Zithouding Baanfiets
-
- Forum-lid
- Berichten: 124
- Lid geworden op: 28 okt 2006 17:45
Hallo,
Ik ga van de winter de baan op in Büttchen. Ik heb al een Giant frame gekocht maat L (bovenbuis 56.5 semi slooping)
Nu moet ik een lengte stuurpen uitkiezen. Ik heb via internet een gehele set(zadelpen, stuur equipe PRO en stuurpen) Easton EC90 gekocht met stuurpen maat 110 (vind ik al lang genoeg qwa flex 130 is me echt te zwabberig.)
Nu kom ik dus korter op de fiets te zitten zo n 2.5 cm ongeveer denk ik. Is dit een probleem? zit men op een baanfiets net zo als op de wegfiets of zijn hier verschillen ( zou je toch zeggen omdat aerodynamica op de baan zeer belangrijk is bij het allround rijden tenminste.)
Wie helpt me verder? want niemand weet hier iets van die ik ken.
De groeten D
Ik ga van de winter de baan op in Büttchen. Ik heb al een Giant frame gekocht maat L (bovenbuis 56.5 semi slooping)
Nu moet ik een lengte stuurpen uitkiezen. Ik heb via internet een gehele set(zadelpen, stuur equipe PRO en stuurpen) Easton EC90 gekocht met stuurpen maat 110 (vind ik al lang genoeg qwa flex 130 is me echt te zwabberig.)
Nu kom ik dus korter op de fiets te zitten zo n 2.5 cm ongeveer denk ik. Is dit een probleem? zit men op een baanfiets net zo als op de wegfiets of zijn hier verschillen ( zou je toch zeggen omdat aerodynamica op de baan zeer belangrijk is bij het allround rijden tenminste.)
Wie helpt me verder? want niemand weet hier iets van die ik ken.
De groeten D
man 24 limburger muziekgek, filmgek en wielergestoord:<br>
Its a disease I tell you, A disease. And of this disease I dont want to be cured.
Its a disease I tell you, A disease. And of this disease I dont want to be cured.
Het gebrek aan lengte van de stuurpen zou je enigszins kunnen compenseren met een 'dieper' baanstuur. Deda heeft twee van zulke sturen, een aluminium en een stalen (respectievelijk +/- 40 en 80 euro). Easton heeft ook zo'n stuur, maar die is van carbon en onbetaalbaar (geloof 350 euro).
Een dag niet gefietst is een dag niet geleefd...
-
- Forum-lid
- Berichten: 124
- Lid geworden op: 28 okt 2006 17:45
Ok maar ik heb dus begrepen dat zo n stuur alleen voor de sprint is. Ik heb extra zo n ouderwets wegstuur stuur besteld EC90 Equipe pro (met de ouderwetse bocht) Ik wil allround rijden zoals ze op de 6 daagsen doen. Of vind jij dat er op een baanfiets ECHT zo n pistestuur hoort?
Waarom rijen ze op de 6 daagse dan met zo n gewone wegsturen? Ik vind het maar allemaal onduidelijk.
geld speelt geen rol Ik wil gewoon mijn droom baanfiets om te trainen in de winter en mischien toch wel verder te gaan op de baan. Want ik heb al eens op een piste gereden. ( de opbouwbare baan die in Hasselt en Maastricht stond)En dat was echt te gek.
Waarom rijen ze op de 6 daagse dan met zo n gewone wegsturen? Ik vind het maar allemaal onduidelijk.
geld speelt geen rol Ik wil gewoon mijn droom baanfiets om te trainen in de winter en mischien toch wel verder te gaan op de baan. Want ik heb al eens op een piste gereden. ( de opbouwbare baan die in Hasselt en Maastricht stond)En dat was echt te gek.
man 24 limburger muziekgek, filmgek en wielergestoord:<br>
Its a disease I tell you, A disease. And of this disease I dont want to be cured.
Its a disease I tell you, A disease. And of this disease I dont want to be cured.
Ik train vooral voor de sprint en de keirin op de baan en heb zelf inderdaad zo'n deda pista stuur. Deze sturen zijn wat dieper, waardoor je verder voorover zit. Deze is tijdens een sprint (+/- 11 sec) goed vol te houden. Voor 6 daagse renners is zo'n stuur veel te diep, omdat deze houding niet de hele avond vol kan worden gehouden. Aangezien jij een kortere voorbouw hebt gekozen dacht ik dat het misschien een mogelijkheid zou zijn om voor een dieper stuur te kiezen. Je komt dan niet alleen iets verder weg t.o.v. een conventioneel stuur te zitten, maar ook iets lager.
Ik zit op mijn baanfiets ook +/- 2,5 cm korter dan op mijn wegfiets, maar dit is met opzet gekozen omdat de sprinthouding anders nauwelijks vol is te houden.
P.S. Heb hetzelfde frame als jij, alleen dan in een maatje M.
Ik zit op mijn baanfiets ook +/- 2,5 cm korter dan op mijn wegfiets, maar dit is met opzet gekozen omdat de sprinthouding anders nauwelijks vol is te houden.
