FSA Orbit CE (plus) of CF
Voor m'n nieuwe tijdritframe zoek ik een balhoofdstel.Heb een geintegreerde nodig met 45/45 graden hoeken.Nu zie ik dat FSA 2 type's heeft: de CE, CE plus en CF.
Optisch verschil is de carbon top cover bij de CE plus en CF. Dit past wel mooi bij m'n zwarte carbon frame. Maar het prijsverschil is best groot (30/63/91 euro, volgens de adviesprijzen van FSA).
Zit er misschein ook verschil in de lagers? Zo ja, is dit het extra geld waard?
Optisch verschil is de carbon top cover bij de CE plus en CF. Dit past wel mooi bij m'n zwarte carbon frame. Maar het prijsverschil is best groot (30/63/91 euro, volgens de adviesprijzen van FSA).
Zit er misschein ook verschil in de lagers? Zo ja, is dit het extra geld waard?
Race: Giant TCR en Giant Propel
Gravel: Giant Revolt
ATB: Giant XTC
TT: Giant Trinity
Gravel: Giant Revolt
ATB: Giant XTC
TT: Giant Trinity
Quoten: Origineel geplaatst door wezep op 12 December 2006
Voor m'n nieuwe tijdritframe zoek ik een balhoofdstel.Heb een geintegreerde nodig met 45/45 graden hoeken.Nu zie ik dat FSA 2 type's heeft: de CE, CE plus en CF.
Optisch verschil is de carbon top cover bij de CE plus en CF. Dit past wel mooi bij m'n zwarte carbon frame. Maar het prijsverschil is best groot (30/63/91 euro, volgens de adviesprijzen van FSA).
Zit er misschein ook verschil in de lagers? Zo ja, is dit het extra geld waard?
Hoi,
Inderdaad, het verschil zit hem voornamelijk in de kwaliteit en de verzegeling van de lagers.
Zelf heb ik nog de CF met metalen afdekring maar de lagers zijn gewoonweg perfect te noemen. Eenmaal per jaar opnieuw invetten en nooit problemen.
Je dient in alle geval de 45/45 Campa standaard te gebruiken, die van Campa Record is goedkoper dan de CF van FSA maar weegt wel iets meer.
Ciao,
Voor m'n nieuwe tijdritframe zoek ik een balhoofdstel.Heb een geintegreerde nodig met 45/45 graden hoeken.Nu zie ik dat FSA 2 type's heeft: de CE, CE plus en CF.
Optisch verschil is de carbon top cover bij de CE plus en CF. Dit past wel mooi bij m'n zwarte carbon frame. Maar het prijsverschil is best groot (30/63/91 euro, volgens de adviesprijzen van FSA).
Zit er misschein ook verschil in de lagers? Zo ja, is dit het extra geld waard?
Hoi,
Inderdaad, het verschil zit hem voornamelijk in de kwaliteit en de verzegeling van de lagers.
Zelf heb ik nog de CF met metalen afdekring maar de lagers zijn gewoonweg perfect te noemen. Eenmaal per jaar opnieuw invetten en nooit problemen.
Je dient in alle geval de 45/45 Campa standaard te gebruiken, die van Campa Record is goedkoper dan de CF van FSA maar weegt wel iets meer.
Ciao,
Snobisme is een dure hobby...
Mij werd verteld door Importeur dat enigste verschil de Topcap was.
- http://www.dewielershop.nl - http://www.kuipercarbonwielen.nl (sinds 2007!)
Quoten: Origineel geplaatst door Kuiper op 12 December 2006
Mij werd verteld door Importeur dat enigste verschil de Topcap was.
Hoi,
Lijkt me toch niet zo te zijn:
Orbit CE (CE Plus is onbekend)
ORBIT CE
Campagnolo compatible Integrated style bearings fit directly into headtube Alloy top cover Patented alignment tip for increased durability and performance TH brand 45/45 degree hybrid ACB bearings (yellow seal) 7075 alloy crown race Laser etched aluminum top cap 1 1/8" size steerer tube Stack Height - 9.2 + 1 = 10.2mm Weight - 62 grams
ORBIT CF
Campagnolo compatible Integrated style bearings fit directly into headtube Carbon fiber top cover – 10 or 15mm Patented alignment tip for increased durability and performance TH brand 45/45 degree Stainless Steel Micro Angular Contact Bearings (yellow seal) 7075 alloy crown race Does not include compression device 1 1/8" size steerer tube Stack Height - 9.2 + 1 = 10.2mm Weight - 62 grams
Geen idee wat of hoe dit hybride gedoe is bij de CE maar als ik het goed begrijp hheft de CF een carbon afdekkapje en RVS lagers terwijl de CE gewone stalen lagers heeft en een alu afdekkapje.
