Ik heb onlangs een 10 speed ultegra crankstel gemonteerd en afgesteld op een 9 speed dura ace. Het afstellen ging zonder problemen er blijft enkel 1 vervelend probeem over:
Als de ketting op het binnenblad ligt raakt de ketting bij afschakelen op 12-21 cassette bij 39x15 het buitenblad aan de onderkant (de ketting ligt dan strak tegen het buitenblad aan. Inspectie laat zien dat de ketting wat geknikt naar rechts staat waardoor die aanloopt tegen het buitenblad zodra er over een bepaald punt geschakeld wordt (van 39x16 naar 15).
Ik heb een aantal dingen uitgeprobeerd en nog wat vragen staan.
Vraag:
1 Staat het 10 speed crankstel dichter op het bracket dan de 9 speed waardoor de ketting meer naar rechts buigt?
2. Kan het crankstel evt iets verschoven worden naar rechts in het bracket? (ik denk het niet maar ik hoor graag anders)
3. Scheelt het als ik een andere achterderailleur monteer waardoor de ketting (aan de onderzijde) meer van het buitenblad wordt "afgeduwd". (De derailleur heeft klappen gehad door valpartijen maar het probleem bestond niet bij het 9 speed crankstel.)
4. herkennen sleutelaars dit probleem op een of andere manier?
geprobeerd en gecheckt
1. Ik heb een smallere 10 speed ketting gemonteerd, maar het probleem wijzigde niet veel.
2. frame of achterpad lijkt niet krom te zijn
10 speed crank op 9 speed cassette
Heb je zelf al een oplossing gevonden?Zit namelijk met hetzelfde probleem. Wel met iets andere onderdelen:10 speed Ultegra crankstel10 speed Dura Ace achterder.KMC X10SL ketting
Ook bij mij loopt de keeting bij de kleinere tandjes niet lekker: vooran loopt de ketting tegen het grote blad en achteraan staat de ketting te scheef, zodat deze mooi loopt.
Bij racefietsen kennen we toch geen spacers? Of wel?
Iemand een oplossing?
Ook bij mij loopt de keeting bij de kleinere tandjes niet lekker: vooran loopt de ketting tegen het grote blad en achteraan staat de ketting te scheef, zodat deze mooi loopt.
Bij racefietsen kennen we toch geen spacers? Of wel?
Iemand een oplossing?
Race: Giant TCR en Giant Propel
Gravel: Giant Revolt
ATB: Giant XTC
TT: Giant Trinity
Gravel: Giant Revolt
ATB: Giant XTC
TT: Giant Trinity
Ik heb een oplossing voorgeschoteld gekregen, alleen nog niet succesvol kunnen uitvoeren.
Het idee is om 1 of 2 vulringen tussen de rechtercup en het bracket te plaatsen waardoor de crank iets naar rechts verschuift. Ik heb het in eerste instantie geprobeerd met de vulring die ik gebruik voor mijn 9 speed cassette op mijn ksyrium wielen, alleen deze is te krap.
Er zijn vulringen die je bij de fietsenmaker kunt halen en gebruikt worden bij de naaf van versnellingen als sturmey archer op gewone fietsen met terugtraprem. Deze moet ik nog halen en proberen. Wellicht zijn er ook goede ringen te krijgen bij een ijzerwarenzaak, zolang ze maar passen, het werkt en er een beetje normaal uitziet.
Het idee is om 1 of 2 vulringen tussen de rechtercup en het bracket te plaatsen waardoor de crank iets naar rechts verschuift. Ik heb het in eerste instantie geprobeerd met de vulring die ik gebruik voor mijn 9 speed cassette op mijn ksyrium wielen, alleen deze is te krap.
Er zijn vulringen die je bij de fietsenmaker kunt halen en gebruikt worden bij de naaf van versnellingen als sturmey archer op gewone fietsen met terugtraprem. Deze moet ik nog halen en proberen. Wellicht zijn er ook goede ringen te krijgen bij een ijzerwarenzaak, zolang ze maar passen, het werkt en er een beetje normaal uitziet.
