Opbouw Van Nicholas Zion
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 5547
- Lid geworden op: 06 sep 2006 15:10
Zoals reeds eerder op dit forum aangegeven hoop ik binnekort mijn "tweeling" te ontvangen te weten Van Nicholas Chinook en Van Nicholas Zion voor opbouw in januari en februari.
Nu heb ik wat advies nodig voor de opbouw van de Zion. Ten eerste wat komt erop.
Frame: Van Nicholas ZionStuur: Ritchey WCS Flat Mountain + Ergo bar endsStuurpen: Ritchey WCS 4Axis of Van Nicholas Titanium 120mmZadelpen: Van Nicholas TitaniumHeadset: Chris King (zwart)Bidonhouder: Van NicholasSchakelgroep + crank: Shimano XTRBi/Bu Banden Schwalbes NN 2.1 + RR 2.1Zadel: Selle Italia
Waar ben ik nog niet uit:Remmen: ??? Denk aan Hope mini's disc voor en achter, vind ik zelf erg mooi. Ander alternatief Shimano XTR om eenheid met schakelgroep te behouden?Vork: ??? Op dit moment op mijn Cube Rock Shox Reba SL + Pop Lock op stuur. Tot nu toe zeer tevreden. Mijn eigen gewicht is 65kg. Wat zijn de alternatieven?Wielen: zoek een paar goede wielen tot ca euro 500/600
Ik hoop dat jullie wat goede aanbevelingen hebben.
Nu heb ik wat advies nodig voor de opbouw van de Zion. Ten eerste wat komt erop.
Frame: Van Nicholas ZionStuur: Ritchey WCS Flat Mountain + Ergo bar endsStuurpen: Ritchey WCS 4Axis of Van Nicholas Titanium 120mmZadelpen: Van Nicholas TitaniumHeadset: Chris King (zwart)Bidonhouder: Van NicholasSchakelgroep + crank: Shimano XTRBi/Bu Banden Schwalbes NN 2.1 + RR 2.1Zadel: Selle Italia
Waar ben ik nog niet uit:Remmen: ??? Denk aan Hope mini's disc voor en achter, vind ik zelf erg mooi. Ander alternatief Shimano XTR om eenheid met schakelgroep te behouden?Vork: ??? Op dit moment op mijn Cube Rock Shox Reba SL + Pop Lock op stuur. Tot nu toe zeer tevreden. Mijn eigen gewicht is 65kg. Wat zijn de alternatieven?Wielen: zoek een paar goede wielen tot ca euro 500/600
Ik hoop dat jullie wat goede aanbevelingen hebben.
What makes the boat go faster?
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 5547
- Lid geworden op: 06 sep 2006 15:10
Topic maar omhoog. Wie-o-wie heeft suggesties? Ik hoor graag.
What makes the boat go faster?
- amclassic-fan
- Forum-lid HC
- Berichten: 24317
- Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
- Locatie: Leende
Met wielen moet je zoals altijd de keuze maken tussen licht gewicht en betrouwbaarheid. Je kan een hele lichte setjes bouwen van 500 euro. Als je het betrouwbaar en duurzaam genoeg voor iedere dag wilt houden zou ik zeggen: DT swiss 240D, 717D, spaken afhankelijk van hoe WW je bent. Spaken komt toch behoorlijke krachten op bij schijfremmen, daarom zou ik afblijven van de Revo's en de Laser's dan kom je dus bij Competition en Race spaken terecht. Die spaken kosten geen drol, maar als je lichter wilt kan dat wel, maar dan heb je voor meer dan 100 euro aan spaken in je wiel zitten (dt aerolite, Saping CX-ray).
Stuurpen moet je gewoon zelf kiezen, de Ritchey zal wat grammetjes lichter zijn en een stuk waarschijnlijk. Een titanium stuurpen voegt niet heel veel toe behalve looks, die je kunnen bevallen of juist niet.
