Voor alle discussies en vragen over racefietsen in het algemeen. Geen koopadviezen!

Slooping of Klassiek frame

IBAN
Forum-lid
Berichten: 921
Lid geworden op: 22 mar 2006 10:22

IBAN 17 nov 2006 12:22

Wat is nu eigenlijk het voordeel van een Slooping frame tegenover een Klassiek frame. Gewicht? Betere Geometrie? Heeft iemand net een overstap gemaakt van slooping naar klassiek of andersom en wat is zijn of haar ervaring? Ik vind zelf slooping wat mooier om te zien, het ziet er wat sneller uit vind ik. En is het toeval dat met name italiaanse frames nog vaak Klassiek gemaakt zijn? graag jullie mening en ervaringen.

cyclefan
Forum-lid
Berichten: 28
Lid geworden op: 16 nov 2006 23:20

cyclefan 17 nov 2006 12:53

Ik heb ook een sloping fiets en zelfs de Italiaanse merken schakelen over op licht sloping technologie. Ik heb vroeger vrij veel gemountainbiked en vele in Ardennen en moeilijke parcours. Daar waar de MTB's vroeger ook vrij recht waren zijn de fietsen op enkele jaren heel erg sloping gemaakt en dat had alles te maken met wendbaarheid en manouvreren en dat is effectie beter want nu heb ik een Specialized fiets en deze is veel wendbaarder als de vorige die ik had die vrij recht van bovenbuis was.
Ik denk dat het om die reden is dat de huidige racefietsen ook meer die richting uitgaan. Ik vind alleen die 'overdreven' sloping zoals bij GIANT bijvoorbeeld absoluut niet mooi. Is net een vrouwenfiets. Het zijn vooral de Amerikaanse merken die die overdreven sloping invoeren.
Een standaard sloping vind ik wel sportief en mooi.

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 27882
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 17 nov 2006 13:50

In theorie is het iets stijver door de kleinere driehoek. Tevens iets lichter doordat er minder materiaal gebruikt wordt. Maar goed door de lange zadelpen is een gedeelte van het stijfheidsvoordeel ook weer verdwenen.
Het grootste voordeel ligt vooral aan de kant van de producent: deze hoeft minder maten te produceren waardoor de kosten lager liggen.
Voor de consument is het voor een esthetisch verhaal.
Italiaanse fietsen klassiek? Pinarello en Colnago ja. Maar De Rosa, Kuota en Bianchi zijn allen sloping hoor en zijn er vast meer.
PS: spreek sloping trouwens alsjeblief uit als slooping en niet als "sloeping", zoals de meeste FM doen...
@ Cyclefan: GIANT is Taiwanees en niet Amerikaans! Trek en Cannondale zijn wel Amerikaans en hebben niet of nauwelijks sloping modellen. Cervélo en Specialized wel, maar niet zo overdreven als GIANT. Je bewering slaat dus nergens op.

IBAN
Forum-lid
Berichten: 921
Lid geworden op: 22 mar 2006 10:22

IBAN 17 nov 2006 14:06

bianchi en kuota zijn idd allen slooping. De Rosa heeft voor 2007 toch de belangrijkste modellen King en Protos klassiek gehouden. Daar waar de King voorheen nog slooping was. De Idol is niet echt slooping te noemen omdat de bovenbuis iets opbolt!
maar wat ik zou eigenlijk graag iets willen weten over de rijeigenschappen.
 
 

cyclefan
Forum-lid
Berichten: 28
Lid geworden op: 16 nov 2006 23:20

cyclefan 17 nov 2006 14:17

GIANT Taiwanees? Dan is ook Specialized Taiwanees. Heb je bovendien al eens de Specialized koerskaders gezien (ik heb er vroeger trouwens een gehad) en zeg nu niet dat dat niet Amerikaans is van DESIGN. Daarbij de meeste carbon frames worden toch allemaal ginder geproduceerd?  Bij mijn weten worden alleen de High End frames nog in Europa geproduceerd. Enfin daar ging het niet om, ik vind alleen die overdreven slooping niet mooi onafgezien of GIANT nu Taiwanees, Chinees of Amerikaans is.
Wat rij-eigenschappen betreft vind ik persoonlijk dat het voor een racefiets niet zo veel uitmaakt gezien je hier geen technische parcours moet afleggen met afdalingen tussen rotsen van 20 en meer of klimmen in moeilijke omstandigheden zoals bij een MTB. Bij een MTB kan ik wel zeggen dat een slooping model veel beter stuurt en veel wendbaarder is.

