De zin en onzin van de trainingszones ?
De gemiddelde wielertoerist fietst tegenwoordig wel rond met zen hartslagmeter en is op de hoogte van de trainingszones enz...
Zelf fiets ik dus ook rond met een hartslagmeter, heb ik al bakken informatie doorgenomen op het net, enkele boeken doorgenomen ivm het trainen, trainingszones enz.... . en ben er ook heilig van overtuigd dat een mooi trainingschema opstellen volgens de regels der kunst je sneller vooruit zal helpen naar conditiewinst.
Echter heb ik veel het gevoel dat dit nogal veel te serieus opgenomen wordt en te expliciet gevolgd wordt door ons amateurs. waarom ?
bv, er wordt altijd ten stelligste afgeraden om in het rood te gaan, want ja dan verzuur je, enz... , als je het soms hoort van mensen, in het rood gaan en je training is om zeep. . Maar uiteindelijk in het rood gaan is nog zo duivels niet toch ? het heeft als nadeel dat je dus sneller verzuurt en in theorie je training(fietstocht) minder lang zal uithouden, en dat na je fietstoch je recuperatieperiode iets langer zal zijn . echter als wielertoerist zie ik er dan ook geen probleem van in, de meesten fietsen na een goeie rit toch de komende twee dagen niet.
De duurtraining, 3-4u op je fiets, en niet boven een bep HF komen want anders ben je eraan voor de moeite, echter als gemiddelde wielertoerist kan dit ook geen kwaad wederom omdat die toch zoal meer tijd heeft om te recupereren, en meer nog, als wielertoerist teveel duurtraining afwerken zonder combiatie van intensievere trainingen (o.a. krachttraining) en je verliest snelheid en kracht . Vooriemand die koerst ligt dit anders, die mensen zijn er dagelijks mee bezig en willen exact in hun zones blijven omdat ze dan (althans hun trainer) exact weten wanneer ze volledig hersteld zijn, wanneer ze toe zijn aan krachttraining enz... een gevulde week dus.
Nu ja, mijn punt is eigenlijk, als een wielertoerist die een 2-3 ritten per week maakt, is het allemaal zo belangerijk je zo aan je zones te houden ? volgens mij niet omdat je meer dan genoeg tijd hebt om te recupereren. en misschien zal het wel iets uitmaken, maar uiteindelijk door gewoon te fietsen en fietsritten mee te rijden kom je er als toerist ook wel, er zit variatie in die ritten (bergop, meewind, tegenwind, 60km , 160km, ....) , als je slecht bezig bent zal je het trouwens ook direct voelen, je lichaam zal de signalen uitsturen.
Ik blijf rijden met de hartslagmeter, echter louter informatief, en leuk om achteraf in men schema's te steken, maar het trainen met de zones en dergelijke heb ik netjes achter mij gelaten en ik fiets gewoon naar mijn gevoel, en tegenwoordig heb ik eigenlijk redelijk wat kracht gewonnen (vooral op de MTB) al heb ik de laatste tijd ook wel serieuze stukken in het rood gereden (ik ik loop hier nog rond ) op die MTB.
deel je mening, volges mij moeten we het trainen met de hartslagmeter eigenlijk net iets minder serieus gaan opvatten, tenzij je echt een strak trainingschema hebt waar je wel rekening meot houden met herstelperiodes enz... (dus voor mannen die koersen en dergelijke)
Zelf fiets ik dus ook rond met een hartslagmeter, heb ik al bakken informatie doorgenomen op het net, enkele boeken doorgenomen ivm het trainen, trainingszones enz.... . en ben er ook heilig van overtuigd dat een mooi trainingschema opstellen volgens de regels der kunst je sneller vooruit zal helpen naar conditiewinst.
Echter heb ik veel het gevoel dat dit nogal veel te serieus opgenomen wordt en te expliciet gevolgd wordt door ons amateurs. waarom ?
bv, er wordt altijd ten stelligste afgeraden om in het rood te gaan, want ja dan verzuur je, enz... , als je het soms hoort van mensen, in het rood gaan en je training is om zeep. . Maar uiteindelijk in het rood gaan is nog zo duivels niet toch ? het heeft als nadeel dat je dus sneller verzuurt en in theorie je training(fietstocht) minder lang zal uithouden, en dat na je fietstoch je recuperatieperiode iets langer zal zijn . echter als wielertoerist zie ik er dan ook geen probleem van in, de meesten fietsen na een goeie rit toch de komende twee dagen niet.