Schijfremmen, tegenwoordig zijn alle topmodellen van uitstekende kwaliteit. Avid, Hope, Magura enz. Je moet alleen goed rekening houden met wat je kiest dat het compatible is met je voorvork (IS2000 of postmount), en met je naven (centerlock enzo).
Voorvork kan je met jouw gewicht prima voor een Sid gaan, die is met 65 kg stijf genoeg. Alleen als je voor een Sid gaat zou ik iig geen Crossmax SL wielen erin steken, want dan krijg je een combinatie van slap en slap en dat wil niet zo.
Stuurpen moet je gewoon zelf kiezen, de Ritchey zal wat grammetjes lichter zijn en een stuk waarschijnlijk. Een titanium stuurpen voegt niet heel veel toe behalve looks, die je kunnen bevallen of juist niet.
Schijfremmen, tegenwoordig zijn alle topmodellen van uitstekende kwaliteit. Avid, Hope, Magura enz. Je moet alleen goed rekening houden met wat je kiest dat het compatible is met je voorvork (IS2000 of postmount), en met je naven (centerlock enzo).
Voorvork kan je met jouw gewicht prima voor een Sid gaan, die is met 65 kg stijf genoeg. Alleen als je voor een Sid gaat zou ik iig geen Crossmax SL wielen erin steken, want dan krijg je een combinatie van slap en slap en dat wil niet zo.
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 5547
- Lid geworden op: 06 sep 2006 15:10
Thks, wielen ben ik inmiddels uit. Kan een paar DT Swiss XR 1540 met korting kopen. Stuurpen zal Ritschey MTB 4Axis worden. Vork Rock Shox SID Team 2007.
Schakelgroep en remmen weet ik nog niet. Zat eerst te denken aan nieuwe XTR. Heb echter laatst een met een SRAM X.0 Twist Shifter gereden en dat voelde goed aan. Rij nu met LX shifters. Maar eens kijken of ik een dezer dagen XTR groep kan proberen.
Schakelgroep en remmen weet ik nog niet. Zat eerst te denken aan nieuwe XTR. Heb echter laatst een met een SRAM X.0 Twist Shifter gereden en dat voelde goed aan. Rij nu met LX shifters. Maar eens kijken of ik een dezer dagen XTR groep kan proberen.
What makes the boat go faster?
Een X.O schakelt directer (1:1 overbrenging) en houdt bovendien de ketting strakker. Het voordeel is dat je sneller en precieser schakelt en dat je ketting op hobbelige stukken minder op je liggende achtervork slaat en beter op de kransjes blijft liggen.
Mijn suggestie:
XTR Cranks, XTR voorder, X.O achterder., SRAM gripshift of triggers (wat je zelf prettig vind).
Ik rijd zelf met Hope mono Mini. Ik heb wat problemen gehad met lekkage e.d. maar Hope heeft mij super service verleend (complete remhendel na vele kilometers en intensief gebruik om niet vervangen door een nieuwe en volledige rem opnieuw geserviced in de fabriek).
Als ik weer moest kiezen zou ik twijfelen tussen de Hopes en de Juicy Ultimate.
Mijn suggestie:
XTR Cranks, XTR voorder, X.O achterder., SRAM gripshift of triggers (wat je zelf prettig vind).
Ik rijd zelf met Hope mono Mini. Ik heb wat problemen gehad met lekkage e.d. maar Hope heeft mij super service verleend (complete remhendel na vele kilometers en intensief gebruik om niet vervangen door een nieuwe en volledige rem opnieuw geserviced in de fabriek).
Als ik weer moest kiezen zou ik twijfelen tussen de Hopes en de Juicy Ultimate.
WARNING! Post may contain irony. Discontinue reading if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure.
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 5547
- Lid geworden op: 06 sep 2006 15:10
Quoten: Origineel geplaatst door Il Grasso op 17 Januari 2007
Een X.O schakelt directer (1:1 overbrenging) en houdt bovendien de ketting strakker. Het voordeel is dat je sneller en precieser schakelt en dat je ketting op hobbelige stukken minder op je liggende achtervork slaat en beter op de kransjes blijft liggen.
