Sprinten op de weg
Vorig jaar voor het eerst op de wielerbaan gereden, wat op zich erg leuk ging. Zelfs een leuke Peletonsprint vooraan geeindigd.
Ik had een 53T voorblad. Nu een 54T voorblad. Ik ben vrij lang en relatief zwaarder dan de bergklimmers. Is een 54T zinvol ? Vooral omdat ik dacht ergens te hebben gelezen dat goede sprinters zeer hoge toerentallen kunnen draaien, dus wellicht is een 54T een beetje overkill ?
Graag jullie mening..
Ik had een 53T voorblad. Nu een 54T voorblad. Ik ben vrij lang en relatief zwaarder dan de bergklimmers. Is een 54T zinvol ? Vooral omdat ik dacht ergens te hebben gelezen dat goede sprinters zeer hoge toerentallen kunnen draaien, dus wellicht is een 54T een beetje overkill ?
Graag jullie mening..
- amclassic-fan
- Forum-lid HC
- Berichten: 24317
- Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
- Locatie: Leende
54x11 is idd zware over-kill . De heren topsprinters zie je zelden met iets wat zwaarder is dan 53-11 rijden.
Topsnelheid kan je op 2 manieren halen, met een groter verzet en dus meer kracht zetten, of gewoon meer omwentelingen maken. Bij de Nieuwelingen is 60 in een sprint niet uitzonderlijk en dat met een verzet van 52-16, dat is ff iets anders sprinten dan met 54-11.
Topsnelheid kan je op 2 manieren halen, met een groter verzet en dus meer kracht zetten, of gewoon meer omwentelingen maken. Bij de Nieuwelingen is 60 in een sprint niet uitzonderlijk en dat met een verzet van 52-16, dat is ff iets anders sprinten dan met 54-11.
54 ???
Sow, als je die goed rondkrijgt, ga dan maar koersen bij de profs...
Sow, als je die goed rondkrijgt, ga dan maar koersen bij de profs...
http://www.passievoorwielrennen.forumup.nl" onclick="window.open(this.href);return false;<br>
<br>
<br>
<br>
<br>
Quoten: Origineel geplaatst door Pietalala op 09 Januari 2007
54 ???
Sow, als je die goed rondkrijgt, ga dan maar koersen bij de profs...
Geen problemen mee hoor om die rond te krijgen. Zoveel anders lijkt het niet te voelen. Maar wellicht dat het stiekum toch een overkill is. Maar vraag me nu toch serieus af wat meer profijt oplevert bij een serieuze sprint:
1. sneller trappen
2. meer op macht dus b.v. groter voorblad (54T).
Je kunt toch altijd een tandje groter achter schakelen waardoor je dezelfde effectieve overbrenging hebt als bij 53T en het kleinste blad achter ?
Ik train veel op de wielerbaan (buiten). zijn er mischien goede redenen om juist daarvoor wel een 54T te gebruiken ? Ik wou eigenlijk een 53T kopen maar de LBS zij dat veel meer fietsen 54T hebben. Kom er nu dus achter dat dat non-sense is.
54 ???
Sow, als je die goed rondkrijgt, ga dan maar koersen bij de profs...
Geen problemen mee hoor om die rond te krijgen. Zoveel anders lijkt het niet te voelen. Maar wellicht dat het stiekum toch een overkill is. Maar vraag me nu toch serieus af wat meer profijt oplevert bij een serieuze sprint:
1. sneller trappen
2. meer op macht dus b.v. groter voorblad (54T).
Je kunt toch altijd een tandje groter achter schakelen waardoor je dezelfde effectieve overbrenging hebt als bij 53T en het kleinste blad achter ?
Ik train veel op de wielerbaan (buiten). zijn er mischien goede redenen om juist daarvoor wel een 54T te gebruiken ? Ik wou eigenlijk een 53T kopen maar de LBS zij dat veel meer fietsen 54T hebben. Kom er nu dus achter dat dat non-sense is.
- amclassic-fan
- Forum-lid HC
- Berichten: 24317
- Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
- Locatie: Leende
Het meeste progressie is meestal te halen door gewoon te zorgen dat je meer omwentelingen kan maken tijdens het sprinten. Ik mag dit jaar voor het eerst met onbeperkt verzet rijden, maar groter dan 52-12 komt er echt niet op. Op de 12 sprinten zal ik waarschijnlijk niet eens vaak doen, behalve als het met veel wind mee is ofzo.
