SLR Tuning
Nadat ik op weightweenies een paar topics had gevonden en doorgelezen betreffende het tunen van dit populaire zadel dacht ik zelf ook maar eens iets te proberen.
Het begin betrof een inmiddels welbekende Selle Italia SLR Titanium met een gewicht van 140-145 gram (volgens weightweenies). Zadel gekocht op eBay omdat er een scheur in het leer zat, kostte me inclusief verzenden twee tientjes. Kun je je als het mis gaat geen bult over vallen dacht ik zo!
Ik heb hierna het leer en padding verwijderd en het zadel opgepoetst met stickerverwijderaar wat het volgende resultaat gaf:
Hierop ben ik aan de slag gegaan met de dremel en kniptang en heb ik aan de achterzijde een V-uitsparing uitgeknipt omdat dit deel van het zadel toch niet gebruikt wordt. Alle randjes en oneffendheden zijn weggevijld en glad gemaakt (ook aan de onderkant van het zadel). In het midden van het zadel is een gaatje geboord omdat hier een uitstulping zat van (ik denk) de mal voor het zadel. Dit gaf het volgende resultaat:
Derde stap was het volledig opschuren van het zadel om het zo glad mogelijk te maken en om nog een klein beetje gewicht te verwijderen. Na vele uurtjes schuren, tijdens nachtdiensten en saaie avonden, kwam er het volgende uit:
Toen ik pa vroeg hoe ik het zadel weer mooi kon krijgen kwam hij met het idee om een aantal dunne laagjes plasticlak aan te brengen. Het eindresultaat mag er wat betreft wel zijn, ik vind het in ieder geval een mooi zadel geworden! En daarbij is het zadel dan nog in iedere kleur te spuiten.
Eindgewicht is 114 gram. Met al dit werk is er totaal dus 25-30 gram gewonnen. Het was in eerste instantie meer een ideetje om eens te kijken hoe het zou verlopen maar na mijn eerste rit gisteren met het zadel heb ik besloten om hem te laten zitten voor een tijdje in plaats van mijn SLR XP omdat het zéér prettig zit!
Aanrader dus voor alle die
- een klein beetje handig zijn, want erg veel technische kunsten kost het niet
- een licht, goedkoop zadel willen hebben
- eens willen proberen hoe een carbon zadel zit, want hard zit het wel!
Het begin betrof een inmiddels welbekende Selle Italia SLR Titanium met een gewicht van 140-145 gram (volgens weightweenies). Zadel gekocht op eBay omdat er een scheur in het leer zat, kostte me inclusief verzenden twee tientjes. Kun je je als het mis gaat geen bult over vallen dacht ik zo!
Ik heb hierna het leer en padding verwijderd en het zadel opgepoetst met stickerverwijderaar wat het volgende resultaat gaf:
Hierop ben ik aan de slag gegaan met de dremel en kniptang en heb ik aan de achterzijde een V-uitsparing uitgeknipt omdat dit deel van het zadel toch niet gebruikt wordt. Alle randjes en oneffendheden zijn weggevijld en glad gemaakt (ook aan de onderkant van het zadel). In het midden van het zadel is een gaatje geboord omdat hier een uitstulping zat van (ik denk) de mal voor het zadel. Dit gaf het volgende resultaat:
Derde stap was het volledig opschuren van het zadel om het zo glad mogelijk te maken en om nog een klein beetje gewicht te verwijderen. Na vele uurtjes schuren, tijdens nachtdiensten en saaie avonden, kwam er het volgende uit:
Toen ik pa vroeg hoe ik het zadel weer mooi kon krijgen kwam hij met het idee om een aantal dunne laagjes plasticlak aan te brengen. Het eindresultaat mag er wat betreft wel zijn, ik vind het in ieder geval een mooi zadel geworden! En daarbij is het zadel dan nog in iedere kleur te spuiten.
Eindgewicht is 114 gram. Met al dit werk is er totaal dus 25-30 gram gewonnen. Het was in eerste instantie meer een ideetje om eens te kijken hoe het zou verlopen maar na mijn eerste rit gisteren met het zadel heb ik besloten om hem te laten zitten voor een tijdje in plaats van mijn SLR XP omdat het zéér prettig zit!
Aanrader dus voor alle die
- een klein beetje handig zijn, want erg veel technische kunsten kost het niet
- een licht, goedkoop zadel willen hebben
- eens willen proberen hoe een carbon zadel zit, want hard zit het wel!
Science of Performance!
