Remmen, sturen, cranks etc., maar ook lampen en fietskoffers

Tandwielverhouding?

Gebruikersavatar
omer
Forum-lid
Berichten: 670
Lid geworden op: 20 feb 2005 01:18
Locatie: Belgie limburg

Gebruikersavatar omer 28 nov 2006 14:37

Ik rij nu met 42/52 en heb een 12/25 casette.Op sommige heuvelige parcours of bij felle wind kan ik niet soepel draaien naar mijn goesting.Ik ben van plan om een 39/50 te steken.Maar twijfel aan welke cassette ik moet nemen.Zou een 11/23 ideaal zijn?Ook omdat ik dan naar een 50 ga om geen snelheid te verliezen.En als ik 11/23 neem,is dat dan 11,12,13,14,15,16,17,19,21,23?

Gebruikersavatar
amclassic-fan
Forum-lid HC
Berichten: 24317
Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
Locatie: Leende

Gebruikersavatar amclassic-fan 28 nov 2006 14:46

Ja die tandwielen kloppen.
Maar 50-11 lijkt me nog een stuk zwaarder dan dat de meest rond kunnen krijgen. 50-12 lijkt me groot zat en dan behoud je de 18 waar iig ik heel erg veel op rij.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

gast
Forum-lid
Berichten: 386
Lid geworden op: 23 mei 2006 11:15

gast 28 nov 2006 14:52

Ik snap je vraag niet want als ik op de link van je fiets klik, zie ik een triple. Of ziet die er niet meer op?
Ik denk overigens dat je het beste zelf met de rekenmachine (of liever excel) aan de slag kunt om je verzetten uit te rekenen van alle combinaties en vervolgens kijken wat je winst is bij wat er voor jouw fiets te koop is.
Als jij zegt "niet soepel rijden" bedoel je dan niet licht genoeg of heb je te weinig mogelijkheden in de buurt van je favoriete versnelling?

Gebruikersavatar
omer
Forum-lid
Berichten: 670
Lid geworden op: 20 feb 2005 01:18
Locatie: Belgie limburg

Gebruikersavatar omer 28 nov 2006 15:11

Quoten: Origineel geplaatst door gast op 28 November 2006


Ik snap je vraag niet want als ik op de link van je fiets klik, zie ik een triple. Of ziet die er niet meer op?
Ik denk overigens dat je het beste zelf met de rekenmachine (of liever excel) aan de slag kunt om je verzetten uit te rekenen van alle combinaties en vervolgens kijken wat je winst is bij wat er voor jouw fiets te koop is.
Als jij zegt "niet soepel rijden" bedoel je dan niet licht genoeg of heb je te weinig mogelijkheden in de buurt van je favoriete versnelling?


 
Inderdaad ik heb een triple maar die gebruik ik natuurlijk alleen als ik de bergen in ga.Bij niet soepel rijden bedoel ik niet licht genoeg.

Gebruikersavatar
omer
Forum-lid
Berichten: 670
Lid geworden op: 20 feb 2005 01:18
Locatie: Belgie limburg

Gebruikersavatar omer 28 nov 2006 15:21

Weet iemand een site waar ik de tandwielverhoudingen kan controleren ivm de afgelegde afstand

Gebruikersavatar
amclassic-fan
Forum-lid HC
Berichten: 24317
Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
Locatie: Leende

Gebruikersavatar amclassic-fan 28 nov 2006 16:09

Je wielomtrek is 2,10 meter, dus de afgelegde per keer dat je een heel rondje met je voeten draait is: (tandjes aan de voorkant / tandjes achter) * 2,10
Doe de uitkomst keer het aantal omwentelingen dat je per minuut maakt en je hebt de afstand in meters die je per minuut aflegt. Dat is voor de meeste onder ons niet echt een getal wat ons wat zegt, dus moet je het nog even delen door 1000 (van meters naar km's) en vermenigvuldigen met 60 (minuten naar uren).
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

gast
Forum-lid
Berichten: 386
Lid geworden op: 23 mei 2006 11:15

gast 28 nov 2006 16:46

Quoten: Origineel geplaatst door omer op 28 November 2006

Weet iemand een site waar ik de tandwielverhoudingen kan controleren ivm de afgelegde afstand


http://www.fietsenvandeputte.be/index.p ... snellingen
en
http://www.dahmencycling.nl/werkplaats/verzettabel.htm

Plaats reactie