afstelschroefjes derailleurs
Geplaatst: 04 nov 2006 14:53
Poste dit bericht al in het topic over het augustusnummer Fiets onder rubriek 'Je Magazine', maar denk dat ik hier meer respons krijg.
Wat ik gisteren las in het augustusnummer klopt volgens mij niet:
Op bladzijde 12, in de Rubriek HOE?ZO! PREPARATIE staat en ik citeer:
'Staat de kleinste versnelling niet goed afgesteld, dan kan de derailleur tussen de spaken komen. Dit kan je voorkomen door het L(ow)-schroefje op de derailleur voldoende aan te draaien. Schakel hiervoor op het grootste tandwiel achter en draai het schroefje aan.'
Nu dacht ik dat dit niet het Low maar het High- schroefje is dat men hiervoor verdraait. Het gaat toch over het bovenste schroefje dat het dichtst tegen het grootste tandwiel ligt, dus aan de linkerzijde, en dat heet toch de High-schroef, of vergis ik mij?
Bij de voorderailler ligt het high schroefje ook weer het dichtst tegen het grootste tandwiel maar dan aan de rechterzijde.
Wie wil dit bevestigen?
Wat ik gisteren las in het augustusnummer klopt volgens mij niet:
Op bladzijde 12, in de Rubriek HOE?ZO! PREPARATIE staat en ik citeer:
'Staat de kleinste versnelling niet goed afgesteld, dan kan de derailleur tussen de spaken komen. Dit kan je voorkomen door het L(ow)-schroefje op de derailleur voldoende aan te draaien. Schakel hiervoor op het grootste tandwiel achter en draai het schroefje aan.'
Nu dacht ik dat dit niet het Low maar het High- schroefje is dat men hiervoor verdraait. Het gaat toch over het bovenste schroefje dat het dichtst tegen het grootste tandwiel ligt, dus aan de linkerzijde, en dat heet toch de High-schroef, of vergis ik mij?
Bij de voorderailler ligt het high schroefje ook weer het dichtst tegen het grootste tandwiel maar dan aan de rechterzijde.
Wie wil dit bevestigen?