Voor alle discussies en vragen over racefietsen in het algemeen. Geen koopadviezen!

versnellingen

konig

konig 15 jan 2007 15:51

Betse fietsliefhebbers,

kan iemand eens de verschillen in kwaliteit van versnellingsgroepen eens geven. Liefst een beetje objectief zonder mindere groepen als slecht te beschrijven.
Ik zoek nameljik een goede versnellingsgroep maar heb niet het budget van de meetsen onder jullie. 2000km fietsen in de vakantie, en 1000 over de rest van het jaar....wat zijn goede versnellingen, gewicht en snelheid van schakkelijk spelen niet mee bij het bepalen van de groep. Alvast bedankt

vinylly
Forum-lid
Berichten: 322
Lid geworden op: 04 jul 2005 21:21

vinylly 15 jan 2007 15:54

Heel makkelijk; ik zou gewoon voor een shimano 105 groepje gaan. Leuk om mee te beginnen, schakelt goed, niet al te duur. Maar er staat heeeel veel info op dit forum over de verschillende groepen, de zoekfunctie doet ook wonderen! Succes ermee
No1: Pina (behalve de lak :-D)<br>
No2: the rest

ilgrasso
Forum-lid
Berichten: 2152
Lid geworden op: 02 mei 2005 15:09

ilgrasso 15 jan 2007 15:55

WARNING! Post may contain irony. Discontinue reading if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure.

konig

konig 15 jan 2007 16:19

of iemand ervaring met de groepen van Miche?

Gebruikersavatar
de zwarten
Forum-lid HC
Berichten: 4227
Lid geworden op: 17 dec 2006 22:17

Gebruikersavatar de zwarten 15 jan 2007 16:38

Quote: Origineel geplaatst door konig op 15 Januari 2007
Betse fietsliefhebbers,

kan iemand eens de verschillen in kwaliteit van versnellingsgroepen eens geven. Liefst een beetje objectief zonder mindere groepen als slecht te beschrijven.
Ik zoek nameljik een goede versnellingsgroep maar heb niet het budget van de meetsen onder jullie. 2000km fietsen in de vakantie, en 1000 over de rest van het jaar....wat zijn goede versnellingen, gewicht en snelheid van schakkelijk spelen niet mee bij het bepalen van de groep. Alvast bedankt


als je 1000 km fietst doorheen heel het jaar, en je fietst zoals ik elke dag naar je werk, dan mag je maximaal 200 dagen * 5 km = 2.5 km enkele rit van je werk wonen. Ik wil maar zeggen: 1000 km doe je op een singlespeed in nederland.

Voor die 2000 km in de vakantie zou ik eerst willen weten wat voor km dat zijn, in de bergen/MTB/vlak asfalt??? Ik doe vakantiekilometers met een stalen raceframe, bredere banden en een dragertje natuurlijk. versnellingen zijn 2 x 7 en bediening met buiscommandeurs. Maar dan heb je weinig slijtage/ontregeling, dus is het ook belangrijk hoe je op reis gaat: met bagage/vanuit één vertrekpunt of rondreis, enzovoort.

Gerichte vragen en goed zoeken op het forum kunnen al veel antwoorden geven, en onthou gewoon dat voor zo weinig kilometer, zelfs de 'low end' groepen al vrij betrouwbaar zijn...
Bianchi EV Titanium (koers), Pinarello Asolo (kasseien), Colnago Master (kafee).
Afbeelding©®

tyrw
Forum-lid
Berichten: 420
Lid geworden op: 18 mei 2004 13:58

tyrw 15 jan 2007 17:02

Quoten: Origineel geplaatst door de zwarten op 15 Januari 2007

Gerichte vragen en goed zoeken op het forum kunnen al veel antwoorden geven, en onthou gewoon dat voor zo weinig kilometer, zelfs de 'low end' groepen al vrij betrouwbaar zijn...


