Fiets lichter maken
Ik ben van plan om de zware onderdelen te vervangen door lichter materiaal.Zadelpen,stuur,stuurpen,drinkbushouders wil ik carbon steken.Hebben jullie voorstellen?Mijn zadelpen is selcof laser,stuur is deda nera,stuurpen easton EA50 en drinkbushouders zijn van tacx.
Hoi, ik zie het nut van carbon stuurpennen niet zo in. Ze zijn mijns insziens gevoeliger voor defecten en er bestaan maar weinig lichtere stuurpennen dan de redelijk betaalbare syntace f99 pen (+/- 110 gram). Qua stuur zou je dan naar een easton ec90 kunnen kijken (+/- 190gram). Zadelpennen zijn er zat zo rond de 200gram, denk dat je dan al een aardige vooruitgang maakt tov je alu pen. Lichte bidonhouders heb je van Tune, ze wegen zo rond de 10 gram en zijn ook niet al te duur.
Succes met het upgraden van je fiets!
Succes met het upgraden van je fiets!
Een dag niet gefietst is een dag niet geleefd...
Quoten: Origineel geplaatst door j o r r i t op 21 December 2006Hoi, ik zie het nut van carbon stuurpennen niet zo in. Ze zijn mijns insziens gevoeliger voor defecten en er bestaan maar weinig lichtere stuurpennen dan de redelijk betaalbare syntace f99 pen ( 110 gram). Qua stuur zou je dan naar een easton ec90 kunnen kijken ( 190gram). Zadelpennen zijn er zat zo rond de 200gram, denk dat je dan al een aardige vooruitgang maakt tov je alu pen. Lichte bidonhouders heb je van Tune, ze wegen zo rond de 10 gram en zijn ook niet al te duur.Succes met het upgraden van je fiets!
Hoe vallen die drinkbushoeders mee?
Hoe vallen die drinkbushoeders mee?
Quoten: Origineel geplaatst door omer op 21 December 2006
Quoten: Origineel geplaatst door j o r r i t op 21 December 2006
Hoi, ik zie het nut van carbon stuurpennen niet zo in. Ze zijn mijns insziens gevoeliger voor defecten en er bestaan maar weinig lichtere stuurpennen dan de redelijk betaalbare syntace f99 pen ( 110 gram). Qua stuur zou je dan naar een easton ec90 kunnen kijken ( 190gram). Zadelpennen zijn er zat zo rond de 200gram, denk dat je dan al een aardige vooruitgang maakt tov je alu pen. Lichte bidonhouders heb je van Tune, ze wegen zo rond de 10 gram en zijn ook niet al te duur.
Succes met het upgraden van je fiets!
Hoe vallen die drinkbushoeders mee?
en wat kosten ze ?
Quoten: Origineel geplaatst door j o r r i t op 21 December 2006
Hoi, ik zie het nut van carbon stuurpennen niet zo in. Ze zijn mijns insziens gevoeliger voor defecten en er bestaan maar weinig lichtere stuurpennen dan de redelijk betaalbare syntace f99 pen ( 110 gram). Qua stuur zou je dan naar een easton ec90 kunnen kijken ( 190gram). Zadelpennen zijn er zat zo rond de 200gram, denk dat je dan al een aardige vooruitgang maakt tov je alu pen. Lichte bidonhouders heb je van Tune, ze wegen zo rond de 10 gram en zijn ook niet al te duur.
Succes met het upgraden van je fiets!
Hoe vallen die drinkbushoeders mee?
en wat kosten ze ?
flanders, campa the best !!!!!!!!
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 5547
- Lid geworden op: 06 sep 2006 15:10
Kijk eens op http://weightweenies.starbike.com/ voor suggesties. Ultieme site voor lichter maken van je bike.
What makes the boat go faster?
-
- Forum-lid
- Berichten: 185
- Lid geworden op: 25 mei 2006 16:34
Het meeste gewicht kan je besparen op frame en wielen. Wellicht is het interessant om even kort je complete fiets te beschrijven, uiteraard het totaal gewicht en het gewicht waar je ongeveer op uit wil komen. Oja, (snij ik mezelf wel een beetje in de vingers) carbon is niet per definitie altijd lichter dan aluminium.
Quoten: Origineel geplaatst door Carbonfreaks op 22 December 2006
Het meeste gewicht kan je besparen op frame en wielen. Wellicht is het interessant om even kort je complete fiets te beschrijven, uiteraard het totaal gewicht en het gewicht waar je ongeveer op uit wil komen. Oja, (snij ik mezelf wel een beetje in de vingers) carbon is niet per definitie altijd lichter dan aluminium.
Ik heb een Merckx racing maat 58 center-center.
Afmontage veloce 10 speed triple.Alleen het crankstel is van chorus.
