fietsen in winterse buien
Nu de winter er aankomt en er hier en daar reeds gestrooid wordt, zit ik te denken hoe ik mijn fietsje en mezelf een beetje kan beschermen tegen koude regen en pekel.
Ik zit er aan het volgende te denken:
- spatbordjes (heeft iemand een aanrader voor de racefiets), SKS heeft wel makkelijk op te klikken spatbordjes, iemand ervaring hiermee?
- dikke banden (heeft iemand tips voor dikke, niet lek te krijgen banden, minimaal 25mm), maakt me niet uit of ze langzaam rollen, het is toch voor solotrainingen en SLD extensieve duur. Zolang ze maar slijtvast zijn en nooit lek gaan.....
- regenkleding: bestaat er regenkleding speciaal gemaakt voor de wielrenner die je tegen koude winterse regenbuien beschermt (wind- en waterdicht, maar toch goed genoeg om redelijk comfortabel in te zweten; denk niet dat het ideale pak bestaat, en zweten doe je toch wel, ook al ademt het pak volgens de bijhorende reclame nog zo goed), of kan ik beter een surfpak aantrekken?
- wat ook altijd enorm zweet zijn de handen; bestaan er goed windwaterdichte zweet doorlatende handschoenen? zelfde geld min of meer voor een muts en kraag.....
- hoe de fiets te onderhouden: gewoon naderhand afspoelen met warm water om de pekel eraf te krijgen?
- andere tips?
Bij voorbaat dank.
Ik zit er aan het volgende te denken:
- spatbordjes (heeft iemand een aanrader voor de racefiets), SKS heeft wel makkelijk op te klikken spatbordjes, iemand ervaring hiermee?
- dikke banden (heeft iemand tips voor dikke, niet lek te krijgen banden, minimaal 25mm), maakt me niet uit of ze langzaam rollen, het is toch voor solotrainingen en SLD extensieve duur. Zolang ze maar slijtvast zijn en nooit lek gaan.....
- regenkleding: bestaat er regenkleding speciaal gemaakt voor de wielrenner die je tegen koude winterse regenbuien beschermt (wind- en waterdicht, maar toch goed genoeg om redelijk comfortabel in te zweten; denk niet dat het ideale pak bestaat, en zweten doe je toch wel, ook al ademt het pak volgens de bijhorende reclame nog zo goed), of kan ik beter een surfpak aantrekken?
- wat ook altijd enorm zweet zijn de handen; bestaan er goed windwaterdichte zweet doorlatende handschoenen? zelfde geld min of meer voor een muts en kraag.....
- hoe de fiets te onderhouden: gewoon naderhand afspoelen met warm water om de pekel eraf te krijgen?
- andere tips?
Bij voorbaat dank.
Hoi,
Als er zout op de weg ligt is het raadzaam je fiets daarna goed te wassen met warmwater + dreft dat maakt heel goed schoon. Zout en metaal zijn geen vrienden van elkaar dus schoonmaken.
Om me handen te beschermen heb ik meestal zwarte wollen handschoenen aan die ze bij de hema hebben.
en verder rijd ik met normale banden , alleen je moet heel erg voorzichtig zijn als de weg nog glad is smorgens als het die nacht heeft gevroren
zelf rijd ik dus zonder spatborden , maar die zijn er wel hoor . Salden in limbricht heeft deze wel.
verder heb ik nooit een regenjasje aan ,maar zorg er wel voor dat je voldoende kleding over elkaar aan hebt zodat het allemaal lekker warm blijft en het hangt erook af hoe hard je rijd natuurlijk want te veel kleding kan je aardig in de weg zitten als je het warm krijgt.
Derks heeft die spatborden liggen.
Fietsen in de volle regen is niet aan te raden aangezien je spieren dan gewoon extreem koud worden.
Schrale troost: geloof me, er zijn genoeg dagen dat het gewoon droog is. Deze hele week bijvoorbeeld. Elke dag kun je wel trainen.