kuiper
Forum-lid
Berichten: 2041
Lid geworden op: 13 nov 2005 15:17
Locatie: Wateringen
Contact

kuiper 17 nov 2006 14:29

Ga er maar vanuit dat meer als 90 buiten europe of buiten de VS gemaakt word.
Ik ben aardig op de hoogte bij welke fabrikanten het vandaan komt, aangezien ik daar afgelopen maanden aardig wat speurwerk op heb verricht waar wat vandaan komt (en nee namen noem ik niet.)
al wil je een fabrikant van een merk opzoeken op het internet neem der maar aardig wat tijd voor in beslag.

speric
Forum-lid HC
Berichten: 4875
Lid geworden op: 28 okt 2005 17:22

speric 17 nov 2006 14:36

Quoten: Origineel geplaatst door Kuiper op 17 November 2006


Ga er maar vanuit dat meer als 90 buiten europe of buiten de VS gemaakt word.
Ik ben aardig op de hoogte bij welke fabrikanten het vandaan komt, aangezien ik daar afgelopen maanden aardig wat speurwerk op heb verricht waar wat vandaan komt (en nee namen noem ik niet.)
al wil je een fabrikant van een merk opzoeken op het internet neem der maar aardig wat tijd voor in beslag.

dan weet jij ook welke merken uit dezelfde fabriek komen ?

cyclefan
Forum-lid
Berichten: 28
Lid geworden op: 16 nov 2006 23:20

cyclefan 17 nov 2006 14:51

Heb jij veloflex bandjes steken op jouw streetrace machien? Juist de foto bekeken. Keigoei banden om mee te koersen niet?

speric
Forum-lid HC
Berichten: 4875
Lid geworden op: 28 okt 2005 17:22

speric 17 nov 2006 14:56

Quoten: Origineel geplaatst door Cyclefan op 17 November 2006

Heb jij veloflex bandjes steken op jouw streetrace machien? Juist de foto bekeken. Keigoei banden om mee te koersen niet?


uuhh...  ja!  zijn hele fijne, lichte ennnn slijtgevoelige bandjes.Ik gebruik deze bandjes, corsa en record  180 en 130 gr. alleen op het parcours tijdens de trainingswedstrijdjes.
De Black zijn wat duurzamer, maar niet heel veel. verder zijn ze heel fijn, heel soepel en lopen heerlijk. Alleen vaak vervangen.
Rijd de laatste tijd met Stelvio evolution ( rear en front) en die zijn ook erg fijn. maar slijten ook graag..

kuiper
Forum-lid
Berichten: 2041
Lid geworden op: 13 nov 2005 15:17
Locatie: Wateringen
Contact

kuiper 17 nov 2006 15:01

Quoten: Origineel geplaatst door SpEric op 17 November 2006



dan weet jij ook welke merken uit dezelfde fabriek komen ?



Ja

11-speed
Forum-lid
Berichten: 89
Lid geworden op: 05 sep 2006 14:36

11-speed 17 nov 2006 15:05

dan weet jij ook welke merken uit dezelfde fabriek komen ?


Ik ben in 1994 in Taiwan geweest en heb daar de Ronde van Taiwan gereden. Ook hebben we daar een bezoek aan de fabrieken van Giant gebracht. Destijds produceerde Giant voor vele merken de carbon frames -> ook voor Specialized, je zag diverse merken door de fabriek gaan.
Gr. Remko
 

bikeboss
Forum-lid
Berichten: 578
Lid geworden op: 08 okt 2006 16:21

bikeboss 17 nov 2006 15:28

Dat slooping staat voor grotere wendbaarheid lijkt mij logisch. Ik stel mij hierbij de vraag waarom de cyclo-cross-frames hierin de trend van MTB niet of slechts in beperkte mate volgen? Bij veldrijden is wendbaarheid toch ook cruciaal?

Plaats reactie