Remmen, sturen, cranks etc., maar ook lampen en fietskoffers

PowerTap

casran
Forum-lid HC
Berichten: 7006
Lid geworden op: 12 jun 2005 16:19

casran 17 dec 2006 00:28

Sinds gisteren heb ik m'n PowerTap. Als het enigzins interessant kan zijn, en we met alle geboeide forumleden van mening kunnen wisselen, kunnen we hier een PowerTap-topic maken om alle info (voor- en nadelen, ervaringen, vergelijkingen, enz.) te wisselen over dit toestel; een beetje zoals het topic over SRM.
Ik ben alvast benieuwd hoe het zich verhoudt tegenover SRM, Ergomo, Polar PowerOutput... Naar ik opgevangen heb zou Predictor-Lotto volgend seizoen gebruik maken van deze meettoestellen.
 
De mijne is een PowerTap SL, voor Campagnolo. De naaf zou maar liefst 416gr wegens volgens producent CycleOps; het volledige systeem 480gr.

Mijn PowerTap wiel is opgebouwd met zwarte DT spaken en een zilver DT Swiss RR 1.1 velg. Gewicht van het wiel (zonder snelspanner, mét Record 11-23 cassette) is dan 1315gr.

 
En wat de PowerControl voor SRM is, heet bij PowerTap de "Cervo". 39gr.

 
Weet iemand (Amclassic-fan, Bogevers??) te zeggen of de PowerTap compatibel is met een gecodeerde Polar borstband? Is deze CycleOps band gecodeerd?

 
En er hoort ook nog software bij. Daarin moet ik ook nog wat zoeken...

 
www.pieterdeneve.com | Facebook: www.facebook.com/pieterdeneve
- gelieve geen PMs te sturen, worden niet gelezen of beantwoord; mailen kan altijd -

casran
Forum-lid HC
Berichten: 7006
Lid geworden op: 12 jun 2005 16:19

casran 17 dec 2006 00:36

INSTALLATIE
Ik hoop dat ik het juist gedaan heb, nu vanavond laat; ik ben er nog geen meter mee gaan fietsen, dus morgen wordt de grote test. Wat me direct opviel was dat de handleiding vrij summier was mbt de installatie... niet echt leuk voor minder verlichte geesten als ik.
Hoe dan ook... men duw het wiel in het fietsframe:

 
Daarna heb ik de sensor aangebracht, licht naar de PowerTap-naaf toegebogen.

 
Ik meen dat CycleOps eerder de bekaling langs de achterbrug naar boven zou sturen en langs de bovenbuis, maar het kan dus ook langs de liggende achtertrein, onder het bracket door en via de derailleurkabel naar het stuur:



 
En zo uiteindelijk de Cervo op mijn stuurpen gemonteerd:
www.pieterdeneve.com | Facebook: www.facebook.com/pieterdeneve
- gelieve geen PMs te sturen, worden niet gelezen of beantwoord; mailen kan altijd -

bo11gevers
Forum-lid
Berichten: 385
Lid geworden op: 10 aug 2005 00:47

bo11gevers 17 dec 2006 00:51

Hallo,
De Polar borstband is spijtig genoeg niet compatibel met de Cycleops computer en ook de Cycleops band is niet compatibel met de Polar meter, ik heb er ook nog niet verder achter geluisterd misschien is er een speciale versie van Cycleops uit die werkt voor Polar en de wattagemeter samen.

Gebruikersavatar
amclassic-fan
Forum-lid HC
Berichten: 24317
Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
Locatie: Leende

Gebruikersavatar amclassic-fan 17 dec 2006 01:47

De band is ongecodeerd. In de nieuwe versie die volledig draadloos is/wordt zou wel een gecodeerde band worden gebruikt.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

sjezer
Forum-lid
Berichten: 1149
Lid geworden op: 03 aug 2005 08:14

sjezer 17 dec 2006 11:31

Merk je veel van het feit dat je met een relatief zwaar achterwiel op pad bent? De massa zit dicht bij het center dus met versnellen zou je niet teveel moeten merken?

spietpiet
Forum-lid
Berichten: 1205
Lid geworden op: 19 mar 2006 17:45

spietpiet 17 dec 2006 13:19

Dat is heavy stuff zeg, lijkt mij dat zo'n wiel niet in een fiets van Casran past

sjezer
Forum-lid
Berichten: 1149
Lid geworden op: 03 aug 2005 08:14

sjezer 17 dec 2006 14:14

@ Casran: wanneer volgt de Ergomo? Het systeem à la SRM / Ergomo lijkt me wat makkelijker dan de Powertap...

kuiper
Forum-lid
Berichten: 2041
Lid geworden op: 13 nov 2005 15:17
Locatie: Wateringen
Contact

kuiper 17 dec 2006 16:52

Ziet er goed uit Casran,
ben benieuwd naar je ervaringen ermee.
alhoewel lijkt mij de PowerTap niet echt handig vergeleken met SRM of Ergomo, omdat je aan één wiel met de PowerTap vast zit of je moet meerder PowerTap's hebben.

