Op mijn Trek staat een Bontrager Carbon zadelpen en een Bontrager Race zadel.
Daar ik bij langere tochten soms last krijg van zadelpijn, heb ik mijn oog laten vallen op een 'San Marco Cyamono Arrowhead' zadel (51 euro; 185 gram; met opening en gelopvulling). Heeft iemand ervaring hiermee?
Ook zou ik graag weten of het monteren van dit zadel op mijn Bontrager Carbon zadelpen geen problemen gaat stellen? Ik neem aan dat de tussenafstand en de diameter van de rails bij alle zadels identiek zijn, of niet?
Keuze nieuw zadel
Die maat is inderdaad voor alle rails standaard (gelukkig).
Als je naar een goede FM gaat kun je een zadel gewoon ruilen. Ik zou je dus adviseren diverse modellen uit te proberen.
Gleuven in het midden werken mijns inziens niet; de druk komt dan immers op een andere plek terecht (maar dan hoger). Gel zadels zou ik alleen adviseren als je relatief korte stukken rijdt; op een lange tocht zit een hard zadel uiteindelijk beter.
De beste remedie tegen zadelpijn is voor de meeste mensen rijden met een relatief groot zadel, zoals een SLR of een Arione. Op een groot zadel zijn veel zitposities mogelijk en op lange tochten zul je zo onbewust vaak vaan "verzitten" waardoor je minder pijn lijdt.
Ook kan het helpen de neus een heel klein beetje omlaag te kantelen, zodat je edele delen wat worden ontlast. Dit zou je eerst eens kunnen proberen met je huidige zadel.
Als je naar een goede FM gaat kun je een zadel gewoon ruilen. Ik zou je dus adviseren diverse modellen uit te proberen.
Gleuven in het midden werken mijns inziens niet; de druk komt dan immers op een andere plek terecht (maar dan hoger). Gel zadels zou ik alleen adviseren als je relatief korte stukken rijdt; op een lange tocht zit een hard zadel uiteindelijk beter.
De beste remedie tegen zadelpijn is voor de meeste mensen rijden met een relatief groot zadel, zoals een SLR of een Arione. Op een groot zadel zijn veel zitposities mogelijk en op lange tochten zul je zo onbewust vaak vaan "verzitten" waardoor je minder pijn lijdt.
Ook kan het helpen de neus een heel klein beetje omlaag te kantelen, zodat je edele delen wat worden ontlast. Dit zou je eerst eens kunnen proberen met je huidige zadel.
Quoten: Origineel geplaatst door havana op 28 November 2006
Gleuven in het midden werken mijns inziens niet; de druk komt dan immers op een andere plek terecht (maar dan hoger).
@ havana
Wat bedoel je precies met 'hoger'?
Door zo'n gleuf in het midden worden de edele delen toch ook ontlast? De zadelpunt wat naar beneden richten lijkt mij onpraktisch; om effect te voelen moet je toch al over enkele mm spreken en dan krijg je toch permanent het gevoel dat je van je zadel glijdt?
Gleuven in het midden werken mijns inziens niet; de druk komt dan immers op een andere plek terecht (maar dan hoger).
@ havana
Wat bedoel je precies met 'hoger'?
Door zo'n gleuf in het midden worden de edele delen toch ook ontlast? De zadelpunt wat naar beneden richten lijkt mij onpraktisch; om effect te voelen moet je toch al over enkele mm spreken en dan krijg je toch permanent het gevoel dat je van je zadel glijdt?
een zadel met gleuf is niet altijd een goede oplossing. Ik persoonlijk ben ook gevoelig voor zadelpijn. 'k mijn selle italia zadel met gleuf ( regelmatig pijn)gewisseld voor een selle italia XP zadel (195 gr) die ook wat gleuf vertoont maar waar de open gleuf is zit nu gel: en zadelpijn verdwenen .
Ook wat lager zitten geeft meestal een goed resultaat!.
Ook wat lager zitten geeft meestal een goed resultaat!.
Het is soms balanceren op een slappe koord maar ik heb toch graag het laatste woord.
Met "hoger' bedoel ik: als de druk afneemt op de plek waar de gleuf zit, neemt hij toe op andere plekken. Dus zo'n gleuf is niet altijd de oplossing.
Neus een beetje kantelen zorgt er zeker niet voor dat je eraf glijdt. Je moet 'm echt minimaal voorover kantelen ("één tafje" in roeierstermen). Je glijdt er op deze manier echt niet af, terwijl je edele delen wel ontlast worden. Probeer 't maar eens
Ik kreeg deze tip van meerdere forumleden en bij mij loste het alle klachten op (ik had altijd last van slaapzak).
Neus een beetje kantelen zorgt er zeker niet voor dat je eraf glijdt. Je moet 'm echt minimaal voorover kantelen ("één tafje" in roeierstermen). Je glijdt er op deze manier echt niet af, terwijl je edele delen wel ontlast worden. Probeer 't maar eens
Ik kreeg deze tip van meerdere forumleden en bij mij loste het alle klachten op (ik had altijd last van slaapzak).
