Vragen en discussies over fietstraining, sportvoeding en gezondheid

fietstechniek

scrymm
Forum-lid

scrymm 17 jan 2007 21:35

aangezien, ik de komende week(en) toch niet veel te doen heb door mn blessuretje, dacht ik, ik zal mezelf ns wat meer verdiepen ik hoe een fietser behoort te fietsen, m.a.w. de fietstechniek. Maar nou kom ik op internet eigenlijk maar 1 tip tegen, namelijk:
Fiets met je hakken naar beneden, maar het lijkt mij stug dat dit alles is waar je op moet letten, om op een zo optimaal mogelijke manier, je lichamelijke inspanning om te zetten in snelheid, dus waar moet je volgens jullie nog meer allemaal op letten????
Vandaag is morgen alweer gisteren

davey
Forum-lid

davey 17 jan 2007 22:04

je moet je slag om te trappen ook meer vooruit doen, dus je moet naar voren trappen, zadel dus naar achteren, niet te ver,maar zodat je grotendeels van je af trapt in principe, beetje raar uitgelegd, maargoed :Pdit werd mij geleerd door iemand op de baan vorig jaar, al zat ik al redelijk goed, miss weet een ander hier meer over?

scrymm
Forum-lid

scrymm 17 jan 2007 22:21

Quoten: Origineel geplaatst door davey op 17 Januari 2007

je moet je slag om te trappen ook meer vooruit doen, dus je moet naar voren trappen, zadel dus naar achteren, niet te ver,maar zodat je grotendeels van je af trapt in principe, beetje raar uitgelegd, maargoed :Pdit werd mij geleerd door iemand op de baan vorig jaar, al zat ik al redelijk goed, miss weet een ander hier meer over?

hmm,  ik denk dat ik het snap: je moet de trapbeweging, proberen in de richting te maken, waar je met je fietst ook heengaat, vooruit dus, zo goed uitgelegd ofniet?

alpdhuez53:15
Forum-lid
Contact

Gebruikersavatar alpdhuez53:15 18 jan 2007 00:32

das logisch, anders ga je achteruit!

rezne
Forum-lid

rezne 18 jan 2007 01:23

Quoten: Origineel geplaatst door Alp d'Huez53:15 op 17 Januari 2007

das logisch, anders ga je achteruit!

als 't goed is blijf je stil staan....maar dat terzijde
Let the legs do the talking
CR1 Update
Update 2

ponsteen
Forum-lid

Gebruikersavatar ponsteen 18 jan 2007 12:11

Zelf op de Tacx wel eens volgens schema met een been proberen te trappen (ander been er helemaal uit). Dan merk je hoe moeilijk de echte trapbeweging wel niet is. Het is trekken en duwen, en daartussenin op de dode punten beweeg je je voet naar voren of naar achteren. Daarbij duw je ook nog eens je hakken naar beneden en naar boven... Als dat allemaal lukt in 1 beweging dan kun je een niet haperende cadans met 1 been uitvoeren. Mij lukt het in ieder geval van geen meter. Bij hard aanzetten kan ik wel aan de pedalen trekken en probeer ik het been dat omhoog gaan in ieder geval geen tegengas te laten geven, maar dat is ook alles.

scrymm
Forum-lid

scrymm 18 jan 2007 17:19

hmm, fietsen is dus toch moeilijk dan ik (wij) dacht(en),
misschien mensen tips hoe je zoiets moet trainen, of waar je nog meer op moet letten?

scrymm
Forum-lid

scrymm 19 jan 2007 12:29

Kom op, is er dan echt niemand die hier iets zinnigs over te zeggen heeft?

jehe
Forum-lid

jehe 19 jan 2007 12:37

Fietsen met 1 been uitgeklikt heeft echt totaal geen nut, je leert echt geen juiste traptechniek aan door volledige cirkels te maken hoor. Ik heb hier een topic gepost over de ideale traptechniek, maar toen was er niet zoveel interesse. Er zat een link bij naar een artikel waar er heel wat uitlag bij stond.

Artikel

bikeboss
Forum-lid

bikeboss 19 jan 2007 13:10

Hoewel ik in deze tak van de wetenschap totaal niet beslagen ben, vraag ik mij af of de ideale traptechniek niet persoonsgebonden is. Op oude foto's zie je nl. dat Anquetil steeds met de tippen naar beneden reed, terwijl hij de beste tijdrijder van zijn generatie was, wat hem vijf Touroverwinningen opleverde. Misschien is het wel zo dat hij nog sneller had gereden met de hakken naar beneden, maar in de sixties stond de wetenschappelijke benadering van de sport onder het vriespunt.
Mijzelf is reeds vaak opgevallen dat op de racefiets mijn voetzool vrij horizontaal staat (ook op de Tacx), terwijl bij spinning meestal mijn tippen naar beneden staan. Misschien heeft dit te maken met de klikpedalen op de racefiets en met de voethaken op de spinningfiets. Nota bene: in de tijd van Anquetil bestond enkel het systeem met voethaken.
Wat het 'naar voren trappen' betreft, heb ik ook de ervaring dat je hiermee het snelst vooruit komt. Alleen lukt dat beter naarmate ik lager zit, en bij een lage zitpositie krijg ik vrij snel krampen in de hamstrings. Ook dit schijnt erop te wijzen dat het allemaal wat uitproberen en bijsleutelen vergt.
Ook ik zou graag de mening horen van iemand met kennis van zaken.

53x11
Forum-lid HC

Gebruikersavatar 53x11 19 jan 2007 14:54

Quoten: Origineel geplaatst door JeHe op 19 Januari 2007

Fietsen met 1 been uitgeklikt heeft echt totaal geen nut, je leert echt geen juiste traptechniek aan door volledige cirkels te maken hoor. Ik heb hier een topic gepost over de ideale traptechniek, maar toen was er niet zoveel interesse. Er zat een link bij naar een artikel waar er heel wat uitlag bij stond.Artikel

Leuk artikeltje JeHe. Kleine nuancering: 'Rond' trappen heeft wel degelijk zin (zie ook de 'pedalling pointers'). Je moet alleen niet gaan proberen extra kracht te zetten als je been omhoog gaat, aangezien dat ten koste blijkt te gaan van de vermogensproductie van het andere been (dat dan dus tegelijkertijd omlaag gaat).
Ik merk zelf dat met zeer weinig weerstand een hoge trapfrequentie trappen (bijvoorbeeld tijdens het spinningklasje of op de wielerbaanbaan direct na een stuk maximaal aanzetten) erg helpt om efficienter te leren trappen. Vooral focus blijven houden op stabiele heupen en schouders!
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." T.Krabbé
baanfiets kopen?

jehe
Forum-lid

jehe 19 jan 2007 15:59

Ja natuurlijk, ik zeg ook niet dat je moet beginnen weerstand bieden tijdens de opwaartse beweging.

maar die trainingen met 1 been en zaken als power cranks lijken me echt nutteloos

Plaats reactie