Remmen, sturen, cranks etc., maar ook lampen en fietskoffers

Compact

andropov
Forum-lid
Berichten: 84
Lid geworden op: 19 okt 2006 17:35

andropov 21 dec 2006 21:04

Kunnen de beide bladen bij een compact verwisselt worden zonder de cranck te demonteren ?
Twijfel nl nog steeds tussen triple (Dura-ace) en compact ( FSA).
Bij de compact zou ik de 34 regelmatig willen vervangen door een 38 en de cassette ook door een iets meer vlakke baan gerichte pion wanneer er van klimmen de komende dagen geen sprake meer is.
Moeten de voor- en achter derailleurs dan terug afgesteld worden of blijft dit ongewijzigd ?
Greetzz
A
2fast4u

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 28105
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 22 dec 2006 10:21

Quote: Origineel geplaatst door Andropov op 21 December 2006
1.Kunnen de beide bladen bij een compact verwisselt worden zonder de cranck te demonteren ?Twijfel nl nog steeds tussen triple (Dura-ace) en compact ( FSA).2. Bij de compact zou ik de 34 regelmatig willen vervangen door een 38 en de cassette ook door een iets meer vlakke baan gerichte pion wanneer er van klimmen de komende dagen geen sprake meer is.3. Moeten de voor- en achter derailleurs dan terug afgesteld worden of blijft dit ongewijzigd ?GreetzzA


1. Ja, dat kan
2. Beide crankstellen gebruiken dezelfde steek, dus binnenbladen van 34, 36, 38, 39 en zelfs 42 zijn mogelijk. Kijk hiervoor bij TA Specialiates.
3. Bij het wisselen van het binnenblad niet. Bij het wisselen van het buitenblad moet je de voorderailleur iets in hoogte aanpassen.

Geen gekke configuratie overigens. Mijn configuratie zou zijn: 50/39 of 50/42 op 't vlakke met achter 12-23. (of 11-23) en in de bergen 50/34 met 12-27.

carbonfreaks
Forum-lid
Berichten: 185
Lid geworden op: 25 mei 2006 16:34

carbonfreaks 22 dec 2006 10:39

Ik zie wel vaker topics over Compact versus Normaal. Ook hier wordt er gesproken over het verwisselen van de 34 voor een 38 wanneer er op het vlakke gereden wordt. Nou rij ik zelf zowel op het vlakke als in de bergen behoorlijk licht. In de bergen voldoet voor mij een 50/34 - 12-23 configuratie prima en dan ben ik echt geen super getrainde jongen. Wat ik niet begrijp is het verwisselen van de 34 voor een 38 want op het vlakke inclusief bruggetjes, heuvels enz. gebruik ik (en volgens mij vele anderen) nooit het binnenblad. Waarom zou je het dan vervangen?

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 40630
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 22 dec 2006 10:42

Ik heb gisteren een D1-duurtraining gereden van 2uur 50min met een gemiddelde van 29.0 en heb de hele tijd op de 34 gereden met gemiddeld 100 rpm. Ik rij in deze tijd van het jaar met mijn CX op de weg en daar zit een 34-48 crankstel op.
Een goed uitgevoerde duurtraining rij je rond de 100rpm en dan rij je echt niet op het buitenblad.
Less is bore

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 28105
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 22 dec 2006 11:08

Waarom vervangen? Omdat ik het buitenblad zelden gebruik

Ik rijd 95 van het seizoen op mijn 42T binnenblad. Alleen in een grotere groep > 40 p/u rijd ik buitenblad. Trapfrequentie 95 à 105.

carbonfreaks
Forum-lid
Berichten: 185
Lid geworden op: 25 mei 2006 16:34

carbonfreaks 22 dec 2006 11:20

Ok, dan rijd ik blijkbaar toch redelijk zwaar op het vlakke. Ik ben er een tijdje uit geweest qua duurtraining, intervaltraining etc. Mijn laatste wedstrijd was in 1989
Goed, weet ik dat ook weer...Niks gezegd.

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 28105
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 22 dec 2006 11:22

Jij komt dan ook uit een hele andere generatie

Jongere rijders van nu leren (zeer) licht rijden, waar vroeger in de tijd van Andra Tafi en consorten de grote plaat helemaal mode was.....

Mooie rijder trouwens die Tafi, was destijds één van mijn favorieten. De Wijnboer uit Toscane...... "die man is geboren met de grote versnelling" zei Smeets altijd (helaas iets te vaak). Toen vond men dat bewonderingswaardig, nu worden renners die te groot rijden uitgelachen.

carbonfreaks
Forum-lid
Berichten: 185
Lid geworden op: 25 mei 2006 16:34

carbonfreaks 22 dec 2006 11:35

Inderdaad een beetje dat tijdperk... Mijn favoriet toendertijd was trouwens Phil Anderson. Waanzinnige tijd was dat met concurrenten als Kelly en Vanderaerden (schrijf je dat zo?) in de klassiekers.Ik heb geen metertje om mijn pedaalslag te meten maar heb toch altijd 't idee dat ik behoorlijk licht rijd. +/- 30kmpu gemiddeld en constant de 53-16 zo'n beetje.

Gebruikersavatar
amclassic-fan
Forum-lid HC
Berichten: 24317
Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
Locatie: Leende

Gebruikersavatar amclassic-fan 22 dec 2006 11:45

Dan rij je voor hedendaagse begrippen heel erg zwaar. 52-16 is maar 74 omwentelingen bij 30 km/h. Ik kom rij bij duurtrainingen (mits het niet heel hard waaite) veruit het meeste om 17, 18 en 19, maar dan voor dus op de 39.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

carbonfreaks
Forum-lid
Berichten: 185
Lid geworden op: 25 mei 2006 16:34

carbonfreaks 22 dec 2006 11:53

Sorry bedoelde 50-16/17/18 maar blijft redelijk zwaar geloof ik.

dream-plus
Forum-lid
Berichten: 610
Lid geworden op: 20 okt 2004 23:51

dream-plus 23 dec 2006 00:13

Quoten: Origineel geplaatst door Carbonfreaks op 22 December 2006


Inderdaad een beetje dat tijdperk... Mijn favoriet toendertijd was trouwens Phil Anderson. Waanzinnige tijd was dat met concurrenten als Kelly en Vanderaerden (schrijf je dat zo?) in de klassiekers.Ik heb geen metertje om mijn pedaalslag te meten maar heb toch altijd 't idee dat ik behoorlijk licht rijd. +/- 30kmpu gemiddeld en constant de 53-16 zo'n beetje.


Om 30 km/uur te rijden met een 53/16, trap je maar 72 rpm. Bij ongeveer 100 rpm, rijdt je minstens 41 km/uur. Licht trappen is minstens 100 rpm.
 
Dream-plus

Plaats reactie