wielhoezen - vergelijking
Ik gebruik steeds wielhoezen als ik wielen transporteer (wat tamelijk vaak gebeurt; ik heb immers geen wagen waar ik de fiets mét wielen erin krijg)... langzaamaan heb ik dan ook een zwak voor die hoezen aangekweekt. Benieuwd wat jullie ervaringen zijn met welke hoezen. Hier alvast mijn kleine vergelijking!
Het vergelijkingsmateriaal: Lightweight, Campagnolo, Rolf Wheels, Zipp en Xentis. 'k Heb ergens nog eentje van Rigida liggen; die is vergelijkbaar met de Campa wheelbag.
Vandaag is dus bij mij m'n nieuwste wielhoes toegekomen, die van Zipp Speed Weaponry.
Dit is veruit de mooiste wielhoes die ik al gezien heb. Super stevig; kan je zo veilig het vliegtuig mee op. Het is een dubbele wielentas, met een duidelijke afscheiding (en aparte rits) voor beide wielen. Verschillende opbergtasjes binnenin, voor bv. snelspanners of andere kleine spullen. Een korte draaglus, maar ook een langere voor over de schouder. Heel mooie stof, zacht en naar buiten toe hard genoeg om wat stootjes te inkasseren... en de onvermijdelijke Zipp dimples langs buiten.
Enig nadeel is de prijs... ik ken geen duurdere wielentas dan deze: 195$, in België 125 euro. Maar voorts niet dan lof, XLR8R!
CarbonSports introduceerde zo'n jaar geleden de Lightweight wheelbag. Sobere klasse. Dubbele tas, met een dunne stof middenin. Beetje jammer dat er geen binnenzakje is. 2 handvaten. Gewoon degelijk, en prima bescherming voor een setje LWs, al heb ik al te vaak schrik dat de snelspanner van het ene wiel zijdelings te hard drukt op de carbon/kevlar spaken van het andere wiel.
Het vergelijkingsmateriaal: Lightweight, Campagnolo, Rolf Wheels, Zipp en Xentis. 'k Heb ergens nog eentje van Rigida liggen; die is vergelijkbaar met de Campa wheelbag.
Vandaag is dus bij mij m'n nieuwste wielhoes toegekomen, die van Zipp Speed Weaponry.
Dit is veruit de mooiste wielhoes die ik al gezien heb. Super stevig; kan je zo veilig het vliegtuig mee op. Het is een dubbele wielentas, met een duidelijke afscheiding (en aparte rits) voor beide wielen. Verschillende opbergtasjes binnenin, voor bv. snelspanners of andere kleine spullen. Een korte draaglus, maar ook een langere voor over de schouder. Heel mooie stof, zacht en naar buiten toe hard genoeg om wat stootjes te inkasseren... en de onvermijdelijke Zipp dimples langs buiten.
Enig nadeel is de prijs... ik ken geen duurdere wielentas dan deze: 195$, in België 125 euro. Maar voorts niet dan lof, XLR8R!
CarbonSports introduceerde zo'n jaar geleden de Lightweight wheelbag. Sobere klasse. Dubbele tas, met een dunne stof middenin. Beetje jammer dat er geen binnenzakje is. 2 handvaten. Gewoon degelijk, en prima bescherming voor een setje LWs, al heb ik al te vaak schrik dat de snelspanner van het ene wiel zijdelings te hard drukt op de carbon/kevlar spaken van het andere wiel.
www.pieterdeneve.com | Facebook: www.facebook.com/pieterdeneve
- gelieve geen PMs te sturen, worden niet gelezen of beantwoord; mailen kan altijd -
- gelieve geen PMs te sturen, worden niet gelezen of beantwoord; mailen kan altijd -
De meest eenvoudige enkele wheelbag uit het rijtje is die van Campagnolo. Al bestaan er uiteraard nog goedkopere, met minder bescherming (oa. die Rigida die ik heb). Deze is binnenin wel met rubber versterkt ter hoogte van de naaf, maar heeft slechts 1 sluitinkje aan de rit en vooral maar 1 handvat, wat hem niet zo handig maakt. Wel een zakje binnenin.
Deze van Rolf Wheels is vergelijkbaar met verschillende wielhoezen op de markt, oa. die van Bontrager. Stevig en voldoende beschermd; ik heb er veel vertrouwen in. Enkele wielhoes, 2 lussen, binnenzakje. Super ding! Ik gebruik hem ontzettend vaak.
Deze van Rolf Wheels is vergelijkbaar met verschillende wielhoezen op de markt, oa. die van Bontrager. Stevig en voldoende beschermd; ik heb er veel vertrouwen in. Enkele wielhoes, 2 lussen, binnenzakje. Super ding! Ik gebruik hem ontzettend vaak.
De meest unieke wheel bag is toch wel die van Xentis, gemaakt door Scicon. Xentis slaagt er hierdoor in om op een beschermde manier een paar wielen op een hele smalle ruimte te krijgen; toen ik voor het eerst een doos met Xentis wielen zag, geloofde ik niet dat er effectief 2 (voor én achter) is die doos zaten!De stoffen lussen zijn heel lang: dit is handig, want deze wielen kan je zo over je schouder dragen. Opvallend -en dit is de clue van deze wielhoes- zijn de "moes"-stukken, die perfect in een Xentis wiel passen. Hierdoor zit je wiel vast en beschermd, en wordt ook de naaf en cassette beschermd, zonder dat deze tegen het andere wiel duwt.Naast Campa (bij de meeste wielen) is Xentis de enige vernoemde producent die standaard een wielhoes levert bij een setje.