Voor goede handschoenen moet je even in de Fiets van deze maand kijken, staat een test in. De in Cycling+ van vorige maand stonden de GORE Bikewear handschoenen als beste getest. Sowieso heb ik goede ervaringen met de kleding van GORE Bikewear. Helaas alleen aan de prijs.
Voor wat betreft schoonhouden.... het makkelijkst is een tuinslang of een emmertje sop. Daarna ketting even goed reinigen (ik gebruik zo'n wasstraatje), ketting droogmaken en direct weer oliën.
Voor wat betreft banden zoek eens op winter in het wielenforum.
Een belangrijk punt dat je over het hoofd ziet zijn overschoenen. Je poten vriezen er zo ongeveer af namelijk! Zelf gebruik ik BBB Heavy Duty, ben ik erg tevreden over. Met 17.- ook bepaald geen diepte investering...
Fietsen in de volle regen is niet aan te raden aangezien je spieren dan gewoon extreem koud worden.
Schrale troost: geloof me, er zijn genoeg dagen dat het gewoon droog is. Deze hele week bijvoorbeeld. Elke dag kun je wel trainen.
Voor goede handschoenen moet je even in de Fiets van deze maand kijken, staat een test in. De in Cycling+ van vorige maand stonden de GORE Bikewear handschoenen als beste getest. Sowieso heb ik goede ervaringen met de kleding van GORE Bikewear. Helaas alleen aan de prijs.
Voor wat betreft schoonhouden.... het makkelijkst is een tuinslang of een emmertje sop. Daarna ketting even goed reinigen (ik gebruik zo'n wasstraatje), ketting droogmaken en direct weer oliën.
Voor wat betreft banden zoek eens op winter in het wielenforum.
Een belangrijk punt dat je over het hoofd ziet zijn overschoenen. Je poten vriezen er zo ongeveer af namelijk! Zelf gebruik ik BBB Heavy Duty, ben ik erg tevreden over. Met 17.- ook bepaald geen diepte investering...
Je zou de Michellin Jet (semislick Cyclocross band) kunnen proberen. Bijv. een 28 mm, even kijken of dat tussen je remmen past.
Ik heb zelf hele goeie ervaring met de handschoenen van Gore. Voor de langere tochten bij (extreem) koud weer neem ik vaak een extra setje mee in een plastic zakje. Zoals je zelf al zegt worden de handschoenen nat van het transpireren en dus koud. Halverweg de tocht doe ik dan lekker droge handschoenen aan, idem met de bandana/buff.
Aan de voeten kun je hele dunne sokjes van bijvoorbeeld Odlo proberen (zelfde idee als de ondershirts) en daar andere sokken overheen. Ik rijd zelf met de (dunne) sealskin sokken, en daar dunne overschoentjes over (Sidi Windstopper) en als het heel koud is gaan daar een paar neoprene overschoenen van Pro overheen. Dan blijven mijn voeten meestal wel een tijdje warm.
In diverse catalogi heb ik gezien dat bij de GoreTex jassen (in ieder geval de packlite versie) ook een fietsbroek hoort (regenbroek van GoreTex). Waarschijnlijk erg prijzig. Ik heb zelf meerdere GoreTex jassen en die bevallen uitstekend. Ik meen de broeken in de grote Rose gids gezien te hebben.
En zoals je zelf al suggereert. Als niet meer helpt koop je best een duikpak, dan blijf je 100 zeker droog .
Ik heb zelf hele goeie ervaring met de handschoenen van Gore. Voor de langere tochten bij (extreem) koud weer neem ik vaak een extra setje mee in een plastic zakje. Zoals je zelf al zegt worden de handschoenen nat van het transpireren en dus koud. Halverweg de tocht doe ik dan lekker droge handschoenen aan, idem met de bandana/buff.
Aan de voeten kun je hele dunne sokjes van bijvoorbeeld Odlo proberen (zelfde idee als de ondershirts) en daar andere sokken overheen. Ik rijd zelf met de (dunne) sealskin sokken, en daar dunne overschoentjes over (Sidi Windstopper) en als het heel koud is gaan daar een paar neoprene overschoenen van Pro overheen. Dan blijven mijn voeten meestal wel een tijdje warm.