-
- Forum-lid
- Berichten: 24
- Lid geworden op: 08 jan 2007 12:46
wat zijn jullie top snelheden dan die van mij is 54 op me mtb en hoe sprinten jullie laten jullie hem in een versneling staan of schakelen jullie onder het sprinten groet
Quoten: Origineel geplaatst door Amclassic-fan op 09 Januari 2007
54x11 is idd zware over-kill . De heren topsprinters zie je zelden met iets wat zwaarder is dan 53-11 rijden.
Topsnelheid kan je op 2 manieren halen, met een groter verzet en dus meer kracht zetten, of gewoon meer omwentelingen maken. Bij de Nieuwelingen is 60 in een sprint niet uitzonderlijk en dat met een verzet van 52-16, dat is ff iets anders sprinten dan met 54-11.
Ik lees nergens dat hij een 11 achter heeft hoor ?
54x11 is idd zware over-kill . De heren topsprinters zie je zelden met iets wat zwaarder is dan 53-11 rijden.
Topsnelheid kan je op 2 manieren halen, met een groter verzet en dus meer kracht zetten, of gewoon meer omwentelingen maken. Bij de Nieuwelingen is 60 in een sprint niet uitzonderlijk en dat met een verzet van 52-16, dat is ff iets anders sprinten dan met 54-11.
Ik lees nergens dat hij een 11 achter heeft hoor ?
"Courir, c\'est mourir un peu" - T. Krabbé
Quoten: Origineel geplaatst door Daf treks op 09 Januari 2007
Quoten: Origineel geplaatst door Amclassic-fan op 09 Januari 2007
54x11 is idd zware over-kill . De heren topsprinters zie je zelden met iets wat zwaarder is dan 53-11 rijden.
Topsnelheid kan je op 2 manieren halen, met een groter verzet en dus meer kracht zetten, of gewoon meer omwentelingen maken. Bij de Nieuwelingen is 60 in een sprint niet uitzonderlijk en dat met een verzet van 52-16, dat is ff iets anders sprinten dan met 54-11.
Ik lees nergens dat hij een 11 achter heeft hoor ?
goed gezien. Die heb ik idd niet. (12 is mijn kleinste blad achter). Thx..
Quoten: Origineel geplaatst door Amclassic-fan op 09 Januari 2007
54x11 is idd zware over-kill . De heren topsprinters zie je zelden met iets wat zwaarder is dan 53-11 rijden.
Topsnelheid kan je op 2 manieren halen, met een groter verzet en dus meer kracht zetten, of gewoon meer omwentelingen maken. Bij de Nieuwelingen is 60 in een sprint niet uitzonderlijk en dat met een verzet van 52-16, dat is ff iets anders sprinten dan met 54-11.
Ik lees nergens dat hij een 11 achter heeft hoor ?
goed gezien. Die heb ik idd niet. (12 is mijn kleinste blad achter). Thx..
- amclassic-fan
- Forum-lid HC
- Berichten: 24317
- Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
- Locatie: Leende
Quoten: Origineel geplaatst door t-o-m-m-i-e-j op 09 Januari 2007
wat zijn jullie top snelheden dan die van mij is 54 op me mtb en hoe sprinten jullie laten jullie hem in een versneling staan of schakelen jullie onder het sprinten groet
dat is iets at je beter niet vraagt op een forum, dingen zoals topsnelheid, ge;iddelde snelheid moet je enkele zakjes zout erbij halen
wat zijn jullie top snelheden dan die van mij is 54 op me mtb en hoe sprinten jullie laten jullie hem in een versneling staan of schakelen jullie onder het sprinten groet
dat is iets at je beter niet vraagt op een forum, dingen zoals topsnelheid, ge;iddelde snelheid moet je enkele zakjes zout erbij halen
....en volgens mij speelt wielomtrek hierbij ook nog eens een rol; een MTB wiel is toch kleiner dan een racewiel....snelheden zullen bij gelijke verzetten en omwentelingen bij de MTB lager liggen.
Ad6 2010/2011/2012, Ven2-4Cancer 2011/2012/2013. In 2014 Ventoux3