De zin en onzin van de trainingszones ?
Geplaatst: 25 nov 2006 03:37
De gemiddelde wielertoerist fietst tegenwoordig wel rond met zen hartslagmeter en is op de hoogte van de trainingszones enz...
Zelf fiets ik dus ook rond met een hartslagmeter, heb ik al bakken informatie doorgenomen op het net, enkele boeken doorgenomen ivm het trainen, trainingszones enz.... . en ben er ook heilig van overtuigd dat een mooi trainingschema opstellen volgens de regels der kunst je sneller vooruit zal helpen naar conditiewinst.
Echter heb ik veel het gevoel dat dit nogal veel te serieus opgenomen wordt en te expliciet gevolgd wordt door ons amateurs. waarom ?
bv, er wordt altijd ten stelligste afgeraden om in het rood te gaan, want ja dan verzuur je, enz... , als je het soms hoort van mensen, in het rood gaan en je training is om zeep. . Maar uiteindelijk in het rood gaan is nog zo duivels niet toch ? het heeft als nadeel dat je dus sneller verzuurt en in theorie je training(fietstocht) minder lang zal uithouden, en dat na je fietstoch je recuperatieperiode iets langer zal zijn . echter als wielertoerist zie ik er dan ook geen probleem van in, de meesten fietsen na een goeie rit toch de komende twee dagen niet.
De duurtraining, 3-4u op je fiets, en niet boven een bep HF komen want anders ben je eraan voor de moeite, echter als gemiddelde wielertoerist kan dit ook geen kwaad wederom omdat die toch zoal meer tijd heeft om te recupereren, en meer nog, als wielertoerist teveel duurtraining afwerken zonder combiatie van intensievere trainingen (o.a. krachttraining) en je verliest snelheid en kracht . Vooriemand die koerst ligt dit anders, die mensen zijn er dagelijks mee bezig en willen exact in hun zones blijven omdat ze dan (althans hun trainer) exact weten wanneer ze volledig hersteld zijn, wanneer ze toe zijn aan krachttraining enz... een gevulde week dus.
Nu ja, mijn punt is eigenlijk, als een wielertoerist die een 2-3 ritten per week maakt, is het allemaal zo belangerijk je zo aan je zones te houden ? volgens mij niet omdat je meer dan genoeg tijd hebt om te recupereren. en misschien zal het wel iets uitmaken, maar uiteindelijk door gewoon te fietsen en fietsritten mee te rijden kom je er als toerist ook wel, er zit variatie in die ritten (bergop, meewind, tegenwind, 60km , 160km, ....) , als je slecht bezig bent zal je het trouwens ook direct voelen, je lichaam zal de signalen uitsturen.
Ik blijf rijden met de hartslagmeter, echter louter informatief, en leuk om achteraf in men schema's te steken, maar het trainen met de zones en dergelijke heb ik netjes achter mij gelaten en ik fiets gewoon naar mijn gevoel, en tegenwoordig heb ik eigenlijk redelijk wat kracht gewonnen (vooral op de MTB) al heb ik de laatste tijd ook wel serieuze stukken in het rood gereden (ik ik loop hier nog rond ) op die MTB.
deel je mening, volges mij moeten we het trainen met de hartslagmeter eigenlijk net iets minder serieus gaan opvatten, tenzij je echt een strak trainingschema hebt waar je wel rekening meot houden met herstelperiodes enz... (dus voor mannen die koersen en dergelijke)
Zelf fiets ik dus ook rond met een hartslagmeter, heb ik al bakken informatie doorgenomen op het net, enkele boeken doorgenomen ivm het trainen, trainingszones enz.... . en ben er ook heilig van overtuigd dat een mooi trainingschema opstellen volgens de regels der kunst je sneller vooruit zal helpen naar conditiewinst.
Echter heb ik veel het gevoel dat dit nogal veel te serieus opgenomen wordt en te expliciet gevolgd wordt door ons amateurs. waarom ?
bv, er wordt altijd ten stelligste afgeraden om in het rood te gaan, want ja dan verzuur je, enz... , als je het soms hoort van mensen, in het rood gaan en je training is om zeep. . Maar uiteindelijk in het rood gaan is nog zo duivels niet toch ? het heeft als nadeel dat je dus sneller verzuurt en in theorie je training(fietstocht) minder lang zal uithouden, en dat na je fietstoch je recuperatieperiode iets langer zal zijn . echter als wielertoerist zie ik er dan ook geen probleem van in, de meesten fietsen na een goeie rit toch de komende twee dagen niet.
De duurtraining, 3-4u op je fiets, en niet boven een bep HF komen want anders ben je eraan voor de moeite, echter als gemiddelde wielertoerist kan dit ook geen kwaad wederom omdat die toch zoal meer tijd heeft om te recupereren, en meer nog, als wielertoerist teveel duurtraining afwerken zonder combiatie van intensievere trainingen (o.a. krachttraining) en je verliest snelheid en kracht . Vooriemand die koerst ligt dit anders, die mensen zijn er dagelijks mee bezig en willen exact in hun zones blijven omdat ze dan (althans hun trainer) exact weten wanneer ze volledig hersteld zijn, wanneer ze toe zijn aan krachttraining enz... een gevulde week dus.
Nu ja, mijn punt is eigenlijk, als een wielertoerist die een 2-3 ritten per week maakt, is het allemaal zo belangerijk je zo aan je zones te houden ? volgens mij niet omdat je meer dan genoeg tijd hebt om te recupereren. en misschien zal het wel iets uitmaken, maar uiteindelijk door gewoon te fietsen en fietsritten mee te rijden kom je er als toerist ook wel, er zit variatie in die ritten (bergop, meewind, tegenwind, 60km , 160km, ....) , als je slecht bezig bent zal je het trouwens ook direct voelen, je lichaam zal de signalen uitsturen.
Ik blijf rijden met de hartslagmeter, echter louter informatief, en leuk om achteraf in men schema's te steken, maar het trainen met de zones en dergelijke heb ik netjes achter mij gelaten en ik fiets gewoon naar mijn gevoel, en tegenwoordig heb ik eigenlijk redelijk wat kracht gewonnen (vooral op de MTB) al heb ik de laatste tijd ook wel serieuze stukken in het rood gereden (ik ik loop hier nog rond ) op die MTB.
deel je mening, volges mij moeten we het trainen met de hartslagmeter eigenlijk net iets minder serieus gaan opvatten, tenzij je echt een strak trainingschema hebt waar je wel rekening meot houden met herstelperiodes enz... (dus voor mannen die koersen en dergelijke)