De duurtraining, 3-4u op je fiets, en niet boven een bep HF komen want anders ben je eraan voor de moeite, echter als gemiddelde wielertoerist kan dit ook geen kwaad wederom omdat die toch zoal meer tijd heeft om te recupereren, en meer nog, als wielertoerist teveel duurtraining afwerken zonder combiatie van intensievere trainingen (o.a. krachttraining) en je verliest snelheid en kracht . Vooriemand die koerst ligt dit anders, die mensen zijn er dagelijks mee bezig en willen exact in hun zones blijven omdat ze dan (althans hun trainer) exact weten wanneer ze volledig hersteld zijn, wanneer ze toe zijn aan krachttraining enz... een gevulde week dus.
Nu ja, mijn punt is eigenlijk, als een wielertoerist die een 2-3 ritten per week maakt, is het allemaal zo belangerijk je zo aan je zones te houden ? volgens mij niet omdat je meer dan genoeg tijd hebt om te recupereren. en misschien zal het wel iets uitmaken, maar uiteindelijk door gewoon te fietsen en fietsritten mee te rijden kom je er als toerist ook wel, er zit variatie in die ritten (bergop, meewind, tegenwind, 60km , 160km, ....) , als je slecht bezig bent zal je het trouwens ook direct voelen, je lichaam zal de signalen uitsturen.
Ik blijf rijden met de hartslagmeter, echter louter informatief, en leuk om achteraf in men schema's te steken, maar het trainen met de zones en dergelijke heb ik netjes achter mij gelaten en ik fiets gewoon naar mijn gevoel, en tegenwoordig heb ik eigenlijk redelijk wat kracht gewonnen (vooral op de MTB) al heb ik de laatste tijd ook wel serieuze stukken in het rood gereden (ik ik loop hier nog rond ) op die MTB.
deel je mening, volges mij moeten we het trainen met de hartslagmeter eigenlijk net iets minder serieus gaan opvatten, tenzij je echt een strak trainingschema hebt waar je wel rekening meot houden met herstelperiodes enz... (dus voor mannen die koersen en dergelijke)
-
- Forum-lid
- Berichten: 466
- Lid geworden op: 28 mei 2006 19:22
Ik vindt het ook betrekkelijk. Harslag mag wat mij betreft nooit leading zijn. Stel je moet in een bepaalde zone rijden. Je hebt de gewenste hartslag nog niet bereikt, terwijl het op dat moment al niet goed/gewoon voelt. Ik geef op dat moment het gevoel de voorkeur en ga niet willens en wetens de geplande hartslag rijden.
Een mooi voorbeeld is het te warm gekleed rijden (regenjasje bv). Op dat moment werken de zones volgens mij niet meer. Je ziet doordat je het te warm krijgt een verhoogde hartslag (10-15 slagen).
Ben benieuwd wat kenners hier van vinden. Zou natuurlijk wel grappig zijn: een intensieve duurtraining met een bontjas aan rijden. Hoef je niet zo hard te trappen!!
Een mooi voorbeeld is het te warm gekleed rijden (regenjasje bv). Op dat moment werken de zones volgens mij niet meer. Je ziet doordat je het te warm krijgt een verhoogde hartslag (10-15 slagen).
Ben benieuwd wat kenners hier van vinden. Zou natuurlijk wel grappig zijn: een intensieve duurtraining met een bontjas aan rijden. Hoef je niet zo hard te trappen!!
-
- Forum-lid
- Berichten: 1239
- Lid geworden op: 11 mei 2006 21:25
Trainen is in principe simpel : steeds langer, harder en sneller. Er is echter een probleem : oververmoeidheid. De gulden regel is dus : hard trainen mag gerust, als je maar genoeg tijd neemt voor herstel. M.b.v. hartslagmeters kun je wel een behoorlijk programma opstellen dat hieraan voldoet en dat ook uithouding, kracht en weerstand aan bod laat komen (de kwaliteiten die een wielrenner vooral nodig heeft). De bedoeling van een goed trainingsprogramma is dus om alles in de juiste mate aan bod te laten komen. Degenen die een hartslagmeter enkel gebruiken om totaal niet meer in het rood te rijden, hebben de les dus niet goed begrepen.
