Voor alle discussies en vragen over racefietsen in het algemeen. Geen koopadviezen!

Yes, een nieuwe racefiets...maar welke

marky007
Forum-lid
Berichten: 5
Lid geworden op: 20 dec 2006 01:03

marky007 30 dec 2006 03:06

Ben een beginnende fietser (heb een paar jaar een mountainbike, maar fiets altijd over de weg) en wil nu een racefiets gaan aanschaffen. Ik ben 183cm, een paar kilootjes te zwaar (ca 98 kilo) en heb me inmiddels al op een paar plaatsen en fietsen georienteerd. Ik wil een fiets kopen tot maximaal € 1400 / 1500,-. Aantal km per jaar ca. 2000/3000
Aantal keuzes:
Trek 1400/1500 (vind ik persoonlijk mooi)
Ridley Compact/Triton(Kan ik op maat samen laten stellen/kleur frame/emotie!)
Cannondale CAAD5 Alum (komt goed uit de tests, vind ik persoonlijk minder uitstraling hebben...alleen in zwart of rood)
Wat adviseren jullie mij? Wat is voor mij belangrijk? Waar moet ik bewust op letten?
Graag ook beargumenteren waarom. Alvast bedankt voor jullie support!

Livio Livius
Forum-lid HC
Berichten: 5547
Lid geworden op: 06 sep 2006 15:10

Livio Livius 30 dec 2006 10:37

Gebruik zoek functie op het topic eens. Genoeg topics over het voor de eerste keer kopen van een racefiets. Veel plezier met je zoektocht. Vergeet ook de duitse merken niet zoals Stevens, Red Bull, etc.
What makes the boat go faster?

greg_v
Forum-lid
Berichten: 291
Lid geworden op: 06 nov 2006 16:04

greg_v 30 dec 2006 12:39

Ik zou voor de ridley compact gaan. Kan je idd zelf alles kiezen. Belangrijk vind ik persoonlijk dat je zelf de kleur kan kiezen mits kleine opleg.
Maar waarom beperk je je tot ridley , cannondale en trek. Ooit al van prorace gehoord.
Het zijn best mooie fietsen, en je kunt  de kleur min of meer samenstellen.
www.prorace.be
 
Kwaliteit/ prijs verhouding is heel belangrijk , maar in de klasse tot 1500 euro gaat het vrijwel gelijk op. Je gaat geen dus <6.8 kg fietsen vinden .
Zannata lijkt me in jouw geval ook geen slechte keuze ( bij vaneyck voor de carbon 1500 euro met de centaur)
60% of the time, it works ALL the time !

zwino
Forum-lid
Berichten: 46
Lid geworden op: 13 jun 2005 16:39

zwino 30 dec 2006 13:54

Ik rijd nu een 3-tal jaar op een Prorace Elara: alu frame, met Ultegra gemonteerd. Het frame is mooi afgewerkt (lasnaden) en stijf maar zeer comfortabel. Toch ook licht voor een alu frame.
Afgemonteerd met Shimano 105 (of met wat geluk zelfs Ultegra, al heb je die niet echt nodig bij 3000 km per jaar) heb je een volledige Prorace Elara zeker voor 1500 euro. Inclusief Easton Vista wielen (die ik je voor jou gewicht kan aanraden). 'k Zou niet kiezen voor al te veel carbon (stuur, stuurpen, zadelpen) maar voor degelijk aluminium (bv van Prorace zelf of van Pro). Dat kan van pas komen op de Vlaamse kasseien.Veel succes ermee, en post eens een foto als je je aankoop hebt gedaan!

adroit
Forum-lid
Berichten: 1247
Lid geworden op: 19 jan 2006 19:25
Locatie: Rosmalen
Contact

adroit 30 dec 2006 15:36

Bianchi 928 carbon 105 triple, full carbon frame met 105 afgemonteerd, deze fiets heb ik zien staan afgeprijsd van 2099,- voor 1499,-
Bianchi 1885 ultegra met fulcrum wielen, deze heb ik zien staan afgeprijsd van 2049,- voor 1449,-
 
2 Superfietsen die je zeker eens moet bekijken !

paashaas
Forum-lid
Berichten: 607
Lid geworden op: 05 aug 2005 22:53

paashaas 30 dec 2006 16:04

Zelf rij ik ondertussen ook met een Ridley boreas.
Ik woon op een afstand van 10km van de Ridley-hoofdzetel in Tessenderlo, dus ik steun de lokale middenstand.
Ridley is niet bepaald een fietsenmerk dat emotie oproept, maar ik vind het waar voor zijn geld (wat de alu frames betreft).
Edit: wat de Trek betreft, vind ik ook wel mooi, maar ze komen niet als stijfste frames uit de test.

lvgh
Forum-lid HC
Berichten: 4755
Lid geworden op: 21 aug 2006 14:21

lvgh 30 dec 2006 17:38

Quote: Origineel geplaatst door marky007 op 30 December 2006
Ben een beginnende fietser (heb een paar jaar een mountainbike, maar fiets altijd over de weg) en wil nu een racefiets gaan aanschaffen. Ik ben 183cm, een paar kilootjes te zwaar (ca 98 kilo) en heb me inmiddels al op een paar plaatsen en fietsen georienteerd. Ik wil een fiets kopen tot maximaal € 1400 / 1500,-. Aantal km per jaar ca. 2000/3000Aantal keuzes:Trek 1400/1500 (vind ik persoonlijk mooi)Ridley Compact/Triton(Kan ik op maat samen laten stellen/kleur frame/emotie!)Cannondale CAAD5 Alum (komt goed uit de tests, vind ik persoonlijk minder uitstraling hebben...alleen in zwart of rood)Wat adviseren jullie mij? Wat is voor mij belangrijk? Waar moet ik bewust op letten? Graag ook beargumenteren waarom. Alvast bedankt voor jullie support!

