Hi,
Ik ben orienterende voor een nieuwe voorvork. Nu zie ik dat er rechte en gebogen te koop zijn. Een gebogen geeft wat meer comfort dan een rechte? Een rechte stuurt wat directer dan een gebogen? Wie kan me de verschillen/noodzaak waar bij een aankoop op te letten aangeven?
Bij voorbaat dank,
Roy.
Rechte/gebogen voorvork?
- daniel1975
- Forum-lid HC
- Berichten: 40254
- Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14
Quote: Origineel geplaatst door Selespeed op 04 Januari 2007
Hi,Ik ben orienterende voor een nieuwe voorvork. Nu zie ik dat er rechte en gebogen te koop zijn. Een gebogen geeft wat meer comfort dan een rechte? Een rechte stuurt wat directer dan een gebogen? Wie kan me de verschillen/noodzaak waar bij een aankoop op te letten aangeven?Bij voorbaat dank,Roy.
Volledig eigen keuze. Persoonlijk kies ik voor gebogen; met 8.5 bar in de banden is een beetje comfort wel zo prettig. En het scherper sturen is minimaal in mijn ogen. Wat zit er nu in je fiets? Van de vorige poster kan ik het mij wel voorstellen dat hij een rechte vork wil; Colnago wordt vrijwel altijd met een rechte vork afgemonteerd.
Hi,Ik ben orienterende voor een nieuwe voorvork. Nu zie ik dat er rechte en gebogen te koop zijn. Een gebogen geeft wat meer comfort dan een rechte? Een rechte stuurt wat directer dan een gebogen? Wie kan me de verschillen/noodzaak waar bij een aankoop op te letten aangeven?Bij voorbaat dank,Roy.
Volledig eigen keuze. Persoonlijk kies ik voor gebogen; met 8.5 bar in de banden is een beetje comfort wel zo prettig. En het scherper sturen is minimaal in mijn ogen. Wat zit er nu in je fiets? Van de vorige poster kan ik het mij wel voorstellen dat hij een rechte vork wil; Colnago wordt vrijwel altijd met een rechte vork afgemonteerd.
Less is bore
Ha mooi, bedankt voor jullie reacties. D'r zit momenteel een heel licht gebogen voorvork in. Blijft inderdaad subjectief, maar prima voor mij. Ik mag toch gezien mijn leeftijd niet meer met de nieuwelingen mee door de bochten 'vliegen'. Had met mijn vraag gehoopt meer voor-/nadelen te horen te krijgen dan die ik zelf al bedacht had.
Nu nog ff surfen waar de easton's het goedkoopst zijn
Ciao,
Roy.
Nu nog ff surfen waar de easton's het goedkoopst zijn
Ciao,
Roy.
Ad6 2010/2011/2012, Ven2-4Cancer 2011/2012/2013. In 2014 Ventoux3
Quoten: Origineel geplaatst door Ilko op 05 Januari 2007
Bij Salden staat de EC90SL voor erg weinig...
....klopt, kom ik net vandaan. Als ik het goed gezien heb € 199,-? Ik wil echter toch van het weekend eerst eens mijn huidige voorvork wegen. Ik ga namelijk geen € 199,- uitgeven voor bijvoorbeeld maar 20 gram gewichtsbesparing. Ben wel goed, maar niet gek .
Groeten, Roy.
Bij Salden staat de EC90SL voor erg weinig...
....klopt, kom ik net vandaan. Als ik het goed gezien heb € 199,-? Ik wil echter toch van het weekend eerst eens mijn huidige voorvork wegen. Ik ga namelijk geen € 199,- uitgeven voor bijvoorbeeld maar 20 gram gewichtsbesparing. Ben wel goed, maar niet gek .
Groeten, Roy.
Ad6 2010/2011/2012, Ven2-4Cancer 2011/2012/2013. In 2014 Ventoux3
Roy, het verschil recht of gebogen kan een heel wat meer dan marginaal effect hebben op het comfort. M.n. als je veel over kasseien rijdt, geen rechte nemen, je polsen zullen je dankbaar zijn. Je stuur speelt ook een belangrijke rol hierin.
Quoten: Origineel geplaatst door T.Trapper op 05 Januari 2007
Roy, het verschil recht of gebogen kan een heel wat meer dan marginaal effect hebben op het comfort. M.n. als je veel over kasseien rijdt, geen rechte nemen, je polsen zullen je dankbaar zijn. Je stuur speelt ook een belangrijke rol hierin.
Hoi,
Hebben we die rechte vorken niet te danken aan Ernesto Colnago?
In alle geval geen rechte metalen vork nemen, die ondingen zijn echte trilboren.
Bij carbon vorken kan je (de ontwerper dan) vertikaal nogal wat demping inbrengen maar het blijft weinig stootdempend. Een goed carbon/kevlar stuur en de juiste bandenspanning of bandenbreedte (23mm+) brengen wat verlichting. Een niet naar voren hellende zadelpositie is ook een must anders heb je al gauw meer dan 45 van het gewicht van je bovenlichaam op je polsen steun en dan kan een onverwachte klap een pijnlijke zaak zijn.
Succes,
Roy, het verschil recht of gebogen kan een heel wat meer dan marginaal effect hebben op het comfort. M.n. als je veel over kasseien rijdt, geen rechte nemen, je polsen zullen je dankbaar zijn. Je stuur speelt ook een belangrijke rol hierin.
Hoi,
Hebben we die rechte vorken niet te danken aan Ernesto Colnago?
In alle geval geen rechte metalen vork nemen, die ondingen zijn echte trilboren.
Bij carbon vorken kan je (de ontwerper dan) vertikaal nogal wat demping inbrengen maar het blijft weinig stootdempend. Een goed carbon/kevlar stuur en de juiste bandenspanning of bandenbreedte (23mm+) brengen wat verlichting. Een niet naar voren hellende zadelpositie is ook een must anders heb je al gauw meer dan 45 van het gewicht van je bovenlichaam op je polsen steun en dan kan een onverwachte klap een pijnlijke zaak zijn.
Succes,
Snobisme is een dure hobby...