Framemaat en afmontage Canyon Roadlite
Nadat ik 3 jaar op verschillende oude Batavus racefietsen heb gefietst vind ik het wel tijd voor een nieuwe fiets. Mijn oog is op de Canyon Roadlite gevallen omdat ik hier las dat de geometrie iets relaxter is.
Omdat ik niets van fietsen weet behalve wat ik hier lees lijkt het mij goed om jullie advies te vragen.
Framemaat: Ik heb mijzelf opgemeten aan de hand van de fit calculator van competetive cyclist. Daar kwamen de volgende maten uit.
[img=http://www.foarm.nl/onzin/fietsmeting.gif]
Mijn oude Batavus is een 56cm fiets. 56cm is (misschien?) te klein voor mij, maar ik vindt dit wel erg prettig voor mijn rug. De lengte van de bovenbuis is 56cm, die van de zitbuis ook.
[img=http://www.foarm.nl/onzin/racefietsb0.jpg]
Als ik dit zo vergelijk met de geometrie van Canyon dan kom ik bij een 58 frame uit. De bovenbuis zal 3mm langer zijn dan mijn Batavus en de zitbuis wat langer.
[img=http://www.foarm.nl/onzin/canyon-maten.gif]
Ik heb drie vragen:
1 Hoe groot is het verschil tussen de shimano 105 en de Ultegra, is dit 200 waard?
2 Welke framemaat is geschikt voor mij, zal 58 niet iets te groot zijn, of zie ik nog iets over het hoofd?
3 Ik ben 90kg, en lees wisselende verhalen over de mavic aksium velgen, gaan deze mijn gewicht houden?
Omdat ik niets van fietsen weet behalve wat ik hier lees lijkt het mij goed om jullie advies te vragen.
Framemaat: Ik heb mijzelf opgemeten aan de hand van de fit calculator van competetive cyclist. Daar kwamen de volgende maten uit.
[img=http://www.foarm.nl/onzin/fietsmeting.gif]
Mijn oude Batavus is een 56cm fiets. 56cm is (misschien?) te klein voor mij, maar ik vindt dit wel erg prettig voor mijn rug. De lengte van de bovenbuis is 56cm, die van de zitbuis ook.
[img=http://www.foarm.nl/onzin/racefietsb0.jpg]
Als ik dit zo vergelijk met de geometrie van Canyon dan kom ik bij een 58 frame uit. De bovenbuis zal 3mm langer zijn dan mijn Batavus en de zitbuis wat langer.
[img=http://www.foarm.nl/onzin/canyon-maten.gif]
Ik heb drie vragen:
1 Hoe groot is het verschil tussen de shimano 105 en de Ultegra, is dit 200 waard?
2 Welke framemaat is geschikt voor mij, zal 58 niet iets te groot zijn, of zie ik nog iets over het hoofd?
3 Ik ben 90kg, en lees wisselende verhalen over de mavic aksium velgen, gaan deze mijn gewicht houden?
Ik zou als eerste even kijken of de 'drop' niet teveel wordt.
Op een canyon zit 2.5cm aan spacers. Hoger kan je het stuur dus niet zetten.
Als ik je huidige fiets zie denk ik niet dat een canyon passend te krijgen is.
Afgaande op je bovenbuis zou je een 58cm frame kiezen die heeft een balhoofd van 17cm daar komt zo'n 2.5cm bij en daar begint je stuur.
Ik zou meten hoe hoog je stuur nu staat en kijken of dat haalbaar is. (denk het niet).
Op een canyon zit 2.5cm aan spacers. Hoger kan je het stuur dus niet zetten.
Als ik je huidige fiets zie denk ik niet dat een canyon passend te krijgen is.
Afgaande op je bovenbuis zou je een 58cm frame kiezen die heeft een balhoofd van 17cm daar komt zo'n 2.5cm bij en daar begint je stuur.
Ik zou meten hoe hoog je stuur nu staat en kijken of dat haalbaar is. (denk het niet).
ad1: Wat mij betreft niet per se. Ultegra is iets lichter en sommigen stellen dat het iets soepeler schakelt (m.n. heuvelop) maar een nieuwe 105 is gewoon een prima groep.
ad2: Je kunt er eens een paar tientjes aan wagen en je bij een goede gespecialeseerde fietsenmaker laten opmeten en adviseren.
ad3: Voor de 200 euro die je bespaart door te kiezen voor 105 ipv ultegra, zou je een paar handgespaakte wielen kunnen kopen ipv de Aksiums. Ik heb goede ervaringen met open pro's (32 of 36 spaaks).
ad2: Je kunt er eens een paar tientjes aan wagen en je bij een goede gespecialeseerde fietsenmaker laten opmeten en adviseren.
ad3: Voor de 200 euro die je bespaart door te kiezen voor 105 ipv ultegra, zou je een paar handgespaakte wielen kunnen kopen ipv de Aksiums. Ik heb goede ervaringen met open pro's (32 of 36 spaaks).
Bedankt voor jullie reacties, wat betreft de drop, ik weet niet of mijn stuur zo hoog moet, ik had ergens gelezen dat het stuur zo'n 3cm onder het zadel moest staan. Wellicht kan mijn stuur lager, maar dat zou ik eerst even op mijn huidige fiets moeten testen. Het is een goed idee om de 200 euro in nieuwe wielen te steken.
Als je zeker wilt weten of een fiets bij je past is mijn advies om je deskundig op te laten meten. Een proefritje met je stuur lager zegt helemaal niets. Als je met hulpmiddelen tot de juiste zit moet komen (zie je opmerking hierboven) is het frame gewoon niet geschikt voor je. Dat soort aanpassingen gaan ten koste van de stabiliteit en het stuurgedrag van de fiets.
Als je niet méér geld uit wilt geven kun je het beste investeren in een goed passend frame met een magere afmontage. Upgraden van de onderdelen kan altijd nog.
In Hengelo (ov) zit een SICI gecertificeerde bikefitter.
Als je niet méér geld uit wilt geven kun je het beste investeren in een goed passend frame met een magere afmontage. Upgraden van de onderdelen kan altijd nog.
In Hengelo (ov) zit een SICI gecertificeerde bikefitter.
ok, het is dus niet aan te raden. Ik ben juist bij canyon gaan kijken omdat deze bekend stond voor de confortabele geometrie. Weet jij merken die dezelfde geometrie hebben, maar de voorvork niet afzagen? Ik ga mij zaterdag laten opmeten en eens vragen welk advies zij aan mij geven.
Goed, ik heb mij laten opmeten. Zijn nog wat andere maten uitgekomen, bbl is bijvoorbeeld 87,5cm ipv 89,3cm. Mij wordt aangeraden om een framehoogte van 57,5cm(CC) en een framelengte van 57,1cm(CC) te nemen. De drop moet 6cm zijn. Ik ben aan het zoeken, maar kom eigenlijk bij geen enkel frame uit dat goed past, ik begrijp er niets meer van, kan iemand wat licht op de zaak schijnen?
Wat in dit geval misschien belangrijker is, is de afstand trapas -> zadel. Die framehoogte maakt eigenlijk niet zo gek veel uit: de bovenbuis lengte is leidend. Een zadelpen kan je traploos omhoog en omlaag zetten,
Wat betreft de drop: het gaat natuurlijk om de drop van zadel naar stuur. Als je de zadelhoogte weet, kan je kijken naar de lengte van de balhoofdbuis.
Wat betreft de drop: het gaat natuurlijk om de drop van zadel naar stuur. Als je de zadelhoogte weet, kan je kijken naar de lengte van de balhoofdbuis.