Dat is een Kuota Kredo wat ik daar zie toch?

meeuh
Forum-lid
Berichten: 685
Lid geworden op: 14 jan 2006 12:55

meeuh 17 dec 2006 17:28

SRM oogt naar mijn mening veel mooier. Wat is het verschil kwa functies?

casran
Forum-lid HC
Berichten: 7006
Lid geworden op: 12 jun 2005 16:19

casran 17 dec 2006 17:40

Quoten: Origineel geplaatst door sjezer op 17 December 2006

Merk je veel van het feit dat je met een relatief zwaar achterwiel op pad bent? De massa zit dicht bij het center dus met versnellen zou je niet teveel moeten merken?


Wel, al rijdend op training vandaag heb ik daar niet zo erg veel van gemerkt. Temeer omdat mijn trainingsroute vandaag 100 vlak was (van aan de kust tot bij mij thuis gereden) en het geen bochtig parcours was met veel optrekken.
Ik merk het uiteraard wel als ik de fiets gewoon opneem: zwaarder en relatief meer gewicht achteraan in de fiets. Maar ik denk niet dat het nog veel belang heeft als je 't zoals Floyd Landis in een superlichte klimfiets monteert, opgebouwd met bv. Zipp 250 velgen:
     
 
Quoten: Origineel geplaatst door Kuiper op 17 December 2006

Ziet er goed uit Casran,ben benieuwd naar je ervaringen ermee.alhoewel lijkt mij de PowerTap niet echt handig vergeleken met SRM of Ergomo, omdat je aan één wiel met de PowerTap vast zit of je moet meerder PowerTap's hebben.Dat is een Kuota Kredo wat ik daar zie toch?


Ja, dat is het klassieke nadeel van Ergomo: je zit vast aan je ene wiel. In dit geval heb ik een wiel met bandjes, terwijl ik echt liever met tubes koers.
De fiets is trouwens een Kuota Khan. Ergomo zou volgende week toekomen.
www.pieterdeneve.com | Facebook: www.facebook.com/pieterdeneve
- gelieve geen PMs te sturen, worden niet gelezen of beantwoord; mailen kan altijd -

stijnemans
Forum-lid
Berichten: 57
Lid geworden op: 10 dec 2006 14:45

stijnemans 17 dec 2006 17:51

Allemaal leuk om te lezen c a s r a n,  ik ben eens benieuwd of er veel, afwijking gaat zijn tov het klassieke SRM systeem. Moest het niet zo zijn is dit wel nuttig om  slim te trainen voor een mindere prijs dan SRM. Maar ik heb nog enkele vragen:
zou je met het draadloos systeem niet snel van fiets kunnen veranderen, gewoon het wiel erin steken en de computer op stuurpen zetten of zijn er nog andere bevestigingen?
hoe is de software van powertap om gegevens te analyseren, kan je daar eens iets van laten zien, beter/slechter tov SRM
thanks

casran
Forum-lid HC
Berichten: 7006
Lid geworden op: 12 jun 2005 16:19

casran 17 dec 2006 17:59

Quoten: Origineel geplaatst door stijnemans op 17 December 2006

zou je met het draadloos systeem niet snel van fiets kunnen veranderen, gewoon het wiel erin steken en de computer op stuurpen zetten of zijn er nog andere bevestigingen?


Er is idd ook een draadloos model, de PowerTap SL 2.4.

meer info: http://www.cycle-ops.com/
Dat lijkt me idd handiger. Ikzelf had geen keuze welke PowerTap ik nam. De PowerTap SL kost volgens de site 1.199$, de 2.4 kost 1.499$.
Met de software ga ik vanavond wat spelen, denk ik. Nog geen idee wat dat geeft.In de toekomst ga ik sowieso alle data (Polar, SRM, Ergomo én PowerTap) toch uploaden naar TrainingPeaks web-based software: http://www.trainingpeaks.com/ Mijn team wordt door TrainingPeaks gesteund, en het is een super communicatiemiddel om alle gegevens van onze renners wereldwijd te communiceren met ploegleiding, trainer en arts; de trainer zal ook ons trainingsschema daarop uploaden. Later hierover wellicht meer.
www.pieterdeneve.com | Facebook: www.facebook.com/pieterdeneve
- gelieve geen PMs te sturen, worden niet gelezen of beantwoord; mailen kan altijd -

Plaats reactie