Ik stond een paar maanden geleden voor ongeveer dezelfde keuze, had ongeveer hetzelfde budget en hetzelfde gewicht en ben voor de CAAD5 gegaan. De Trek 1400 vond ik niet zo mooi, vanwege de opvallende "sponsoring" op de zitbuis en de 1500 was te duur. De Cannondale won het wat mij betreft op uitstraling van alle anderen met straatlengtes voorsprong. Zo zie je maar hoe smaken verschillen ;) Daarnaast heb je als eerste eigenaar levenslange garantie op het frame (wel bij een erkende Cannondale-dealer kopen!). Je zou ook nog kunnen kijken naar een Stevens Stelvio of Aspin, of een Cube Attempt/Streamer/Agree. Let er wel op bij de begroting dat je er met 98 kg in alle gevallen verstandig aan doet de standaardwielen te vervangen door sterkere exemplaren (en dat je huiverig moet zijn voor fietsenmakers die je dat ontraden, het gros in het midden van het land kan ik je uit eigen ervaring vertellen). Daarmee rekening houdende en met het geschatte kilometrage, denk ik dat je het beste voor een 105/Veloce groep kunt gaan, omdat alles hoger overkill is of simpelweg te duur wordt.

ekuijer
Forum-lid
Berichten: 111
Lid geworden op: 30 okt 2006 16:06

ekuijer 30 dec 2006 19:09

Quoten: Origineel geplaatst door marky007 op 30 December 2006


Ben een beginnende fietser (heb een paar jaar een mountainbike, maar fiets altijd over de weg) en wil nu een racefiets gaan aanschaffen. Ik ben 183cm, een paar kilootjes te zwaar (ca 98 kilo) en heb me inmiddels al op een paar plaatsen en fietsen georienteerd. Ik wil een fiets kopen tot maximaal € 1400 / 1500,-. Aantal km per jaar ca. 2000/3000
Aantal keuzes:
Trek 1400/1500 (vind ik persoonlijk mooi)
Ridley Compact/Triton(Kan ik op maat samen laten stellen/kleur frame/emotie!)
Cannondale CAAD5 Alum (komt goed uit de tests, vind ik persoonlijk minder uitstraling hebben...alleen in zwart of rood)
Wat adviseren jullie mij? Wat is voor mij belangrijk? Waar moet ik bewust op letten?
Graag ook beargumenteren waarom. Alvast bedankt voor jullie support!


Heb je al eens gedacht aan een kwalitatief betere 2e hands fiets met topmateriaal?
Marktplaats.nl en kapaza.be bieden ontzettend veel mogelijkheden.
http://www.pimfoundation.com" onclick="window.open(this.href);return false;

Gebruikersavatar
alpdhuez53:15
Forum-lid
Berichten: 2435
Lid geworden op: 24 feb 2006 12:21
Locatie: Deventer
Contact

Gebruikersavatar alpdhuez53:15 30 dec 2006 19:30

Denk ook eens aan bijvoorbeeld Jan Janssen, dat was ook mijn eerste fiets. Kon hem helemaal samen stellen zoals ik wou en was ook ongeveer 1500 kwijt. Vond het een goede prijs-kwaliteit verhouding! Zo zijn er nog wel wat meer voorbeelden te bedenken!

marky007
Forum-lid
Berichten: 5
Lid geworden op: 20 dec 2006 01:03

marky007 31 dec 2006 01:15

Zo wat een diversiteit aan reacties!
Ik ben vandaag nog maar eens naar de fietsenhandel geweest en ga naar aller waarschijnlijkheid voor de Cannondale CAAD 5 (105-uitvoering). Mooi  handgemaakt frame, ziet er super afgewerkt uit. Persoonlijk vind ik de kleurstelling wel wat saai (zwart met wat grijs) maar kwaliteit schijnt super te zijn (naar wat ik me heb laten vertellen) Much value for money! Volgens de FM zijn de wielen (Shimano WH-R500A) geschikt voor iemand van mijn postuur...98 kilootjes. Ik las hier ook tegengestelde reacties over.
Een 'topmodel 2e hands' koop ik liever niet. Je weet niet wat er met zo'n fiets gebeurd is en daarbij ben ik niet zo handig en is mijn kennis niet voldoende.
Als iemand hier nog aanvullingen/ervaringen heeft dan hoor ik het graag. Ook eventueel over de wielen

adroit
Forum-lid
Berichten: 1247
Lid geworden op: 19 jan 2006 19:25
Locatie: Rosmalen
Contact

adroit 31 dec 2006 02:24

WHR 500 wielen en dan 98 kilo dat is absoluut vragen om grote problemen, verstandig is om meteen de wielen te vervangen !

Plaats reactie