Quoten: Origineel geplaatst door CorvP op 03 Januari 2007
Ik heb een oplossing voorgeschoteld gekregen, alleen nog niet succesvol kunnen uitvoeren.
Het idee is om 1 of 2 vulringen tussen de rechtercup en het bracket te plaatsen waardoor de crank iets naar rechts verschuift. Ik heb het in eerste instantie geprobeerd met de vulring die ik gebruik voor mijn 9 speed cassette op mijn ksyrium wielen, alleen deze is te krap.
Er zijn vulringen die je bij de fietsenmaker kunt halen en gebruikt worden bij de naaf van versnellingen als sturmey archer op gewone fietsen met terugtraprem. Deze moet ik nog halen en proberen. Wellicht zijn er ook goede ringen te krijgen bij een ijzerwarenzaak, zolang ze maar passen, het werkt en er een beetje normaal uitziet.
Je kunt ook de ringen gebruiken die bij trapassen van ATB's geleverd worden. Hier wordt ook gebruikt gemaakt van externe lagers, alleen bij de ATB's zijn er 2 maten: 68 en 73mm breedte. Bij de 68mm moet je volgens mij 3 ringen gebruiken.
Ik heb net nog even m'n racefiets geprobeerd en hier heb ik het probleem niet. Deze is volledig afgemonteerd met Dura Ace. Het probleem heb ik bij m'n tijdrifiets, die ik nu aan het opbouwen ben. Binnenkort maar eens van wielen wisselen.
Zijn er verder geen mensen die dit probleem ooit zijn tegengekomen? Ligt het misschien aan de body?
Ik heb een oplossing voorgeschoteld gekregen, alleen nog niet succesvol kunnen uitvoeren.
Het idee is om 1 of 2 vulringen tussen de rechtercup en het bracket te plaatsen waardoor de crank iets naar rechts verschuift. Ik heb het in eerste instantie geprobeerd met de vulring die ik gebruik voor mijn 9 speed cassette op mijn ksyrium wielen, alleen deze is te krap.
Er zijn vulringen die je bij de fietsenmaker kunt halen en gebruikt worden bij de naaf van versnellingen als sturmey archer op gewone fietsen met terugtraprem. Deze moet ik nog halen en proberen. Wellicht zijn er ook goede ringen te krijgen bij een ijzerwarenzaak, zolang ze maar passen, het werkt en er een beetje normaal uitziet.
Je kunt ook de ringen gebruiken die bij trapassen van ATB's geleverd worden. Hier wordt ook gebruikt gemaakt van externe lagers, alleen bij de ATB's zijn er 2 maten: 68 en 73mm breedte. Bij de 68mm moet je volgens mij 3 ringen gebruiken.
Ik heb net nog even m'n racefiets geprobeerd en hier heb ik het probleem niet. Deze is volledig afgemonteerd met Dura Ace. Het probleem heb ik bij m'n tijdrifiets, die ik nu aan het opbouwen ben. Binnenkort maar eens van wielen wisselen.
Zijn er verder geen mensen die dit probleem ooit zijn tegengekomen? Ligt het misschien aan de body?
Race: Giant TCR en Giant Propel
Gravel: Giant Revolt
ATB: Giant XTC
TT: Giant Trinity
Gravel: Giant Revolt
ATB: Giant XTC
TT: Giant Trinity
Ik heb net nog even m'n racefiets geprobeerd en hier heb ik het probleem niet. Deze is volledig afgemonteerd met Dura Ace. Het probleem heb ik bij m'n tijdrifiets, die ik nu aan het opbouwen ben. Binnenkort maar eens van wielen wisselen.
-----------------------------------------------------------------------------
Ik heb ook de combi dura ace achterderailleur met ultegra 10 speed crankstel. Ik heb echter nog nooit gehoord dat dit problemen zou moeten geven. Op zich is het vreemd dat er vulringen tussen zouden moeten omdat de afstand van de crank tot het bracket niet zou moeten verschillen.
Overigens: Ik weet dat het bij ATB crankstels vaker voorkomt dat er vulringen tussen moeten. Kun je die ringen bij ATB los kopen? Daarnaast heb ik begrepen dat bij Storck (de fiets die ik heb) er wel vaker van deze problemen zijn.