Langs de andere kant is het ook niet goed om je blindelings te laten leiden door trainingszones en schema's. Ondanks alle moderne trainingsmiddelen blijft je eigen gevoel toch nog steeds het belangrijkste. En je kan het draaien of keren hoe je wil, je zal toch af en toe diep moeten gaan als je wil verbeteren.
Topsporters zeggen ook altijd dat ze competitie nodig hebben om echt in topvorm te geraken. Ze hebben de zware inspanningen nodig om nog dat tikkeltje te verbeteren en die inspanningen maak je niet op training.
Langs de andere kant is het ook niet goed om je blindelings te laten leiden door trainingszones en schema's. Ondanks alle moderne trainingsmiddelen blijft je eigen gevoel toch nog steeds het belangrijkste. En je kan het draaien of keren hoe je wil, je zal toch af en toe diep moeten gaan als je wil verbeteren.
Topsporters zeggen ook altijd dat ze competitie nodig hebben om echt in topvorm te geraken. Ze hebben de zware inspanningen nodig om nog dat tikkeltje te verbeteren en die inspanningen maak je niet op training.
-
- Forum-lid
- Berichten: 90
- Lid geworden op: 29 aug 2005 13:52
Ik gebruik de hartslagmeter alleen om te weten wat ik aan het doen ben en dan mn achteraf. Ik fiets regelmatig anderhalf a twee uur met een hartslag van rond de 194 (ik heb voor mijn 36 jaar een betrekkelijk hoge max hf) en dan vind ik het belangrijk om naderhand aan de hand van de grafiek (ik heb een Polar 725) te kunnen controleren of mijn hart geen rare dingen heeft gedaan. Wel zorg ik ervoor dat ik de dag na een intensieve training óf een dag rust neem, óf met een zo laag mogelijke hartslag fiets. Kortom: ik fiets op gevoel, de hartslagmeter is ter informatie.
http://www.dark-tranquillity.nl" onclick="window.open(this.href);return false;<br>
http://www.diana-van-tankeren.nl" onclick="window.open(this.href);return false;<br>
http://www.diana-van-tankeren.nl" onclick="window.open(this.href);return false;<br>
Ik denk dat het een stuk genuanceerdeer ligt. Indien Rombaft bedoelt met wielertoerist, een fietser die zich nergens in het bijzonder op voorbereid en leuk in de weekenden zijn tochtjes links en rechts meepakt en af en toe eens een koersje, denk ik dat ie gelijk heeft.
maar
Er is een grote categorie wielertoeristen die zich voor bereidt op een toht met de allure van de Marmotte oid, of ieg een inspanning die verder strekt dan een keer de Amstel Gold Race, daarnaast een 40urige baan en een gezin probeert te combineren met zijn fietsambities ( allemaal energie vretende zaken ) zal hij-zij moeten gaan kijken naar woorden als efficientie en effectiviteit. Dan komen woorden als zones, programma´s en schema´s in beeld.
Kortom, ieder mens/wielertoerist is anders en pakt een andere benadering.
maar
Er is een grote categorie wielertoeristen die zich voor bereidt op een toht met de allure van de Marmotte oid, of ieg een inspanning die verder strekt dan een keer de Amstel Gold Race, daarnaast een 40urige baan en een gezin probeert te combineren met zijn fietsambities ( allemaal energie vretende zaken ) zal hij-zij moeten gaan kijken naar woorden als efficientie en effectiviteit. Dan komen woorden als zones, programma´s en schema´s in beeld.
Kortom, ieder mens/wielertoerist is anders en pakt een andere benadering.
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 5547
- Lid geworden op: 06 sep 2006 15:10
Als je ambitie ligt om jezelf te verbeteren dan ontkom je er niet aan om gericht te trainen. Trainen op basis van hartslagzones is dan een goed hulpmiddel. Natuurlijk moet je altijd kijken naar wat je eigen lichaam zegt.
Je moet ook niet alle trainingen met hartslagmeter doen. Je gaat jezelf dan teveel focussen op de cijfertjes alleen. Af en toe lekker fietsen en gewoon genieten met wat je aan het doen bent.
Je moet ook niet alle trainingen met hartslagmeter doen. Je gaat jezelf dan teveel focussen op de cijfertjes alleen. Af en toe lekker fietsen en gewoon genieten met wat je aan het doen bent.
What makes the boat go faster?
Quote: Origineel geplaatst door rombaft op 25 November 2006
bv, er wordt altijd ten stelligste afgeraden om in het rood te gaan, want ja dan verzuur je, enz... , als je het soms hoort van mensen, in het rood gaan en je training is om zeep.
