Voor alle discussies en vragen over mountainbiken in het algemeen.

hardtail of of geveerd

willembeone
Forum-lid
Berichten: 2
Lid geworden op: 19 nov 2006 15:14

willembeone 19 nov 2006 15:30

ik heb een volgeveerde be one hornet maar heb het gvoel dat ik niet mee kan komen met de hardtails, klopt het dat , ook de bochten zijn minder scherp te pakken, wat is beter  een hardtail of geveerd
beone

trickoutxtc3
Forum-lid
Berichten: 432
Lid geworden op: 04 aug 2006 02:33

trickoutxtc3 19 nov 2006 18:54

hardtail rules!!!!!!!!!!!
A.D.I.D.A.S

(jonathan davis)

neos
Forum-lid
Berichten: 1523
Lid geworden op: 18 apr 2005 22:41

neos 19 nov 2006 20:06

Als je een niet geveerde fiets hebt gaat er niks van je kracht die je uitoefend op de pedalen verloren. bij geveerd verlies je door het indrukken van de schokbreker. Ikzelf heb alleen voor vering en achter mijn band vrij zacht opgepompt dit geeft zeker ook een vorm van luchtvering
cornelli racing cycles Uden

scottwilko
Forum-lid HC
Berichten: 4759
Lid geworden op: 23 feb 2005 20:44

scottwilko 19 nov 2006 20:36

tegenwoordig met de nieuwste technieken voor de fully's, is de enigste reden om een hardtail te nemen het gewicht. Als je bv de scott genius neemt (of vanaf volgend jaar de spark) die heeft zo weinig last van die fading door het veren dat je daar bijna geen verlies meer van hebt. Wel heb je ten allen tijden een goede tractie daar de vering het achterwiel goed op de grond blijft drukken. En over het voordeel in de afdaling hoef ik het natuurlijk helemaal al niet te hebben.

composite
Forum-lid
Berichten: 1185
Lid geworden op: 22 mei 2005 22:15

composite 19 nov 2006 20:43

Je ziet bij de wedstrijden in Nederland of Belgie ook bijna alleen maar hardtails omdat je normaal gesproken sneller zou moeten kunnen zijn met een hardtail.
Dat zit hem in een aantal dingen zoals inderdaad de energie die in de achtervering gaat zitten (deinen/pompen), alhoewel dat bij een goede fully niet zou moeten gebeuren. Verder is het zo dat een fully toch al snel een kilo zwaarder is dan een vergelijkbare hardtail. Als laatste is het zo dat een fully tov een hardtail ook een slappere achterkant heeft, waardoor de stuurprecisie  ietwat verminderd wordt.
ngetwijfeld zullen er nu mensen reageren met het feit dat je met een fully meer controle en dus meer snelheid hebt tijdens een afdaling (dat is ook zo) en je minder snel vermoeid raakt door het grotere comfort van een fully. Deze beide redenen kloppen ook wel, maar voor het traditionele "oudhollandse" knallen gedurende een uurtje of 3 is een hardtail in het voordeel.
Pluspunt van een hardtail is dat ie ook wat goedkoper is dan een vergelijkbare fully...heb je meer geld over voor een betere groep/vork/wielen!!! En als je toch wat comfort wil gooi je gewoon een 2.4 inch Racing Ralph of Nobby Nic op je achterwiel met een lage bandenspanning (+/- 2 bar) en dan heb je een soort veredelde "fully".....
Gang is alles!!

