Hallo,
Ik heb problemen met het achterwiel van mijn Ritchey Protocols. Het freewheel draait niet soepel zodat de cranks meedraaien met het achterwiel als je niet trapt. Daarbij slaat de ketting op de liggende achtervork. Na een hele calvarietocht (2 maal nieuw freewheel gemonteerd door fietsenmaker, wiel opgestuurd naar invoerder, nieuw wiel gekregen) is het probleem nog niet opgelost. Integendeel, ik heb er zoveel zelf aan afgesteld en geprutst dat de schroefdraad op de as stuk is.
Daarom wil ik nu de volledige achternaaf vervangen. Ik weet alleen niet welk model hiervoor geschikt is. Bij de meeste naven zijn de gaatjes rond zodat er geen brede platte spaken door kunnen. Kent er iemand een merk dat achternaven voor Shimano body en 24 platte spaken maakt? Het moeten wel zwarte zijn en liefst niet te zwaar.
Groetjes,
Hans
Vervangen achternaa Ritchey Protocol
Quoten: Origineel geplaatst door Kadans op 03 November 2006
Het freewheel draait niet soepel zodat de cranks meedraaien met het achterwiel als je niet trapt.
Betekent dit dat je altijd een probleem hebt?Heb namelijk hetzelfde bij m'n Crossmax wielen in m'n ATB.Verder rijdt de ATB prima.
Het freewheel draait niet soepel zodat de cranks meedraaien met het achterwiel als je niet trapt.
Betekent dit dat je altijd een probleem hebt?Heb namelijk hetzelfde bij m'n Crossmax wielen in m'n ATB.Verder rijdt de ATB prima.
Race: Giant TCR en Giant Propel
Gravel: Giant Revolt
ATB: Giant XTC
TT: Giant Trinity
Gravel: Giant Revolt
ATB: Giant XTC
TT: Giant Trinity
Voor een kapot gedraaid asje zou ik daarvoor een nieuwe bestellen. Het probleem met het blijven hangen van de body ken ik, heb het ook gehad met een vervangen body maar ik had het setje ongebruikt 2ehands gekocht bij iemand die zei dat hij mechanieker was geweest. Ik merkte dat als er langer gereden werd het blijven hangen minder werd. Daardoor ging ik (na diverse afstelsessies) het probleem zoeken in het toegepaste vet. De freewheelbody eraf en het deel dat in de naaf zit volledig ontvet evenals de binnenzijde van de body en hierin nieuw soepeler vet en het probleem is opgelost en ik heb voor weinig geld een perfecte lichte set wielen. Als je de naaf wilt vervangen, deze zijn van American Classic maar ik zou niet weten waar je die los kunt kopen.
American Classic naven zijn troep. vervangen is weggegooid geld. Ik spreek uit ervaring met een zelf geimporteerd setje 420's met bladed spokes.
Na een klein beetje regen was het buitenste lagertje (aandrijfkant) verroest en zie maar eens een passende nieuwe te vinden in europa. Niet dus. Allen via AC zelf of via boca bearrings.
Sorry maar miijn advies is: wielen afschrijven en er GEEN geld meer insteken. zure appel doorbijten en fatsoenlijke wielen kopen. succes!
Na een klein beetje regen was het buitenste lagertje (aandrijfkant) verroest en zie maar eens een passende nieuwe te vinden in europa. Niet dus. Allen via AC zelf of via boca bearrings.
Sorry maar miijn advies is: wielen afschrijven en er GEEN geld meer insteken. zure appel doorbijten en fatsoenlijke wielen kopen. succes!
Quoten: Origineel geplaatst door Sharkman op 28 November 2006
Je zou de body kunnen reviseren met de nieuwe AC rvs lagertjes. Die zijn een stuk beter en schijnen langer goed te blijven.
Je kunt een Tune naaf nemen als vervanging maar die is helaas niet goedkoop.....
Hoi,
Voor 132 Euro + port heb je bij Corima (daar ist ie weer) een prima 24 gaats achternaaf met inhaaksysteem voor de spaken.
Je dient wel rekening te houden met eventuele verschillen in flanshoogte aan de cassette kant en de afstand tussen beide flansen.
Zoniet nieuw asje of draad hertappen en de rest volgens Sharkie's advies.
Ciao,
Je zou de body kunnen reviseren met de nieuwe AC rvs lagertjes. Die zijn een stuk beter en schijnen langer goed te blijven.
Je kunt een Tune naaf nemen als vervanging maar die is helaas niet goedkoop.....
Hoi,
Voor 132 Euro + port heb je bij Corima (daar ist ie weer) een prima 24 gaats achternaaf met inhaaksysteem voor de spaken.
Je dient wel rekening te houden met eventuele verschillen in flanshoogte aan de cassette kant en de afstand tussen beide flansen.
Zoniet nieuw asje of draad hertappen en de rest volgens Sharkie's advies.
Ciao,
Snobisme is een dure hobby...