CODA schijfremmen :evil:
Geplaatst: 17 jan 2007 00:33
Hallo Bikers,
2 jaar geleden kwam ik in aanraking met de bezigheid mountainbiken. Al snel was ik het huren zat en kocht na anderhalf jaar geleden deze Cannondale F900 SL
http://tinypic.com/view/?pic=2a5hhxw
Alleen wist ik toen nog niet wat ik nu wel weet. Eerst baalde ik wel van het een en ander, want ik heb er behoorlijk al wat aan verspijkerd, maar nu nog wat fine tunen. Ik ben het ook maar meer als een leerobject gaan beschouwen. De volgende punten zou ik graag advies over ontvangen:
1. Remmen. Ik heb hier op het forum al het nodige over gelezen, maar nog niet mijn probleem tegen gekomen. Namelijk het volgende: Ik heb mijn fiets gekocht met Coda schijfremmen. In den beginne ging het wel, maar ik had toen nog niet zoveel ervaring. Al gauw begonnen de problemen. Voorrem hendel die ik erg ver moest knijpen voordat die ook maar iets reageerde en achter remde ook niet fantastisch. Voor opnieuw gevuld. Daarna even iets beter, maar al gauw weer hetzelfde. Totdat ik bij een afdaling met beide remmen iets bij wilde remmen en de voorrem vast sloeg. Ik vloog over het stuur met mijn tanden in een boomwortel. Zo'n post op mh2d naar laten kijken. Hadden ze helemaal gefikst. Maar na 2 keer remmen sloeg de voorrem weer vast (dit keer wel getest op vlakke grond). Dus toen niet meer voor remmen. Maar nu achter ook begint ...
Dus Coda remmen wil ik eraf gooien, die verdienen inderdaad de Razzie award. Ik wil heel graag weer fietsen, maar als ik niet kan remmen... Nu vind ik combi van kwaliteit, gewicht en prijs belangrijk. Ik heb nu 4 punts 160mm schijven en Shimano Deore shifters.
1a. Wat zijn de consequenties om naar Magura of Shimano hydr schijfremmen over te stappen. Ivm. andere schijven, andere wielen (ander wiel, liefst dan minder spaken = mooier )
1b. Wat zijn de consequenties en mogelijkheden om eventueel zelfs naar HS33 of V-brakes over te stappen, indien mogelijk. Overigens vuil en slepen heb ik bij
schijfremmen nooit last van gehad.
2. Versnellingen: Ik ben nog steeds aan het rotzooien met mijn versnellingen. Ik heb er nu achter TA 11-34T 9 speed (net vernieuwd, vorige was versleten en trapte door) en voor TA 44-94, 34-94, 22-58 9 speed SRAM ketting met zo'n makkelijk uitneembaar schakeltje (i.v.m. onderhoud ideaal). Derailleur voor LX en achter XT.
Mijn ketting vliegt bij het schakelen bij de voorbladen nog wel eens gemakkelijk eraf. Bijvoorbeeld bij steile hellingen en als ik dan wil terugschakelen. Ook loop de ketting in allerlei standen bij de geleider van de voor derailleur gemakkelijk aan. Erg irritant bovendien bleven schakels erachter hangen en werd mijn vorige ketting daardoor steeds korter . Meerdere mensen, na zelf veel geprobeerd te hebben, naar laten kijken. Die kwamen echter niet tot een andere oplossing dan wat ik al had geprobeerd.
2a. Kent iemand dit probleem en hoe heeft diegene dat opgelost?
2b. Heeft iemand misschien tips voor bladen en cassettes, die anders zijn dan die van mij en waar diegene zeer content mee is?
Ik weet het een heel verhaal! Ik hoop dat jullie tips mij verder kunnen helpen en misschien zien jullie iets aan mijn fiets waar ik nog niet aan gedacht heb. Dan hoor ik het graag.....
Groetjes Myrthe
2 jaar geleden kwam ik in aanraking met de bezigheid mountainbiken. Al snel was ik het huren zat en kocht na anderhalf jaar geleden deze Cannondale F900 SL
http://tinypic.com/view/?pic=2a5hhxw
Alleen wist ik toen nog niet wat ik nu wel weet. Eerst baalde ik wel van het een en ander, want ik heb er behoorlijk al wat aan verspijkerd, maar nu nog wat fine tunen. Ik ben het ook maar meer als een leerobject gaan beschouwen. De volgende punten zou ik graag advies over ontvangen:
1. Remmen. Ik heb hier op het forum al het nodige over gelezen, maar nog niet mijn probleem tegen gekomen. Namelijk het volgende: Ik heb mijn fiets gekocht met Coda schijfremmen. In den beginne ging het wel, maar ik had toen nog niet zoveel ervaring. Al gauw begonnen de problemen. Voorrem hendel die ik erg ver moest knijpen voordat die ook maar iets reageerde en achter remde ook niet fantastisch. Voor opnieuw gevuld. Daarna even iets beter, maar al gauw weer hetzelfde. Totdat ik bij een afdaling met beide remmen iets bij wilde remmen en de voorrem vast sloeg. Ik vloog over het stuur met mijn tanden in een boomwortel. Zo'n post op mh2d naar laten kijken. Hadden ze helemaal gefikst. Maar na 2 keer remmen sloeg de voorrem weer vast (dit keer wel getest op vlakke grond). Dus toen niet meer voor remmen. Maar nu achter ook begint ...
Dus Coda remmen wil ik eraf gooien, die verdienen inderdaad de Razzie award. Ik wil heel graag weer fietsen, maar als ik niet kan remmen... Nu vind ik combi van kwaliteit, gewicht en prijs belangrijk. Ik heb nu 4 punts 160mm schijven en Shimano Deore shifters.
1a. Wat zijn de consequenties om naar Magura of Shimano hydr schijfremmen over te stappen. Ivm. andere schijven, andere wielen (ander wiel, liefst dan minder spaken = mooier )
1b. Wat zijn de consequenties en mogelijkheden om eventueel zelfs naar HS33 of V-brakes over te stappen, indien mogelijk. Overigens vuil en slepen heb ik bij
schijfremmen nooit last van gehad.
2. Versnellingen: Ik ben nog steeds aan het rotzooien met mijn versnellingen. Ik heb er nu achter TA 11-34T 9 speed (net vernieuwd, vorige was versleten en trapte door) en voor TA 44-94, 34-94, 22-58 9 speed SRAM ketting met zo'n makkelijk uitneembaar schakeltje (i.v.m. onderhoud ideaal). Derailleur voor LX en achter XT.
Mijn ketting vliegt bij het schakelen bij de voorbladen nog wel eens gemakkelijk eraf. Bijvoorbeeld bij steile hellingen en als ik dan wil terugschakelen. Ook loop de ketting in allerlei standen bij de geleider van de voor derailleur gemakkelijk aan. Erg irritant bovendien bleven schakels erachter hangen en werd mijn vorige ketting daardoor steeds korter . Meerdere mensen, na zelf veel geprobeerd te hebben, naar laten kijken. Die kwamen echter niet tot een andere oplossing dan wat ik al had geprobeerd.
2a. Kent iemand dit probleem en hoe heeft diegene dat opgelost?
2b. Heeft iemand misschien tips voor bladen en cassettes, die anders zijn dan die van mij en waar diegene zeer content mee is?
Ik weet het een heel verhaal! Ik hoop dat jullie tips mij verder kunnen helpen en misschien zien jullie iets aan mijn fiets waar ik nog niet aan gedacht heb. Dan hoor ik het graag.....
Groetjes Myrthe