gast
Forum-lid
Berichten: 386
Lid geworden op: 23 mei 2006 11:15

gast 20 nov 2006 00:53

Quoten: Origineel geplaatst door willem beone op 19 November 2006

ik heb een volgeveerde be one hornet maar heb het gvoel dat ik niet mee kan komen met de hardtails, klopt het dat , ook de bochten zijn minder scherp te pakken, wat is beter  een hardtail of geveerd

ik zou een keer een hardtail proberen om te kijken of je dan wel mee kan komen. Het is niet uit te sluiten dat het niet aan je fiets ligt

bandit
Forum-lid
Berichten: 241
Lid geworden op: 14 feb 2005 19:42

bandit 20 nov 2006 09:02

Volgens mij is zelfs de trend om helemaal zonder vering te rijden. Merida had op de Bikemotion enkele zeer mooie carbon voorvorken staan voor de modellen 207.
Ik rij sinds vorig jaar december met een vaste voorvork in mijn (hardtail)mtb, en rij sindsdien minuten af van elk rondje. Geen voor- en achtervering scheelt bijna 2 kilo, dat merk je echt wel.
Bekijk mijn site: Zitvlees.nl!

speed@
Forum-lid
Berichten: 119
Lid geworden op: 14 apr 2005 17:44

speed@ 28 nov 2006 21:16

Quoten: Origineel geplaatst door Bandit op 20 November 2006


Geen voor- en achtervering scheelt bijna 2 kilo, dat merk je echt wel.

Lekker voor je zo'n trend, maar ik wil lekker fietsen en niet elk rondje Bart heten. Als ik lekker over een wortelpad rol zal ik aan je dddddd-enken.
Ride on

bandit
Forum-lid
Berichten: 241
Lid geworden op: 14 feb 2005 19:42

bandit 29 nov 2006 09:20

Quoten: Origineel geplaatst door Speed@ op 28 November 2006


Quoten: Origineel geplaatst door Bandit op 20 November 2006


Geen voor- en achtervering scheelt bijna 2 kilo, dat merk je echt wel.

Lekker voor je zo'n trend, maar ik wil lekker fietsen en niet elk rondje Bart heten. Als ik lekker over een wortelpad rol zal ik aan je dddddd-enken.

Van de meeste (veelal goedkope) geveerde voorvorken heb je meer last dan profijt. En dan niet alleen het gewicht, maar ook een vering die je tegenwerkt. Zo slecht is deze trend dus niet, ook niet bij boomwortels .
Bekijk mijn site: Zitvlees.nl!

ted038
Forum-lid
Berichten: 1499
Lid geworden op: 10 dec 2004 16:13
Locatie: Zwolle

ted038 29 nov 2006 10:39

ach ja, helemaal geen vering, denk dat velen van ons zo begonnen zijn...
Die goeie ouwe tijd
een verende voorvork zou ik echter nu niet meer niet willen missen

ilgrasso
Forum-lid
Berichten: 2152
Lid geworden op: 02 mei 2005 15:09

ilgrasso 29 nov 2006 11:50

Quoten: Origineel geplaatst door Bandit op 20 November 2006


Volgens mij is zelfs de trend om helemaal zonder vering te rijden. Merida had op de Bikemotion enkele zeer mooie carbon voorvorken staan voor de modellen 207.
Ik rij sinds vorig jaar december met een vaste voorvork in mijn (hardtail)mtb, en rij sindsdien minuten af van elk rondje. Geen voor- en achtervering scheelt bijna 2 kilo, dat merk je echt wel.

Ooit allemaal een headshok (vrij naar Fred van Zetten)
WARNING! Post may contain irony. Discontinue reading if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure.

bandit
Forum-lid
Berichten: 241
Lid geworden op: 14 feb 2005 19:42

bandit 29 nov 2006 13:07

Quoten: Origineel geplaatst door Ted038 op 29 November 2006


een verende voorvork zou ik echter nu niet meer niet willen missen


Dat dacht ik dus ook, maar nadat ik voor de strandrace vorig jaar een vast exemplaar heb laten monteren (om mijn Axel te 'sparen'), merkte ik dat ongeveerd rijden net zo makkelijk gaat en een hogere 'fun-factor' heeft.
Wellicht dat de prijs van mijn huidige geveerde vork daar ook een rol in heeft gespeeld.
De Headshocks in de Cannondale's zijn trouwens wel erg mooi, vooral als je (zoals ik) een grote mountainbike hebt. Misschien ooit, misschien ooit.
Bekijk mijn site: Zitvlees.nl!

Plaats reactie