Remmen, sturen, cranks etc., maar ook lampen en fietskoffers

Boutjes tuning!

alpdhuez53:15
Forum-lid
Contact

Gebruikersavatar alpdhuez53:15 14 jan 2007 21:03

Bij enkele forumleden heb ik gezien dat ze weleens wat doen met boutjestuing (dwz boutjes vervangen voor lichter en/of gekleurde). Ik heb hier ook wel interesse voor. Belangrijkste reden is dat het me wel leuk lijkt om wat accenten op de fiets aan te brengen. Ik zit dan zelf te denken aan rood gekleurde boutjes. Rood komt namelijk al sporadisch voor op mijn fiets, in mijn Eurus wielen, in mijn zadelpen (FSA), in mijn stuurpen (Cannondale) en stuur (FSA K wing). Zo krijgt mijn fiets een wat 'persoonlijker' gezicht.
Mijn concrete vraag is als volgt: wat kan ik allemaal vervangen zonder dat de veiligheid in het geding komt en wat gaat me dat kosten? Zelf zit ik te denken aan ondermeer de bladboutjes van het crankstel, de boutjes van de bidonhouders, bout van de zadelpen klem en eventueel remmen. Ook vraag ik me af of er met snelspanners ook wat mogelijk is met de kleur rood.
Boutjes van de stuurinrichting lijken me niet verstandig om te vervangen. Dit omdat het hier niet verstandig is om aluminium te gebruiken (toch?) en omdat dan geloof ik ook de garantie van Cannondale vervalt.
Daarnaast wil ik het zadel nog gaan vervangen door een SLR zadel, vooral om de fiets wat lichter te gaan maken. Verdere tips om deze fiets mooier/lichter te maken zijn welkom! Hou alleen wel in het achterhoofd dat ik student ben en dat het allemaal wel leuk moet blijven (niet te duur dus)nderstaand een foto van mijn fiets. In het Cannondale topic zijn meer foto's te vinden.
Ik ben benieuwd naar jullie reacties!

pietalala
Forum-lid

pietalala 14 jan 2007 22:12

Quoten: Origineel geplaatst door Alp d'Huez53:15 op 14 Januari 2007

Bij enkele forumleden heb ik gezien dat ze weleens wat doen met boutjestuing (dwz boutjes vervangen voor lichter en/of gekleurde). Ik heb hier ook wel interesse voor. Belangrijkste reden is dat het me wel leuk lijkt om wat accenten op de fiets aan te brengen. Ik zit dan zelf te denken aan rood gekleurde boutjes. Rood komt namelijk al sporadisch voor op mijn fiets, in mijn Eurus wielen, in mijn zadelpen (FSA), in mijn stuurpen (Cannondale) en stuur (FSA K wing). Zo krijgt mijn fiets een wat 'persoonlijker' gezicht.
Mijn concrete vraag is als volgt: wat kan ik allemaal vervangen zonder dat de veiligheid in het geding komt en wat gaat me dat kosten? Zelf zit ik te denken aan ondermeer de bladboutjes van het crankstel, de boutjes van de bidonhouders, bout van de zadelpen klem en eventueel remmen. Ook vraag ik me af of er met snelspanners ook wat mogelijk is met de kleur rood.
Boutjes van de stuurinrichting lijken me niet verstandig om te vervangen. Dit omdat het hier niet verstandig is om aluminium te gebruiken (toch?) en omdat dan geloof ik ook de garantie van Cannondale vervalt.
Daarnaast wil ik het zadel nog gaan vervangen door een SLR zadel, vooral om de fiets wat lichter te gaan maken. Verdere tips om deze fiets mooier/lichter te maken zijn welkom! Hou alleen wel in het achterhoofd dat ik student ben en dat het allemaal wel leuk moet blijven (niet te duur dus)nderstaand een foto van mijn fiets. In het Cannondale topic zijn meer foto's te vinden.
Ik ben benieuwd naar jullie reacties!

Boutjes tunen is echt niet onverstandig op die plaatsen. Zolang je het niet op de stuurpen doet omdat dit een tikkende bom is. De boutjes van Tiso zijn een goed alternatief hiervoor, hoewel dit een miniem gewichtsverschil is, is het wel een mooie visuele upgrade (in mijn ogen dan)
Als je dan toch voor boutjes kiest om je stuurinrichting te tunen. Kies dan titanium boutjes. Toch stevig genoeg. Ik rijd ook titanium boutjes en geen enkel probleem. Het roest ook niet.

Qua snelspanners komen die van Tune aardig in de buurt. Echt mooi en redelijk licht. Voor circa 75 euro moet je ze toch vinden. Check hiervoor de Duitse sites. Ik dacht www.bike-discount.de (ben niet zeker). Wel doen ze Tune producten.

Een slr zadel is een heel goede optie. Ik heb al redelijk wat zadeltjes en ik zweer aan slr. ngeloofelijk. Het is licht (ik rijd carbonio) en mooi.

http://www.passievoorwielrennen.forumup.nl" onclick="window.open(this.href);return false;<br>
<br>
<br>

amclassic-fan
Forum-lid HC

Gebruikersavatar amclassic-fan 14 jan 2007 22:15

Alle boutjes waar kracht op komt te staan moet je niet vervangen door aluminium. Dus boutjes aan bijv stuurpen en zadelpen kan je enkel vervangen door titanium, behalve als je doodswens heb zoals bijv Bo dan kan je er aluminium boutjes insteken.
De bladboutjes in je crank kun je wel vervangen door aluminium, maar dan moet je wel goed oppassen met hoe hard je ze aandraait, want te hard en ze breken. De boutjes bij je bidonhouders kan je ook best vervangen door alu, maar dan moet je wel altijd voorzichtig zijn met los en vast draaien, ook moet je goede imbusjes dan hebben. Als je niet goed oplet dan draai je ze zo dol.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

six13freak
Forum-lid

six13freak 16 jan 2007 12:53

Heb je al bij www.bikeboosting.nl gekeken? Daar staat ook het een en ander te koop

alpdhuez53:15
Forum-lid
Contact

Gebruikersavatar alpdhuez53:15 16 jan 2007 19:28

Grappige site, helaas alleen maar gekleurde bladboutjes te koop en dan niet helemaal in de juiste kleur. Zijn er niet meer adressen?

Plaats reactie