Het forum over de technische onderwerpen, het onderhoud, afstellen en reparaties.

Sprinten op de weg

mtb-biker
Forum-lid
Berichten: 116
Lid geworden op: 29 nov 2005 22:55

mtb-biker 09 jan 2007 13:45

Vorig jaar voor het eerst op de wielerbaan gereden, wat op zich erg leuk ging. Zelfs een leuke Peletonsprint vooraan geeindigd.
Ik had een 53T voorblad. Nu een 54T voorblad. Ik ben vrij lang en relatief zwaarder dan de bergklimmers. Is een 54T zinvol ? Vooral omdat ik dacht ergens te hebben gelezen dat goede sprinters zeer hoge toerentallen kunnen draaien, dus wellicht is een 54T een beetje overkill ?
Graag jullie mening..
 

Gebruikersavatar
amclassic-fan
Forum-lid HC
Berichten: 24317
Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
Locatie: Leende

Gebruikersavatar amclassic-fan 09 jan 2007 13:56

54x11 is idd zware over-kill . De heren topsprinters zie je zelden met iets wat zwaarder is dan 53-11 rijden.
Topsnelheid kan je op 2 manieren halen, met een groter verzet en dus meer kracht zetten, of gewoon meer omwentelingen maken. Bij de Nieuwelingen is 60 in een sprint niet uitzonderlijk en dat met een verzet van 52-16, dat is ff iets anders sprinten dan met 54-11.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

pietalala
Forum-lid
Berichten: 673
Lid geworden op: 26 dec 2005 11:10

pietalala 09 jan 2007 16:42

54 ???
Sow, als je die goed rondkrijgt, ga dan maar koersen bij de profs...
http://www.passievoorwielrennen.forumup.nl" onclick="window.open(this.href);return false;<br>
<br>
<br>

mtb-biker
Forum-lid
Berichten: 116
Lid geworden op: 29 nov 2005 22:55

mtb-biker 09 jan 2007 17:48

Quoten: Origineel geplaatst door Pietalala op 09 Januari 2007


54 ???
Sow, als je die goed rondkrijgt, ga dan maar koersen bij de profs...


Geen problemen mee hoor om die rond te krijgen. Zoveel anders lijkt het niet te voelen. Maar wellicht dat het stiekum toch een overkill is. Maar vraag me nu toch serieus af wat meer profijt oplevert bij een serieuze sprint:
1. sneller trappen
2. meer op macht dus b.v. groter voorblad (54T).
Je kunt toch altijd een tandje groter achter schakelen waardoor je dezelfde effectieve overbrenging hebt als bij 53T en het kleinste blad achter ?
Ik train veel op de wielerbaan (buiten). zijn er mischien goede redenen om juist daarvoor wel een 54T te gebruiken ? Ik wou eigenlijk een 53T kopen maar de LBS zij dat veel meer fietsen 54T hebben. Kom er nu dus achter dat dat non-sense is.

Gebruikersavatar
amclassic-fan
Forum-lid HC
Berichten: 24317
Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
Locatie: Leende

Gebruikersavatar amclassic-fan 09 jan 2007 18:04

Het meeste progressie is meestal te halen door gewoon te zorgen dat je meer omwentelingen kan maken tijdens het sprinten. Ik mag dit jaar voor het eerst met onbeperkt verzet rijden, maar groter dan 52-12 komt er echt niet op. Op de 12 sprinten zal ik waarschijnlijk niet eens vaak doen, behalve als het met veel wind mee is ofzo.
 
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

t-o-m-m-i-e-j
Forum-lid
Berichten: 24
Lid geworden op: 08 jan 2007 12:46

t-o-m-m-i-e-j 09 jan 2007 18:14

wat zijn jullie top snelheden dan die van mij is 54 op me mtb en hoe sprinten jullie laten jullie hem in een versneling staan of schakelen jullie onder het sprinten groet

daftreks
Forum-lid
Berichten: 662
Lid geworden op: 19 sep 2005 17:31

daftreks 09 jan 2007 23:30

Quoten: Origineel geplaatst door Amclassic-fan op 09 Januari 2007


54x11 is idd zware over-kill . De heren topsprinters zie je zelden met iets wat zwaarder is dan 53-11 rijden.
Topsnelheid kan je op 2 manieren halen, met een groter verzet en dus meer kracht zetten, of gewoon meer omwentelingen maken. Bij de Nieuwelingen is 60 in een sprint niet uitzonderlijk en dat met een verzet van 52-16, dat is ff iets anders sprinten dan met 54-11.

Ik lees nergens dat hij een 11 achter heeft hoor ?
"Courir, c\'est mourir un peu" - T. Krabbé

mtb-biker
Forum-lid
Berichten: 116
Lid geworden op: 29 nov 2005 22:55

mtb-biker 09 jan 2007 23:45

Quoten: Origineel geplaatst door Daf treks op 09 Januari 2007


Quoten: Origineel geplaatst door Amclassic-fan op 09 Januari 2007


54x11 is idd zware over-kill . De heren topsprinters zie je zelden met iets wat zwaarder is dan 53-11 rijden.
Topsnelheid kan je op 2 manieren halen, met een groter verzet en dus meer kracht zetten, of gewoon meer omwentelingen maken. Bij de Nieuwelingen is 60 in een sprint niet uitzonderlijk en dat met een verzet van 52-16, dat is ff iets anders sprinten dan met 54-11.

Ik lees nergens dat hij een 11 achter heeft hoor ?

goed gezien. Die heb ik idd niet. (12 is mijn kleinste blad achter). Thx..

Gebruikersavatar
amclassic-fan
Forum-lid HC
Berichten: 24317
Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
Locatie: Leende

Gebruikersavatar amclassic-fan 10 jan 2007 01:05

Waarom zou je dan ooit met een 54 voor gaan rijden? Als je denkt dat je zwaarder zou willen trappen moet je gewoon een cassete met een 11 monteren, dat scheelt veel meer.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

rombaft
Forum-lid
Berichten: 328
Lid geworden op: 14 jun 2006 21:10

rombaft 10 jan 2007 01:33

Quoten: Origineel geplaatst door t-o-m-m-i-e-j op 09 Januari 2007


wat zijn jullie top snelheden dan die van mij is 54 op me mtb en hoe sprinten jullie laten jullie hem in een versneling staan of schakelen jullie onder het sprinten groet

dat is iets at je beter niet vraagt op een forum, dingen zoals topsnelheid, ge;iddelde snelheid moet je enkele zakjes zout erbij halen

selespeed
Forum-lid
Berichten: 236
Lid geworden op: 04 jan 2007 10:17

selespeed 10 jan 2007 08:27

....en volgens mij speelt wielomtrek hierbij ook nog eens een rol; een MTB wiel is toch kleiner dan een racewiel....snelheden zullen bij gelijke verzetten en omwentelingen bij de MTB lager liggen.
Ad6 2010/2011/2012, Ven2-4Cancer 2011/2012/2013. In 2014 Ventoux3

Gebruikersavatar
scepticus
Forum-lid HC
Berichten: 10718
Lid geworden op: 04 mei 2005 13:32

Gebruikersavatar scepticus 10 jan 2007 15:02

Ach, zóveel maakt dat ene tandje nou ook niet uit.

Met een 54 blad en 175mm cranks heb je een kleinere gain ratio dan met een 53 en 170mm cranks.

Gewoon knallen dus
"Shirtje korte mouwen € 200, c'est pas normal!"

Plaats reactie