Nu ja, mijn punt is eigenlijk, als een wielertoerist die een 2-3 ritten per week maakt, is het allemaal zo belangerijk je zo aan je zones te houden ? volgens mij niet omdat je meer dan genoeg tijd hebt om te recupereren. en misschien zal het wel iets uitmaken, maar uiteindelijk door gewoon te fietsen en fietsritten mee te rijden kom je er als toerist ook wel, er zit variatie in die ritten (bergop, meewind, tegenwind, 60km , 160km, ....) Ik blijf rijden met de hartslagmeter, echter louter informatief, en leuk om achteraf in men schema's te steken, maar het trainen met de zones en dergelijke heb ik netjes achter mij gelaten en ik fiets gewoon naar mijn gevoel, en tegenwoordig heb ik eigenlijk redelijk wat kracht gewonnen (vooral op de MTB) al heb ik de laatste tijd ook wel serieuze stukken in het rood gereden (ik ik loop hier nog rond ) op die MTB.
Juist als je maar 2-3 keer per weer kan/wil rijden is het van belang om efficient bezig te zijn.
Dat je niet in het rood mag rijden?? Weet niet wat voor boeken jij allemaal gelezen hebt maar ik heb dit nog nooit gehoord.
Door juist te trainen ga je vooruit, dat betekend afwisseling in je trainingen aanbrengen. Intervallen, krachttraining, weerstand, duurtrainingen.
bv, er wordt altijd ten stelligste afgeraden om in het rood te gaan, want ja dan verzuur je, enz... , als je het soms hoort van mensen, in het rood gaan en je training is om zeep.
Nu ja, mijn punt is eigenlijk, als een wielertoerist die een 2-3 ritten per week maakt, is het allemaal zo belangerijk je zo aan je zones te houden ? volgens mij niet omdat je meer dan genoeg tijd hebt om te recupereren. en misschien zal het wel iets uitmaken, maar uiteindelijk door gewoon te fietsen en fietsritten mee te rijden kom je er als toerist ook wel, er zit variatie in die ritten (bergop, meewind, tegenwind, 60km , 160km, ....) Ik blijf rijden met de hartslagmeter, echter louter informatief, en leuk om achteraf in men schema's te steken, maar het trainen met de zones en dergelijke heb ik netjes achter mij gelaten en ik fiets gewoon naar mijn gevoel, en tegenwoordig heb ik eigenlijk redelijk wat kracht gewonnen (vooral op de MTB) al heb ik de laatste tijd ook wel serieuze stukken in het rood gereden (ik ik loop hier nog rond ) op die MTB.
Juist als je maar 2-3 keer per weer kan/wil rijden is het van belang om efficient bezig te zijn.
Dat je niet in het rood mag rijden?? Weet niet wat voor boeken jij allemaal gelezen hebt maar ik heb dit nog nooit gehoord.
Door juist te trainen ga je vooruit, dat betekend afwisseling in je trainingen aanbrengen. Intervallen, krachttraining, weerstand, duurtrainingen.
Quoten: Origineel geplaatst door Gtranquillity op 25 November 2006
Ik gebruik de hartslagmeter alleen om te weten wat ik aan het doen ben en dan mn achteraf. Ik fiets regelmatig anderhalf a twee uur met een hartslag van rond de 194 (ik heb voor mijn 36 jaar een betrekkelijk hoge max hf)
Lees ik dat goed? Rijd jij 2 uur met een hartslag van 194? Ik ben 32 en mijn Hf-max zit zo ongeveer op de 194. Wil ik lang blijven fietsen dan trap ik met hf 155 ofzo.
Maar ontopic:
Ik gebruik de hartslagmeter puur als ik eens een langere afstand wil fietsen. De hartslagmeter wijst mij er dan op dat ik mezelf dan niet overhoop trap; ik wil wel graag fatsoenlijk thuis kunnen komen.
In het rood trappen hoeft helemaal geen probleem te zijn. Je kan geloof ik best éven volledig in het rood fietsen zonder te verzuren.
Ik heb 2 jaar geleden een toch van 90 kilometer gereden door sneeuw. Nog voor de helft van de rit zat ik er al door. Ik ben misselijk op m'n bestemming aangekomen. Herstel daarvan heeft zeker 2 weken geduurd voordat ik weer een beetje normale snelheid kon halen.
