Heeft iemand dit al gelezen?
Een nieuwe derailleur maakt met gemak 66 versnellingen mogelijk. Het nieuwe systeem voor fietsversnellingen is ontwikkeld door de Duitse partners Hettlage Drive en Rigo Electronic. De kettingwielen achteraan zijn vervangen door één enkele veelhoekige schijf met een variabele geometrie. De ketting moest plaats ruimen voor een gekartelde riem. Die grijpt in tanden die over de schijf glijden. Het schakelen met de hettlage drive verloopt soepel. Het systeem vereist geen smeermiddel en de riem is vijfmaal slijtvaster. De schijf is vervaardigd uit kunststof en het overbrengingsmechanisme is tweemaal lichter dan een klassiek kettingwielsysteem.
Toch vertoont het systeem enkele nadelen. Er is een volledige pedaalslag nodig om te schakelen, en dat is vrij traag. Bovendien kan de nieuwe inrichting niet op bestaande fietsen worden aangebracht. De prijs is hoog: 3000 euro.
Hettlage Drive, Rigo Spanntechnik, Sersheim, Duitsland
www.hettlagedrive.de (werkte wel niet toen ik er een kijkje wou nemen)
Hettlage drive (nieuwe derailleur)
Niet te snel oordelen. Niet iedereen is wedstrijdrijder. Ik kan me heel goed voor stellen dat het een goed alternatief is voor bijvoorbeeld randoneurs of normale stadsfietsen. Afgaand op de foto's op hun site is de race fiets niet echt hun doelgroep.
-
- Forum-lid HC
Uit de o2bikers. Die melden dat het nog wat nadelen kent, namelijk het feit dat je niet kunt schakelen onder belasting en ook dat de riem op dit moment nog erg gevoelig is voor temperatuur schommelingen. Wel melden zij dat het systeem al 2 jaar lang zou zijn getest bij verschillende wedstrijden.
Het enige onzinnige in het systeem is dat het i.p.v. onderhoudsvriendelijker juist meer (schoonmaak) onderhoud vergt. Ergens in de combinatie traploze verstelbaarheid en onderhoudsvrij zou wat mij betreft de toekomst zitten. Als Rohloff haar systeem eens zou verbeteren (en lichter maken.....)
Zo is er ook een duits product van een collega van Peter Denk (Scott research) met hydraulische derrailleurs. Voor de mtb zijn ze aanzienlijk lichter dan X0 en XTR. Prijs rond de € 1500,-. Weet alleen niet zo snel de link te vinden.