Mijn suggestie:
XTR Cranks, XTR voorder, X.O achterder., SRAM gripshift of triggers (wat je zelf prettig vind).
Ik rijd zelf met Hope mono Mini. Ik heb wat problemen gehad met lekkage e.d. maar Hope heeft mij super service verleend (complete remhendel na vele kilometers en intensief gebruik om niet vervangen door een nieuwe en volledige rem opnieuw geserviced in de fabriek).
Als ik weer moest kiezen zou ik twijfelen tussen de Hopes en de Juicy Ultimate.
Waarom geen X.9 voorderailleur? Is er nog een verschil (muv gewicht) tussen Avid Juicy Ultimate en Seven?
Een X.O schakelt directer (1:1 overbrenging) en houdt bovendien de ketting strakker. Het voordeel is dat je sneller en precieser schakelt en dat je ketting op hobbelige stukken minder op je liggende achtervork slaat en beter op de kransjes blijft liggen.
Mijn suggestie:
XTR Cranks, XTR voorder, X.O achterder., SRAM gripshift of triggers (wat je zelf prettig vind).
Ik rijd zelf met Hope mono Mini. Ik heb wat problemen gehad met lekkage e.d. maar Hope heeft mij super service verleend (complete remhendel na vele kilometers en intensief gebruik om niet vervangen door een nieuwe en volledige rem opnieuw geserviced in de fabriek).
Als ik weer moest kiezen zou ik twijfelen tussen de Hopes en de Juicy Ultimate.
Waarom geen X.9 voorderailleur? Is er nog een verschil (muv gewicht) tussen Avid Juicy Ultimate en Seven?
What makes the boat go faster?
Quoten: Origineel geplaatst door Livio Livius op 17 Januari 2007
Quoten: Origineel geplaatst door Il Grasso op 17 Januari 2007
Een X.O schakelt directer (1:1 overbrenging) en houdt bovendien de ketting strakker. Het voordeel is dat je sneller en precieser schakelt en dat je ketting op hobbelige stukken minder op je liggende achtervork slaat en beter op de kransjes blijft liggen.
Mijn suggestie:
XTR Cranks, XTR voorder, X.O achterder., SRAM gripshift of triggers (wat je zelf prettig vind).
Ik rijd zelf met Hope mono Mini. Ik heb wat problemen gehad met lekkage e.d. maar Hope heeft mij super service verleend (complete remhendel na vele kilometers en intensief gebruik om niet vervangen door een nieuwe en volledige rem opnieuw geserviced in de fabriek).
Als ik weer moest kiezen zou ik twijfelen tussen de Hopes en de Juicy Ultimate.
Waarom geen X.9 voorderailleur? Is er nog een verschil (muv gewicht) tussen Avid Juicy Ultimate en Seven?
De X.9 voorderailleur ken ik niet. Nog nooit getest en vooralsnog weinig over gelezen. Ik ken ook niemand die er mee rijdt. De XTR heeft zich inmiddels ruimschoots bewezen, vandaar.
De opeenvolging van groepen bij Avid is Juicy 7, Juicy Carbon en Juicy Ultimate. De Carbon is dezelfde uitvoering als de 7 maar met een aantal (lichtere) carbon delen. De Ultimate is de lichtste van de 3 en is totaal anders van vormgevening dan de 7 en carbon.
Quoten: Origineel geplaatst door Il Grasso op 17 Januari 2007
Een X.O schakelt directer (1:1 overbrenging) en houdt bovendien de ketting strakker. Het voordeel is dat je sneller en precieser schakelt en dat je ketting op hobbelige stukken minder op je liggende achtervork slaat en beter op de kransjes blijft liggen.
Mijn suggestie:
XTR Cranks, XTR voorder, X.O achterder., SRAM gripshift of triggers (wat je zelf prettig vind).