In diverse catalogi heb ik gezien dat bij de GoreTex jassen (in ieder geval de packlite versie) ook een fietsbroek hoort (regenbroek van GoreTex). Waarschijnlijk erg prijzig. Ik heb zelf meerdere GoreTex jassen en die bevallen uitstekend. Ik meen de broeken in de grote Rose gids gezien te hebben.
En zoals je zelf al suggereert. Als niet meer helpt koop je best een duikpak, dan blijf je 100 zeker droog .
WARNING! Post may contain irony. Discontinue reading if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure.
Beste schoenen komen van Sidi (winterschoenen) zijn zomermodellen met aanpassingen (e.v.t. zelfs met verwarmde zolen )
Winterjack van Assos zijn super zelfs tot -30 graden maar wel wat prijzig.
Handschoenen van Gore bij voorkeur met onderhandschoenen.
Broeken heb je in vele versies maar een windbreaker is wel aan te raden.
nder de helm is een buff genoeg waarbij een ballaclava alleen nodig is bij extreme kou.
Regenkleding is zelden of nooit nodig (bij regen kun je beter thuis blijven i.v.m. de eerder genoemde afkoeling).
Voor de fiets: Specialized had ooit de armadillo waarmee je nooit lek reed, in noodgeval kun je latex in je band spuiten rijd je ook niet meer lek.
De raceblades van Sks voldoen prima maar complete spatborden (bijv. Bluemels als die passen) voldoen beter.
Stuurlint bij voorkeur van stof aangezien kunststof te glad wordt bij vocht.
En tenslotte frame: titanium is ideaal en heeft absoluut geen last van zout.
Winterjack van Assos zijn super zelfs tot -30 graden maar wel wat prijzig.
Handschoenen van Gore bij voorkeur met onderhandschoenen.
Broeken heb je in vele versies maar een windbreaker is wel aan te raden.
nder de helm is een buff genoeg waarbij een ballaclava alleen nodig is bij extreme kou.
Regenkleding is zelden of nooit nodig (bij regen kun je beter thuis blijven i.v.m. de eerder genoemde afkoeling).
Voor de fiets: Specialized had ooit de armadillo waarmee je nooit lek reed, in noodgeval kun je latex in je band spuiten rijd je ook niet meer lek.
De raceblades van Sks voldoen prima maar complete spatborden (bijv. Bluemels als die passen) voldoen beter.
Stuurlint bij voorkeur van stof aangezien kunststof te glad wordt bij vocht.
En tenslotte frame: titanium is ideaal en heeft absoluut geen last van zout.
Quote: Origineel geplaatst door Auke op 19 December 2006
Nu de winter er aankomt en er hier en daar reeds gestrooid wordt, zit ik te denken hoe ik mijn fietsje en mezelf een beetje kan beschermen tegen koude regen en pekel.Ik zit er aan het volgende te denken:- spatbordjes (heeft iemand een aanrader voor de racefiets), SKS heeft wel makkelijk op te klikken spatbordjes, iemand ervaring hiermee?
Ik gebruik de spatbordjes van extreme. Die kosten € 5,50 per stuk en zijn er zo op & af te klikken. werken wellicht niet zó goed als de SKS maar scheelt wel een bundel en ziet er, vind ik, ook een stuk beter uit. Het achterspatbordje van extreme houd mijn rug goed droog.
te koop oa bij Roseversand:
http://www.roseversand.de/output/contro ... tail2=4847
Nu de winter er aankomt en er hier en daar reeds gestrooid wordt, zit ik te denken hoe ik mijn fietsje en mezelf een beetje kan beschermen tegen koude regen en pekel.Ik zit er aan het volgende te denken:- spatbordjes (heeft iemand een aanrader voor de racefiets), SKS heeft wel makkelijk op te klikken spatbordjes, iemand ervaring hiermee?
