Remmen, sturen, cranks etc., maar ook lampen en fietskoffers

11-25 105 casette 2011

stefanw
Forum-lid
Berichten: 210
Lid geworden op: 18 mar 2010 19:40

stefanw 15 jan 2011 15:42

Ik heb vandaag gemerkt dat ik het niet red om op sommige momenten mee te kunnen met een 12-25 casette. Graag zou ik dus een 11-25 casette willen maar weet niet of dit mogelijk is.

Ik rijd nu op een Bulls harrier 2 met de 105 groep van 2011. Voor heb ik 50 / 39 / 30 en zoals eerder vermeld bestaat de casette uit 12-25.
Wat kan ik als absolute leek doen en is het uberhaupt mogelijk om een 11-25 casette erop te zetten?

Wel heb ik gereedschap om de casette erop te doen en af te halen.
Gezelligheid kent geen tijd

.jeroen.
Forum-lid
Berichten: 1589
Lid geworden op: 08 jan 2007 09:03
Locatie: Gelderland

.jeroen. 15 jan 2011 15:52

Op welke stukken red je het dan niet? Als het berg op gaat? Of vlak heel hard?

Gebruikersavatar
Theo V
Forum-lid HC
Berichten: 6023
Lid geworden op: 14 mar 2008 18:47
Locatie: In de kop van ....

Gebruikersavatar Theo V 15 jan 2011 16:43

Ik denk dat hij het niet red op het vlakke, want in de bergen heb je geen 11 nodig.;)
Een 11-25 cassette zal best passen.
Ik heb niet naar de verzetten tabel gekeken maar je kan natuurlijk ook een groter voorblad erop zetten.
Het gereedschap is een kettingzweep en een cassetteafnemer.(voorbeeld)

stefanw
Forum-lid
Berichten: 210
Lid geworden op: 18 mar 2010 19:40

stefanw 15 jan 2011 16:47

Ja, klopt was op het vlakke. Zat vandaag in een peloton en er gingen er een paar vandoor (geen idee waarom) en ik wou mee. Maar met een 12 trapte ik me verloren en kwam er natuurlijk nooit meer bij.

Dus een 11 erop kan gewoon zonder problemen? Is denk ik een makkelijkere en goedkopere optie dan een nieuw voorblad erop.
Gezelligheid kent geen tijd

Gebruikersavatar
Theo V
Forum-lid HC
Berichten: 6023
Lid geworden op: 14 mar 2008 18:47
Locatie: In de kop van ....

Gebruikersavatar Theo V 15 jan 2011 16:56

Ik weet zo snel niet waar het verschil zit tussen de twee cassettes maar waarschijnlijk kan je ook wat kranjes wisselen en dan wordt het niet zo duur.
Ik heb hier al genoeg over gelezen op het forum dus dat moet terug te vinden zijn.
Anders ga je naar de FM, vroeger zat er een goede aan het Maarlant zuid, vlak bij Dixie maar of deze nog bestaat?

Gebruikersavatar
ferry1982
Forum-lid
Berichten: 1401
Lid geworden op: 23 jul 2008 13:53

Gebruikersavatar ferry1982 15 jan 2011 17:17

wat is je beentempo? want als je 50-12 max rond krijgt moet je toch echt mee kunnen met de snellere.

stefanw
Forum-lid
Berichten: 210
Lid geworden op: 18 mar 2010 19:40

stefanw 15 jan 2011 19:22

Ik bedoelde ook inderdaad een los kransje ervoor kopen.

Waar het om ging is dat ik zegmaar moest sprinten en doordat ik mezelf helemaal verloren trapte (en niet harder ging) een gat moest dichten. Met die 11 hoop ik dat ik er wel bij kan zitten volgende keer.

Beentempo? Geen idee maar maak normaal gesproken zo rond de 80-90 omwentelingen per minuut. Dus lijkt mij dat ik nu (ver) boven de 100 zat en een flinke wind mee had.
Gezelligheid kent geen tijd

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 40963
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 15 jan 2011 19:42

Met 110rpm rijd je 58km/uur op 50x12. Dat red je alleen in een volle sprint. Denk dat trainen de goedkoopste oplossing is ;-)
Less is bore

stefanw
Forum-lid
Berichten: 210
Lid geworden op: 18 mar 2010 19:40

stefanw 15 jan 2011 19:52

Die gasten reden 52 voor en 11 achter. Haal ik dit met meer trainen of zal ik toch echt een 11 nodig hebben?
Gezelligheid kent geen tijd

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 40963
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 15 jan 2011 19:54

Ik heb ooit de illusie gehad dat ik een 11 nodig had; maakt geen reet uit. Je hebt gewoon het vermogen nodig om de pedalen bij die snelheid rond te krijgen. Je kunt dan wel een zwaarder verzet schakelen, maar vervolgens zakt je traptempo terug. Netto effect is dus nihil.
Less is bore

stefanw
Forum-lid
Berichten: 210
Lid geworden op: 18 mar 2010 19:40

stefanw 15 jan 2011 19:56

Duidelijk! Ik ben ook in september begonnen dus het is sowieso trainen. Maar had het idee dat het heel veel scheelde. Voorlopig maar blijven trainen dus!
Gezelligheid kent geen tijd

roro27
Forum-lid
Berichten: 788
Lid geworden op: 10 jul 2007 18:12

roro27 15 jan 2011 19:58

Meer trainen; met dat kransje 11 ga je echt niet extreem harder. Ik zou als ik jou was meer de nadruk leggen op het verhogen van je trapfrequentie (waar meer over is geschreven op het forum). Verwacht niet dat je gelijk met 10 RPM gemiddeld omhoog gaat. Advies van mij zou zijn om met een laag verzet te oefenen. Ik zou je grootste blad even een tijdje achterwegen laten en vooral op het middelste blad trainen. Succes ermee
Een dag niet gefietst is als een dag niet gelachen.
Maar ik kan het niet bij het juiste eind hebben.
Blog Cyclingro

Plaats reactie