren:
Al die roekeloze automobulisten die niet uit hun doppen kijken en altijd onder het niet-handsfree bellen nog aan de radio moeten zitten te draaien. *
Je oordeelt wel erg makkelijk he? Misschien was wel gewoon z'n batterij bijna leeg omdat die de geest had gegeven. Zelfs de grootste Chineze rommel geeft nog een hoeveelheid licht die meer dan genoeg is om gezien te worden. Maar als je ze niet wil zien tja...
*oeps nu zet ik mezelf ook in verkeerd daglicht als automobulist zijnde.

veilig licht

Geplaatst: 18 jan 2007 23:56
door jandoedel
Quote: Origineel geplaatst door stylus op 18 Januari 2007
Quote: Origineel geplaatst door jandoedel op 17 Januari 2007
Ik heb net even gegoogeld. Er worden geen eisen gesteld aan de voorverlichting van een fiets. Wel aan het achterlicht: dit moet een NL keurmerk hebben. Verder moet de fiets voorzien zijn van reflectoren.

Het klinkt een beetje saai, maar een goede verlichting is een eigen verantwoordelijkheid. Totdat er teveel ongelukken gebeuren doordat fietsers die verantwoordelijkheid niet nemen, en dan grijpt de overheid in en maakt regeltjes.

De fietser is een beschermde verkeersdeelnemer. Dus Stylus, wanneer je een fietser met een slecht voorlicht aanrijdt, dan ben je gewoon schuld en dan moet je (de verzekering dus) dokken. Als fietser heb je daar trouwens weinig aan wanneer je in de kreukels ligt.







Dit is natuurlijk iemand willens en wetens met een hoop ellende opzadelen. Ik vind de fietser dus nog steeds verantwoordelijk. Je omschrijft het dus verkeerd. De automobilist is verplicht de schade te betalen. Maar geen enkele rechter zal me schuldig verklaren. De mentaliteit die uit jouw bericht blijkt geeft de nonchalance van een hoop van die roekeloze wielrenners weer. Laat ze maar voor mijn domheid en stompzinnigheid opdraaien. Bedankt!




Stylus, ik keur het niet goed dat een fietser slechte verlichting heeft. Ik wil alleen maar aangeven dat de wetgever het (nog) niet nodig vindt om wetgeving te maken waarin de verlichting van de fiets geregeld wordt. De fietser heeft dus een eigen verantwoordelijkheid. Wanneer er maar genoeg fietsers worden doodgereden als gevolg van een slechte verlichting dan zal er vanzelf een wet komen die de verlichting regelt.

En verder schrijf je dat je geen verantwoordelijkheid kunt nemen wanneer je een fietser aanrijdt met slechte verlichting.
Nou, dan heb ik een verrassing voor je. De rechter stelt je wel verantwoordelijk wanneer je een fietser aanrijdt. In de wet ligt vast dat de fietser extra beschermd moet worden tegen motorvoertuigen. En die wet is er gekomen omdat de zwakke positie van de fietser blijkbaar niet door bestuurders van motorvoertuigen erkend werd.

Dat ik als fietser zo goed beschermd wordt door de wet wil trouwens niet zeggen dat ik roekeloos ben. Ik ben me er heel goed van bewust dat ik, maar ook mijn vrouw en mijn dochter, niets aan die wetten hebben wanneer een auto over me heen rijdt. Ik rijd op de fiets defensiever dan wanneer ik in de auto rijdt.

veilig licht

Geplaatst: 19 jan 2007 01:08
door be.rt
Als ik denk niet voor donker thuis te zijn neem ik steeds een reflecterend vestje mee in mijn achterzak. Geen betere manier om gezien te worden me dunkt (in combinatie met voor- en achterlichtjes).