Ik rijd zelf met Hope mono Mini. Ik heb wat problemen gehad met lekkage e.d. maar Hope heeft mij super service verleend (complete remhendel na vele kilometers en intensief gebruik om niet vervangen door een nieuwe en volledige rem opnieuw geserviced in de fabriek).
Als ik weer moest kiezen zou ik twijfelen tussen de Hopes en de Juicy Ultimate.
Waarom geen X.9 voorderailleur? Is er nog een verschil (muv gewicht) tussen Avid Juicy Ultimate en Seven?
De X.9 voorderailleur ken ik niet. Nog nooit getest en vooralsnog weinig over gelezen. Ik ken ook niemand die er mee rijdt. De XTR heeft zich inmiddels ruimschoots bewezen, vandaar.
De opeenvolging van groepen bij Avid is Juicy 7, Juicy Carbon en Juicy Ultimate. De Carbon is dezelfde uitvoering als de 7 maar met een aantal (lichtere) carbon delen. De Ultimate is de lichtste van de 3 en is totaal anders van vormgevening dan de 7 en carbon.
WARNING! Post may contain irony. Discontinue reading if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure.
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 5547
- Lid geworden op: 06 sep 2006 15:10
Quoten: Origineel geplaatst door Il Grasso op 17 Januari 2007
De opeenvolging van groepen bij Avid is Juicy 7, Juicy Carbon en Juicy Ultimate. De Carbon is dezelfde uitvoering als de 7 maar met een aantal (lichtere) carbon delen. De Ultimate is de lichtste van de 3 en is totaal anders van vormgevening dan de 7 en carbon.
Ik dacht dat de Ultimate wat minder geschikt is als je de heuvels/bergen in gaat?
De opeenvolging van groepen bij Avid is Juicy 7, Juicy Carbon en Juicy Ultimate. De Carbon is dezelfde uitvoering als de 7 maar met een aantal (lichtere) carbon delen. De Ultimate is de lichtste van de 3 en is totaal anders van vormgevening dan de 7 en carbon.
Ik dacht dat de Ultimate wat minder geschikt is als je de heuvels/bergen in gaat?
What makes the boat go faster?
Quoten: Origineel geplaatst door Livio Livius op 17 Januari 2007
Quoten: Origineel geplaatst door Il Grasso op 17 Januari 2007
De opeenvolging van groepen bij Avid is Juicy 7, Juicy Carbon en Juicy Ultimate. De Carbon is dezelfde uitvoering als de 7 maar met een aantal (lichtere) carbon delen. De Ultimate is de lichtste van de 3 en is totaal anders van vormgevening dan de 7 en carbon.
Ik dacht dat de Ultimate wat minder geschikt is als je de heuvels/bergen in gaat?
Nee zeker niet. De remkracht van de Ultimate is zeker niet minder dan van de anderen. De ultimate is wel lichter en dat is prettig als je bergop gaat. Mocht de remkracht te gering zijn (ik ken je gewicht en rijstijl niet) kun je overwegen voor een grotere schrijf (180 mm) te monteren.
Quoten: Origineel geplaatst door Il Grasso op 17 Januari 2007
De opeenvolging van groepen bij Avid is Juicy 7, Juicy Carbon en Juicy Ultimate. De Carbon is dezelfde uitvoering als de 7 maar met een aantal (lichtere) carbon delen. De Ultimate is de lichtste van de 3 en is totaal anders van vormgevening dan de 7 en carbon.
Ik dacht dat de Ultimate wat minder geschikt is als je de heuvels/bergen in gaat?
Nee zeker niet. De remkracht van de Ultimate is zeker niet minder dan van de anderen. De ultimate is wel lichter en dat is prettig als je bergop gaat. Mocht de remkracht te gering zijn (ik ken je gewicht en rijstijl niet) kun je overwegen voor een grotere schrijf (180 mm) te monteren.
WARNING! Post may contain irony. Discontinue reading if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure.