Ik gebruik de spatbordjes van extreme. Die kosten € 5,50 per stuk en zijn er zo op & af te klikken. werken wellicht niet zó goed als de SKS maar scheelt wel een bundel en ziet er, vind ik, ook een stuk beter uit. Het achterspatbordje van extreme houd mijn rug goed droog.
te koop oa bij Roseversand:
http://www.roseversand.de/output/contro ... tail2=4847
als je na het rijden hem even afspuit (en droogt) of kort daarna schoonmaakt kan het geen kwaad.
- http://www.dewielershop.nl - http://www.kuipercarbonwielen.nl (sinds 2007!)
Blank gelakt carbon en zout/vocht gaan ook niet samen aangezien het vocht onder de lakt kruipt en het frame witte vlekken gaat vertonen. Een veldrijfiets wordt toch al nat dus veel zul je er bij weggebruik niet mee verknallen.
Optimaal als pekelfiets is een titanium of een goed gelakt stalen frame. Alternatief is een supergoedkope kinesis van 100 Euro die je na drie jaar gewoon in de schrootbak gooit.
Optimaal als pekelfiets is een titanium of een goed gelakt stalen frame. Alternatief is een supergoedkope kinesis van 100 Euro die je na drie jaar gewoon in de schrootbak gooit.
Quoten: Origineel geplaatst door Sharkman op 21 December 2006
Blank gelakt carbon en zout/vocht gaan ook niet samen aangezien het vocht onder de lakt kruipt en het frame witte vlekken gaat vertonen. Een veldrijfiets wordt toch al nat dus veel zul je er bij weggebruik niet mee verknallen.
Optimaal als pekelfiets is een titanium of een goed gelakt stalen frame. Alternatief is een supergoedkope kinesis van 100 Euro die je na drie jaar gewoon in de schrootbak gooit.
Hoi,
.....Waar dan nadien de pekel uit wordt gerecycleerd......
Je fiets in de winter met warm water wassen is niet aan te raden, de lak kan gaan barsten door het te grote temperatuursverschil. Lauw water met wat afwasmiddel of beter nog een autoshampoo met wax in vermengd voldoen prima.
Heeft iemand al handschoenen van Descente geprobeerd? Die vind ik tot nog de beste die ik al heb gehad. Bovendien zijn ze echt niet te duur.
Ciao,
Blank gelakt carbon en zout/vocht gaan ook niet samen aangezien het vocht onder de lakt kruipt en het frame witte vlekken gaat vertonen. Een veldrijfiets wordt toch al nat dus veel zul je er bij weggebruik niet mee verknallen.
Optimaal als pekelfiets is een titanium of een goed gelakt stalen frame. Alternatief is een supergoedkope kinesis van 100 Euro die je na drie jaar gewoon in de schrootbak gooit.
Hoi,
.....Waar dan nadien de pekel uit wordt gerecycleerd......
Je fiets in de winter met warm water wassen is niet aan te raden, de lak kan gaan barsten door het te grote temperatuursverschil. Lauw water met wat afwasmiddel of beter nog een autoshampoo met wax in vermengd voldoen prima.
Heeft iemand al handschoenen van Descente geprobeerd? Die vind ik tot nog de beste die ik al heb gehad. Bovendien zijn ze echt niet te duur.
Ciao,
Snobisme is een dure hobby...
Mijn banden: Schwalbe Stevio plus! Niet kapot te krijgen en niet zo duur (22eur per stuk). Ze rollen wel iets minder (volgens de fabrikant), maar in de praktijk heb ik daar nog niets van gemerkt. Misschien merk ik in de zomer wel het verschil als ik er opnieuw mijn andere banden opzet. De levensduur van die banden zou ook heel goed zijn en ik vind ze heel comfortabel rijden. Ik heb dus nog geen enkele keer lek gereden op 2 maanden (+/- 2300km) met die banden. Putten en zelfs glas kunnen de harnas niet doorboren! Het is inderdaad leuker als je wat kan vertrouwen op je banden in de winter. Het is helemaal niet fijn om in de koude je bandje te moeten repareren.