Ziet er goed uit daveke. Ik wil het in de kerstvakantie ook proberen (moet wel eerst nog een zadel op de kop tikken) Ik wil er wel een aantal gaatjes in boren. Ziet er vet uit, is hij nog lichter (tegen 100 gram) en schijnt hij flexibeler te worden (heb ik ook maar gelezen op ww). Dan wil ik hem nog wit hebben moet nog ff kijken hoe of dat ik het laat doen ofzo ??.
Groeten Rob,
Groeten Rob,
Quote: Origineel geplaatst door TiesT op 30 Oktober 2006
Ziet er goed uit daveke. Ik wil het in de kerstvakantie ook proberen (moet wel eerst nog een zadel op de kop tikken) Ik wil er wel een aantal gaatjes in boren. Ziet er vet uit, is hij nog lichter (tegen 100 gram) en schijnt hij flexibeler te worden (heb ik ook maar gelezen op ww). Dan wil ik hem nog wit hebben moet nog ff kijken hoe of dat ik het laat doen ofzo ??.Groeten Rob,
Ik heb dat ook gezien van die gaten in die SLR op WW maar dat was niet echt mijn ding..
Ziet er goed uit daveke. Ik wil het in de kerstvakantie ook proberen (moet wel eerst nog een zadel op de kop tikken) Ik wil er wel een aantal gaatjes in boren. Ziet er vet uit, is hij nog lichter (tegen 100 gram) en schijnt hij flexibeler te worden (heb ik ook maar gelezen op ww). Dan wil ik hem nog wit hebben moet nog ff kijken hoe of dat ik het laat doen ofzo ??.Groeten Rob,
Ik heb dat ook gezien van die gaten in die SLR op WW maar dat was niet echt mijn ding..
Science of Performance!
Als gevolg van een valpartij is mijn SLR XP behoorlijk beschadigd. Na beoordeling door de schade expert (daar is het wachten dus nog op)vermoed ik dat het zadel als volledig afgeschreven kan worden beschouwd.
Ik stel hem graag tegen kostprijs ter beschikking aan de (WW) wetenschap...
Zie onderaan voor email adres indien iemand belangstelling heeft.
Ik stel hem graag tegen kostprijs ter beschikking aan de (WW) wetenschap...
Zie onderaan voor email adres indien iemand belangstelling heeft.
Ambitie: veel
Tijd: te weinig
Tijd: te weinig
Quote: Origineel geplaatst door TimoWr op 09 November 2006
Welke lak heb je gebruikt? (merk, type).
Ik heb gestripte Flites op al mijn fietsen...
Ik zal eens even kijken voor je wat pa in de garage had staan voor me .. Je hoort het morgen van me!
BTW: Zou je die neus niet nog wat kunnen trimmen..?
Welke lak heb je gebruikt? (merk, type).
Ik heb gestripte Flites op al mijn fietsen...
Ik zal eens even kijken voor je wat pa in de garage had staan voor me .. Je hoort het morgen van me!
BTW: Zou je die neus niet nog wat kunnen trimmen..?
Science of Performance!
Quote: Origineel geplaatst door Niklas2 op 09 November 2006
Als gevolg van een valpartij is mijn SLR XP behoorlijk beschadigd. Na beoordeling door de schade expert (daar is het wachten dus nog op)vermoed ik dat het zadel als volledig afgeschreven kan worden beschouwd.Ik stel hem graag tegen kostprijs ter beschikking aan de (WW) wetenschap...Zie onderaan voor email adres indien iemand belangstelling heeft.
Welk prijsje had je in gedachten? Ik wil er namelijk wellicht nog wel een voor op mn mtb..
Als gevolg van een valpartij is mijn SLR XP behoorlijk beschadigd. Na beoordeling door de schade expert (daar is het wachten dus nog op)vermoed ik dat het zadel als volledig afgeschreven kan worden beschouwd.Ik stel hem graag tegen kostprijs ter beschikking aan de (WW) wetenschap...Zie onderaan voor email adres indien iemand belangstelling heeft.
Welk prijsje had je in gedachten? Ik wil er namelijk wellicht nog wel een voor op mn mtb..
Science of Performance!
-
- Forum-lid
- Berichten: 288
- Lid geworden op: 04 aug 2006 23:00
Quoten: Origineel geplaatst door Daveke op 30 Oktober 2006
Zadel gekocht op eBay omdat er een scheur in het leer zat, kostte me inclusief verzenden twee tientjes.
wat bedoel je met 2 tientjes? hoeveel is dat dan?
Zadel gekocht op eBay omdat er een scheur in het leer zat, kostte me inclusief verzenden twee tientjes.
wat bedoel je met 2 tientjes? hoeveel is dat dan?