Fietsvrouwen aan het woord. Tips, ervaringen en adviezen.

Zadel- rugpijn

jacky
Forum-lid
Berichten: 13
Lid geworden op: 14 dec 2006 00:43

jacky 14 dec 2006 01:16

Ik heb een zadel van SQ Lab aangeschaft, zie http://nl.sq-lab.com/
Ik heb type 602, die van mij ziet er iets anders uit dan degene die op die pagina staat. Ik heb een ouder of nieuwer model. Ik moet echt zeggen dat de weke delen met dit zadel ontzien worden, geen last meer van. Ik fiets op een Koga Miyata Roadchamp, in feite een racefiets met vlinderstuur. Ik had met mijn oude zadel en heb met dit zadel na verloop van tijd (tochten van ca. 120 km) enorme last van mijn zitbotten. Wie heeft hier nog tips voor ? En dan nog de rug, tijdens de rit erge last van mijn rug, vrijwel de hele rug, stijf, pijn, niet zo'n beetje ook. 's Avonds thuis dan nog lang lage rugpijn. Ik fiets pas een maand of 3. Zou dit ooit overgaan ?

luna
Forum-lid
Berichten: 428
Lid geworden op: 21 jun 2005 14:26

luna 14 dec 2006 13:50

als je last hebt van je rug moet je naar de verhouding tussen het stuur en je zadelhoogte kijken. of misschien is je fiets wel te groot (bovenbuis te lang), waardoor je te gestrekt zit.
heb je deze fiets al lang?

Gebruikersavatar
peterj
Forum-lid
Berichten: 1480
Lid geworden op: 06 apr 2006 01:19
Locatie: West Brabant

Gebruikersavatar peterj 14 dec 2006 21:17

Je fietst nog maar 3 maanden en je maakt tochten van 120km.
Misschien zit je met zo weinig fietservaring (3 maanden) te lang op je fiets (120km = 4½ uur?) en is je lichaam nog niet gewend aan de fietshouding, laat je ook eens opmeten bij de FM en zorg voor de juiste afstellingen van je fiets, misschien wat rechter op de fiets zitten dat wil de rugklachten ook wel eens verminderen.
Mijn enige doel is trainen totdat ik geen pijn meer voel.

jacky
Forum-lid
Berichten: 13
Lid geworden op: 14 dec 2006 00:43

jacky 21 dec 2006 09:04

Het is inderdaad 4,5 uur fietsen. Ik ga me eens helemaal laten opmeten bij de FM. De fiets op zich zou de goede maat voor me zijn maar misschien moeten de puntjes nog op de i worden gezet. En inderdaad om meteen al zulke afstanden te fietsen, das veel, maar ik wil perse moet die groep mee fietsen en dan zal ik in het begin moeten afzien. De laatste keer ging 100 km. al beter ook omdat ik weer een ander zadel heb aangeschaft. (Mocht hem eerst uitproberen) Ik heb nu een luie stoel gemonteerd, een gelzadel merk: Ergotiv omdat ik vreselijke pijn had met dat Q Lab zadel wat betreft de zitbotten. De 100 km op het nieuwe zadel gingen probleemloos. Natuurlijk voel je na verloop van tijd dat je ergens op zit, maar het is een verademing.

Plaats reactie