Helemaal mee eens. Als je budget beperkt is, zou ik Campa Mirage (of Shimano Tiagra) aanbevelen. Werking is goed, duurzaamheid van de onderdelen als ketting en cassette net wat minder.
Als je wat meer te besteden hebt (zeg vanaf 1000 euro voor ee fiets), is Campa Veloce (of Shimano 105) een goede optie.
ventueel kun je voor de slijtgevoelige onderdelen als tandwielen en ketting voor een hogere groep kiezen, bijvoorbeeld Campa Centaur.
En als je ooit de heuvels of bergen in wil, is Triple natuurlijk vanzelfsprekend.

bikeboss
Forum-lid
Berichten: 578
Lid geworden op: 08 okt 2006 16:21

bikeboss 15 jan 2007 18:21

Prima analyse. Nog even dit: i.p.v. een triple kun je ook een compact overwegen.

konig

konig 15 jan 2007 20:43

hey,

bedankt voor de toelichtingen...

met de fiets die ik mij zou aanschaffen ga ik niet elke dag fietsen, ik ben student en een duurdere fiets durf ik aan school niet achterlaten. dus het is enkel voor mijn reis, waar we vooral op geasfalteerde wegen zouden rijden, soms heel even met uitzondering heel even op een verharde zandweg, maar die mijden we zo veel mogenlijk.
Ik zou een aluminium frame kopen van flanders(sr1)met acheteraan voor op reis een tussenmaat van band, voor de bagage.
De andere kilometers zijn kleine uitstappen, of voor de fun. echt max 1000-2000 km.
Ik neem zowieso een kompakt, triple heb ik nooit gehad een ben al over de pyreneen geweest...niet nodig. nze reizen vertrekken uit belgie, met een eindpunt. Dit jaar wordt het Nederland-Duitsland-denemarken-Zweden(stokholm).

Die 'low-end' groepen, is dat zoiets al een 2200?
Bij de fietsenmaker stond de sr1 met 2200 voor 600 euro, hij zeidat ik met deze groep toekwam, maar zelf twijfel ik daaraan. Voor een 105 zit ik inderdaad aan +- 900-1000 euro. het probleem is dat ik momenteel niet zoveel geld heb voor een groep te kopen...

aan 'de zwarten', waar trek jij zoal heen?

Bedankt, en verdere hulp steeds welkom

bikeboss
Forum-lid
Berichten: 578
Lid geworden op: 08 okt 2006 16:21

bikeboss 15 jan 2007 21:07

In jouw geval best Mirage of Tiagra nemen. Hier niet onder gaan: met Xenon, Sora,... ga je al snel kosten krijgen, zeker als je ook in het Franse hooggebergte gaat rijden. 

konig

konig 15 jan 2007 21:56

hoe komt het dat ik daar dan snel kosten zou mee maken? qua slijtage of zo?
ik weet dat ik vroeger in de hooggebergten met een peugeot van +-15 jaar oud heb gereden, zeker geen race versnellingen...maarja, dat ging prima, maar miss nefast voor de tanden etc...?

thnx

bikeboss
Forum-lid
Berichten: 578
Lid geworden op: 08 okt 2006 16:21

bikeboss 15 jan 2007 21:59

Slijtage ja. Je kan natuurlijk ketting en tandwielen van een duurdere groep nemen. Je spreekt toch van +/- 3000 km/jaar met ritten in het hooggebergte. Echt veel is 3000 km natuurlijk niet, maar het is duidelijk ook niet een fiets die je enkel gebruikt om af en toe even naar de bakker te rijden. 

janus360
Forum-lid
Berichten: 6
Lid geworden op: 15 jan 2007 23:20

janus360 16 jan 2007 00:00

kan iemand mij advies geven over welke tandwielen ik nodig heb, normaal rij ik op het platte land maar ik wil de limburgse heuvels gaan beklimmen.
Ik weeg ongeveer 95kg...
the L&#111;ne Rider

Plaats reactie