Campa zonda wielen 2006
Stuur deda nera
stuurpen easton EA50
Fsa kopserie
Zadelpen selcof laser
Zadel fizik rondine
Tacx drinkbushouders(de goedkoopste)
Voorvork easton ec 70
Banden continental grand prix 4000
In totaal weegt hij ongeveer 8,7 kg met hartslagmeter en fietscomputer.
Zou toch naar de 8 kg willen toegaan
Het meeste gewicht kan je besparen op frame en wielen. Wellicht is het interessant om even kort je complete fiets te beschrijven, uiteraard het totaal gewicht en het gewicht waar je ongeveer op uit wil komen. Oja, (snij ik mezelf wel een beetje in de vingers) carbon is niet per definitie altijd lichter dan aluminium.
Ik heb een Merckx racing maat 58 center-center.
Afmontage veloce 10 speed triple.Alleen het crankstel is van chorus.
Campa zonda wielen 2006
Stuur deda nera
stuurpen easton EA50
Fsa kopserie
Zadelpen selcof laser
Zadel fizik rondine
Tacx drinkbushouders(de goedkoopste)
Voorvork easton ec 70
Banden continental grand prix 4000
In totaal weegt hij ongeveer 8,7 kg met hartslagmeter en fietscomputer.
Zou toch naar de 8 kg willen toegaan
Als je de groep Veloce vervangt door een Campa Record kan je volgens mij wel een kleine halve kilo kwijtspelen. Natuurlijk wel een dure grap e, maar je hebt dan natuurlijk ook toponderdelen. Wielen kunnen natuurlijk ook lichter, maar ik denk dat de Campa Zonda's voor een 1610 gram goed meevallen van gewicht en zeker kwa gewicht/prijs.
Ik denk dat ik mijn keuze gemaakt heb voor de eerste upgrade van mijn fiets.Het stuur ga ik ritchey wcs carbon logic(215 g) nemen.Stuurpen ritchey wcs carbon(+-115g),zadelpen ritchey wcs carbon(+-176g),Bontrager zadel(220g) en de drinkbushouders van campagnolo record(18 g per stuk).Met dit alles samen zou ik ongeveer 370 g winnen aan gewicht.
Quoten: Origineel geplaatst door omer op 26 December 2006
Ik denk dat ik mijn keuze gemaakt heb voor de eerste upgrade van mijn fiets.Het stuur ga ik ritchey wcs carbon logic(215 g) nemen.Stuurpen ritchey wcs carbon(+-115g),zadelpen ritchey wcs carbon(+-176g),Bontrager zadel(220g) en de drinkbushouders van campagnolo record(18 g per stuk).Met dit alles samen zou ik ongeveer 370 g winnen aan gewicht.
De vraag is natuurlijk wat je erbij wint: op het vlakke speelt het al geen rol en bij het klimmen moet je er ook al niet veel van verwachten: 370 gr (daarenboven statische massa) op het totaal gewicht van je fiets + je eigen gewicht. Zolang we met twee 0,75 l bidons en een zadeltas vol met reservemateriaal rondfietsen hebben al deze "weightweenies"-discussies m.i. totaal geen zin. Het is al zo dikwijls gezegd: dan kan je beter enkele kilo's vermageren (tenzij je vetpercentage al onder de 10 ligt uiteraard)
Je kan natuurlijk altijd kiezen voor een fiets met mooier, lichter materiaal maar verwacht niet dat je daardoor een heuvel of een col naar boven gaat vliegen.
Ik denk dat ik mijn keuze gemaakt heb voor de eerste upgrade van mijn fiets.Het stuur ga ik ritchey wcs carbon logic(215 g) nemen.Stuurpen ritchey wcs carbon(+-115g),zadelpen ritchey wcs carbon(+-176g),Bontrager zadel(220g) en de drinkbushouders van campagnolo record(18 g per stuk).Met dit alles samen zou ik ongeveer 370 g winnen aan gewicht.
De vraag is natuurlijk wat je erbij wint: op het vlakke speelt het al geen rol en bij het klimmen moet je er ook al niet veel van verwachten: 370 gr (daarenboven statische massa) op het totaal gewicht van je fiets + je eigen gewicht. Zolang we met twee 0,75 l bidons en een zadeltas vol met reservemateriaal rondfietsen hebben al deze "weightweenies"-discussies m.i. totaal geen zin. Het is al zo dikwijls gezegd: dan kan je beter enkele kilo's vermageren (tenzij je vetpercentage al onder de 10 ligt uiteraard)
Je kan natuurlijk altijd kiezen voor een fiets met mooier, lichter materiaal maar verwacht niet dat je daardoor een heuvel of een col naar boven gaat vliegen.