In alle geval lijkt op eerste gezicht die meerprijs moeilijk te verantwoorden.
Wat me ook opgevallen is is dat je het carbon afdekkapje los kan bestellen en, ra ra, dat kost je dan 30 USD. Net het prijsverschil tussen beide? Jawel.
Foei, foei, FSA. Bij Campa heb je de Record die dan zoals gezegd wat zwaarder is (10g) voor een 50 Euro. Met carbon afdekkapje.
Je zou wel eens kunnen gelijk hebben, Kris.
Ciao,
Mij werd verteld door Importeur dat enigste verschil de Topcap was.
Hoi,
Lijkt me toch niet zo te zijn:
Orbit CE (CE Plus is onbekend)
ORBIT CE
Campagnolo compatible Integrated style bearings fit directly into headtube Alloy top cover Patented alignment tip for increased durability and performance TH brand 45/45 degree hybrid ACB bearings (yellow seal) 7075 alloy crown race Laser etched aluminum top cap 1 1/8" size steerer tube Stack Height - 9.2 + 1 = 10.2mm Weight - 62 grams
ORBIT CF
Campagnolo compatible Integrated style bearings fit directly into headtube Carbon fiber top cover – 10 or 15mm Patented alignment tip for increased durability and performance TH brand 45/45 degree Stainless Steel Micro Angular Contact Bearings (yellow seal) 7075 alloy crown race Does not include compression device 1 1/8" size steerer tube Stack Height - 9.2 + 1 = 10.2mm Weight - 62 grams
Geen idee wat of hoe dit hybride gedoe is bij de CE maar als ik het goed begrijp hheft de CF een carbon afdekkapje en RVS lagers terwijl de CE gewone stalen lagers heeft en een alu afdekkapje.
In alle geval lijkt op eerste gezicht die meerprijs moeilijk te verantwoorden.
Wat me ook opgevallen is is dat je het carbon afdekkapje los kan bestellen en, ra ra, dat kost je dan 30 USD. Net het prijsverschil tussen beide? Jawel.
Foei, foei, FSA. Bij Campa heb je de Record die dan zoals gezegd wat zwaarder is (10g) voor een 50 Euro. Met carbon afdekkapje.
Je zou wel eens kunnen gelijk hebben, Kris.
Ciao,
Snobisme is een dure hobby...
Quoten: Origineel geplaatst door fdegrove op 13 December 2006
Campagnolo compatible
Waar staat dat eigenlijk voor oke werkend met Campa. maar voor de rest wat heeft een "Groep" met een balhoofd te maken? (en ik Draai Shimano, neem aan dat het gewoon met een Campa. Headset ook zou kunnen)
Voor de rest ontdek ik weinig verschillen in dat lijstje dat je geplaatst heb.
Als ik thuis ben schrijf ik hier wel even wat voor Typenummer me fietsenmaker heeft opgeschreven
Word ook wel benoemd als Nr.8
Van Codagex:
Het balhoofd n°8 is een oude benaming van FSA. Tegenwoordig kan u dit balhoofd terug vinden in de cataloog of op de website onder de naam Orbit CE (standaard uitvoering in 8 of 15mm hoogte) of de naam Orbit Cf (uitvoering met Carbon in 10 of 15m hoogte).
U kan dit voor de zekerheid controleren door de nummer op de zijkant van de lagers te controleren, staat normaal TH870 op vermeld.
Campagnolo compatible
Waar staat dat eigenlijk voor oke werkend met Campa. maar voor de rest wat heeft een "Groep" met een balhoofd te maken? (en ik Draai Shimano, neem aan dat het gewoon met een Campa. Headset ook zou kunnen)
Voor de rest ontdek ik weinig verschillen in dat lijstje dat je geplaatst heb.
Als ik thuis ben schrijf ik hier wel even wat voor Typenummer me fietsenmaker heeft opgeschreven
Word ook wel benoemd als Nr.8
Van Codagex:
Het balhoofd n°8 is een oude benaming van FSA. Tegenwoordig kan u dit balhoofd terug vinden in de cataloog of op de website onder de naam Orbit CE (standaard uitvoering in 8 of 15mm hoogte) of de naam Orbit Cf (uitvoering met Carbon in 10 of 15m hoogte).
U kan dit voor de zekerheid controleren door de nummer op de zijkant van de lagers te controleren, staat normaal TH870 op vermeld.
- http://www.dewielershop.nl - http://www.kuipercarbonwielen.nl (sinds 2007!)
- amclassic-fan
- Forum-lid HC
- Berichten: 24317
- Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
- Locatie: Leende
Heb nu thuis de FSA Orbit CE liggen en deze eens goed bekenen.Heb verder alleen maar ervaring met CaneCreek S2, maar het viel mij op dat de lager wel erg snel uit elkaar 'valt'. Daarbij vielen mij de kogeltjes op. Afdichting en ed leken mij dus niet echt goed. Een lager van CaneCreek ziet er beter uit en veel lastiger uit elkaar te halen.Zegt dit iets over de lagers?
