Voor alle discussies en vragen over racefietsen in het algemeen. Geen koopadviezen!

Fiets lichter maken

Gebruikersavatar
omer
Forum-lid
Berichten: 670
Lid geworden op: 20 feb 2005 01:18
Locatie: Belgie limburg

Gebruikersavatar omer 21 dec 2006 22:23

Ik ben van plan om de zware onderdelen te vervangen door lichter materiaal.Zadelpen,stuur,stuurpen,drinkbushouders wil ik carbon steken.Hebben jullie voorstellen?Mijn zadelpen is selcof laser,stuur is deda nera,stuurpen easton EA50 en drinkbushouders zijn van tacx.

Gebruikersavatar
jorrit10
Forum-lid
Berichten: 1278
Lid geworden op: 12 jul 2006 00:30

Gebruikersavatar jorrit10 21 dec 2006 23:23

Hoi, ik zie het nut van carbon stuurpennen niet zo in. Ze zijn mijns insziens gevoeliger voor defecten en er bestaan maar weinig lichtere stuurpennen dan de redelijk betaalbare syntace f99 pen (+/- 110 gram). Qua stuur zou je dan naar een easton ec90 kunnen kijken (+/- 190gram). Zadelpennen zijn er zat zo rond de 200gram, denk dat je dan al een aardige vooruitgang maakt tov je alu pen. Lichte bidonhouders heb je van Tune, ze wegen zo rond de 10 gram en zijn ook niet al te duur.
Succes met het upgraden van je fiets!
Een dag niet gefietst is een dag niet geleefd...

Gebruikersavatar
omer
Forum-lid
Berichten: 670
Lid geworden op: 20 feb 2005 01:18
Locatie: Belgie limburg

Gebruikersavatar omer 22 dec 2006 00:35

Quoten: Origineel geplaatst door j o r r i t op 21 December 2006Hoi, ik zie het nut van carbon stuurpennen niet zo in. Ze zijn mijns insziens gevoeliger voor defecten en er bestaan maar weinig lichtere stuurpennen dan de redelijk betaalbare syntace f99 pen ( 110 gram). Qua stuur zou je dan naar een easton ec90 kunnen kijken ( 190gram). Zadelpennen zijn er zat zo rond de 200gram, denk dat je dan al een aardige vooruitgang maakt tov je alu pen. Lichte bidonhouders heb je van Tune, ze wegen zo rond de 10 gram en zijn ook niet al te duur.Succes met het upgraden van je fiets!

Hoe vallen die drinkbushoeders mee?

jonytj
Forum-lid
Berichten: 386
Lid geworden op: 14 okt 2006 23:18

jonytj 22 dec 2006 08:34

Quoten: Origineel geplaatst door omer op 21 December 2006


Quoten: Origineel geplaatst door j o r r i t op 21 December 2006


Hoi, ik zie het nut van carbon stuurpennen niet zo in. Ze zijn mijns insziens gevoeliger voor defecten en er bestaan maar weinig lichtere stuurpennen dan de redelijk betaalbare syntace f99 pen ( 110 gram). Qua stuur zou je dan naar een easton ec90 kunnen kijken ( 190gram). Zadelpennen zijn er zat zo rond de 200gram, denk dat je dan al een aardige vooruitgang maakt tov je alu pen. Lichte bidonhouders heb je van Tune, ze wegen zo rond de 10 gram en zijn ook niet al te duur.
Succes met het upgraden van je fiets!

Hoe vallen die drinkbushoeders mee?


en wat kosten ze ?
 
flanders, campa the best !!!!!!!!

Gebruikersavatar
scepticus
Forum-lid HC
Berichten: 10718
Lid geworden op: 04 mei 2005 13:32

Gebruikersavatar scepticus 22 dec 2006 09:22

Zo'n 30 euro per stuk, inclusief bidon.
"Shirtje korte mouwen € 200, c'est pas normal!"