In m’n auto past mijn racefiets/mountainbike in z’n geheel. Niettemin gebruik ik toch altijd als bescherming de Scicon-hoezen: eentje voor het voorwiel, en de perfecte hoes voor het achterwiel. Die laatste omsluit namelijk ook de volledige ketting en de trappers. Ideale combi, vind ik.
Bovendien hebben de hoezen een dubbelfunctie, want thuis hangen beide fietsen –- volledig ingepakt -- aan de zijkant van de bijkeuken. Ze hangen op een haak, die de bovenbuis omklemt: de mountainbike net onder het plafond, en de racefiets eronder. Oogt als een fraai stilleven. Mooi meegenomen. (;-)
(Voor meer Scicon-covers: kijk hier...)
Bovendien hebben de hoezen een dubbelfunctie, want thuis hangen beide fietsen –- volledig ingepakt -- aan de zijkant van de bijkeuken. Ze hangen op een haak, die de bovenbuis omklemt: de mountainbike net onder het plafond, en de racefiets eronder. Oogt als een fraai stilleven. Mooi meegenomen. (;-)
(Voor meer Scicon-covers: kijk hier...)
hey casran heb ook de wielzag van zipp nu ongeveer denk ik meer als een jaar had hem een maand of 2 voor de introductie hier in belgieje
kreeg hem als cadeau en sponsering van zipp zelf
en laat ons zeggen heb nog nooit een betere wieltas gehad .
ps je betaalt toch ook veel geld voor de beste wielen (de LW) lol
groetjes matt
kreeg hem als cadeau en sponsering van zipp zelf
en laat ons zeggen heb nog nooit een betere wieltas gehad .
ps je betaalt toch ook veel geld voor de beste wielen (de LW) lol
groetjes matt
zelf heb ik de wielhoezen van Decathlon, super dingen! heel sterk, dikke stof en op de punten die veel ballast te voorduren krijgen is het versterkt met nog of een extra laag stof of een dikker materiaal zoals rubber. Met name waar de snelspaners zitten, zitten aan de buiten en binnenkant verdikkingen om slijtage tegen te gaan. Zien er stoer uit. Vooral als je de einige bij koersen ben die ze heeft, dus ook makkelijk te vinden Ze vallen wel heel erg op! ook met vakje aan de binnenkant ook redelijk groot vak, je kan er met gemak horizontaal en vertikaal een snelspanner van je achterwiel in stoppen zonder dat die helemaal klem zit. Foto heb ik er (nog) niet van.
- alpdhuez53:15
- Forum-lid
- Contact
Zelf heb ik wielhoezen van Campa, opzich wel handig maar wel erg jammer dat er geen draagkoord aan zit zodat je ze over je schouders kan dragen. Vrijdag moest ik 2 km sjouwen van het station naar huis en dan loopt het toch wel irritant, je moet de tassen namelijk wel iets optillen anders komen ze op de grond! Verder prima hoezen, mooie looks ook! (die van mij zijn in tegestelling tot die van Casran overwegend grijs)
Quoten: Origineel geplaatst door Alp d'Huez53:15 op 25 December 2006
Zelf heb ik wielhoezen van Campa, opzich wel handig maar wel erg jammer dat er geen draagkoord aan zit zodat je ze over je schouders kan dragen. Vrijdag moest ik 2 km sjouwen van het station naar huis en dan loopt het toch wel irritant, je moet de tassen namelijk wel iets optillen anders komen ze op de grond! Verder prima hoezen, mooie looks ook! (die van mij zijn in tegestelling tot die van Casran overwegend grijs)
Klopt. Dat is het model/kleur dat vanaf 2006 geleverd is; de mijne zijn iets ouder. Die zijn ook licht verbeterd en zachter.
Quoten: Origineel geplaatst door lancev7 op 25 December 2006
de hoezen van mavic zijn te vergelijken met die van rolf volgens mij.. de hoezen van dt zijn ook best prettig.. en erg moo
Klopt. De wielhoezen van Mavic qua kwaliteit zijn vergelijkbaar met die van Rolf die ik hierboven toon; best wel goed!
Klopt. Dat is het model/kleur dat vanaf 2006 geleverd is; de mijne zijn iets ouder. Die zijn ook licht verbeterd en zachter.
Quoten: Origineel geplaatst door lancev7 op 25 December 2006
de hoezen van mavic zijn te vergelijken met die van rolf volgens mij.. de hoezen van dt zijn ook best prettig.. en erg moo
Klopt. De wielhoezen van Mavic qua kwaliteit zijn vergelijkbaar met die van Rolf die ik hierboven toon; best wel goed!
-
- Forum-lid
Ik gebruik thuis de wielhoezen van vermarc sport, ik heb ze via sponsering gekregen dus moet ze zo gebruiken, alleen veel goeds kan ik er niet over vertellen. Bij sommige wielen gaat de tirret (sluiting) niet helemaal toe of scheurt deze, de hoezen zijn maar uit een dunne stof gemaakt, dragen doen ze wel goed door 2 simpele lussen, geen extra opbergvakejs,... Ik meen dat de prijs van deze hoezen niet echt hoog is, ik meen ze ergens voor 17euro gezien te hebben.
Van de hoezen van prorace hoor ik wel veel goede commentaar, iemand die deze gebruikt? Of zijn ze vergelijkbaar met andere hoezen ( misschien gewoon andere naam op) ?
Er zijn wel ontelbare merken met wielhoezen op de markt zeker, oa pedro's, park tool,...
Van de hoezen van prorace hoor ik wel veel goede commentaar, iemand die deze gebruikt? Of zijn ze vergelijkbaar met andere hoezen ( misschien gewoon andere naam op) ?
Er zijn wel ontelbare merken met wielhoezen op de markt zeker, oa pedro's, park tool,...