Vragen en discussies over fietstraining, sportvoeding en gezondheid

problemen onderrug

enrique1
Forum-lid
Berichten: 397
Lid geworden op: 15 okt 2006 22:16

enrique1 11 nov 2006 18:46

Begin dit jaar hebben ze bij lichte artrose vastgesteld in  de wervels L4-L5 en S1 nadat ik een lange rit gefietst heb ,heb ik ook altijd pijn in de onderrug .Nu ben ik bij een osteopaat langs geweest en die had gevonden dat mijn linkerbeen 4mm korter was waardoor ik en zooltje in de schoen moet leggen en hij heeft mij ook aangeraden om glucosamine te nemen.Een tijdje gaat dit wat beter op de fiets maar dan straalt die pijn uit naar mijn hamstrings(vooral met veel training) waardoor ze precies verkorten en ik niet meer vooruit kom vooral met klimmen .Het is zelf zo dat ik bij ons fietsgroepje de eene week iedereen eraf rij bergop en de week erop moeten ze allemaal wachten op mij  .Ik heb ook last van de binnekant van mijn rechterknie op het einde van het fietsseizoen.Ik ben nochtans opgemeten door  bio racer  voor de fietsafstelling.Is er nog iemand die hier last van heeft of weet waar ik wat hulp kan gaan zoeken ,of mijn pedalen ,schoenen of iets anders moet aanpassen???
 
 
 
 
 
 
 

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 27838
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 11 nov 2006 18:51

4 mm of 4 cm? 4 mm is absoluut geen reden om een zooltje of tussenplaatje te gebruiken, 4 mm is volkomen normaal, zelfs ondergemiddeld.
Pijn in de onderrug wordt vaak veroorzaakt door een te zwaar verzet. Rijd je met een hoge trapfrequentie? Dit loste bij mij alle problemen op...
Met welke pedalen rijd je nu als ik vragen mag? Voor mensen met knieklachten worden vaak Time of Speedplay pedalen aangeraden.

enrique1
Forum-lid
Berichten: 397
Lid geworden op: 15 okt 2006 22:16

enrique1 11 nov 2006 19:07

Quoten: Origineel geplaatst door havana op 11 November 2006


4 mm of 4 cm? 4 mm is absoluut geen reden om een zooltje of tussenplaatje te gebruiken, 4 mm is volkomen normaal, zelfs ondergemiddeld.
Pijn in de onderrug wordt vaak veroorzaakt door een te zwaar verzet. Rijd je met een hoge trapfrequentie? Dit loste bij mij alle problemen op...
Met welke pedalen rijd je nu als ik vragen mag? Voor mensen met knieklachten worden vaak Time of Speedplay pedalen aangeraden.


Ik bedoel 4mm en toch was het beter toen ik in het begin een zooltje droeg.
Ik rij veel op souplesse altijd meer dan 90 omwentelingen op de 39..Ik rij met camapgnolo profit pedalen en heb me gisteren een setje keo carbon aangeschaft.
 
 
 
 

motta
Forum-lid
Berichten: 475
Lid geworden op: 21 jan 2005 21:19

motta 16 nov 2006 14:01

ik herken de klachten (en artrose diagnose), ikzelf kan mij redelijk behelpen door voor iedere rit een zalfje te smeren op de onderrug bv Algesal.
Die uitstralende pijn heb ik echter niet en dit lijkt eerder op een hernia, dus ik zou dit nader laten onderzoeken.
Ik dacht ook dat je met de bioracer afstelling een nogal lange zit voorgeschreven krijgt, misschien is een kortere stuurpen iets om te proberen.
Motta

enrique1
Forum-lid
Berichten: 397
Lid geworden op: 15 okt 2006 22:16

enrique1 16 nov 2006 23:11

Quoten: Origineel geplaatst door motta op 16 November 2006


ik herken de klachten (en artrose diagnose), ikzelf kan mij redelijk behelpen door voor iedere rit een zalfje te smeren op de onderrug bv Algesal.
Die uitstralende pijn heb ik echter niet en dit lijkt eerder op een hernia, dus ik zou dit nader laten onderzoeken.
Ik dacht ook dat je met de bioracer afstelling een nogal lange zit voorgeschreven krijgt, misschien is een kortere stuurpen iets om te proberen.


Ik heb al een scan laten doen maar een hernia heb ik niet,het is een spier wat door mijn bil naar de rechterhamstring trekt.Als ik  de hamstrings stretch dan kom ik rechts niet zo ver als links ,rechts trekt dat altijd tegen.Mijn hamstrings verkorten fel door het fietsen.Ik kan mischien wel ergens anders nog eens een afstelling laten doen bij bulens of zo want daar hoor ik hier op het forum toch veel positiefs over .Ik zou gewoon  willen ook dat die artrose niet erger wordt.
 

