SLR Tuning
Geplaatst: 30 okt 2006 21:24
Nadat ik op weightweenies een paar topics had gevonden en doorgelezen betreffende het tunen van dit populaire zadel dacht ik zelf ook maar eens iets te proberen.
Het begin betrof een inmiddels welbekende Selle Italia SLR Titanium met een gewicht van 140-145 gram (volgens weightweenies). Zadel gekocht op eBay omdat er een scheur in het leer zat, kostte me inclusief verzenden twee tientjes. Kun je je als het mis gaat geen bult over vallen dacht ik zo!
Ik heb hierna het leer en padding verwijderd en het zadel opgepoetst met stickerverwijderaar wat het volgende resultaat gaf:
Hierop ben ik aan de slag gegaan met de dremel en kniptang en heb ik aan de achterzijde een V-uitsparing uitgeknipt omdat dit deel van het zadel toch niet gebruikt wordt. Alle randjes en oneffendheden zijn weggevijld en glad gemaakt (ook aan de onderkant van het zadel). In het midden van het zadel is een gaatje geboord omdat hier een uitstulping zat van (ik denk) de mal voor het zadel. Dit gaf het volgende resultaat:
Derde stap was het volledig opschuren van het zadel om het zo glad mogelijk te maken en om nog een klein beetje gewicht te verwijderen. Na vele uurtjes schuren, tijdens nachtdiensten en saaie avonden, kwam er het volgende uit:
Toen ik pa vroeg hoe ik het zadel weer mooi kon krijgen kwam hij met het idee om een aantal dunne laagjes plasticlak aan te brengen. Het eindresultaat mag er wat betreft wel zijn, ik vind het in ieder geval een mooi zadel geworden! En daarbij is het zadel dan nog in iedere kleur te spuiten.
Eindgewicht is 114 gram. Met al dit werk is er totaal dus 25-30 gram gewonnen. Het was in eerste instantie meer een ideetje om eens te kijken hoe het zou verlopen maar na mijn eerste rit gisteren met het zadel heb ik besloten om hem te laten zitten voor een tijdje in plaats van mijn SLR XP omdat het zéér prettig zit!
Aanrader dus voor alle die
- een klein beetje handig zijn, want erg veel technische kunsten kost het niet
- een licht, goedkoop zadel willen hebben
- eens willen proberen hoe een carbon zadel zit, want hard zit het wel!
Het begin betrof een inmiddels welbekende Selle Italia SLR Titanium met een gewicht van 140-145 gram (volgens weightweenies). Zadel gekocht op eBay omdat er een scheur in het leer zat, kostte me inclusief verzenden twee tientjes. Kun je je als het mis gaat geen bult over vallen dacht ik zo!
Ik heb hierna het leer en padding verwijderd en het zadel opgepoetst met stickerverwijderaar wat het volgende resultaat gaf:
Hierop ben ik aan de slag gegaan met de dremel en kniptang en heb ik aan de achterzijde een V-uitsparing uitgeknipt omdat dit deel van het zadel toch niet gebruikt wordt. Alle randjes en oneffendheden zijn weggevijld en glad gemaakt (ook aan de onderkant van het zadel). In het midden van het zadel is een gaatje geboord omdat hier een uitstulping zat van (ik denk) de mal voor het zadel. Dit gaf het volgende resultaat:
Derde stap was het volledig opschuren van het zadel om het zo glad mogelijk te maken en om nog een klein beetje gewicht te verwijderen. Na vele uurtjes schuren, tijdens nachtdiensten en saaie avonden, kwam er het volgende uit:
Toen ik pa vroeg hoe ik het zadel weer mooi kon krijgen kwam hij met het idee om een aantal dunne laagjes plasticlak aan te brengen. Het eindresultaat mag er wat betreft wel zijn, ik vind het in ieder geval een mooi zadel geworden! En daarbij is het zadel dan nog in iedere kleur te spuiten.
Eindgewicht is 114 gram. Met al dit werk is er totaal dus 25-30 gram gewonnen. Het was in eerste instantie meer een ideetje om eens te kijken hoe het zou verlopen maar na mijn eerste rit gisteren met het zadel heb ik besloten om hem te laten zitten voor een tijdje in plaats van mijn SLR XP omdat het zéér prettig zit!
Aanrader dus voor alle die
- een klein beetje handig zijn, want erg veel technische kunsten kost het niet
- een licht, goedkoop zadel willen hebben
- eens willen proberen hoe een carbon zadel zit, want hard zit het wel!