P.S. Heb hetzelfde frame als jij, alleen dan in een maatje M.
Een dag niet gefietst is een dag niet geleefd...
-
- Forum-lid
- Berichten: 124
- Lid geworden op: 28 okt 2006 17:45
W O W
Ik kan niet wachte tot mijne binnekomt.
Ik kan niet wachte tot mijne binnekomt.
man 24 limburger muziekgek, filmgek en wielergestoord:<br>
Its a disease I tell you, A disease. And of this disease I dont want to be cured.
Its a disease I tell you, A disease. And of this disease I dont want to be cured.
-
- Forum-lid
- Berichten: 124
- Lid geworden op: 28 okt 2006 17:45
wat voor een tubes heb je?
En is dat een 130er die stuurpen? Alu of carbon?
Ben je tevreden over dit frame?
En is dat een 130er die stuurpen? Alu of carbon?
Ben je tevreden over dit frame?
man 24 limburger muziekgek, filmgek en wielergestoord:<br>
Its a disease I tell you, A disease. And of this disease I dont want to be cured.
Its a disease I tell you, A disease. And of this disease I dont want to be cured.
Quoten: Origineel geplaatst door WielrennerD op 07 November 2006
1. wat voor een tubes heb je?2. En is dat een 130er die stuurpen? Alu of carbon?3. Ben je tevreden over dit frame?
1. Ik rijdt op Pariba revolution draadbanden, omdat deze tot 12 bar op te pompen zijn.
2. 120mm stuurpen, alu
3. Zeer tevreden, erg stijf
1. wat voor een tubes heb je?2. En is dat een 130er die stuurpen? Alu of carbon?3. Ben je tevreden over dit frame?
1. Ik rijdt op Pariba revolution draadbanden, omdat deze tot 12 bar op te pompen zijn.
2. 120mm stuurpen, alu
3. Zeer tevreden, erg stijf
Een dag niet gefietst is een dag niet geleefd...
Sorry, je had gelijk over die stuurpen, is wel een 130mm. Had voor zo'n lange pen gekozen omdat er maar 3 framematen waren. Een ML maat had voor mij beter geweest. Nu heb ik de redelijk korte bovenbuislengte van het frame gecompenseerd met een lange stuurpen. Het Frame is erg stijf, wat ik als erg prettig ervaar op de baan, sturen e.d. gaat erg direct. Ben erg tevreden over mn baanfietsje.
Een dag niet gefietst is een dag niet geleefd...
-
- Forum-lid
- Berichten: 124
- Lid geworden op: 28 okt 2006 17:45
waarom rij je dan niet op tubes?
is je zadelpositie ten opzichte van de crank dan wel hetzelfde als op de wegfiets? maja je cranks zijn ook korter he! 168 ofzoiets? wat voor een verzet is goed om soepel te beginnen met lage hartslag te rijden? Als voorbereiding op de weg?
is je zadelpositie ten opzichte van de crank dan wel hetzelfde als op de wegfiets? maja je cranks zijn ook korter he! 168 ofzoiets? wat voor een verzet is goed om soepel te beginnen met lage hartslag te rijden? Als voorbereiding op de weg?
man 24 limburger muziekgek, filmgek en wielergestoord:<br>
Its a disease I tell you, A disease. And of this disease I dont want to be cured.
Its a disease I tell you, A disease. And of this disease I dont want to be cured.
Quoten: Origineel geplaatst door WielrennerD op 07 November 2006
waarom rij je dan niet op tubes?is je zadelpositie ten opzichte van de crank dan wel hetzelfde als op de wegfiets? maja je cranks zijn ook korter he! 168 ofzoiets? wat voor een verzet is goed om soepel te beginnen met lage hartslag te rijden? Als voorbereiding op de weg?
De Mavic ellipse wielset is niet als tube-wielset leverbaar. Tevens zie ik er de meerwaarde niet zo van in, deze draadbanden liggen er zo strak om dat die er met een klapband niet zo maar afvliegen. Cranks zijn 165mm. Allround baanrenners hebben vaak een 50 of 52 voorblad. Ik rijd, net als de meeste sprinters, met een 48 of 49 voorblad. Dit gecombineerd met een 15 of 16 kransje achter voor de training en een 14 voor de wedstrijden.
waarom rij je dan niet op tubes?is je zadelpositie ten opzichte van de crank dan wel hetzelfde als op de wegfiets? maja je cranks zijn ook korter he! 168 ofzoiets? wat voor een verzet is goed om soepel te beginnen met lage hartslag te rijden? Als voorbereiding op de weg?
De Mavic ellipse wielset is niet als tube-wielset leverbaar. Tevens zie ik er de meerwaarde niet zo van in, deze draadbanden liggen er zo strak om dat die er met een klapband niet zo maar afvliegen. Cranks zijn 165mm. Allround baanrenners hebben vaak een 50 of 52 voorblad. Ik rijd, net als de meeste sprinters, met een 48 of 49 voorblad. Dit gecombineerd met een 15 of 16 kransje achter voor de training en een 14 voor de wedstrijden.
Een dag niet gefietst is een dag niet geleefd...