rafke
Forum-lid
Berichten: 17
Lid geworden op: 26 mar 2006 20:56

rafke 17 nov 2006 00:34

probeer eerst je zadelhoogte aan te passen voordat naar een meetcentrum gaat. Dat zijn trouwens maar algemene waarden die men neemt op basis van uw lichaamslengtes.
Als je steunzooltjes gebruikt tijdens het fietsen om een beenlengteverschil te compenseren moeten dit harde zooltjes zijn, anders zakt je voet hierin en zorgt dit voor blessures. Een beenlengteverschil van 4mm is volkomen normaal. Ikzelf heb 2,7cm verschil en heb "maar" een ophoging van 6mm.
Ikzelf heb een lange tijd last gehad van mijn knie, het zadel 5mm hoger en het probleem was opgelost. Ook al was dit 1cm hoger dan meetresulaten hadden uitgewezen.
Pijn aan de achterkant van de knie kan komen door een te hoog zadelstand. Ik zou dat eens met ten hoogste een halve centimeter testen. Als de pijn uitstraalt vanuit de bilstreek tot aan de knie of zelfs tot aan uw tenen kan dit evengoed een geknelde zenuw zijn.
Veel succes

enrique1
Forum-lid
Berichten: 397
Lid geworden op: 15 okt 2006 22:16

enrique1 17 nov 2006 10:26

Quoten: Origineel geplaatst door Rafke op 16 November 2006


probeer eerst je zadelhoogte aan te passen voordat naar een meetcentrum gaat. Dat zijn trouwens maar algemene waarden die men neemt op basis van uw lichaamslengtes.
Als je steunzooltjes gebruikt tijdens het fietsen om een beenlengteverschil te compenseren moeten dit harde zooltjes zijn, anders zakt je voet hierin en zorgt dit voor blessures. Een beenlengteverschil van 4mm is volkomen normaal. Ikzelf heb 2,7cm verschil en heb "maar" een ophoging van 6mm.
Ikzelf heb een lange tijd last gehad van mijn knie, het zadel 5mm hoger en het probleem was opgelost. Ook al was dit 1cm hoger dan meetresulaten hadden uitgewezen.
Pijn aan de achterkant van de knie kan komen door een te hoog zadelstand. Ik zou dat eens met ten hoogste een halve centimeter testen. Als de pijn uitstraalt vanuit de bilstreek tot aan de knie of zelfs tot aan uw tenen kan dit evengoed een geknelde zenuw zijn.
Veel succes


Ik ga mischien eens wat proberen met de zadelhoogte ,ik heb 2 jaar geleden  ook  wel eens een ontsteking gehad op de achillespezen komt dit ook niet door een verkeerde zadelstand???

krek
Forum-lid
Berichten: 13
Lid geworden op: 14 sep 2006 11:49

krek 23 nov 2006 21:32

verschil in beenlengte kan worden veroorzaakt door iets scheefstaande heup. Meestal is het nl niet echt een lengteverschil van de benen. Dit op zijn beurt kan weer spierspanningen en klemming van zenuwen veroorzaken. Gevolg kan zijn uitstralende pijn in de hamstring. Lees het goed: er staat veel KAN. Ik heb zelf een hernia gehad en heb na een operatie nog problemen overgehouden die lijken op jouw klachten. Na 1-2 sessies bij een goede chiropracter ben ik weer een grote tijd pijnvrij. Hij zet dan mijn heup weer recht et voila de pijn verdwijnt bij mij dan als sneeuw voor de zon.
Mijn chiropracter adviseert overigens om niet meer zoveel te fietsen..
Orbea Spatios

veeteetje
Forum-lid
Berichten: 414
Lid geworden op: 16 mar 2005 14:35

veeteetje 24 nov 2006 10:08

Misschien helpt een bezoek aan de orthomanueel therapeut? Zij (of hij) zet de zaak weer recht. Na mijn valpartijen in 2005 was er behoorlijk wat scheef geschoten in mijn rug en ik ging kapot van de pijn in mijn rug. Maar na een behandeling of 6 nergens last meer van! Nu ga ik als ik wat voel even naar haar toe en het is weer goed.

Waar je woont weet ik niet, maar dit was bij mevrouw Riep in Wageningen.

bandit
Forum-lid
Berichten: 241
Lid geworden op: 14 feb 2005 19:42

bandit 24 nov 2006 10:42

Ik kan de Orthomanueel Therapeut ook alleen maar aanraden. Net als bij Veeteetje waren mijn rug, nek en schouders helemaal scheef. Na jaren van fysiotherapie, Mensendieck-therapie en manuele therapie uiteindelijk bij Van Eijk in Sneek beland. Hem viel direct een beenlengte-afwijking op van maar liefst anderhalve centimeter. Na 6 behandelingen en aangepast schoeisel nooit meer last gehad.
 
 
Bekijk mijn site: Zitvlees.nl!

bandit
Forum-lid
Berichten: 241
Lid geworden op: 14 feb 2005 19:42

bandit 24 nov 2006 10:43

Quoten: Origineel geplaatst door krek op 23 November 2006


verschil in beenlengte kan worden veroorzaakt door iets scheefstaande heup. Meestal is het nl niet echt een lengteverschil van de benen. Dit op zijn beurt kan weer spierspanningen en klemming van zenuwen veroorzaken. Gevolg kan zijn uitstralende pijn in de hamstring. Lees het goed: er staat veel KAN. Ik heb zelf een hernia gehad en heb na een operatie nog problemen overgehouden die lijken op jouw klachten. Na 1-2 sessies bij een goede chiropracter ben ik weer een grote tijd pijnvrij. Hij zet dan mijn heup weer recht et voila de pijn verdwijnt bij mij dan als sneeuw voor de zon.
Mijn chiropracter adviseert overigens om niet meer zoveel te fietsen..


Mijn Orthomanueel Therapeut hamert er altijd op dat ik zoveel mogelijk moet sporten. Ik zie het bezwaar van fietsen ook niet, een goed afgestelde fiets belast je rug niet.
 
 
Bekijk mijn site: Zitvlees.nl!

Plaats reactie