In de folder van FSAover de Orbit CE Plus staat het volgende over de lagers:TH brand 45/45 degree Micro Angular Contact Bearings (yellow seal)
Dus andere lagers dan de CE, maar niet RVS.
Van de week eens even terug naar de FM en kijken of die de andere balhoofden ook heeft liggen.
In de folder van FSAover de Orbit CE Plus staat het volgende over de lagers:TH brand 45/45 degree Micro Angular Contact Bearings (yellow seal)
Dus andere lagers dan de CE, maar niet RVS.
Van de week eens even terug naar de FM en kijken of die de andere balhoofden ook heeft liggen.
Race: Giant TCR en Giant Propel
Gravel: Giant Revolt
ATB: Giant XTC
TT: Giant Trinity
Gravel: Giant Revolt
ATB: Giant XTC
TT: Giant Trinity
Cubebiker gaat in deze dagen aan de gang met een Orbit CE, een Oostenrijker heeft CE er al inzitten.
- http://www.dewielershop.nl - http://www.kuipercarbonwielen.nl (sinds 2007!)
Ik heb net m'n CE omgeruild voor de CF. Uiteraard wel iets moeten bijbetalen. De lagers lijken mij een stuk beter, valt in iedergeval niet zo uit mekaar als bij de CE. En daarnaast wou ik graag een carbon top cover hebben, past beter bij het frame. Heb nog gekeken of een losse top cover (van Pro) iets was, maar deze sloot niet goed aan.
Maar goed we hebben weer een onderdeel binnen voor de tijdritfiets.
Maar goed we hebben weer een onderdeel binnen voor de tijdritfiets.
Race: Giant TCR en Giant Propel
Gravel: Giant Revolt
ATB: Giant XTC
TT: Giant Trinity
Gravel: Giant Revolt
ATB: Giant XTC
TT: Giant Trinity
Dat ze uit elkaar vallen is juist erg handig, je kan er zo zelf wat vet bijstoppen.Heb je die ring al op je vork geslagen? Ik heb em maar open gezaagd (sommige ringen zijn af-fabriek al zo), dat werkt in ieder geval een stuk makkelijker.Ik ben overigens bijna klaar met de opbouw. Kan alleen niet verder omdat ze het verkeerde crankstel geleverd hebben.
Quoten: Origineel geplaatst door Cubebiker op 14 December 2006
Dat ze uit elkaar vallen is juist erg handig, je kan er zo zelf wat vet bijstoppen.Heb je die ring al op je vork geslagen? Ik heb em maar open gezaagd (sommige ringen zijn af-fabriek al zo), dat werkt in ieder geval een stuk makkelijker.Ik ben overigens bijna klaar met de opbouw. Kan alleen niet verder omdat ze het verkeerde crankstel geleverd hebben.
Dat is wel weer waar, maar ik gebruik de tijdritfiets waarschijnlijk niet zo vaak als m'n normale fiets. En als het slecht weer ik pak ik hem zeker niet.De afdichting van deze lagers zit er prima uit. Verder gaat de voorvork er toch 1 keer per jaar uit om de lagers te controleren en schoon te maken.
Bij m'n Easton EC90SL vork heb ik gebruik gemaakt van een stuk pvc buis, volgens mij 40 mm. Samen met een wiel, hamer en een stukje hout ging dat prima.
Dat ze uit elkaar vallen is juist erg handig, je kan er zo zelf wat vet bijstoppen.Heb je die ring al op je vork geslagen? Ik heb em maar open gezaagd (sommige ringen zijn af-fabriek al zo), dat werkt in ieder geval een stuk makkelijker.Ik ben overigens bijna klaar met de opbouw. Kan alleen niet verder omdat ze het verkeerde crankstel geleverd hebben.
Dat is wel weer waar, maar ik gebruik de tijdritfiets waarschijnlijk niet zo vaak als m'n normale fiets. En als het slecht weer ik pak ik hem zeker niet.De afdichting van deze lagers zit er prima uit. Verder gaat de voorvork er toch 1 keer per jaar uit om de lagers te controleren en schoon te maken.
Bij m'n Easton EC90SL vork heb ik gebruik gemaakt van een stuk pvc buis, volgens mij 40 mm. Samen met een wiel, hamer en een stukje hout ging dat prima.
Race: Giant TCR en Giant Propel
Gravel: Giant Revolt
ATB: Giant XTC
TT: Giant Trinity
Gravel: Giant Revolt
ATB: Giant XTC
TT: Giant Trinity