Ik gebruik de hartslagmeter alleen om te weten wat ik aan het doen ben en dan mn achteraf. Ik fiets regelmatig anderhalf a twee uur met een hartslag van rond de 194 (ik heb voor mijn 36 jaar een betrekkelijk hoge max hf)
Lees ik dat goed? Rijd jij 2 uur met een hartslag van 194? Ik ben 32 en mijn Hf-max zit zo ongeveer op de 194. Wil ik lang blijven fietsen dan trap ik met hf 155 ofzo.
Maar ontopic:
Ik gebruik de hartslagmeter puur als ik eens een langere afstand wil fietsen. De hartslagmeter wijst mij er dan op dat ik mezelf dan niet overhoop trap; ik wil wel graag fatsoenlijk thuis kunnen komen.
In het rood trappen hoeft helemaal geen probleem te zijn. Je kan geloof ik best éven volledig in het rood fietsen zonder te verzuren.
Ik heb 2 jaar geleden een toch van 90 kilometer gereden door sneeuw. Nog voor de helft van de rit zat ik er al door. Ik ben misselijk op m'n bestemming aangekomen. Herstel daarvan heeft zeker 2 weken geduurd voordat ik weer een beetje normale snelheid kon halen.
@ Gtranquillity: ik ken je niet, maar heb je dit wel eens aan je huisarts voorgelegd? Want dit is echt extreem hoog.
Quoten: Origineel geplaatst door wfvn op 27 November 2006
Ik heb 2 jaar geleden een toch van 90 kilometer gereden door sneeuw.
8 van oostbrabant?
Ik heb 2 jaar geleden een toch van 90 kilometer gereden door sneeuw.
8 van oostbrabant?
WARNING! Post may contain irony. Discontinue reading if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure.
Ik heb een tijdje geleden "Het complete trainingshandboek voor de Wielrenner" van Paul vd Bosch gekocht. (Trainer van Sven Nijs, ..) en de wijze raad erin opgevolgd :
* bv. train 75 à 80% van je jaarvolume aan een hartslag van max 150 RPM. (voor mij, met een rustHF van 55, en een max HF van 203)
* bv. intensieve intervaltraining (> 180 bpm) => enkel zinvol indien zeer beperkt, genre enkele minuten over de ganse training - anders werkt het contra-productief, en tast het je duurvermogen aan.
Het resultaat is snel voelbaar - ik ben overtuigd. Zo rij ik na drie maand pakweg 3 km/h sneller bij dezelfde 150 bpm. Terwijl ik vroeger evenveel km trainde, maar aan een veel hogere hartslag. Met veel minder resultaat.
Dus ja : voor mij is een hartslagmeter heel zinvol. Alleen al om mij te verplichten rustig te rijden. En ja, Peter van Peteghem traint zonder. Maar ga er maar van uit dat hij intuïtief wel juist traint.
En ja : ook ik kan 2 uur @ 190 bpm rondfietsen op een vlak parcours. Efficient? Neuh.
* bv. train 75 à 80% van je jaarvolume aan een hartslag van max 150 RPM. (voor mij, met een rustHF van 55, en een max HF van 203)
* bv. intensieve intervaltraining (> 180 bpm) => enkel zinvol indien zeer beperkt, genre enkele minuten over de ganse training - anders werkt het contra-productief, en tast het je duurvermogen aan.
Het resultaat is snel voelbaar - ik ben overtuigd. Zo rij ik na drie maand pakweg 3 km/h sneller bij dezelfde 150 bpm. Terwijl ik vroeger evenveel km trainde, maar aan een veel hogere hartslag. Met veel minder resultaat.
Dus ja : voor mij is een hartslagmeter heel zinvol. Alleen al om mij te verplichten rustig te rijden. En ja, Peter van Peteghem traint zonder. Maar ga er maar van uit dat hij intuïtief wel juist traint.
En ja : ook ik kan 2 uur @ 190 bpm rondfietsen op een vlak parcours. Efficient? Neuh.
Flandrien zonder aanleg
ik nu sinds 2 jaar een hartslag meter om mezelf een beetje in toom te houden, zodat ik niet helemaal verrot thuis kom.
en ik moet toegeven dat sinds ik dit ding gebruik en veel rustiger rijd er ook meer progressie is en minder blessures.
dus ik niet meer zonder.
en ik moet toegeven dat sinds ik dit ding gebruik en veel rustiger rijd er ook meer progressie is en minder blessures.
dus ik niet meer zonder.