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 5547
- Lid geworden op: 06 sep 2006 15:10
Quoten: Origineel geplaatst door Il Grasso op 17 Januari 2007
Quoten: Origineel geplaatst door Livio Livius op 17 Januari 2007
Quoten: Origineel geplaatst door Il Grasso op 17 Januari 2007
De opeenvolging van groepen bij Avid is Juicy 7, Juicy Carbon en Juicy Ultimate. De Carbon is dezelfde uitvoering als de 7 maar met een aantal (lichtere) carbon delen. De Ultimate is de lichtste van de 3 en is totaal anders van vormgevening dan de 7 en carbon.
Ik dacht dat de Ultimate wat minder geschikt is als je de heuvels/bergen in gaat?
Nee zeker niet. De remkracht van de Ultimate is zeker niet minder dan van de anderen. De ultimate is wel lichter en dat is prettig als je bergop gaat. Mocht de remkracht te gering zijn (ik ken je gewicht en rijstijl niet) kun je overwegen voor een grotere schrijf (180 mm) te monteren.
Rijstijl is gematigd agressief. Gewicht valt reuze mee 65kg-tjes. Is kijken wat de Ultimate kosten dan.
Quoten: Origineel geplaatst door Livio Livius op 17 Januari 2007
Quoten: Origineel geplaatst door Il Grasso op 17 Januari 2007
De opeenvolging van groepen bij Avid is Juicy 7, Juicy Carbon en Juicy Ultimate. De Carbon is dezelfde uitvoering als de 7 maar met een aantal (lichtere) carbon delen. De Ultimate is de lichtste van de 3 en is totaal anders van vormgevening dan de 7 en carbon.
Ik dacht dat de Ultimate wat minder geschikt is als je de heuvels/bergen in gaat?
Nee zeker niet. De remkracht van de Ultimate is zeker niet minder dan van de anderen. De ultimate is wel lichter en dat is prettig als je bergop gaat. Mocht de remkracht te gering zijn (ik ken je gewicht en rijstijl niet) kun je overwegen voor een grotere schrijf (180 mm) te monteren.
Rijstijl is gematigd agressief. Gewicht valt reuze mee 65kg-tjes. Is kijken wat de Ultimate kosten dan.
What makes the boat go faster?
Quoten: Origineel geplaatst door Livio Livius op 17 Januari 2007
Rijstijl is gematigd agressief. Gewicht valt reuze mee 65kg-tjes. Is kijken wat de Ultimate kosten dan.
Met 65 kg is 160 mm ruim voldoende!
Rijstijl is gematigd agressief. Gewicht valt reuze mee 65kg-tjes. Is kijken wat de Ultimate kosten dan.
Met 65 kg is 160 mm ruim voldoende!
WARNING! Post may contain irony. Discontinue reading if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure.
Heb onlangs de nieuwe XTR schijfremmen mogen proberen, ze werken gewoon erg goed. De Avid ultimates staan ook op mijn lijstje. die zien er toch exclusiever uit en (als je zelf monteerd) makkelijk te stellen.
Nog steeds zijn de X.O gripshifts het minst zwaar. Gebruik ze al enkele jaren tadelos op zijn duits.
Zowel de nieuwe XTR (07) triggers als de X.0 drukschakelaars schakelen erg snel, bij het ruigere werk soms te snel.
Bij de nieuwe XTR kan het zeker voorkomen dat je ongewenst 2 versnellingen tegelijk versteld.
Nog steeds zijn de X.O gripshifts het minst zwaar. Gebruik ze al enkele jaren tadelos op zijn duits.
Zowel de nieuwe XTR (07) triggers als de X.0 drukschakelaars schakelen erg snel, bij het ruigere werk soms te snel.
Bij de nieuwe XTR kan het zeker voorkomen dat je ongewenst 2 versnellingen tegelijk versteld.
Canyon Endurace SLX DISC 8.0 Di2
Niner RLT 9 RDO
Grand Canyon SLX 9.0
SW Roubaix
SW Epic
Niner RLT 9 RDO
Grand Canyon SLX 9.0
SW Roubaix
SW Epic