Een speciaal forum over wielen, naven, banden en aanverwante artikelen.

Hulp bij middenklasse wielen uitkiezen....

wilcoelskamp
Forum-lid
Berichten: 470
Lid geworden op: 12 apr 2010 21:17
Locatie: Noord-West Veluwe

wilcoelskamp 13 jan 2011 07:22

Ik weet dat er honderden topics zijn met vragen over wielen, maar het gaat niet over de keuze waar ik een oog op heb.
Ik zit nog niet erg lang in de wielerbusiness, dus weet niet alle in en outs over de wielen.
Mijn 1e keuze viel op de Fulcrum Racing Zero's. Maar ik wil niet direct een stap maken naar de top van de alu-wielen en wil in de middenklasse van alu-wielen een keuze maken.

Gewicht persoon; 93KG
Gebruik; Veelal trainingrondjes van 100+KM en of een toer toertochten zoals AGR, Jan Janssen Classic, etc..

Keuze wielen;

*SRAM S27AL (1630 gram)
FR; 740 gram, 18 spaken
RR; 890 gram, 20 spaken

*Fulcrum Racing 3 (1555 gram)
FR; 670 gram, 16 spaken
RR; 885 gram, 21 spaken

*Mavic Cosmic Elite (1770 gram)
FR; 815 gram, 20 spaken
RR; 970 gram, 20 spaken

Hoe zit het met het gebruikte materiaal? De één gebruikt stalen spaken en de andere stainless?
De hubs zijn vaak van aluminium en bij de één zijn de assen van staal en de ander van aluminium?

Zelf neig ik naar de SRAM wielen, mede omdat mijn fiets is afgemonteerd met SRAM Red. Maar qua uiterlijk hebben de Cosmics de voorkeur. En qua degelijkheid genieten de Fulcrum's de voorkeur.

Ik hoop dat jullie me kunnen helpen.
Cannondale Six (costum rebuild) SRAM RED + Kuiper FCC50 & SRAM S27AL
Cannondale Flash 29'er SRAM X.9/ X.0

Gebruikersavatar
alpdhuez53:15
Forum-lid
Berichten: 2435
Lid geworden op: 24 feb 2006 12:21
Locatie: Deventer
Contact

Gebruikersavatar alpdhuez53:15 13 jan 2011 09:38

De genoemde wielsets hebben allemaal een beperkt aantal spaken en zijn qua gewicht niet bijzonder licht. Om een voor jouw gewicht betrouwbaardere set te hebben, die bovendien meer comfort geeft op lange trainingsritten, zou ik gaan voor een handgespaakte set. Globaal de keuze uit 36 spaaks of 32 spaaks. Met lage velgen (bijvoorbeeld mavic open pro) of hogere velgen (DT Swiss 1.1 of Mavic cxp33) en fatsoenlijke naven heb je dan een perfect setje die ook makkelijk te repareren is als er eens een slagje in komt. Als je toch voor een systeemset gaat zou je ook nog eens kunnen kijken voor een campa neutron. Ligt er natuurlijk wel een klein beetje aan fo je nu een shimano/campa rijder bent..

Gebruikersavatar
ophetkantje
Forum-lid
Berichten: 2213
Lid geworden op: 06 jan 2011 09:05

Gebruikersavatar ophetkantje 13 jan 2011 09:42

Altijd lullig om met een andere optie te komen dan de drie die je zelf noemt, maar ik ben het wel een beetje met Alp d'Huez 53:15 eens. Ben zelf meestal nog net wat zwaarder dan jij. Beste ervaringen met DT240S naven met 32 spaken en mavic open pro ceramics. Ook Camp Neutrons voldoen bij mij prima. Mavic Ksyriums gaat, maar net wat meer slagen en af en toe een spaakbreuk. Als ik moetst kiezen uit jouw lijstje, dan werden het de fulcrums.
Ach, ik zeg ook maar wat

wilcoelskamp
Forum-lid
Berichten: 470
Lid geworden op: 12 apr 2010 21:17
Locatie: Noord-West Veluwe

wilcoelskamp 13 jan 2011 19:44

Handgespaakt heb ik overwogen.
Nu heb ik gekeken bij Ernie Frieke, even gekozen;
Prijs €1219...:(


Dat is ver boven mijn budget, en ga ik voor een goedkopere naaf dan zit ik nog op ruim €450,-

Nu wil ik wel meer informatie inwinnen over de handgespaakte, waar kan ik deze het beste laten maken in NL?

Nu weet ik dat op het forum zat 90+KG rijders zijn die met fabriekswielen rijden en vrijwel probleemloos rijden.
De SRAM S27AL wielen kunnen volgens SRAM USA tot 113KG belast worden.

