cx-ray met alu nippel
-
- Forum-lid
- Berichten: 269
- Lid geworden op: 25 aug 2006 13:45
Ik heb voor mijn nieuwe wielen gekozen voor cx-ray spaken. Nu vraag ik mij af of ik de schroefdraad in combinatie met de meegeleverde nippels nu wel of niet moet invetten. De berichten hierover zijn nogal tegenstrijdigg. Wie heeft ervaring met deze spaken/nippels?
Voor alu nippels kan een beetje vet inderdaad geen kwaad. Door oxidatie durven ze wel eens stevig vast de komen zitten. Dan wordt narichten wel een hele klus (WD40, Brunox-toestanden)
Messing nippels geven dat probleem niet, en daar is ook geen vet nodig.
Probleem dat kan ontstaan als je vet gebruikt (zowel voor alu en messing) is dat de nippels lostrillen door het rijden. Gebruik je echter nippels die zichzelf vastzetten (prolock van DT-Swiss of SILS Polyax van SAPIM ) dan is dat probleem ook weer van de baan.
Als je ze gaat spaken is het misschien ook handig om volgend tool aan te schaffen. Blijven je spaken mooi in Aero-houding staan, anders krijg je een windscherm wiel!
Messing nippels geven dat probleem niet, en daar is ook geen vet nodig.
Probleem dat kan ontstaan als je vet gebruikt (zowel voor alu en messing) is dat de nippels lostrillen door het rijden. Gebruik je echter nippels die zichzelf vastzetten (prolock van DT-Swiss of SILS Polyax van SAPIM ) dan is dat probleem ook weer van de baan.
Als je ze gaat spaken is het misschien ook handig om volgend tool aan te schaffen. Blijven je spaken mooi in Aero-houding staan, anders krijg je een windscherm wiel!
http://koersklak.blogspot.com" onclick="window.open(this.href);return false;
-
- Forum-lid
- Berichten: 269
- Lid geworden op: 25 aug 2006 13:45
Bedankt voor je reactie. Het zijn inderdaad de polyax nippels van Sapim die meegeleverd zijn, dus zal ik zal ze gaan vetten. Ook het tooltje lijkt me handig en zal ik bestellen.
Zou ik de spaken overigens niet zo kunnen richten dat het een soort schoepenrad effect geeft waarmee ik door de turbulentie wat sneller zal gaan? Een echte turbo dus?
Zou ik de spaken overigens niet zo kunnen richten dat het een soort schoepenrad effect geeft waarmee ik door de turbulentie wat sneller zal gaan? Een echte turbo dus?
Quoten: Origineel geplaatst door poets op 03 December 2006
koerslak,waar kan je die tools voor de cx-ray spaken kopen ?
Hoi,
Ben Koersklak niet maar je kan vragen aan je FM om het te bestellen bij Codagex.
Ciao,
koerslak,waar kan je die tools voor de cx-ray spaken kopen ?
Hoi,
Ben Koersklak niet maar je kan vragen aan je FM om het te bestellen bij Codagex.
Ciao,
Snobisme is een dure hobby...
Quoten: Origineel geplaatst door six13 Freak op 28 November 2006
Bedankt voor je reactie. Het zijn inderdaad de polyax nippels van Sapim die meegeleverd zijn, dus zal ik zal ze gaan vetten. Ook het tooltje lijkt me handig en zal ik bestellen.
Zou ik de spaken overigens niet zo kunnen richten dat het een soort schoepenrad effect geeft waarmee ik door de turbulentie wat sneller zal gaan? Een echte turbo dus?
Hoi,
Het invetten van die polyax nippels zou ik dus niet doen. Als ik me niet vergis zit er een "freinfilet" (loctite 242 of iets dergelijks) op waardoor ze op hun plaats blijven. Als je dat gaat invetten is de kans reeel dat de spaken zich steeds gaan blijven loslopen.
Ciao,
Bedankt voor je reactie. Het zijn inderdaad de polyax nippels van Sapim die meegeleverd zijn, dus zal ik zal ze gaan vetten. Ook het tooltje lijkt me handig en zal ik bestellen.
Zou ik de spaken overigens niet zo kunnen richten dat het een soort schoepenrad effect geeft waarmee ik door de turbulentie wat sneller zal gaan? Een echte turbo dus?
Hoi,
Het invetten van die polyax nippels zou ik dus niet doen. Als ik me niet vergis zit er een "freinfilet" (loctite 242 of iets dergelijks) op waardoor ze op hun plaats blijven. Als je dat gaat invetten is de kans reeel dat de spaken zich steeds gaan blijven loslopen.
Ciao,
Snobisme is een dure hobby...
invetten is net als bij de prolock nippels niet toegestaan (dan lopen ze los). Wil je mooiweerwielen dan zit je met al nippels gewoon goed. Wil je slechtweerwielen (waar vet dus zinvol zou zijn dan kun je beter gewoon messing nippels gebruiken)
-
- Forum-lid
- Berichten: 269
- Lid geworden op: 25 aug 2006 13:45
Kan ik voor alle zekerheid niet beter gewoon messing nippels nemen en de bijgeleverde nippels weggooien? Ik zal helaas ook wel eens met slecht weer op pad zijn.
-
- Forum-lid
- Berichten: 269
- Lid geworden op: 25 aug 2006 13:45
Het worden mijn atb wielen en die hebben nogal te lijden van de pekel en ander ongemak, dus ga ik voor messing en lijnolie. Dan maar wat zwaarder, ik heb geen zin om straks mijn spaken door te moeten zagen omdat de nippels niet meer te stellen zijn. Bedankt voor je advies.
Je wilt niet weten hoe weinig gewicht het scheelt (p.s. de lijnolie werk als een vorm van loctite, als het droog is voorkomt het dat de spaken los lopen. Volledig hard wordt het nooit, het voorkomt kraken en werk ook nog eens preventief tegen vocht. Succes!
Quoten: Origineel geplaatst door Sharkman op 06 December 2006
Je wilt niet weten hoe weinig gewicht het scheelt (p.s. de lijnolie werk als een vorm van loctite, als het droog is voorkomt het dat de spaken los lopen. Volledig hard wordt het nooit, het voorkomt kraken en werk ook nog eens preventief tegen vocht. Succes!
Hoi,
En als je vlas nodig hebt voor je lijnolie te maken kan je nog altijd bij Museeuw terecht..............
Bedankt voor de tip, Sharkman.
P.S. Het verschil in gewicht tussen messing en alu nippels is +/- 10g a 15g per wiel meen ik??
Ciao,
Je wilt niet weten hoe weinig gewicht het scheelt (p.s. de lijnolie werk als een vorm van loctite, als het droog is voorkomt het dat de spaken los lopen. Volledig hard wordt het nooit, het voorkomt kraken en werk ook nog eens preventief tegen vocht. Succes!
Hoi,
En als je vlas nodig hebt voor je lijnolie te maken kan je nog altijd bij Museeuw terecht..............
Bedankt voor de tip, Sharkman.
P.S. Het verschil in gewicht tussen messing en alu nippels is +/- 10g a 15g per wiel meen ik??
Ciao,
Snobisme is een dure hobby...