Quoten: Origineel geplaatst door gast op 28 November 2006 Quoten: Origineel geplaatst door havana op 28 November 2006 Gel zadels zou ik alleen adviseren als je relatief korte stukken rijdt; op een lange tocht zit een hard zadel uiteindelijk beter.Waarom denk je dat?
Heel simpel. Zachtere zadels werken slechts op korte termijn. Daarna krijg je alsnog zadelpijn. Een hard zadel vergt enige gewenning, maar zit uiteindelijk op lange stukken beter. Het feit dat de meeste wielrenners niet met gelzadels rijden zegt genoeg lijkt me.Met roeien heb ik dit ook gemerkt. Een zacht zitbankje zit het eerste uur geweldig, daarna krijg je last. Een houten bankje zit voor een lange tocht minder confortabel, maar uiteindelijk het beste. Heb er een keer een tocht van 8 uur mee gemaakt.PS: als je op zoek ben naar een zadel met sleuf kan ik je ook de Specialized Toupé aanraden. Dit is een zadel waar heel veel rijders uitermate tevreden mee zijn.
Heel simpel. Zachtere zadels werken slechts op korte termijn. Daarna krijg je alsnog zadelpijn. Een hard zadel vergt enige gewenning, maar zit uiteindelijk op lange stukken beter. Het feit dat de meeste wielrenners niet met gelzadels rijden zegt genoeg lijkt me.Met roeien heb ik dit ook gemerkt. Een zacht zitbankje zit het eerste uur geweldig, daarna krijg je last. Een houten bankje zit voor een lange tocht minder confortabel, maar uiteindelijk het beste. Heb er een keer een tocht van 8 uur mee gemaakt.PS: als je op zoek ben naar een zadel met sleuf kan ik je ook de Specialized Toupé aanraden. Dit is een zadel waar heel veel rijders uitermate tevreden mee zijn.
Quoten: Origineel geplaatst door fiedoo op 28 November 2006
een zadel met gleuf is niet altijd een goede oplossing. Ik persoonlijk ben ook gevoelig voor zadelpijn. 'k mijn selle italia zadel met gleuf ( regelmatig pijn)gewisseld voor een selle italia XP zadel (195 gr) die ook wat gleuf vertoont maar waar de open gleuf is zit nu gel: en zadelpijn verdwenen .
Ook wat lager zitten geeft meestal een goed resultaat!.
ik bedoelde eigenlijk de selle italia slr T1.
een zadel met gleuf is niet altijd een goede oplossing. Ik persoonlijk ben ook gevoelig voor zadelpijn. 'k mijn selle italia zadel met gleuf ( regelmatig pijn)gewisseld voor een selle italia XP zadel (195 gr) die ook wat gleuf vertoont maar waar de open gleuf is zit nu gel: en zadelpijn verdwenen .
Ook wat lager zitten geeft meestal een goed resultaat!.
ik bedoelde eigenlijk de selle italia slr T1.
Het is soms balanceren op een slappe koord maar ik heb toch graag het laatste woord.
Quoten: Origineel geplaatst door havana op 28 November 2006
Het feit dat de meeste wielrenners niet met gelzadels rijden zegt genoeg lijkt me.
Nee dat zegt vooral wat over het gewicht van een gelzadel en over het feit dat ze er op wonen en dus sowieso erg getraind zijn. Dan maakt het niks meer uit.
Maar idd zadels zijn zeer persoonlijk. Ik heb sinds kort een specialized avatar gel en dat vind ik perfect. Maximale zitduur tot op heden 4 uur.
Het feit dat de meeste wielrenners niet met gelzadels rijden zegt genoeg lijkt me.
Nee dat zegt vooral wat over het gewicht van een gelzadel en over het feit dat ze er op wonen en dus sowieso erg getraind zijn. Dan maakt het niks meer uit.
Maar idd zadels zijn zeer persoonlijk. Ik heb sinds kort een specialized avatar gel en dat vind ik perfect. Maximale zitduur tot op heden 4 uur.
Quoten: Origineel geplaatst door gast op 29 November 2006
Quoten: Origineel geplaatst door havana op 28 November 2006
Het feit dat de meeste wielrenners niet met gelzadels rijden zegt genoeg lijkt me.
Nee dat zegt vooral wat over het gewicht van een gelzadel en
Gewicht is voor een prof nauwelijks een issue. Met de huidige lichte frames van tegenwoordig is 6.8 easy te halen. De meeste profs interesseert het trouwens geen fluit of ze op en fiets van 6.8 of 7.5 rijden (klimmers uitgezonderd).
Quoten: Origineel geplaatst door havana op 28 November 2006
Het feit dat de meeste wielrenners niet met gelzadels rijden zegt genoeg lijkt me.
Nee dat zegt vooral wat over het gewicht van een gelzadel en
Gewicht is voor een prof nauwelijks een issue. Met de huidige lichte frames van tegenwoordig is 6.8 easy te halen. De meeste profs interesseert het trouwens geen fluit of ze op en fiets van 6.8 of 7.5 rijden (klimmers uitgezonderd).