Hoe verhouden de bovenstaande met elkaar?
Cannondale Six (costum rebuild) SRAM RED + Kuiper FCC50 & SRAM S27AL
Cannondale Flash 29'er SRAM X.9/ X.0

joseph
Forum-lid
Berichten: 269
Lid geworden op: 18 mei 2009 22:33

joseph 13 jan 2011 20:18

Je kan voor handgespaakt even kijken bij Zoran van bike Xperto (http://www.bikexperto.com/)
Hij staat goed bekend in wielerland en reageert snel via de email.
Cervelo S3 2014 - Campagnolo Super Record | Ridley X-Night cyclocross - Sram Force/Red

Gebruikersavatar
robbebopper
Forum-lid HC
Berichten: 5713
Lid geworden op: 09 aug 2006 16:32

Gebruikersavatar robbebopper 13 jan 2011 20:43

Dezelfde velgen(DT Swiss r585) kun je bij Roseversand laten spaken voor minder dan 500 euro. Je hebt i.p.v. de door jouw genoemde naven dan naven van Sun Ringle.

frenkie
Forum-lid
Berichten: 837
Lid geworden op: 23 mei 2008 13:09

frenkie 13 jan 2011 22:13

joseph schreef:Je kan voor handgespaakt even kijken bij Zoran van bike Xperto (http://www.bikexperto.com/)
Hij staat goed bekend in wielerland en reageert snel via de email.


Denk ik ook. Weeg ook 90 kilo en ben toevallig met hem aan het mailen over een nieuwe wielset. Zijn voorstel was Handgespaakt 32 (aero)spaaks(voor en achter) met 27 (voor)/30 (achter) millimeter velgen en KT naven (wielset weegt +/-1550 gram) voor een prijs die maar iets boven die van een Fulcrum3 wielset ligt
De één is een stylist, de ander knakt gewoon z'n fiets in tweeën
LRTV Swift

forcewheelz
Forum-lid
Berichten: 22
Lid geworden op: 20 dec 2010 12:11

forcewheelz 14 jan 2011 10:15

Ik heb je een PM gestuurd.
Need good, tight wheels? Drop me a line!

Set-up:
Race: Specialized Roubaix Pro, SRAM Red/Force, ZIPP 404 / Dura Ace-Mavic handbuilt
MTB: IdWorx SM, Sram X-0, Mavic Crossmax / XT-Mavic handbuilt
Flickr: http://tinyurl.com/6hgfea6" onclick="window.open(this.href);return false;

Gebruikersavatar
53x11
Forum-lid HC
Berichten: 9106
Lid geworden op: 28 sep 2005 00:38

Gebruikersavatar 53x11 14 jan 2011 10:25

Zoran is een fanatiek promotor van die KT naven. Ik ben wat huiverig voor die naven, met name de lagering en afdichting. Over Zoran verder niets dan lof, heb inmiddels 4 setjes door hem laten spaken (niet alleen voor mezelf), maar dan met Record naven en 1x met Edco Super G's. Allemaal (soms ruim) onder de 400E en behoorlijk bomb-proof.

Mocht je toch voor systeemwielen gaan: ik ben groot fan van Campa Zonda's. Vaak bij de Duitse webshops voor erg gunstige prijzen te krijgen. Voor vrienden/familie heb ik inmiddels 3 fietsen opgebouwd met oa deze wielen, en bij alledrie functioneren ze perfect. Volgens mij zijn Fulcrum 3's practisch identiek. (Fulcrum = Campa)
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." T.Krabbé
baanfiets kopen?

wilcoelskamp
Forum-lid
Berichten: 470
Lid geworden op: 12 apr 2010 21:17
Locatie: Noord-West Veluwe

wilcoelskamp 14 jan 2011 18:01

Mijn groep is SRAM, dus zal niet snel een Campa wielen nemen. Nadeel van handgespaakt is dat er enorm veel spaken in zitten wat niet geheel mijn voorkeur is.

Forcewheelz; Ik stuur je vanavond na het eten even een mail.
Cannondale Six (costum rebuild) SRAM RED + Kuiper FCC50 & SRAM S27AL
Cannondale Flash 29'er SRAM X.9/ X.0

feens
Forum-lid
Berichten: 2
Lid geworden op: 04 nov 2008 22:02

feens 14 jan 2011 18:13

Easton Circuit?

fdegrove
Forum-lid
Berichten: 2991
Lid geworden op: 09 mar 2005 23:33

fdegrove 14 jan 2011 21:47

Hoi,
wilcoelskamp schreef:Mijn groep is SRAM, dus zal niet snel een Campa wielen nemen. Nadeel van handgespaakt is dat er enorm veel spaken in zitten wat niet geheel mijn voorkeur is.

Forcewheelz; Ik stuur je vanavond na het eten even een mail.


Je kan toch Campa met Shimano body nemen of hetzelfde (nagenoeg) wiel bij Fulcrum?

Ciao, ;)
Snobisme is een dure hobby...

Plaats reactie