Pagina 1 van 3
o,symetric (ovale tandbladen)
Geplaatst: 16 jan 2007 20:24
door carbonfreak
zou graag deze tandbladen kopen ze kosten 200€
maar zou graag is horen wat anderen daar van vinden
bobby julich en alexander vinokourov rijden hier ook mee
o,symetric (ovale tandbladen)
Geplaatst: 17 jan 2007 09:07
door metalfan
heb gehoord dat het wel efficient is en zo (geen 'dood punt'). maar ik vind ze wel erg lelijk daarom zou ik ze nooit kopen. bovendien schijnt het een hele uitdaging te zijn om de voorderailleur helemaal goed afgesteld te krijgen.
o,symetric (ovale tandbladen)
Geplaatst: 17 jan 2007 17:05
door de zwarten
het eerste wat ik zie is dat de ketting heel hard begint te zwiepen... biomechanisch geraak ik er niet uit, daarover geen mening dus...
o,symetric (ovale tandbladen)
Geplaatst: 17 jan 2007 17:16
door 53x11
Op het moment dat je het meeste kracht kan zetten (cranks horizontaal) is de straal van het tandblad ook maximaal (lijkt het of je een tandje meer geschakeld heb voor). Theorie zal wel zijn dat je meer/efficienter arbeid kan leveren. Vraag me trouwens wel af of dat beetje extra energie niet net zo hard weer verloren gaat aan het steeds weer op spanning berengen van de veer in je achterderailleur (bij 90 rpm 180x per minuut = 3x per seconde!)
Leuk vraagstuk om eens uit te zoeken...
o,symetric (ovale tandbladen)
Geplaatst: 17 jan 2007 18:45
door carbonfreak
moogde met het tandblad rijden bij de nieuwelingen
want je zie het alleen maar bij de profs
http://www.cervelo.com/reviews/Bobby_Ju ... s-Nice.jpg
o,symetric (ovale tandbladen)
Geplaatst: 17 jan 2007 18:48
door lancev7
overigens een schitterende foto.. wel een beetje groot
o,symetric (ovale tandbladen)
Geplaatst: 17 jan 2007 19:57
door meeuh
Het is alsof je terug schakeld, ik vraag me af hoe dat gaat in een sprint.
o,symetric (ovale tandbladen)
Geplaatst: 19 jan 2007 19:22
door carbonfreak
zou je er dan met mogen rijden bij de juniors of nieuwelingen
o,symetric (ovale tandbladen)
Geplaatst: 19 jan 2007 19:44
door evertdehandsch
Waarom zou dit niet mogen? Zelf ben ik junior en ik heb er al andere renners van mijn leeftijd met zien rijden, dus geen probleem.
o,symetric (ovale tandbladen)
Geplaatst: 20 jan 2007 02:44
door michiel17
Quote: Origineel geplaatst door 53x11 op 17 Januari 2007
Op het moment dat je het meeste kracht kan zetten (cranks horizontaal) is de straal van het tandblad ook maximaal (lijkt het of je een tandje meer geschakeld heb voor). Theorie zal wel zijn dat je meer/efficienter arbeid kan leveren. Vraag me trouwens wel af of dat beetje extra energie niet net zo hard weer verloren gaat aan het steeds weer op spanning berengen van de veer in je achterderailleur (bij 90 rpm 180x per minuut = 3x per seconde!)Leuk vraagstuk om eens uit te zoeken...
Energie wat steeds in de veer wordt gestopt komt er ook weer uit en dat trekt de ketting weer aan de onderkant aan en krijg je dus vooruitstuwende energie
. Enkel de verspilling bij de derailler is de wrijving (en de extra luchtweerstand ). Correct me if i'm wrong
o,symetric (ovale tandbladen)
Geplaatst: 20 jan 2007 11:05
door amclassic-fan
Het doel van de kettingbladen is dat je meer kracht kwijt kan op het moment dat je die kracht het makkelijkst kan zetten en dat is wanneer je cranks horizontaal staan. Als je cranks verticaal staan kan je nooit veel kracht zetten, en daar moet je met deze bladen minder last van hebben.
o,symetric (ovale tandbladen)
Geplaatst: 21 jan 2007 14:56
door carbonfreak
Quoten: Origineel geplaatst door Evert Dehandsch op 19 Januari 2007
Waarom zou dit niet mogen? Zelf ben ik junior en ik heb er al andere renners van mijn leeftijd met zien rijden, dus geen probleem.
bij ons kijken ze altijd de versnelling na door u fiets achteruit te laten rijden en dan moet dat juist uit komen
maar zou dat niet kunnen dat met dat ovaal tandblad niet het zelfde uit komt?