-----------------------------------------------------------------------------
Ik heb ook de combi dura ace achterderailleur met ultegra 10 speed crankstel. Ik heb echter nog nooit gehoord dat dit problemen zou moeten geven. Op zich is het vreemd dat er vulringen tussen zouden moeten omdat de afstand van de crank tot het bracket niet zou moeten verschillen.
Overigens: Ik weet dat het bij ATB crankstels vaker voorkomt dat er vulringen tussen moeten. Kun je die ringen bij ATB los kopen? Daarnaast heb ik begrepen dat bij Storck (de fiets die ik heb) er wel vaker van deze problemen zijn.
Quoten: Origineel geplaatst door CorvP op 04 Januari 2007
Overigens: Ik weet dat het bij ATB crankstels vaker voorkomt dat er vulringen tussen moeten. Kun je die ringen bij ATB los kopen? Daarnaast heb ik begrepen dat bij Storck (de fiets die ik heb) er wel vaker van deze problemen zijn.
De combinatie dura ace-ultegra zou ook geen probleem moeten zijn. Er zijn heel veel mensen die deze combi gebruiken. Wat mij wel opviel was dat bij m'n tijdrifiets het kleinste tandwiel achter dichter bij het frame staat dan bij m'n racefiets (Trek 5500). Het verschil is klein, maar wel aanwezig.
Even voor de duidelijkheid: jij hebt dit probleem op de tandwielen 12,13,14 en 15? Dus 4 stuks? Ik heb het probleem alleen maar bij de 11, daar valt nog mee te leven: 39-11 is ook niet een ideale kettinglijn. 39-15 of 14 moet gewoon kunnen.
Voor ringen voor de ATB kun je gewoon los kopen: heb ik van de zomer nog gedaan voor m'n ATB: 1,50 p/s. Vraag me alleen of of dat geen problemen oplevert met de crank. Die staan toch ingesteld op een bepaalde breedte: 68mm volgens mij. BTW heb je dat ook opgemeten? De breedte van je trapas.Verder vraag ik me af wat je ermee opschiet: je crank verplaatst zicht een mm of 2 naar rechts. Waarschijnlijk kun je dan nog wel de 39-15 fietsen, maar 39-14 lukt dan nog steeds niet.
Overigens: Ik weet dat het bij ATB crankstels vaker voorkomt dat er vulringen tussen moeten. Kun je die ringen bij ATB los kopen? Daarnaast heb ik begrepen dat bij Storck (de fiets die ik heb) er wel vaker van deze problemen zijn.
De combinatie dura ace-ultegra zou ook geen probleem moeten zijn. Er zijn heel veel mensen die deze combi gebruiken. Wat mij wel opviel was dat bij m'n tijdrifiets het kleinste tandwiel achter dichter bij het frame staat dan bij m'n racefiets (Trek 5500). Het verschil is klein, maar wel aanwezig.
Even voor de duidelijkheid: jij hebt dit probleem op de tandwielen 12,13,14 en 15? Dus 4 stuks? Ik heb het probleem alleen maar bij de 11, daar valt nog mee te leven: 39-11 is ook niet een ideale kettinglijn. 39-15 of 14 moet gewoon kunnen.
Voor ringen voor de ATB kun je gewoon los kopen: heb ik van de zomer nog gedaan voor m'n ATB: 1,50 p/s. Vraag me alleen of of dat geen problemen oplevert met de crank. Die staan toch ingesteld op een bepaalde breedte: 68mm volgens mij. BTW heb je dat ook opgemeten? De breedte van je trapas.Verder vraag ik me af wat je ermee opschiet: je crank verplaatst zicht een mm of 2 naar rechts. Waarschijnlijk kun je dan nog wel de 39-15 fietsen, maar 39-14 lukt dan nog steeds niet.