Kledij: een vestje met WINDSTOPPER is zeer goed. Niet dik, maar je beschermt je heel goed tegen de koude wind en het zweten valt heel goed mee. Ik heb 2 WINDESTOPPER vestjes van Sportful. Zeer goed materiaal. Het kost wel +/- 150eur voor een jasje. Daaronder draag ik thermisch ondergoed en als de temperatuur zakt onder 5°C draag ik nog een zomerthermo als tussenlaag. Ik ben daardoor helemaal niet dik maar toch voldoende warm gekleed.Spatbordjes: ik heb er zelf geen en wil er me ook aanschaffen. Interessant...
Wanten: ik rijd met zwarte skiwanten! Geen zicht...Ik zoek dus ook naar een goed paar.Overschoenen: droog en koud: eddy merckx windtex overschoentjes. nat: Pro neoprene Evolution. Voeten blijven lang droog en warm. Op zich komt er geen water door die overschoenen, maar het water loopt langs benen in de schoenen. Niet leuk...Muts: Helmethat van Bioracer. 16,50eur. Helm moet niet aangepast, oortjes zitten lekker warm en de wind wordt goed buiten gehouden.
Kledij: een vestje met WINDSTOPPER is zeer goed. Niet dik, maar je beschermt je heel goed tegen de koude wind en het zweten valt heel goed mee. Ik heb 2 WINDESTOPPER vestjes van Sportful. Zeer goed materiaal. Het kost wel +/- 150eur voor een jasje. Daaronder draag ik thermisch ondergoed en als de temperatuur zakt onder 5°C draag ik nog een zomerthermo als tussenlaag. Ik ben daardoor helemaal niet dik maar toch voldoende warm gekleed.Spatbordjes: ik heb er zelf geen en wil er me ook aanschaffen. Interessant...
Wanten: ik rijd met zwarte skiwanten! Geen zicht...Ik zoek dus ook naar een goed paar.Overschoenen: droog en koud: eddy merckx windtex overschoentjes. nat: Pro neoprene Evolution. Voeten blijven lang droog en warm. Op zich komt er geen water door die overschoenen, maar het water loopt langs benen in de schoenen. Niet leuk...Muts: Helmethat van Bioracer. 16,50eur. Helm moet niet aangepast, oortjes zitten lekker warm en de wind wordt goed buiten gehouden.
- robbebopper
- Forum-lid HC
- Berichten: 5713
- Lid geworden op: 09 aug 2006 16:32
Die bandjes van Schwalbe, de Stelvio's, die zijn inderdaad goed. Ik heb er nu al 6000 km dezelfde opliggen, en nog niet lek gereden. HULDE!
Na een rit in winterse omstandigheden spoel ik mijn fiets gewoon schoon met de tuinslang. Ketting droogmaken met katoenen doek, even sprayen, alles laten opdrogen, en dan 's avonds nog eens alles goed schoonpoetsen. Het blijft rotwerk, maar als je het na iedere rit door rotweer consequent doet, kan je fiets er lang tegen.
Ik gebruik overigens wel mijn oude racefiets bij slecht weer. Mijn nieuwe, een Red Bull scandium racer, gaat alleen bij fijn fietsweer de deur uit.
Bij echt hondeweer, en overfanatiek strooigedrag van de gemeente, gebruik ik mijn gewone boodschappenfiets. Ik kwam er onlangs achter dat je daar eigenlijk ook nog gewoon mee kan fietsen. Het is nog altijd beter voor de conditie dan de auto.
Na een rit in winterse omstandigheden spoel ik mijn fiets gewoon schoon met de tuinslang. Ketting droogmaken met katoenen doek, even sprayen, alles laten opdrogen, en dan 's avonds nog eens alles goed schoonpoetsen. Het blijft rotwerk, maar als je het na iedere rit door rotweer consequent doet, kan je fiets er lang tegen.
Ik gebruik overigens wel mijn oude racefiets bij slecht weer. Mijn nieuwe, een Red Bull scandium racer, gaat alleen bij fijn fietsweer de deur uit.
Bij echt hondeweer, en overfanatiek strooigedrag van de gemeente, gebruik ik mijn gewone boodschappenfiets. Ik kwam er onlangs achter dat je daar eigenlijk ook nog gewoon mee kan fietsen. Het is nog altijd beter voor de conditie dan de auto.