Livio Livius
Forum-lid HC
Berichten: 5547
Lid geworden op: 06 sep 2006 15:10

Livio Livius 22 dec 2006 10:15

Kijk eens op http://weightweenies.starbike.com/ voor suggesties. Ultieme site voor lichter maken van je bike.
What makes the boat go faster?

carbonfreaks
Forum-lid
Berichten: 185
Lid geworden op: 25 mei 2006 16:34

carbonfreaks 22 dec 2006 10:28

Het meeste gewicht kan je besparen op frame en wielen. Wellicht is het interessant om even kort je complete fiets te beschrijven, uiteraard het totaal gewicht en het gewicht waar je ongeveer op uit wil komen. Oja, (snij ik mezelf wel een beetje in de vingers) carbon is niet per definitie altijd lichter dan aluminium.

Gebruikersavatar
omer
Forum-lid
Berichten: 670
Lid geworden op: 20 feb 2005 01:18
Locatie: Belgie limburg

Gebruikersavatar omer 22 dec 2006 19:09

Quoten: Origineel geplaatst door Carbonfreaks op 22 December 2006

Het meeste gewicht kan je besparen op frame en wielen. Wellicht is het interessant om even kort je complete fiets te beschrijven, uiteraard het totaal gewicht en het gewicht waar je ongeveer op uit wil komen. Oja, (snij ik mezelf wel een beetje in de vingers) carbon is niet per definitie altijd lichter dan aluminium.


Ik heb een Merckx racing maat 58 center-center.
Afmontage veloce 10 speed triple.Alleen het crankstel is van chorus.
Campa zonda wielen 2006
Stuur deda nera
stuurpen easton EA50
Fsa kopserie
Zadelpen selcof laser
Zadel fizik rondine
Tacx drinkbushouders(de goedkoopste)
Voorvork easton ec 70
Banden continental grand prix 4000
In totaal weegt hij ongeveer 8,7 kg met hartslagmeter en fietscomputer.
Zou toch naar de 8 kg willen toegaan

kristofw
Forum-lid
Berichten: 138
Lid geworden op: 14 jul 2006 17:33

kristofw 22 dec 2006 20:46

Als je de groep Veloce vervangt door een Campa Record kan je volgens mij wel een kleine halve kilo kwijtspelen. Natuurlijk wel een dure grap e, maar je hebt dan natuurlijk ook toponderdelen. Wielen kunnen natuurlijk ook lichter, maar ik denk dat de Campa Zonda's voor een 1610 gram goed meevallen van gewicht en zeker kwa gewicht/prijs.

Gebruikersavatar
omer
Forum-lid
Berichten: 670
Lid geworden op: 20 feb 2005 01:18
Locatie: Belgie limburg

Gebruikersavatar omer 26 dec 2006 20:54

Ik denk dat ik mijn keuze gemaakt heb voor de eerste upgrade van mijn fiets.Het stuur ga ik ritchey wcs carbon logic(215 g) nemen.Stuurpen ritchey wcs carbon(+-115g),zadelpen ritchey wcs carbon(+-176g),Bontrager zadel(220g) en de drinkbushouders van campagnolo record(18 g per stuk).Met dit alles samen zou ik ongeveer 370 g winnen aan gewicht.

ironmon
Forum-lid
Berichten: 124
Lid geworden op: 28 mei 2006 23:49

ironmon 27 dec 2006 09:51

Quoten: Origineel geplaatst door omer op 26 December 2006


Ik denk dat ik mijn keuze gemaakt heb voor de eerste upgrade van mijn fiets.Het stuur ga ik ritchey wcs carbon logic(215 g) nemen.Stuurpen ritchey wcs carbon(+-115g),zadelpen ritchey wcs carbon(+-176g),Bontrager zadel(220g) en de drinkbushouders van campagnolo record(18 g per stuk).Met dit alles samen zou ik ongeveer 370 g winnen aan gewicht.


De vraag is natuurlijk wat je erbij wint: op het vlakke speelt het al geen rol en bij het klimmen moet je er ook al niet veel van verwachten: 370 gr (daarenboven statische massa) op het totaal gewicht van je fiets + je eigen gewicht.  Zolang we met twee 0,75 l bidons en een zadeltas vol met reservemateriaal rondfietsen hebben al deze "weightweenies"-discussies m.i. totaal geen zin. Het is al zo dikwijls gezegd: dan kan je beter enkele kilo's vermageren (tenzij je vetpercentage al onder de 10 ligt uiteraard)
Je kan natuurlijk altijd kiezen voor een fiets met mooier, lichter materiaal maar verwacht niet dat je daardoor een heuvel of een col naar boven gaat vliegen. 

Plaats reactie