Double naar triple Shim 105
Ik wil mijn huidige fiets niet kwijt (giant TCR) maar wil wel van dubbel naar triple eigenlijk. De hele fiets is ca. 8 jaar oud en voorzien van Shimano 105.
Wat is voor nodig om om te bouwen naar triple ?
Het liefst zou ik een tijdeigen (dus 8 jaar oude) triple crankstel opzetten ook van shimano 105. Zou dat nog kunnen slagen ?
Heeft iemand voor bovenstaande nog adressen of iets liggen toevallig ?
Wat is voor nodig om om te bouwen naar triple ?
Het liefst zou ik een tijdeigen (dus 8 jaar oude) triple crankstel opzetten ook van shimano 105. Zou dat nog kunnen slagen ?
Heeft iemand voor bovenstaande nog adressen of iets liggen toevallig ?
Bij Shimano 10-speed (dit heb jij niet): derailleurs, trapas en crank en linker shifter
Bij Shimano 9-speed: derailleurs, trapas en crank
Het makkelijkst is gewoon om er een compleet nieuwe 105-groep op te zetten (10-speed dus). Dit is technisch gezien een hele vooruitgang t.o.v. je huidige groep en een complete triple 105 groep is zeer voordelig te krijgen...
Een oude triple 105 crank zoeken kan ook wel, maar dan heb je ook nieuwe derailleurs, traps nodig... dan kun je dus beter een compleet nieuwe groep kopen. Technisch gezien is de 10-speed groep trouwens ook stukken beter....
Bij Shimano 9-speed: derailleurs, trapas en crank
Het makkelijkst is gewoon om er een compleet nieuwe 105-groep op te zetten (10-speed dus). Dit is technisch gezien een hele vooruitgang t.o.v. je huidige groep en een complete triple 105 groep is zeer voordelig te krijgen...
Een oude triple 105 crank zoeken kan ook wel, maar dan heb je ook nieuwe derailleurs, traps nodig... dan kun je dus beter een compleet nieuwe groep kopen. Technisch gezien is de 10-speed groep trouwens ook stukken beter....
Lezen
Alleen bij 10-speed heb je een nieuwe linker shifter nodig.
Bij 9-speed niet.
Monteren is niet heel moeilijk, afstelling kan enigszins tricky zijn.
Je hebt overigens ook een nieuwe trapas nodig.
Alleen bij 10-speed heb je een nieuwe linker shifter nodig.
Bij 9-speed niet.
Monteren is niet heel moeilijk, afstelling kan enigszins tricky zijn.
Je hebt overigens ook een nieuwe trapas nodig.
Nee, de 8-speed spulletjes zijn allemaal weer anders dan 9-speed en die zijn op hun beurt weer anders dan 10-speed. Dat hebben ze slim gedaan bij Shimano hè?
Ik durf niet te zeggen welke spullen je nodig hebt voor 8-speed ombouw. Ik weet ook niet of er nog nieuwe spullen voor te krijgen zijn (shifter wel, maar de rest denk ik niet).
Gezien de prijs van de huidige 10-speed 105-groep zou ik er geen moment over nadenken; gewoon een compleet nieuwe groep kopen; dat schakelt ook véél beter dan die oude 8-speed bende....
Prijs? Shimano 105 10-speed triple is wel te krijgen voor 250 euro dacht ik.
PS: shiftertje kun je hier bijvoorbeeld vinden: http://www.bike2build.nl/toonartikel.php?id=15818
maar van de prijs word je niet echt vrolijk en bovendien heb je dan een Sora shifter, in kwaliteit veel slechter dan 105...
Ik durf niet te zeggen welke spullen je nodig hebt voor 8-speed ombouw. Ik weet ook niet of er nog nieuwe spullen voor te krijgen zijn (shifter wel, maar de rest denk ik niet).
Gezien de prijs van de huidige 10-speed 105-groep zou ik er geen moment over nadenken; gewoon een compleet nieuwe groep kopen; dat schakelt ook véél beter dan die oude 8-speed bende....
Prijs? Shimano 105 10-speed triple is wel te krijgen voor 250 euro dacht ik.
PS: shiftertje kun je hier bijvoorbeeld vinden: http://www.bike2build.nl/toonartikel.php?id=15818
maar van de prijs word je niet echt vrolijk en bovendien heb je dan een Sora shifter, in kwaliteit veel slechter dan 105...
Op Marktplaats heb je een handelaar zitten die nieuwe groepen verkoopt. Een kerel uit Zoetermeer. Hij stuurt ook op per post. Hij biedt op Marktplaats alleen dubbel groepen aan, maar als je hem mailt kan hij je waarschijnlijk ook wel triple leveren.
Bel die vent es op: 06-28302066
Hier heb je trouwens een advertentie van hem
http://koopjes.marktplaats.nl/fietsen_e ... 528.html/U
Bel die vent es op: 06-28302066
Hier heb je trouwens een advertentie van hem
http://koopjes.marktplaats.nl/fietsen_e ... 528.html/U
Ik ben er bijna uit
Ga denk ik toch maar een complete Ultegra groep aanschaffen.
Waar moet ik precies op letten (behalve lengte vd cranks) ?
Loop ik nog risico dat bv dr trapas niet past of moet dat in principe altijd lukken ?
De fiets is een Giant TCR uit 1998 (gisteren nog even de originele folder ingekeken en het blijft de mooiste fiets )
Ga denk ik toch maar een complete Ultegra groep aanschaffen.
Waar moet ik precies op letten (behalve lengte vd cranks) ?
Loop ik nog risico dat bv dr trapas niet past of moet dat in principe altijd lukken ?
De fiets is een Giant TCR uit 1998 (gisteren nog even de originele folder ingekeken en het blijft de mooiste fiets )