Race: Giant TCR en Giant Propel
Gravel: Giant Revolt
ATB: Giant XTC
TT: Giant Trinity
Gravel: Giant Revolt
ATB: Giant XTC
TT: Giant Trinity
Inderdaad, het probleem is niet geheel verholpen op deze manier. Ik heb vanmiddag 2 vulringen geplaatst van elk 1,5 mm, meer lijkt mij niet verstandig. Op zich heeft de linkercrank nog aanhechting genoeg dus dat lijkt me geen probleem. Het blijft een vreemd probleem op deze manier omdat het niet helemaal is zoals het hoort.
Quoten: Origineel geplaatst door CorvP op 04 Januari 2007
Inderdaad, het probleem is niet geheel verholpen op deze manier. Ik heb vanmiddag 2 vulringen geplaatst van elk 1,5 mm, meer lijkt mij niet verstandig. Op zich heeft de linkercrank nog aanhechting genoeg dus dat lijkt me geen probleem. Het blijft een vreemd probleem op deze manier omdat het niet helemaal is zoals het hoort.
Maar in hoeverre is het nu opgelost?
Inderdaad, het probleem is niet geheel verholpen op deze manier. Ik heb vanmiddag 2 vulringen geplaatst van elk 1,5 mm, meer lijkt mij niet verstandig. Op zich heeft de linkercrank nog aanhechting genoeg dus dat lijkt me geen probleem. Het blijft een vreemd probleem op deze manier omdat het niet helemaal is zoals het hoort.
Maar in hoeverre is het nu opgelost?
Race: Giant TCR en Giant Propel
Gravel: Giant Revolt
ATB: Giant XTC
TT: Giant Trinity
Gravel: Giant Revolt
ATB: Giant XTC
TT: Giant Trinity
Op zich is het niet zo vreemd dat de ketting in de buitenste twee posities tegen de binnenkant van het buitenblad aanloopt. Dit komt heel veel voor ook als alles perfect staat afgesteld. Maar al op de derde of vierde van rechts is toch wat vreemd. Een keer dubbel schalelen dus naar grote blad en ook groter achter. Is ook beter voor de slijtage van je ketting. Je zou eventueel nog dunne ringetjes zoals die standaard (in ieder geval bij die van mij) op een dura ace 9 speed crankstel tussen crankstel en grote blad geplaatst zijn kunnen plaatsen. Scheelt nog geen milimeter maar wellicht net weer een tandje extra achter. En in ieder geval je derailleur op het randje van opschakelen naar een lichtere versnelling afstellen.
Het kan ook aan de body of eventueel geplaatste vulring achter de cassette liggen. Zou dat zeker eens controleren. Bij mavic wielen met shimano cassette moet je bijvoorbeeld vaak een vulring plaatsen. Wellicht is die bij jou net iets te dik waardoor de cassette te veel naar rechts komt. Of het wiel staat niet helemaal gecentreerd maar iets naar rechts. Iets in deze richting lijkt nog de meest logische oplossing om het in te zoeken. Als je achtervork ruim valt zou je ook aan beide kanten van de naaf een kleine spacer kunnen plaatsen. Blijft je wiel wel in het midden, maar heb je wellicht net iets meer ruimte rechts omdat de cassette hierdoor iets naar links verplaatst.
Ben je toevallig soms met de achteras bezig geweest? Dan zeker controleren of alle spacers op hun plaats zitten en de juiste conussen gebruikt zijn.
Het kan ook aan de body of eventueel geplaatste vulring achter de cassette liggen. Zou dat zeker eens controleren. Bij mavic wielen met shimano cassette moet je bijvoorbeeld vaak een vulring plaatsen. Wellicht is die bij jou net iets te dik waardoor de cassette te veel naar rechts komt. Of het wiel staat niet helemaal gecentreerd maar iets naar rechts. Iets in deze richting lijkt nog de meest logische oplossing om het in te zoeken. Als je achtervork ruim valt zou je ook aan beide kanten van de naaf een kleine spacer kunnen plaatsen. Blijft je wiel wel in het midden, maar heb je wellicht net iets meer ruimte rechts omdat de cassette hierdoor iets naar links verplaatst.
Ben je toevallig soms met de achteras bezig geweest? Dan zeker controleren of alle spacers op hun plaats zitten en de juiste conussen gebruikt zijn.